Formaat bij rippen cd's
Moderator: Beheerdersteam
Formaat bij rippen cd's
Van de cd's die ik heb wil ik graag een digitale kopie maken, dit wil ik gaan doen met dBpoweramp.
Nu vraag ik me alleen af naar welk formaat ik dit het beste kan doen. Is dit FLAC of AIFF of misschien nog wel een andere.
Afspelen van de muziek gaat allemaal via Roon en opslag ruimte is niet interessant.
Nu vraag ik me alleen af naar welk formaat ik dit het beste kan doen. Is dit FLAC of AIFF of misschien nog wel een andere.
Afspelen van de muziek gaat allemaal via Roon en opslag ruimte is niet interessant.
Re: Formaat bij rippen cd's
Flac is min of meer standaard daarvoor en dan lossless compressieniveau 5. Hoger heeft geen zin. Je kunt wel on-gecomprimeerd in .wav opslaan. Maar aan .wav kun je geen tags en album art toevoegen. Er zijn wel progjes die tags aan .wav kunnen toevoegen maar er is geen standaard voor. Bij Flac is dat wel standaard en kan dat dus wel. dBpoweramp zoekt ze per track op in een database en vult ze voor je in.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Formaat bij rippen cd's
Al mijn cd's zijn opgeslagen in AIFF formaat. Dit is net zoals WAV ongecomprimeerd met als voordeel dat taggen en album art gewoon mogelijk is.
Hoor je het verschil tussen FLAC en AIFF?
Ik denk dat je echt een hoge resolutie set nodig hebt om het waar te nemen, en dan nog is het verschil miniem.
Toch hoor ik het kleine verschil op mijn set, dus dat maakt het voor mij de moeite waard om met AIFF te werken.
Hoor je het verschil tussen FLAC en AIFF?
Ik denk dat je echt een hoge resolutie set nodig hebt om het waar te nemen, en dan nog is het verschil miniem.
Toch hoor ik het kleine verschil op mijn set, dus dat maakt het voor mij de moeite waard om met AIFF te werken.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 06 mei 2023, 0:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Formaat bij rippen cd's
Hou er dan wel rekening mee dat het voornamelijk door apple te lezen is.
Niet erg aan te bevelen dus als je ook hardware gebruikt wat niet apple is.
Gewoon FLAC is eigenlijk wel aan te bevelen aangezien dat een open standard is.
Niet erg aan te bevelen dus als je ook hardware gebruikt wat niet apple is.
Gewoon FLAC is eigenlijk wel aan te bevelen aangezien dat een open standard is.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Formaat bij rippen cd's
Ik heb niets met Apple en gebruik dus geen Apple hard- of software. Windows en alle gangbare audio apps gaan vandaag de dag prima om met AIFF.
Je moet echt helemaal terug naar het Windows 98 tijdperk toen WAV voor Windows was een AIFF voor Apple. Maar dat is inmiddels acient history
Ikzelf werk trouwens ook sinds jaar en dag met DBpoweramp. Dat is een zeer goede audio Ripper.
Afspelen doe ik zelf overigens met Jriver mediacenter via Asio naar mijn dac
Je moet echt helemaal terug naar het Windows 98 tijdperk toen WAV voor Windows was een AIFF voor Apple. Maar dat is inmiddels acient history
Ikzelf werk trouwens ook sinds jaar en dag met DBpoweramp. Dat is een zeer goede audio Ripper.
Afspelen doe ik zelf overigens met Jriver mediacenter via Asio naar mijn dac
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 06 mei 2023, 4:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Formaat bij rippen cd's
Ik heb alleen maar Apple en geen hekel aan Windows. Zowel AIFF als FLAC speelt probleemloos af…
Re: Formaat bij rippen cd's
Bedankt voor de reacties.
Wat ik hieruit opmaak is de keuze dan AIFF het handigst.
Hier is bijna alles Apple er is software die ik gebruik die alleen onder Hopeloos werkt.
Voor opslag van onderander muziek een NAS (HP Proliant Microserver Gen8 met Xpenology) en voor het streamen Roon (ARC) onder Linux (virtueel).
Wat ik hieruit opmaak is de keuze dan AIFF het handigst.
Hier is bijna alles Apple er is software die ik gebruik die alleen onder Hopeloos werkt.
Voor opslag van onderander muziek een NAS (HP Proliant Microserver Gen8 met Xpenology) en voor het streamen Roon (ARC) onder Linux (virtueel).
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Formaat bij rippen cd's
Het maakt echt niet uit waarvoor je kiest m.i. . Nog even een tip voor software die goed aangeschreven staat: XLD
https://www.macupdate.com/app/mac/23430 ... ss-decoder
https://www.macupdate.com/app/mac/23430 ... ss-decoder
Re: Formaat bij rippen cd's
Ga beide wel eens proberen en kijken wat het meeste "gemak" oplevert.
Bedankt voor de XLD tip.
Bedankt voor de XLD tip.
Re: Formaat bij rippen cd's
Je kunt naar Flac overigens ook on-gecomprimeerd rippen. Gewoon proberen wat jou het beste bevalt. Het maakt niet uit op zich, het is allemaal lossless. Het decoderen van de diverse file formaten zal het punt niet zijn.
B.t.w. dBpoweramp checkt a.d.h. van zijn database of jouw files foutloos geript zijn. Mocht dat niet foutloos zijn is meestal even je CD afsoppen de remedie
Of dat XLD dat ook checkt........
B.t.w. dBpoweramp checkt a.d.h. van zijn database of jouw files foutloos geript zijn. Mocht dat niet foutloos zijn is meestal even je CD afsoppen de remedie
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Formaat bij rippen cd's
wel ff checken of je optische spelert wel geschikt is voor audio rippen, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 5#p2053615
Re: Formaat bij rippen cd's
Is dat nog de vraag dan. Ziet Robert Jan vanzelf toch? dBpoweramp kalibreert zelf de drive op de juiste offset a.d.h. van een bekende CD.
Re: Formaat bij rippen cd's
De eerste paar CD's zijn geript.
Eerste speler vond die niet zo leuk, een andere daar kon die ook mee overweg en ging ook nog mooi snel.
AIFF en Flac geprobeerd en gekozen voor AIFF.
Werkt wel heel mooi dat programma.
Eerste speler vond die niet zo leuk, een andere daar kon die ook mee overweg en ging ook nog mooi snel.
AIFF en Flac geprobeerd en gekozen voor AIFF.
Werkt wel heel mooi dat programma.
