Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Kruisvoet of trompetvoet? Zie post 78

Kruisvoet
4
25%
Trompetvoet
12
75%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Walt schreef: wo 04 jan 2023, 13:46
Die woofers zien er keurig netjes afgewerkt uit, is de achterkant net zo fraai?
Ja toch?
achterkant.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Ik ben net langs de Arnhemse Fijnhouthandel geweest voor multiplex. Wat is dat spul duur geworden zeg! Ook moest ik even langs Baptist voor wat meetgereedschap, want ik was er op de dure manier achter gekomen dat blokhaken niet van stuiteren houden. Binnenkort dus meer in dit theater!
haken.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Shadow »

Wat voor multiplex heb je gehaald dan? plaatje redelijk Pools grenen mpx doet 141,- ex. btw.
Watervast Russisch grenen 65,- ex. btw.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Berken multiplex, de variant met dunne laagjes.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Shadow »

Ja da's duur :-k
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Afgelopen weekend heb ik alle panelen gezaagd. Voor de constructie heb ik even gespiekt bij de Calpamos, want het heeft voordelen om het gewicht een beetje in de klauw te houden. Ik moet ze immers ook uit de kelder zien te haspelen. Het wordt een constructie rondom een houten frame waaraan ik de panelen bevestig. Alles is van 18 mm berken multiplex, de baffle bestaat uit 2 lagen. Op de foto zie je de achterkant met daarop een (nog alleen door de zwaartekracht bij elkaar gehouden) frame. Er komt ook nog een versteviging op ongeveer de helft van de hoogte, maar waar die precies komt en hoe ik die maak hangt af van hoe de plaatsing van de reflexpijp uitpakt. De panelen verzwaar ik met 4 mm bitumen. Al het zaagwerk is gelukt, en daar ben ik best blij mee. Met de huidige materiaalprijs zou je bijna zaagangst ontwikkelen.

Het brutovolume wordt 70 liter, dan kom ik op een netto volume uit van 65 liter (rekening houdend met volume van reflexpijp, woofer, tweeter, brace en gaten), dat lijkt optimaal voor de gebruikte woofer (Sica 12 SR 3 PL). Een aardigheidje is dat de (absurd dure) Scan Speak 32W/8878T11 precies in het gat past van de Sica, en ook 65 liter nodig heeft. Als ik dus ooit geld teveel heb/een paartje voor een schappelijk bedrag op de kop kan tikken dan valt die ook nog te proberen. Hoewel ik zeer twijfel of het de moeite waard is: waarschijnlijk vervormt de Scan Speak iets minder dan de Sica, maar daar staat tegenover dat de respons van de Sica (ik vermoed door de dubbele rol in de rolrand) rond 1 kHz schoner is, en bij normaal luistervolume geeft dat laatste waarschijnlijk de doorslag.

Lang verhaal kort: er gebeurt iets.
Bijlagen
frame.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Shadow »

Netjes hoor =D>
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door MechanicalAnimal »

oewh leuk; is er al iets van een schetsje?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Een kladje dat op de werkbank ligt...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door MechanicalAnimal »

timpert schreef: do 19 jan 2023, 22:22
Een kladje dat op de werkbank ligt...
Doe eens dan :wink:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Je zal het moeten doen met de bouwfoto's die binnendruppelen, op het kladje staan niet meer dan de afmetingen van de panelen. Snel gaat het allemaal niet, maar het vordert wel. Ik dacht dat ik aardig wat lijmklemmen had, maar ik kan steeds maar één paneeltje vastzetten, en dan ligt de bouw weer stil wegens drogende lijm. Ook heb ik vorige week zoonlief nog gewaarschuwd dat je bij een cirkel straal en diameter niet moet verwarren. Dus zojuist zag ik dat mijn d = 10 mm freesje toch echt een r = 10 mm had moeten zijn. Ik ga Ecotools maar weer eens verblijden met wat klandizie...
frame_plankjes.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door dre »

Als je lijmklemmen gebruikt,doe er er dan een plaatje tussen....
Anders zitten er allemaal deuken in je mooie plankies. 8-[
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Douwe84 »

Slow but steady. Het lijmklem issue kent iedereen hier wel denk ik... Ik wel iig...
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Tot nu toe heb ik nog geen deuken gemaakt met de kleine klemmetjes, maar ik draai ze ook niet zo heel vast. Als de naad goed aansluit en er een beetje lijm uitkomt is het wat mij betreft strak genoeg. Als ik de grote klemmen gebruik en die stevig vastwurg, dan gaan er zeker blokjes tussen!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door MechanicalAnimal »

timpert schreef: zo 29 jan 2023, 15:10
Je zal het moeten doen met de bouwfoto's die binnendruppelen, op het kladje staan niet meer dan de afmetingen van de panelen. Snel gaat het allemaal niet, maar het vordert wel. Ik dacht dat ik aardig wat lijmklemmen had, maar ik kan steeds maar één paneeltje vastzetten, en dan ligt de bouw weer stil wegens drogende lijm. Ook heb ik vorige week zoonlief nog gewaarschuwd dat je bij een cirkel straal en diameter niet moet verwarren. Dus zojuist zag ik dat mijn d = 10 mm freesje toch echt een r = 10 mm had moeten zijn. Ik ga Ecotools maar weer eens verblijden met wat klandizie...

frame_plankjes.jpg

no worries, zo af en toe een progressie plaatje houd het ook spannend :goedzo:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Vanmiddag heb ik de tweeters ingefreesd. Ondanks een oepsje met met de frees her en der ziet het eindresultaat er nog wel redelijk uit. Als je er niet met je neus bovenop zit zou je bijna denken dat het goed is gegaan.
tweeter.png
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

En vandaag de woofers ingefreesd. Drivers passen, altijd een van de leukere momenten bij het bouwen van een luidspreker!
passen.jpg
De reflexpoort komt van de afdeling strontpijp, nu met de drivers er in maar eens kijken waar dat geval een plekje vindt.
binnen.jpg
Ik denk dat ik 'm langs de tweetermagneet ga voeren. Dan heb ik ruimte genoeg voor een langere pijp met Karlson inkeping (zie hier).

Overigens merk ik wel aan de kwaliteit van het multiplex dat het hout uit oorlogsgebied komt. Het is iets dunner dan het zou moeten zijn, en van binnen zit het vol met grote defecten. Ter compensatie zit er denk ik meer lijm in, en dat merk ik aan de moeite die ik heb met het spul zagen en frezen. Gezien de situatie vind ik het een klein wondertje dat het spul überhaupt nog leverbaar is.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Weer een klein stapje gezet. Hoewel ik er nooit een oepsje mee heb gehad blijf ik wat ontzag houden voor de r=25 mm afrondfrees...
gat1.jpg
Oeps, verkeerde plaatje...
gat2.jpg
In eerste instantie wilde ik geen 90 graden bocht in de reflexpijp, maar uiteindelijk bleek dat toch de enige manier om het allemaal een beetje te laten passen. Ik ga de ene reflexpijp als K-tube uitvoeren, en de andere maak ik "gewoon". Daarna maar eens kijken of ik verschil tussen de twee meet, en de beste oplossing komt dan in beide speakers terecht.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door FR_Aad »

timpert schreef: wo 15 mar 2023, 15:09
Oeps, verkeerde plaatje...
:lol:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Het begint zowaar een beetje op een speaker te lijken... De 90 graden bocht (110 mm strontpijp) blijkt uit zichzelf al een zodanige effectieve lengte te hebben dat de box een paar Hz lager is afgestemd dan ik oorspronkelijk van plan was. Dat betekent dat de manieren die ik had gevonden om de resonantie van de pijp te onderdrukken geen van allen gaan passen. Beetje jammer, maar ook dat komt ooit wel weer eens tot zijn recht.
speaker_binnen.jpg
De wanden zijn beplakt met 4 mm dik bitumen en daarop zit 6 cm dik melamineschuim als demping. Een paar dingetjes heb ik gemerkt:
  • De TPL150H is van zichzelf niet geheel luchtdicht, tijdens de impedantiemeting hoorde ik wat valse lucht in de hoorn stromen. En dat terwijl ik met tape al een flink lek had dichtgeplakt. Nog maar eens verder lekzoeken, ik vermoed dat het AMT element bij de aansluitingen niet helemaal luchtdicht is. Maar ja, dat kan je verwachten met zo'n goedkoop brol...
  • Melamineschuim oefent een grote aantrekkingskracht uit op katten, ze trekken er graag repen van met hun nagels en de meuk vind je vervolgens door het hele huis.
speaker.jpg
Er komt geen filter in de kast, de drivers zijn direct aangesloten op een 4 polige Speakon. Het filter komt in de (nog te maken) voet.
Laatst gewijzigd door timpert op zo 02 apr 2023, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Shadow »

Goedkope brol van dik 500 het stuk ja ](*,)
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Hier kan je zien hoe ik de tape heb aangebracht. Zonder tape schijnt er een beetje licht tussen de aansluiting van de hoorn op de voorste poolplaat, en dat lek is op deze manier afgedicht. Maar kennelijk lekt er nog steeds wat, ik vermoed bij de aansluittabs. Het is maar een heel klein beetje, en waarschijnlijk hoor je het niet tijdens normaal gebruik, maar vooral rond de boxresonantie is de ruis hoorbaar wanneer ik een impedantiemeting van de woofer doe.
tpl_tape.jpg
Als je de tweeter z'n eigen volume geeft dan hoef je dit natuurlijk niet te doen, maar van een driver met zo'n prijskaartje had ik toch verwacht dat de fundamentals vanuit de fabriek in orde zijn. En de mogelijkheid om luchtdicht (en dus zonder bijgeluiden) in te bouwen is wat mij betreft vrij essentieel. Vooral omdat het lek direct bij de keel van de hoorn zit, en de bijgeluiden daardoor extra opvallen.

Maar goed, genoeg gemekkerd. Binnenkort maar eens de respons opmeten, eerste filtertje knutselen en dan de boel subtiel inspelen met wat basrijke herrie en een 250W eindtrapje.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

timpert schreef: zo 02 apr 2023, 22:05
Melamineschuim oefent een grote aantrekkingskracht uit op katten, ze trekken er graag repen van met hun nagels en de meuk vind je vervolgens door het hele huis.
Waar ben jij geweest, Annie?
poes.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Hoewel ik al een tijdje geleden de speaker op de draaitafel heb gehad voor responsmetingen, kom ik er nu pas aan toe om er wat mee te doen.
kyra_op_tafel.jpg
Omdat de overlap tussen de bruikbare respons van de woofer en de tweeter niet overhoudt, en de woofer ook nog flink opbreekt is een filter toch nog iets van een uitdaging. Maar ik heb met Vituixcad iets weten te maken wat waarschijnlijk niet helemaal vreselijk is:
kyra XO-schema-1.png
kyra SPL.png
Vanavond ga ik solderen, morgen nameten en luisteren.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Het eerste geluid voldoet aan de verwachting: niet vreselijk. Ondanks dat de woofer respons aardig getemd is, lijkt het alsof ik de opbraak nog steeds hoor. Ook de hoorn van de tweeter laat zich horen, dus ik denk dat ik aar een hogere filter orde moet.

Wat wel is: deze speaker gaat hard, een feestje is er zeker mee te geven. Ik heb 'm alleen nog in de kelder getest met een Behringer Europower 1500, maar zonder gehoorbescherming was het zeer onverstandig om het volume helemaal open te draaien.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”