Hypex Nilai Class D technology
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypex Nilai Class D technology
Yup die kooiklemmen zien er veel chiquer uit. En de gemiddelde gebruiker zal de vervorming t.g.v. geoxideerd koper toch niet horen.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Waarom niet meteen Speakon dan? Bij voorkeur 4 polig voor extra contact vlakken...
Re: Hypex Nilai Class D technology
Oh, dacht dat het weer over de complete kits ging....
Speakon voor PCB is minder praktisch...
Speakon voor PCB is minder praktisch...
Re: Hypex Nilai Class D technology
Er is een Alpha Audio sample en een Alpha Audio live stream vergelijking met 3 klasse D versterkers.
Had ze eerst zelf willen maken maar het duurde te lang en de verhoogde vervorming in het hoog heeft me een andere kant op geduwd.
Had ze eerst zelf willen maken maar het duurde te lang en de verhoogde vervorming in het hoog heeft me een andere kant op geduwd.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Daar zijn er vele van. Mag ik vragen welke dat is?TabCam schreef: ↑di 18 apr 2023, 19:22
Had ze eerst zelf willen maken maar het duurde te lang en de verhoogde vervorming in het hoog heeft me een andere kant op geduwd.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Bij 15k is het wel bar ja. Aan de andere kant praat je dan over 30k, 45k en 60k producten, waarschijnlijk moeilijk hoorbaar...
Re: Hypex Nilai Class D technology
Als de kat rare sprongen gaat maken weet je waarom
Ding gaat sowieso niet boven de 50 kHz. Dus waar die vervorming dan zit?
Re: Hypex Nilai Class D technology
Beste mede forummers,
Even kijken of ik het snap, +3db is een verdubbeling, + 10 db een vertienvoudiging en 20 db een verhouding van 100* enz, want het gaat hier over vermogen en niet over spanning. Dus - 70 db is dus een verhouding van: 10*10*10*10*10*10*10 komt overeen met 0.00001%.
Ik vind zo'n bobbel in een grafiek ook niet mooi, maar om .00001 % bar en boos te noemen...
Bovendien denk ik dat Pjotr het ook al nuanceerde door te wijzen op waar die "vervorming/ harmonischen" zich dan bevindt.
Dat is het gebied voor vleermuizen en die luisteren voor zover ik weet niet naar muziek.
Ik begrijp ook de behoefte niet om te vergelijken als het gaat over waarden lager dan -60 db.
Volgens mij zit een LP gebaseerd systeem dan op ca. -50db en er zijn vele audiofielen die daar bij zweren.
Als ik het fout heb weet ik, dan er velen zijn op dit forum die mij deskundig kunnen corrigeren.
Bij voorbaat dank,
Rob.
Even kijken of ik het snap, +3db is een verdubbeling, + 10 db een vertienvoudiging en 20 db een verhouding van 100* enz, want het gaat hier over vermogen en niet over spanning. Dus - 70 db is dus een verhouding van: 10*10*10*10*10*10*10 komt overeen met 0.00001%.
Ik vind zo'n bobbel in een grafiek ook niet mooi, maar om .00001 % bar en boos te noemen...
Bovendien denk ik dat Pjotr het ook al nuanceerde door te wijzen op waar die "vervorming/ harmonischen" zich dan bevindt.
Dat is het gebied voor vleermuizen en die luisteren voor zover ik weet niet naar muziek.
Ik begrijp ook de behoefte niet om te vergelijken als het gaat over waarden lager dan -60 db.
Volgens mij zit een LP gebaseerd systeem dan op ca. -50db en er zijn vele audiofielen die daar bij zweren.
Als ik het fout heb weet ik, dan er velen zijn op dit forum die mij deskundig kunnen corrigeren.
Bij voorbaat dank,
Rob.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Je zit in de goede richting Robbie. Alleen dat vervormingsverhaal is nogal verwarrend. Met die cijfertjes stunt Hypex zelf graag in de zin van "Kijk mij nou hoe goed ik ben". Doen zij niet alleen hoor, doen ze allemaal. Dus ja is het niet zo gek als men ze aan die staart trekt.
B.t.w. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Total_harmonic_distortion Je moet dus even het aantal nulletjes bij stellen in je voorbeeld.
B.t.w. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Total_harmonic_distortion Je moet dus even het aantal nulletjes bij stellen in je voorbeeld.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Dank je wel Pjotr,
Dat stunten met de cijfers was voor mij eigenlijk ook het enige wat mij meteen negatief opviel, een kreet als "10 x zo goed" is onzin.
De cijfertjes zijn natuurlijk bijzaak voor de gebruiker en voornamelijk interessant om te toetsen voor de ontwerper en QC in de productie.
Ik duik er nog even in om te kijken hoeveel nulletjes ik er naast zit...,want het is me nog niet direct duidelijk.
Groet,
Rob
Dat stunten met de cijfers was voor mij eigenlijk ook het enige wat mij meteen negatief opviel, een kreet als "10 x zo goed" is onzin.
De cijfertjes zijn natuurlijk bijzaak voor de gebruiker en voornamelijk interessant om te toetsen voor de ontwerper en QC in de productie.
Ik duik er nog even in om te kijken hoeveel nulletjes ik er naast zit...,want het is me nog niet direct duidelijk.
Groet,
Rob
Re: Hypex Nilai Class D technology
Je zit er nogal wat nullen naast, omdat 3dB een verdubbeling van vermogen is en 10dB een vertienvoudiging van vermogen. De metingen gaan echter over spanningen en het vermogen loopt kwadratisch op met de spanning. Dus dan gaat een verdubbeling van vervorming samen met een verhoging van 6dB en een vertienvoudiging wordt 20dB. -70dB is veel te hoog naar mijn idee. Voor hoogwaardige apparatuur zie ik 2de en 3de harmonische liever niet hoger dan -110dB en alles wat daarboven zit liefst beneden een ruisvloer van -140dB. Maar zeker beneden -120dB. Dit komt overeen met 0.0001%. Als je corrigeert voor jouw rekenfout is dat precies de 60dB die jij als grens aangeeft.
Als dan uit luistertesten blijkt dat nilai beter klinkt dan purifi, dan betekent dat tegelijk dat dit soort metingen allesbehalve zaligmakend zijn. Verschillende apparatuur met zeer vergelijkbare vervorming klinkt toch anders. Dit zit waarschijnlijk in het dynamisch gedrag wat nooit gemeten wordt. En ook zeer moeilijk is. Maar ja de cijferfetisjisten kopen op basis van wat Amir post en niet op basis van luisteren.
Als dan uit luistertesten blijkt dat nilai beter klinkt dan purifi, dan betekent dat tegelijk dat dit soort metingen allesbehalve zaligmakend zijn. Verschillende apparatuur met zeer vergelijkbare vervorming klinkt toch anders. Dit zit waarschijnlijk in het dynamisch gedrag wat nooit gemeten wordt. En ook zeer moeilijk is. Maar ja de cijferfetisjisten kopen op basis van wat Amir post en niet op basis van luisteren.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Op ASR is daar genoeg discussie over. De cijfertjes worden daar gelukkig echt niet voor zoete koek geslikt door de meesten.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Hartelijk dank Pjotr en Jeroen, zo kom ik weer wat verder.
Ik heb me dus in de luren laten leggen door de vermelding "measured level W" op de x as, waardoor ik met 3 db (vermogen) voor een verdubbeling rekende ipv 6db (spanning).
Groet,
Rob.
Ik heb me dus in de luren laten leggen door de vermelding "measured level W" op de x as, waardoor ik met 3 db (vermogen) voor een verdubbeling rekende ipv 6db (spanning).
Groet,
Rob.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ergens ging het fout met amtwoorden, hier poging 2. Mijn ervaring is dat de cijfers niet het gehele beeld geven. De cijfers zijn vaak bij volledig uitsturen en ik draai veel minder hard. Wel dat hoe schoner, hoe beter het bij mij klinkt.
Op ASR heeft men de Blameless 250W Amp (klasse XD/XA) vergeleken met de NCore 252MP.
Nee cijfers zeggen niet alles. Zou ook graag zien dat ze met meer met multitoon op verschillende niveaus en betere dummy loads gaan meten. Voor mijzelf geldt dat ik van zo vervormingsarm mogelijk hou met redelijk vermogen binnen voor mij betaalbaar
.
Op ASR heeft men de Blameless 250W Amp (klasse XD/XA) vergeleken met de NCore 252MP.
Nee cijfers zeggen niet alles. Zou ook graag zien dat ze met meer met multitoon op verschillende niveaus en betere dummy loads gaan meten. Voor mijzelf geldt dat ik van zo vervormingsarm mogelijk hou met redelijk vermogen binnen voor mij betaalbaar
Re: Hypex Nilai Class D technology
Wordt tijd dat ze daar eens een CA-V2 gaan testen
Overigens is daar op ASR ook de nodige discussie dat SINAD en Multitone metingen niet de Holy Grail zijn hoor. Maar die zijn i.i.g eenduidig en vergelijkbaar. Een complex dummy load zou beter zijn. Alleen is daar geen standaard voor en kan een complexe speakerimpedantie nogal variëren. Dus dat levert nog geen vergelijk. Waar ook helemaal niet naar gekeken wordt is hoe robuust de voeding is en wat de PSRR daarvan is. Kan nogal van invloed zijn op de basweergave.
Overigens is daar op ASR ook de nodige discussie dat SINAD en Multitone metingen niet de Holy Grail zijn hoor. Maar die zijn i.i.g eenduidig en vergelijkbaar. Een complex dummy load zou beter zijn. Alleen is daar geen standaard voor en kan een complexe speakerimpedantie nogal variëren. Dus dat levert nog geen vergelijk. Waar ook helemaal niet naar gekeken wordt is hoe robuust de voeding is en wat de PSRR daarvan is. Kan nogal van invloed zijn op de basweergave.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ik heb de CA V1 en de Purifi eigentakt hier staan, behalve het vermogen maar weinig verschil tussen te horen...als de vervorming en kleuring beneden hoorbare niveau's liggen, maakt het voor mij dus niet meer uit. Heb nu tijdelijk actieve JBL LS308 staan, klasse D ampjes erin, klinken zalig...
Re: Hypex Nilai Class D technology
Op zich kan je zelf al de metingen op ASR publiceren. Mocht je redelijk compleet zijn promoveert Amir je wel naar de hoodpagina.Pjotr schreef: ↑wo 19 apr 2023, 18:15Wordt tijd dat ze daar eens een CA-V2 gaan testen![]()
![]()
Overigens is daar op ASR ook de nodige discussie dat SINAD en Multitone metingen niet de Holy Grail zijn hoor. Maar die zijn i.i.g eenduidig en vergelijkbaar. Een complex dummy load zou beter zijn. Alleen is daar geen standaard voor en kan een complexe speakerimpedantie nogal variëren. Dus dat levert nog geen vergelijk. Waar ook helemaal niet naar gekeken wordt is hoe robuust de voeding is en wat de PSRR daarvan is. Kan nogal van invloed zijn op de basweergave.
Ben het eens met je dt de CMRR en PSRR en de robuustheid van de voeding erg van belang is. En ja, SINAD zegt me niet zoveel. Multitoon vind ik al meer zeggen. Vind de 10 kHz small signal square wave vaak veelzeggend.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Dat wat betreft multitone dacht ik eerst ook maar uiteindelijk zegt het klassieke 2-toons IM vervormingsspectrum mij meer. I.i.g bij het ontwerpen van een versterker. Bij dat multitoon profiel zijn de onderlinge amplituden relatief klein: Een flinke basnoot moduleert een zangstem veel heftiger b.v. En verder maskeert die waaier aan frequenties de eigenlijke vervormingsproducten. Een 2-toons profiel laat veel duidelijker de resulterende intermodulatieproducten zien.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 20 apr 2023, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ik hoorde ook bijna geen verschil tussen de Ca v1 en de nc500 mono's. Hoewel bij langer luisteren, de Ca mijn voorkeur heeft.Shadow schreef: ↑wo 19 apr 2023, 19:50Ik heb de CA V1 en de Purifi eigentakt hier staan, behalve het vermogen maar weinig verschil tussen te horen...als de vervorming en kleuring beneden hoorbare niveau's liggen, maakt het voor mij dus niet meer uit. Heb nu tijdelijk actieve JBL LS308 staan, klasse D ampjes erin, klinken zalig...
De lsr308 bedoel je toch? Heb zowel de 305 en de 308 hier gehad, en moet bekennen, dat ik daar steeds een grote glimlach van kreeg.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Correcttoetertje schreef: ↑do 20 apr 2023, 10:04Ik hoorde ook bijna geen verschil tussen de Ca v1 en de nc500 mono's. Hoewel bij langer luisteren, de Ca mijn voorkeur heeft.Shadow schreef: ↑wo 19 apr 2023, 19:50Ik heb de CA V1 en de Purifi eigentakt hier staan, behalve het vermogen maar weinig verschil tussen te horen...als de vervorming en kleuring beneden hoorbare niveau's liggen, maakt het voor mij dus niet meer uit. Heb nu tijdelijk actieve JBL LS308 staan, klasse D ampjes erin, klinken zalig...
De lsr308 bedoel je toch? Heb zowel de 305 en de 308 hier gehad, en moet bekennen, dat ik daar steeds een grote glimlach van kreeg.![]()
Re: Hypex Nilai Class D technology
Beste mede forummers,
Wat een opluchting....... De Nilai is vanochtend bezorgd en meteen opgebouwd, gebalanceerde kabels gesoldeerd en gestart met muziek.
Mijn Dac kan ook gebalanceerd uit, dus da's simpel. Ik was tevreden met mijn Ucd, maar dit is een andere wereld en dat zo koud uit de doos.
Sommige muziek was niet te draaien met de Ucd, want ik vergeleek met mijn (heel lang geleden) toen direct gekoppelde elektrostaten en vinyl.
Ik ben toen met die ESL'en gestopt omdat we kleine kinderen hadden en de spanning van de eindversterkers was levensgevaarlijk. De kinderen zijn het huis uit en ik heb nog een "fijne" herinnering van een schok, mijn vinger heeft een dag getinteld en het stonk als een barbecue.
Mijn Ucd en de ELS was geen fijne vergelijking, al heb ik 12 jaar met plezier naar de Ucd geluisterd, maar nu met de Nilai zit ik constant met natte ogen, go wat een verschil. De muziek stroomt zo de kamer in, ik voel me in een warm bad. Controle over laag, stilte tussen de noten is ook echt stil, meer detail, het klinkt vlot zonder gehaastheid. Het klinkt alsof ik nu weer met elektrostaten speel en alsof de hele set naar een hoger niveau wordt getild. En dat was nu juist een puntje, ik dacht als die versterker de tekortkomingen van de rest laat horen ben ik nog niet klaar, maar nee hoor, het lijkt wel een veeeel betere set. Ik zou als ik jullie was er ook gauw een bestellen, want als Hypex door heeft wat ze verkopen, gaan ze de prijs vast verhogen. Nu begrijp ik Alpha Audio ook, tijdens de vergelijking met 13 paar luidsprekers werd steeds duidelijker hoe goed de Nilai is en bleek die volkomen gelijkwaardig aan de Nelson Pass van €10.000. Tot zover mijn eerste indruk, ik hou jullie op de hoogte.
Met blije groet,
Rob.
Wat een opluchting....... De Nilai is vanochtend bezorgd en meteen opgebouwd, gebalanceerde kabels gesoldeerd en gestart met muziek.
Mijn Dac kan ook gebalanceerd uit, dus da's simpel. Ik was tevreden met mijn Ucd, maar dit is een andere wereld en dat zo koud uit de doos.
Sommige muziek was niet te draaien met de Ucd, want ik vergeleek met mijn (heel lang geleden) toen direct gekoppelde elektrostaten en vinyl.
Ik ben toen met die ESL'en gestopt omdat we kleine kinderen hadden en de spanning van de eindversterkers was levensgevaarlijk. De kinderen zijn het huis uit en ik heb nog een "fijne" herinnering van een schok, mijn vinger heeft een dag getinteld en het stonk als een barbecue.
Mijn Ucd en de ELS was geen fijne vergelijking, al heb ik 12 jaar met plezier naar de Ucd geluisterd, maar nu met de Nilai zit ik constant met natte ogen, go wat een verschil. De muziek stroomt zo de kamer in, ik voel me in een warm bad. Controle over laag, stilte tussen de noten is ook echt stil, meer detail, het klinkt vlot zonder gehaastheid. Het klinkt alsof ik nu weer met elektrostaten speel en alsof de hele set naar een hoger niveau wordt getild. En dat was nu juist een puntje, ik dacht als die versterker de tekortkomingen van de rest laat horen ben ik nog niet klaar, maar nee hoor, het lijkt wel een veeeel betere set. Ik zou als ik jullie was er ook gauw een bestellen, want als Hypex door heeft wat ze verkopen, gaan ze de prijs vast verhogen. Nu begrijp ik Alpha Audio ook, tijdens de vergelijking met 13 paar luidsprekers werd steeds duidelijker hoe goed de Nilai is en bleek die volkomen gelijkwaardig aan de Nelson Pass van €10.000. Tot zover mijn eerste indruk, ik hou jullie op de hoogte.
Met blije groet,
Rob.
