Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
Moderator: Beheerdersteam
Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
Wellicht voor anderen ook interessant. Ik heb eindelijk een goed bruikbare interface gevonden voor een Pi streamer. Linn Kazoo (android) en Linn Music op iOS !
Al tijden loop ik er tegenaan dat
1. ik Roon wel erg duur vind
2. je eigenllijk veroordeeld bent tot Roon, er is gewoon geen alternatief in dezelfde klasse, betaald danwel onbetaald.
3. zelfs als je je eisen (naar beneden) bijstelt er geen goed bruikbare interface is voor de gratis UPNP/DLNA spelers (nee, Volumio telt niet, de web interface van Moode en consorten is ellende, ellende en ellende, Mopidy/Iris is leuk maar instabiel etc etc etc).
4. de meeste open source dingen knutselwerk blijven.
Maarrrrr, na lang zoeken eindelijk een combinatie gevonden die mij bevalt. Het oogt lekker en werkt als een zonnetje (op iOS), en is tenminste goed bruikbaar op android. Nee, je hebt niet de zaken die Roon Roon maken (meta informatie e.d.) maarja, dan moet je maar voor Roon betalen.
Wil je een systeem dat in ieder geval goed werkt, vlot is, stabiel is en "gewoon werkt" zonder poespas, dan kan je onderstaande combi proberen.
1. Installeer ergens een UPNP server. Minimserver 2 draait op ongeveer alles en de gratis variant biedt (mij) genoeg mogelijkheden, speciaal voor audio, helemaal prima. Je kan ook de Moode ingebouwde variant gebruiken maar die vond ik niet zo.
2. Knal Moode op een Pi, richt via de webinterface (yuk!) in zoals je wil qua system settings, dac, upsampling, whatever.
3. Klik op Menu rechtsboven > Configure > Renderers > Scroll naar UPNP Client for MPD. Klik op Edit (upnp settings). Zet service type op OpenHome. Save, UPNP wordt opnieuw gestart.
4. Voor android: pluk Linn Kazoo uit de play store. Voor iOS de Linn Music app (of Kazoo, maar is minder soepel).
Et voila, eindelijk lossless streaming met een goeie interface. Qobuz en Tidal kunnen via de Linn apps denk ik (ik heb geen accounts), Spotify streamt gewoon naar Moode als je deze renderer aanzet.
Al tijden loop ik er tegenaan dat
1. ik Roon wel erg duur vind
2. je eigenllijk veroordeeld bent tot Roon, er is gewoon geen alternatief in dezelfde klasse, betaald danwel onbetaald.
3. zelfs als je je eisen (naar beneden) bijstelt er geen goed bruikbare interface is voor de gratis UPNP/DLNA spelers (nee, Volumio telt niet, de web interface van Moode en consorten is ellende, ellende en ellende, Mopidy/Iris is leuk maar instabiel etc etc etc).
4. de meeste open source dingen knutselwerk blijven.
Maarrrrr, na lang zoeken eindelijk een combinatie gevonden die mij bevalt. Het oogt lekker en werkt als een zonnetje (op iOS), en is tenminste goed bruikbaar op android. Nee, je hebt niet de zaken die Roon Roon maken (meta informatie e.d.) maarja, dan moet je maar voor Roon betalen.
Wil je een systeem dat in ieder geval goed werkt, vlot is, stabiel is en "gewoon werkt" zonder poespas, dan kan je onderstaande combi proberen.
1. Installeer ergens een UPNP server. Minimserver 2 draait op ongeveer alles en de gratis variant biedt (mij) genoeg mogelijkheden, speciaal voor audio, helemaal prima. Je kan ook de Moode ingebouwde variant gebruiken maar die vond ik niet zo.
2. Knal Moode op een Pi, richt via de webinterface (yuk!) in zoals je wil qua system settings, dac, upsampling, whatever.
3. Klik op Menu rechtsboven > Configure > Renderers > Scroll naar UPNP Client for MPD. Klik op Edit (upnp settings). Zet service type op OpenHome. Save, UPNP wordt opnieuw gestart.
4. Voor android: pluk Linn Kazoo uit de play store. Voor iOS de Linn Music app (of Kazoo, maar is minder soepel).
Et voila, eindelijk lossless streaming met een goeie interface. Qobuz en Tidal kunnen via de Linn apps denk ik (ik heb geen accounts), Spotify streamt gewoon naar Moode als je deze renderer aanzet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
wel eens aan LMS (a.k.a. Squeezebox) gedacht?
diverse kant en klare distros (bv max2play) voor op veel platforms voor de server en players
bediening iPeng op iOS, materialskin via browser voor de rest
diverse kant en klare distros (bv max2play) voor op veel platforms voor de server en players
bediening iPeng op iOS, materialskin via browser voor de rest
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
Als je een goedkoper alternatief voor Roon wil kan ik Jplay voor iOS adviseren.
En als player zou ik Gentooplayer gebruiken.
Rob
En als player zou ik Gentooplayer gebruiken.
Rob
Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
Rob Dingen schreef: ↑zo 02 apr 2023, 18:49Als je een goedkoper alternatief voor Roon wil kan ik Jplay voor iOS adviseren.
En als player zou ik Gentooplayer gebruiken.
Rob
(En JPLAY kost 52,- per jaar)
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
Prijs klopt.FR_Aad schreef: ↑zo 02 apr 2023, 19:52Rob Dingen schreef: ↑zo 02 apr 2023, 18:49Als je een goedkoper alternatief voor Roon wil kan ik Jplay voor iOS adviseren.
En als player zou ik Gentooplayer gebruiken.
Rob(En JPLAY kost 52,- per jaar)
En het is qua beleving ongeveer gelijk aan Roon zonder de DSP opties.
Een iPad is ook goed.
Neem aan dat hij die heeft omdat hij Linn Music voor iOS heeft.
Rob
Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
Is Daphile dan geen optie?
https://www.daphile.com/
Gewoon een headless PC te bedlinen met een browser of een gewone android telefoon of tablet.
Is gewoon gratis alleen heb ik wel de app gekocht voor mn tablet maar die eenmalige €2,50 valt in het niet vergeleken met roon
https://play.google.com/store/apps/deta ... l=nl&gl=US
En geen gedoe met het bij houden van een OS.
https://www.daphile.com/
Gewoon een headless PC te bedlinen met een browser of een gewone android telefoon of tablet.
Is gewoon gratis alleen heb ik wel de app gekocht voor mn tablet maar die eenmalige €2,50 valt in het niet vergeleken met roon
https://play.google.com/store/apps/deta ... l=nl&gl=US
En geen gedoe met het bij houden van een OS.
Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
Ik heb hier Daphile op een NUC. Werkt echt al jaren probleemloos.
Bediening via iPeng op mijn iPhone of via Material
Bediening via iPeng op mijn iPhone of via Material
Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
Ik heb nu een BlueSound Node maar daarvoor speelde ik met een RPi met PiCorePlayer met iPeng op de ipad en Squeezer op Android. Beide kosten eenmalig geld maar werken beter dan de meeste andere apps. LMS was op dezelfde Pi geïnstalleerd onder PiCorePlayer. Enige nadeel is dat je eens per aantal maanden een nieuwe versie moet installeren.
Grootste voordeel was het grote aantal ondersteunde streaming services, zoals ook SoundCloud en YouTube.
Grootste voordeel was het grote aantal ondersteunde streaming services, zoals ook SoundCloud en YouTube.
Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)
En Daphile is in wezen een LMS met extra's (zoals dat er een heel OS mee komt en een CD ripper).
Hiero ook al jaren (en nooit anders) LMS met eerst de native skin, toen iPeng maar de laatste tijd alleen maar nog de Material skin.
Hiero ook al jaren (en nooit anders) LMS met eerst de native skin, toen iPeng maar de laatste tijd alleen maar nog de Material skin.
-
Aaron.rdnzt
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 06 jul 2022, 7:40
