Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door matjans »

Wellicht voor anderen ook interessant. Ik heb eindelijk een goed bruikbare interface gevonden voor een Pi streamer. Linn Kazoo (android) en Linn Music op iOS !

Al tijden loop ik er tegenaan dat
1. ik Roon wel erg duur vind
2. je eigenllijk veroordeeld bent tot Roon, er is gewoon geen alternatief in dezelfde klasse, betaald danwel onbetaald.
3. zelfs als je je eisen (naar beneden) bijstelt er geen goed bruikbare interface is voor de gratis UPNP/DLNA spelers (nee, Volumio telt niet, de web interface van Moode en consorten is ellende, ellende en ellende, Mopidy/Iris is leuk maar instabiel etc etc etc).
4. de meeste open source dingen knutselwerk blijven.

Maarrrrr, na lang zoeken eindelijk een combinatie gevonden die mij bevalt. Het oogt lekker en werkt als een zonnetje (op iOS), en is tenminste goed bruikbaar op android. Nee, je hebt niet de zaken die Roon Roon maken (meta informatie e.d.) maarja, dan moet je maar voor Roon betalen.
Wil je een systeem dat in ieder geval goed werkt, vlot is, stabiel is en "gewoon werkt" zonder poespas, dan kan je onderstaande combi proberen.

1. Installeer ergens een UPNP server. Minimserver 2 draait op ongeveer alles en de gratis variant biedt (mij) genoeg mogelijkheden, speciaal voor audio, helemaal prima. Je kan ook de Moode ingebouwde variant gebruiken maar die vond ik niet zo.

2. Knal Moode op een Pi, richt via de webinterface (yuk!) in zoals je wil qua system settings, dac, upsampling, whatever.

3. Klik op Menu rechtsboven > Configure > Renderers > Scroll naar UPNP Client for MPD. Klik op Edit (upnp settings). Zet service type op OpenHome. Save, UPNP wordt opnieuw gestart.

4. Voor android: pluk Linn Kazoo uit de play store. Voor iOS de Linn Music app (of Kazoo, maar is minder soepel).

Et voila, eindelijk lossless streaming met een goeie interface. Qobuz en Tidal kunnen via de Linn apps denk ik (ik heb geen accounts), Spotify streamt gewoon naar Moode als je deze renderer aanzet.
IMG-20230324-WA0007.jpg
IMG-20230324-WA0005.jpg
IMG-20230324-WA0003.jpg
IMG-20230324-WA0004.jpg
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door matjans »

En android...
Screenshot_20230402_114400.jpg
IMG-20230324-WA0002.jpg
Screenshot_20230402_114347.jpg
Screenshot_20230402_114316.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door Henkjan »

wel eens aan LMS (a.k.a. Squeezebox) gedacht?

diverse kant en klare distros (bv max2play) voor op veel platforms voor de server en players

bediening iPeng op iOS, materialskin via browser voor de rest
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door matjans »

Ja. Beviel me niet, ik heb geen apple telefoon.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door Henkjan »

matjans schreef: zo 02 apr 2023, 15:50
Ja. Beviel me niet, ik heb geen apple telefoon.
ik ook niet, dat hoeft ook niet
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door Rob Dingen »

Als je een goedkoper alternatief voor Roon wil kan ik Jplay voor iOS adviseren.
En als player zou ik Gentooplayer gebruiken.

Rob
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door FR_Aad »

Rob Dingen schreef: zo 02 apr 2023, 18:49
Als je een goedkoper alternatief voor Roon wil kan ik Jplay voor iOS adviseren.
En als player zou ik Gentooplayer gebruiken.

Rob
matjans schreef: zo 02 apr 2023, 15:50
ik heb geen apple telefoon.
(En JPLAY kost 52,- per jaar)
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door Rob Dingen »

FR_Aad schreef: zo 02 apr 2023, 19:52
Rob Dingen schreef: zo 02 apr 2023, 18:49
Als je een goedkoper alternatief voor Roon wil kan ik Jplay voor iOS adviseren.
En als player zou ik Gentooplayer gebruiken.

Rob
matjans schreef: zo 02 apr 2023, 15:50
ik heb geen apple telefoon.
(En JPLAY kost 52,- per jaar)
Prijs klopt.
En het is qua beleving ongeveer gelijk aan Roon zonder de DSP opties.
Een iPad is ook goed.
Neem aan dat hij die heeft omdat hij Linn Music voor iOS heeft.

Rob
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door Kappa7 »

Is Daphile dan geen optie?
https://www.daphile.com/
Gewoon een headless PC te bedlinen met een browser of een gewone android telefoon of tablet.
Is gewoon gratis alleen heb ik wel de app gekocht voor mn tablet maar die eenmalige €2,50 valt in het niet vergeleken met roon
https://play.google.com/store/apps/deta ... l=nl&gl=US
En geen gedoe met het bij houden van een OS.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door FR_Aad »

Ik heb hier Daphile op een NUC. Werkt echt al jaren probleemloos.

Bediening via iPeng op mijn iPhone of via Material
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door TabCam »

Ik heb nu een BlueSound Node maar daarvoor speelde ik met een RPi met PiCorePlayer met iPeng op de ipad en Squeezer op Android. Beide kosten eenmalig geld maar werken beter dan de meeste andere apps. LMS was op dezelfde Pi geïnstalleerd onder PiCorePlayer. Enige nadeel is dat je eens per aantal maanden een nieuwe versie moet installeren.

Grootste voordeel was het grote aantal ondersteunde streaming services, zoals ook SoundCloud en YouTube.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door hsmeets »

En Daphile is in wezen een LMS met extra's (zoals dat er een heel OS mee komt en een CD ripper).

Hiero ook al jaren (en nooit anders) LMS met eerst de native skin, toen iPeng maar de laatste tijd alleen maar nog de Material skin.
Aaron.rdnzt
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 06 jul 2022, 7:40

Re: Goede UI voor zelfbouw streamer (Pi)

Bericht door Aaron.rdnzt »

Vanwaar dat Volumio buiten schot wordt gelaten?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”