zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Die kapjes kun je mooi met kurk afplakken en insmeren met bijenwas! :mrgreen:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leobus »

Walt schreef: zo 02 apr 2023, 9:53
Die kapjes kun je mooi met kurk afplakken en insmeren met bijenwas! :mrgreen:
Ha, ha,
Als Jeroen bijenwas nodig heeft, heb ik nog wel wat over.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik heb behoorlijk wat metingen gedaan vandaag. Volgens mijn metingen hoeft er geen RC netwerk op de uitgang van de signaaltrafo's worden gezet. Wel de juiste afsluitweerstand als je een kaarsrechte respons wil die vrijwel exact overeenkomt met de loopback meting.

Dat betekent de voorgeschreven 5-7k voor de stock trafo. De zwarte in dit geval. Die heeft namelijk dezelfde inductie als de oude gele trafo's toen de DSC2 door Pavel Pogodin werd ontworpen. En dat werkt dus perfect. Vooral als je aan de bovenkant gaat zitten, 7k dus.

De huidige gele trafo's zijn eigenlijk niet de bedoeling (ook al klinken ze wellicht mooier, maar dat ga ik nu nog uitvinden met de correcte afsluitweerstanden). Die hebben een viermaal zo hoge inductie, zijn veel hoogohmiger. En het blijkt inderdaad dat je hier 28k als afsluitweerstand moet hebben voor een optimaal vlakke respons. Als de weerstand lager wordt, dan krijg je een lichte roll-off in het hoog. En dan hoor je dus minder detail, duh. Ook al is het verschil maar subtiel.

Dus nu moet ik uit mijn mooi in de kast gebouwde DAC toch weer het RC netwerk verwijderen en vervangen door de correcte afsluitweerstand. Nou ja, weerstand vanaf de bovenkant verwijderen zal voldoende zijn om het circuit te onderbreken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Interessant Jeroen, Maar dat betekend ook dat je weerstand afhankelijk wordt van de ingang impedantie van je voorversterker of eindversterker als je de volume regelaar van de HQP wil gebruiken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Zeker. De combinatie van afsluitweerstand en ingangsweerstand versterker moet de waarde zijn die ik heb vastgesteld. Dus bij een versterker van 2x47k XLR ingang moet er 2x20k op de XLR om aan 2x14K totaal te komen. Enkele weerstand van 40k over de hot en cold uitgang werkt natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik kom inmiddels tot de conclusie dat mijn voorkeur uitgaat naar de high end Amanero met Femto clocks. De Xing U30 met eigen voeding is goed voor het geld, veel beter dan de originele Amanero gevoed vanuit de USB aansluiting, maar legt het volgens mijn oren af tegen hetgeen waar ik eerder al op uitgekomen was. Het gaat weer meer op NADAC lijken, terwijl ik juist de 'gloed' in het geluid met de high end Amanero / pure DSD dac zo mooi vind. En wat kappa ook heeft gehoord.

Als het zo is dat de ontwerper Pavel Pogodin de Xing U30 beter vindt dan de beaglebone en amanero, waarbij hij op een eigen DAC bord voorzien heeft in galvanische scheiding en reclocking met NDK NZ2520SDA klokken, dan snap ik dat dus niet zo goed. Vraagt om een volgend experiment!

Voor de volgende uitvoering van deze pure DSD DAC zou ik dan wel een nieuw bord willen ontwerpen, dat ik vervolgens uitrust met galvanische scheiding, reclocking en Femto clocks, en dan als USB interface kijk wat de originele Amanero en Xing U30 dan nog voor verschil maken. En dan wel ieder ook weer voorzien van schone voeding.

Zal wel even duren, maar ik denk dat ik nu wel toe ben aan ontwerp van een eigen PCB layout. Leuke hobby!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zuivere DSD dac

Bericht door dre »

Prachtig project Jeroen! 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Volgens mijn vrouw is het kruiswoordpuzzel niveau met 5 sterren het hoogste niveau, volgens mij ben jij daar ook mee bezig. :lol: :kwijl: :lol: :kwijl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik zit me rot te lezen en was me al aan het afvragen waarom je op de DSC 2.6.2 was uitgekomen.
Het is wat verwarrend met de type nummers maar ik zie dat er ook een versie DSC 2 is, de versie met ruimte voor de BeagleBone.
https://puredsd.ru/DSC2.pdf
Het interessante van die uitvoering lijkt mij de klok op het bord zelf, je sluit daarmee de klok op de amanero uit wat me eigenlijk wel interessant lijkt.
Ik vermoed overigens dat je dit bord bedoelde met de Xing U30 wat beter zou werken.

Wat minder vind ik de weerstanden op de sub bordjes maar zal prima werken.
Ik speel overigens ook met de gedachte om daar dan een print voor te maken waar gewone weerstanden met gaten op kunnen, Dale of zo iets. zal prijstechnisch niet veel uitmaken maar is wat beter verkrijgbaar dan de TT weerstanden.
Gewoon maar en gedachte.
Voordeel is wel dat je wat kan experimenteren met weerstanden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Voor de volgende versie kijk ik naar weerstand netwerken van hetzelfde fabrikaat en lage ruisgetal.

https://nl.mouser.com/ProductDetail/71-NOMCA16035001AT5

Uiteraard kende ik de DSC2 met reclocking maar ik was gecharmeerd van de simpele 2.6.2 opzet met alles op een print van 10x10cm
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat is inderdaad ook interessant. Een beetje als de setup van de DSC1 dus eigenlijk.
Ik meen wel gezien te hebben dat ze daar juist van de netwerken zijn afgestapt om dat de losse weerstanden een lagere vervorming gaf.
Dat waren wel andere weerstand netwerken ik kan me voorstellen dat deze het netter doen.
De weerstand die je nu aangeeft is qua materiaal gelijk aan de TT weerstanden (tantalum)
Ik zat zelf naar deze weerstanden te kijken.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Vis ... F%252bI%3D
Lijkt me ook aardig vergelijk baar.
Wel leuk om deze ook zelf op te bouwen, ik zit alleen nog te kijken hoe je dat gaat doen met capaciteit en lengtes van de sporen.
Je werkt hier met redelijk hoge frequenties en dan kan je niet zomaar een spoor kiezen volgens mij. Je ziet ook dat ze bvb van de U21 naar U1 en U21 en U5 de spoor lengtes ook mooi gelijk hebben gemaakt.
Lijkt me een aardige uitdaging.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De weerstanden die jij hebt gevonden heb ik ook gebruikt voor de versie die ik voor iemand anders heb gebouwd. Ze zijn wel kwetsbaarder dus het is handig om er meteen voor de zekerheid 10 extra te bestellen. Een aantal gingen bij mij kapot bij het solderen, daar had ik met de vorige versie geen last van. Maar ze klinken net zo goed.

De mooie weerstand netwerken worden hier toegepast heb ik uitgevonden: https://www.dastereo.ru/t/czap-dsd-sign ... 13041/3573
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 06 apr 2023, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat is vast goed om te weten.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Als je dunnefilmweerstanden te heet soldeert, kunnen ze daarna opeens de dubbele waarde hebben. Dat is mij ook al diverse keren gebeurd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Chip weerstanden en i.d.d. zeker de dunne film, kun je maar beter sowieso niet met de hand solderen. Of het nou dikke film of dunne film is, de betrouwbaarheid loopt dan sterk terug. Als je met de hand SMD weerstanden wilt solderen en het komt er op aan, neem dan MELF weerstanden! Kun je ook nog stuk stoken maar zijn een stuk robuuster.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik zal de volgende keer bij het bestellen van printen een masker mee laten leveren. Dan kan ik met pasta werken en het de oven in doen bij mijn zwager.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: vr 07 apr 2023, 9:28
Chip weerstanden en i.d.d. zeker de dunne film, kun je maar beter sowieso niet met de hand solderen. Of het nou dikke film of dunne film is, de betrouwbaarheid loopt dan sterk terug. Als je met de hand SMD weerstanden wilt solderen en het komt er op aan, neem dan MELF weerstanden! Kun je ook nog stuk stoken maar zijn een stuk robuuster.
Afgaande op dit verhaal van Pavel Pogodin blijf ik bij dunne film:

In this case, the MELF resistors give more color.
The fact is that MELF technology is poorly suited for a pulsed (digital) signal. Despite the fact that VISHAY claims MELF exactly as impulse resistors. They do withstand impulse loads really well, but just because of their natural inductance. The resistive layer there is applied in the form of a spiral over the cylinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Kan George het wel vergeten met zijn discrete TH weerstanden. Tja, die Pavel kan dan vast tot een GHz horen... Heeft hij dat daadwerkelijk getest? MMU102, vergelijkbaar in grootte van 0805 chip, is gewoon vlak tot een GHz. Is m.i. meer een gevalletje van onderbuik dan techniek. Ook al zouden die weerstanden inductief zijn dan maakt dat nog niks uit want dan werkt het alleen maar als low pass en middelt het totaal nog steeds netjes uit. Dat impulsverhaal slaat op de impulsbelasting (hot spots) en dat heeft niets te maken of het wel of niet een cilinder is met een spiraal. De thermische massa is gewoon groter en de aanhechting van het weerstandselement met de buitenwereld veel robuuster. Met zelfinductie heeft dat niets van doen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Het inductieverhaal is inderdaad wat lastig aan te nemen, hoewel hoogfrequent gedrag boven de GHz van MELF weerstanden in de datasheet door Vishay wordt opgegeven en voor de normale dunne filmweerstanden Vishay daar in de datasheet niet de moeite voor neemt. Het is dus niet volledig uit de lucht gegrepen en de schakelsnelheden zijn hoog.

Ze hebben het op zich wel getest, er zijn bordjes met allerlei weerstandstypes gebouwd. Voor de weerstanden komt daar op gehoor de voorkeur voor dunne film tantalum nitride uit.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Ha Jeroen, in welk systeem hebben ze dat getest dan? Lijkt me dat de klank van de weergevers en persoonlijke smaak dan ook wel een grote rol spelen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja dat weet ik ook niet. Maar wat ze schrijven over de zwarte en gele trafo's is zeer herkenbaar. En we hebben het hier over schakelsnelheden op frequenties die 1000 maal hoger liggen dan 20kHz. Dus als inducties op weerstanden dan niet van invloed zijn, dan zijn inductievrije weerstanden in een passief luidsprekerfilter ook totale onzin. En mijn ervaring is dat het dat niet is.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Update: ik heb de beaglebone draaiend!

Wat was de grap: alleen met LAN kabel aangesloten start hij netjes op en wat ik niet wist is dat na opstarten alle ledjes uit moeten gaan. Ik had ze al eerder uit zien gaan maar dacht dat ie 'dood' was als dat gebeurde.
Deze week las ik dat ze juist uit moeten gaan. Dus weer geprobeerd en geen succes, LEDjes gingen niet uit, eentje bleef eindeloos knipperen maar verder niks. En toen herinnerde ik het me van die LAN kabel. En jawel hoor. Met LAN kabel aangesloten gaan binnen 10 seconden alle LEDjes uit en kan ik hem benaderen met http://pure.local
Nu kan ik het alsnog gaan testen met het reclock bordje dat al een tijd nu werkeloos klaar ligt. Ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 11 apr 2023, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Tjonge, is dat schrikken. :lol: :rofl:

Wel zo iets wat ik de afgelopen dagen tegen kwam, wel opstarten en er niet in kunnen komen met de terminal bij een voor de RPI. :lol: :shock:
Laatst gewijzigd door hannesie op di 11 apr 2023, 0:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

ja, logisch. ledjes uit = alles is aan.... :think:
maar mooi dat je ook dat ding aan de praat hebt
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Maar bizar dat de netwerkkabel aangesloten moet zijn. Stond echt nergens vermeld. Op zich geen probleem, want zonder LAN kabel erin gebruik je hem ook niet natuurlijk. Maar ja...ongelooflijk wat ik een tijd erin heb gestopt terwijl het zo simpel was.
Plaats reactie