zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Tot de tijd dat jij alleen maar praat en valse lucht creëert, moet je vooral zo doorgaan.
Ik constateer niet meer als wat ik zie, en geef geen oordeel.

Dat doe jij dan wel, zonder ook maar zelf iets te doen als bouwen van een project/fysiek aantoonbaar resultaat.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Ik koop die DSD dac wel bij Jeroen als die helemaal uitontwikkeld is, ga echt niet zelf zitten klooien met print plaatjes. Gebruik mijn spaarzame tijd nu alleen voor luisteren en makkelijk te testen zaken zoals de VWR van Leobus... :mrgreen:

O ja, in de muren van je huis zitten ook nog tientallen meters cheap ass snoer, had je ook nog kunnen vermelden als zijnde 'leuk'.. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Kunnen we het preken beperken tot zo tussen 10:00uur en 12:00uur?

M.b.t. tot die trafo: Eigenlijk zou je voor ieder apparaat er een aparte moeten hebben. Nu gaat de digitale common mode rommel van het ene apparaat alsnog naar het andere apparaat via het stekkerblok (al dan niet in de trafokast) :think:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Van wat ik nu met luisteren ervaar is de digitale rommel die uit de apparaten afkomstig is, sterk ondergeschikt aan het verwijderen van de common mode storing vanuit lichtnet. Airlink beveelt wel aan dat stekkerblokken op de uitgang van goede kwaliteit moeten zijn om overgangsweerstanden die symmetrie kunnen opheffen minimaal te houden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik kan niet stoppen met luisteren. Beste upgrade sinds jaren.:yeah:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: wo 19 apr 2023, 11:10
M.b.t. tot die trafo: Eigenlijk zou je voor ieder apparaat er een aparte moeten hebben. Nu gaat de digitale common mode rommel van het ene apparaat alsnog naar het andere apparaat via het stekkerblok (al dan niet in de trafokast) :think:
er zitten toch 3 uitgangen op, elk vanaf hun eigen wikkeling?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Leuk Jeroen!

Ik twijfelde over die Plixir vanwege de prijs, dit is echter wel heel intressant.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: do 20 apr 2023, 0:18
Pjotr schreef: wo 19 apr 2023, 11:10
M.b.t. tot die trafo: Eigenlijk zou je voor ieder apparaat er een aparte moeten hebben. Nu gaat de digitale common mode rommel van het ene apparaat alsnog naar het andere apparaat via het stekkerblok (al dan niet in de trafokast) :think:
er zitten toch 3 uitgangen op, elk vanaf hun eigen wikkeling?
Zo te zien niet. Tussen pri en sec zit een aardscherm en dat doet het eigenlijke werk! Tussen de sec wikkelingen onderling, als die er zouden zijn, een aardscherm wordt wel heel ingewikkeld. Gaat ook erg lastig, zo niet onmogelijk, bij een toroide trafo. Naar mijn mening behoort de trafo van een kwaliteitsaudioapparaat zelf al standaard voorzien te zijn van een dergelijk aardscherm. Wat gelukkig vaak al zo is. De audio grade trafo's van Toroidy uit Polen zijn zo uitgevoerd en die gebruik ik meestal ook.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja dat zijn ook mooie dingen. Staan ook op het plan voor de volgende versie van de DSC2.

De Airlink heeft overigens wel drie separate wikkelingen secundair. Afscherming denk ik niet inderdaad alleen tussen primaire en de drie secundaire maar ik verwacht niet secundair onderling individueel afgeschermd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Zo'n aardscherm werkt 2 kanten op: Het houdt de c.m. storing van buiten tegen en het houdt de storing van het apparaat binnen. Zeker doen bij de next DSC! Die trafo's zijn niet eens veel duurder. Aan de andere kant hebben we met een paar collega's een jaar of 15 geleden e.e.a. al eens bekeken en toen bleek eigenlijk dat een apparaat wat aan de EN/IEC normen voldoet voor geleide emissie en immuniteit, geen last veroorzaakt in een ander apparaat en vv. Althans we konden dat toen niet terug zien in het frequentieplotje tot 48kHz en tot -140dB.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Nee, ik zie het ook niet terug als ik SINAD meet enzo. Maar het is erg duidelijk hoorbaar.

-edit- ik denk toch dat het belangrijkste niet zozeer de screening is. Die haalt wel wat storing weg. Het belangrijkste van gebalanceerde netspanning is, dat aarde een echt nulpunt wordt. Dit geeft een veel sterkere onderdrukking van common mode EMI dan de screening tussen primair en secundair. Ook veel beter dan een netfilter dat kan doen.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: zuivere DSD dac

Bericht door TabCam »

Wat sluit je er op aan? Alleen versterkers of ook de streamer en dac? Wel weer frappant dat je het duidelijk hoort maar niet eenvoudig kan meten. Ergens zou het toch zichtbaar moeten worden, alleen waar?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Het is lastig om te meten hoe vervuiling van aarde doorwerkt.

Alles wordt erop aangesloten. Elk audioapparaat dat je er niet op aansluit haalt een stukje winst weg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Ha Jeroen,

Als de muziek uit staat, en het verder stil is, hoor de dan een mechanische brom van de grote trafo of is deze helemaal stil? Heb ooit eens een dikke trafo van Dre geleend, maar die bromde hoorbaar vanaf de luisterplek.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Helemaal stil. Is low flux en volledig geïmpregneerd

Alleen bij aanzetten van eindversterker bromt ie even op de inschakelstroom. Op mijn zware subversterker had ik vroeger last van uitklappen aardlekschakelaar. Behoort nu ook tot het verleden vanwege de surge protectie in de Airlink.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Wordt steeds intressanter… groupbuy anyone?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Het gevaar van brom blijft natuurlijk wel aanwezig met variërende lichtnetspanning
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Jazeker, mijn Pass Aleph 4 clone had ook last van brommende trafo’s, niet heel hard maar omdat ik zo zacht draai, heb ik er relatief snel last van.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: zuivere DSD dac

Bericht door TabCam »

Walt schreef: vr 21 apr 2023, 12:41
Wordt steeds intressanter… groupbuy anyone?
Lijkt me interessant. Er zou er eigenlijk eentje "op toernee" moeten zijn om te kunnen testen. En jammer dat het bedrijf in de UK zit. Maakt het toch gecompliceerder maar het is in ieder geval veel goedkoper dan Audes.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

TabCam schreef: vr 21 apr 2023, 13:38
Walt schreef: vr 21 apr 2023, 12:41
Wordt steeds intressanter… groupbuy anyone?
Lijkt me interessant. ....
goed plan
ff buiten Jeroen z'n topic houden maar verder?

--> viewtopic.php?t=31403
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

TabCam schreef: vr 21 apr 2023, 13:38
Walt schreef: vr 21 apr 2023, 12:41
Wordt steeds intressanter… groupbuy anyone?
Lijkt me interessant. Er zou er eigenlijk eentje "op toernee" moeten zijn om te kunnen testen. En jammer dat het bedrijf in de UK zit. Maakt het toch gecompliceerder maar het is in ieder geval veel goedkoper dan Audes.
Om de hoek: https://www.wesemann-online.com/a-55833 ... 0v-3300va/ Medische isolatie trafo. Ultra lage lekstroom, aardscherm, lage inschakelstroom.

Vrij naar Walt: Zou zo'n uitgave nooit doen zonder het eerst zelf uitgeprobeerd te hebben.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door motoindo »

24Kg, nog wel zelf een kastje eromheen zetten

https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... 000va.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

motoindo schreef: vr 21 apr 2023, 14:30
24Kg, nog wel zelf een kastje eromheen zetten

https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... 000va.html
Heeft geen aardscherm Chris en dat is wel essentieel!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dan kun je beter ook weer bij Airlink een losse trafo kopen. https://airlinktransformers.com/categor ... dard-range
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: vr 21 apr 2023, 15:01
Dan kun je beter ook weer bij Airlink een losse trafo kopen. https://airlinktransformers.com/categor ... dard-range
Duhhh :think: Wat schiet je daar nou mee op? Zit toch ook geen aardscherm in. En dat is nou net de crux! Dus beter van niet lijkt mij.
Plaats reactie