Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

Al wel een U30 USB interface binnen en morgen waarschijnlijk dan een boardje om op een RPI te monteren, en dan de zaak eens uitproberen.

Kom dan ook weer wat interessante muziekbestandje tegen om dat eens te proberen op de Soekris en dan ook nog op een native DSD.
En dan gevonden op de site met ook de interesse voor DSD.

https://positive-feedback.com/media/Noq ... -02-04.zip
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

Ook wel weer eens wat anders met de handel en waar je koopt.

Ik had dan de link gevolgd die ik dan via een site had gekregen, besteld en dan kom je op de € 52,- , je wilt daar niet bezuinigen tenslotte, en het is ook een onbekend materie voor mij, dus ga je voor wat zekerheid. :D

Later zie je dan wel wat dingen die dan erg lijken op wat je gekocht hebt, en ook andere waardes, ik ben nogal nieuwsgierig naar de verschillen en wat en hoe, en bij een setje wat sprekend leek op wat ik al had besteld, deed ik het weer, besteld voor 19,75.
single.jpg
Minder precieze beschrijving van hoe en wanneer, maar ze stonden wel vandaag voor de deur met een setje in plastic verpakt, en de eerste set zat in een kartonnen doosje.
duo.jpg
Zoek de verschillen. :think: :think: :think: :shock:
typevoutje
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 14 apr 2023, 0:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

Even in voorbereiding een plankje gemaakt voord de Dac print die dan in een voorlopig bedje komt met de voeding en USB U30 module.
plankje.jpg
En dan deze voeding met 2x 6V 15 VA, en de https://www.diyinhk.com/shop/audio-kits ... -1ax4.html
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 14 apr 2023, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Kappa7 »

Lekker bezig Hans en een goede tip. :goedzo:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door jeroen_d »

hannesie schreef: do 13 apr 2023, 23:54
Ook wel weer eens wat anders met de handel en waar je koopt.

Ik had dan de link gevolgd die ik dan via een site had gekregen, besteld en dan kom je op de € 52,- , je wilt daar niet bezuinigen tenslotte, en het is ook een onbekend materie voor mij, dus ga je voor wat zekerheid. :D

Later zie je dan wel wat dingen die dan erg lijken op wat je gekocht hebt, en ook andere waardes, ik ben nogal nieuwsgierig naar de verschillen en wat en hoe, en bij een setje wat sprekend leek op wat ik al had besteld, deed ik het weer, besteld voor 19,75.
single.jpg
Minder precieze beschrijving van hoe en wanneer, maar ze stonden wel vandaag voor de deur met een setje in plastic verpakt, en de eerste set zat in een kartonnen doosje.
duo.jpg

Zoek de verschillen. :think: :think: :think: :shock:
typevoutje
Het verschil is groot. Het ene is van Z11 silicium en de andere is 85% Permalloy. De laatste is de dure en is wit glanzend, de Z11 is donker. Het verschil is duidelijk op je foto te zien. Z11 geeft veel minder goed de lage frequenties weer en is weggegooid geld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Pjotr »

Klopt Jeroen. Beide zowel siliciumijzer als Permalloy/Mu-metal hebben zo hun voors en tegens w.b.t. audio trafo's. Hangt ook erg af van de uiteindelijke implementatie. Bij hoogohmige aansturing zoals hier het geval is, zal Permalloy ook duidelijk minder vervormen en meer microdetail doorgeven. De beste trafo's zoals die van Jensen, hebben een optimale mix van beide. Betaal je ook helemaal een vermogen voor.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

verschil.jpg
Nu dan wel duidelijk, bedankt voor je opmerkingsgave, was er niet van op de hoogte.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door jeroen_d »

Op de rechter zie je nog die bruinachtige coating zitten. Als je dat eraf veegt met wat ontvetter zie een mooi spiegelend oppervlak.

Op deze foto zie je ook een groot verschil in spoelwaarde. 107-108 vs 1434-1435
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door jeroen_d »

Ik ben er inmiddels achter dat het gebruik van de middelste pin hoe dan ook niet hoeft, niet primair en niet secundair.
Bij een gebalanceerde uitgang leg je pin 1 aan GND en pin 2 en 3 aan de buitenste pootjes van de trafo. Pin 1 dus niet aan de middelste pin van de trafo. Dan heb je geen last van ongelijke spoelwaarde tussen de buitenste en middelste pinnen want die is er.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

bijna.jpg
We zijn er bijna............. :roll:
Morgen eens zien of we er geluid uit kunnen krijgen. :kwijl: :yeah:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Je heb niet stil gezeten Hans, Gaat snel bij jou. :rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Eerst zien........, dan geloven/horen, en de inspanning voor mij was een 3 kwartier rijden en dan na gezellig samenzijn dan weer dezelfde route terug.

We zien/horen het !!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Morgen maar even voor de zekerheid nog even meten, maar er lijkt een ander probleem te zitten in de software.
fout.jpg
Terwijl de rest gewoon werkt en ik op het netwerk ook in / bij die machine kan kijken geeft hij toch een netwerkfout.
soft.jpg
klaar.jpg
In ieder geval nog geen geluid.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Hoe lang heb je embedded al, is je trial periode niet verlopen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dat zou zomaar kunnen moet het even nazoeken, kende het niet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

e..jpg
Alles krijgt de gewenste spanning, en mogelijk dan nog wat doorzoeken.

De tijd dat ik aan het starten ben geweest met HQ player was in rond half februari. maar alleen om dan wat te onderzoeken over hoe en wat.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Tja dan is toch wel de trial inmiddels afgelopen. Anders probeer je Roon upsampling in DSD.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Had jij ook problemen met de U30, of de instellingen.
Kan zijn dat ik daar wel wat kan doen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: vr 14 apr 2023, 10:45
Klopt Jeroen. Beide zowel siliciumijzer als Permalloy/Mu-metal hebben zo hun voors en tegens w.b.t. audio trafo's. Hangt ook erg af van de uiteindelijke implementatie. Bij hoogohmige aansturing zoals hier het geval is, zal Permalloy ook duidelijk minder vervormen en meer microdetail doorgeven. De beste trafo's zoals die van Jensen, hebben een optimale mix van beide. Betaal je ook helemaal een vermogen voor.
Die van Jensen geven aan 80% nikkel, dat is dus waarschijnlijk hetzelfde spul als wat de Chinese trafo's gebruiken.
De vervorming uit de datasheets van Jensen lijkt ook erg op wat ik gemeten heb van het Chinese spul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

hannesie schreef: zo 16 apr 2023, 18:46
Had jij ook problemen met de U30, of de instellingen.
Kan zijn dat ik daar wel wat kan doen.
Nee, uiteraard wel meteen eerst de laatste firmware geladen. Niets aan de instellingen veranderd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

overzicht.jpg
Net dan omgeschakeld van de PC naar de Linux SBC.

Ik krijg er ook geen geluid uit met de ESS9018 en dan de Amanero vervangen door de U30 , de updates/firmware gedaan, nagelopen verder niets gewijzigd.
De herkenning onder W11 gaat prima, maar de muziek komt niet uit de DAC.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Lastig Hans,
Terug naar de basis kan dan wel eens helpen.
Heb je nog een Daphile PC staan?
Die kan je ook laten upsampelen en schijnt dat ook nog niet eens heel slecht te doen
Schermafbeelding 2023-04-17 000431.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Nu breekt mijn klomp.
DoP.jpg
Ik krijg er net geluid uit met dan de DSD file van Diana Krall dan te laten afspelen met DoP.
Het afspelen met DSD >PCM geeft een laag volume.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

geluid!!.jpg
Wel een laag geluidsniveau, maar er is wel geluid, maar ik krijg de U30 niet op DSD.
DSD.jpg
Zoeken naar waar gaat het fout. :shock:
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 17 apr 2023, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

instelling.jpg
Waar zit het dan?
Plaats reactie