Die waterfilters lijken me inderdaad wat te open, ik denk dat neopreen en EPDM de beste kandidaten zijn.Pjotr schreef: ↑ma 28 nov 2022, 14:32Lekker bezig zo! Schuim voor waterfilterfilters (vijverfilters) heb ik al eens geprobeerd. Doet echt nagenoeg niks. Evenals die filterwatten voor vijverfilters. Synthetische spons, zoals dat spul van schuursponsjes vergaat vrij snel onder invloed van daglicht (UV). Neopreen en EPDM schuim is met gesloten cellen. Dat dempt alleen reflecties door de vering i.c.m. hoge interne wrijving. Of je het hier kunt gebruiken?
Op je lijstje kan misschien nog samengedrukte BAF.
Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Moderator: Beheerdersteam
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Net even aan het handpurschuim (Zwaluw PU, 70% open cellen) gemeten. Ik moet zeggen: ik ga de goede kant op! Hoewel de stromingsweerstand nog steeds een factor 10 te hoog is, lijkt er nu warempel sprake te zijn van een beetje lek, het is geen volledige afsluiting meer:
De zwaai tussen 100 Hz en 200Hz is waarschijnlijk doordat ik de T/S parameters van het speakertje in de impedantiemeter bij het gebruikte uitstuurniveau niet helemaal goed heb ingeschat.
Daarna heb ik nog aan een Blokker vlekkensponsje gemeten. Met de roze kant (de kant met de meeste stromingsweerstand) tegen de meter aan krijg ik dit: Ook hier is sprake van stromingsweerstand, maar dan wel met een factor 10 te laag.
De metingen beginnen een gevoel te geven voor hoe het materiaal moet aanvoelen/horen om in aanmerking te komen. Wordt dus vervolgd!
Daarna heb ik nog aan een Blokker vlekkensponsje gemeten. Met de roze kant (de kant met de meeste stromingsweerstand) tegen de meter aan krijg ik dit: Ook hier is sprake van stromingsweerstand, maar dan wel met een factor 10 te laag.
De metingen beginnen een gevoel te geven voor hoe het materiaal moet aanvoelen/horen om in aanmerking te komen. Wordt dus vervolgd!
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Ik twijfel of ik die uitdaging aanga...
[ Bekijk op youtube ]
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Lijkt een vrij dicht dekentje, het zou kunnen werken. Maar eens een klein stukje van proberen te bemachtigen, want per m2 is het nog best wel prijzig.
Bluedec is maar een klein stukje bij mij vandaan, wellicht kunnen ze me aan een monster helpen. Binnenkort maar eens langs gaan!
Bluedec is maar een klein stukje bij mij vandaan, wellicht kunnen ze me aan een monster helpen. Binnenkort maar eens langs gaan!
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Ik ben benieuwd of t kan werken als dempingsmateriaal in een speaker. Maar dat wordt dan aardig prijzig inderdaad!timpert schreef: ↑di 29 nov 2022, 9:18Lijkt een vrij dicht dekentje, het zou kunnen werken. Maar eens een klein stukje van proberen te bemachtigen, want per m2 is het nog best wel prijzig.
Bluedec is maar een klein stukje bij mij vandaan, wellicht kunnen ze me aan een monster helpen. Binnenkort maar eens langs gaan!
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
En dan is het nog maar de vraag of het goed dempt als wand/volumedemping. Als het de stromingsweerstand heeft die ik ervan verlang, dan is het hoogstens effectief als dunne laag direct tegen de wand aan. Daarbovenop moet dan een wat opener materiaal komen.
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Wat zou hier gebeuren? Ik zie een geinige dempingsconstructie met in het midden een absorberend schuimpje. Waarschijnlijk een kwart golflengte resonator om de eerste resonantiemodus te onderdrukken. Maar dat lijkt me niet het hele verhaal.
Polk Audio Reserve R100
edit: lots of show and no go dus. https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-6885913
edit: lots of show and no go dus. https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-6885913
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Een paar dagen geleden ben ik even bij de firma Bluedec geweest, en daar werd ik enthousiast ontvangen. De eigenaar staat open voor alternatieve toepassingen van zijn materiaal, dus hij gaf me wat monstertjes van hun aerogel isolatiemateriaal mee: De linker twee zijn de "standaard" 10 mm dikke isolatieplaten, de meest linkse met een hechtlaagje en de middelste met enkelzijdig aangebracht glasvlies. De eerste metingen eraan wezen uit dat het materiaal over het hele oppervlak gefixeerd moet worden, omdat het anders meetrilt en de veerterm in de impedantie de overhand krijgt. Aan het rechter materiaal (een soort schuimbetonachtig materiaal) kon ik wel een meting verrichten. Zie hieronder de resultaten:
Het materiaal gedraagt zich als een luchtmassa, maar ook met een aanzienlijke dempingsterm. Het is heel rigide, maar toch lijkt de demping vergelijkbaar met die van schuim. Voor mijn toepassing is het te open, maar als alternatief dempingsmateriaal in een kast of transmissielijn is het wellicht de moeite waard om eens wat beter naar te kijken. Ik heb beloofd dit monster binnenkort terug te geven, dus ik kan de man nog eens uithoren over wat het precies is.
De andere twee monsters mag ik houden, maar die moet ik eerst goed fixeren voordat ik een representatieve meting krijg. Het spul voelt totaal anders aan dan ik had verwacht, het is nauwelijks te buigen en in de dikte is het maar minimaal samen te drukken. En het is natuurlijk erg licht. Beide monsters zijn ietwat poreus, je kan er wat lucht doorheen blazen. Ik ben zeer benieuwd!
De andere twee monsters mag ik houden, maar die moet ik eerst goed fixeren voordat ik een representatieve meting krijg. Het spul voelt totaal anders aan dan ik had verwacht, het is nauwelijks te buigen en in de dikte is het maar minimaal samen te drukken. En het is natuurlijk erg licht. Beide monsters zijn ietwat poreus, je kan er wat lucht doorheen blazen. Ik ben zeer benieuwd!
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Wat zijn de afmetingen van de 10mm dikke isolatie-platen? Ik zou ze graag eens meten in mijn cilinder-speakers. Die zijn 22cm diameter en 30cm hoog. Wordt een bijzonder dure grap ben ik bang voor...
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
De prijs ligt in de orde van 90 tot 100 euri per m2, dus goedkoop is het inderdaad niet. Het wordt geleverd op rol van 1450 mm breed, of in vellen van 1450 x 70 mm.
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Ik heb het idee gezien mijn ervaringen dat je op dit adres beter af bent.
https://www.akoestiekwinkel.nl/
https://www.akoestiekwinkel.nl/
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Bekend adres inderdaad - daar haal ik ook wel Flamex vandaan. Maar het gaat hier even om de eigenschappen van Aerogel. De vraag is of dit ook qua dempingseigenschappen een 'wondermateriaal' is.hannesie schreef: ↑do 15 dec 2022, 12:35Ik heb het idee gezien mijn ervaringen dat je op dit adres beter af bent.
https://www.akoestiekwinkel.nl/
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
What's in a Name, de materialen en labeltje er op, zijn nogal eens wat anders, of juist niet.
Een goed vergelijk, en het in je handen hebben geven nog al wel eens verbazing.
Een goed vergelijk, en het in je handen hebben geven nog al wel eens verbazing.
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Voor kastdemping denk ik niet aerogel isolatie toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de traditionele (en veel goedkopere) materialen. Voor mijn specifieke toepassing zou het wel kunnen werken, omdat de gewone materialen juist te open zijn, en dit materiaal veel dichter is, maar niet helemaal dicht.
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Dit is misschien ook interessant te bekijken, v-shaped phase shifting slotted port:
https://youtu.be/23q3zoKiuGs
Aan het einde..
https://youtu.be/23q3zoKiuGs
Aan het einde..
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Moeite waard om te kijken!
Maar in die poort gebeurt meer dan alleen de V vorm.
Hier is het patent: https://patents.google.com/patent/US9635454B2 Waarom moet ik ineens aan de naam Karlson denken?
Edit: Bingo!Tweede referentie is van de heer Karlson zelf.
Maar in die poort gebeurt meer dan alleen de V vorm.
Hier is het patent: https://patents.google.com/patent/US9635454B2 Waarom moet ik ineens aan de naam Karlson denken?
Edit: Bingo!Tweede referentie is van de heer Karlson zelf.
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Verdere metingen aan het Aerogel materiaal waren een beetje teleurstellend. Hoewel het materiaal zeker dissipeert is het (alweer) te dicht om mijn doelwaarde voor de stromingsweerstand te bereiken. Je kan er wel laagjes af pellen, maar dan wordt het materiaal zo stoffig dat het onbruikbaar wordt. Ik stop met het proberen van andere materialen, want deze zoektocht wordt me te langdradig. Misschien dat ik toevallig nog wat tegenkom, maar ik laat er mijn speaker niet meer op wachten.
Ik heb nog wat gekeken naar de oplossing van Nexo die René onder de aandacht bracht. Ik heb de PVC buis van 45 cm die ik al eerder had gemeten uitgezaagd tot Karlson tube met een diepte van 1/4, 1/3 en 1/2 van de lengte (dus 115, 150 en 225 mm). Dat ziet er dan zo uit: De gemeten akoestische impedantie wordt dan: blauw: recht afgezaagd op 45 cm
geel: K-tube 115 mm (l/4)
groen: K-tube 150 mm (l/3)
rood: K-tube 225 mm (l/2)
De effectieve lengte bij de diepst (tot halverwege) ingesneden buis bedraagt ongeveer 2/3 van de niet ingesneden buis, maar de resonanties worden allemaal (!) enkele dB de kop in gedrukt. Dit werkt dus! Minder insnijden dan de helft is m.i. niet de moeite waard, maar die Karlson was dus zo gek nog niet!
Ik heb nog wat gekeken naar de oplossing van Nexo die René onder de aandacht bracht. Ik heb de PVC buis van 45 cm die ik al eerder had gemeten uitgezaagd tot Karlson tube met een diepte van 1/4, 1/3 en 1/2 van de lengte (dus 115, 150 en 225 mm). Dat ziet er dan zo uit: De gemeten akoestische impedantie wordt dan: blauw: recht afgezaagd op 45 cm
geel: K-tube 115 mm (l/4)
groen: K-tube 150 mm (l/3)
rood: K-tube 225 mm (l/2)
De effectieve lengte bij de diepst (tot halverwege) ingesneden buis bedraagt ongeveer 2/3 van de niet ingesneden buis, maar de resonanties worden allemaal (!) enkele dB de kop in gedrukt. Dit werkt dus! Minder insnijden dan de helft is m.i. niet de moeite waard, maar die Karlson was dus zo gek nog niet!
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Is een leuk onderwerp! Zijn hier eigenlijk nog vorderingen gemaakt? En/of wat zijn de conclusies? 
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Hierna niet meer, ik heb geconstateerd dat de Nexo methode, dus de reflexpijp een Karlson uitsnede geven, de poortresonanties met enkele dB onderdrukt. Maar de pijp wordt dan ook langer, en helaas kon ik dat niet kwijt in de luidspreker die ik toen aan het bouwen was. Maar het is zeker interessant om te overwegen in nieuwe ontwerpen. De gaatjes in de poort werken ook, maar daarbij ben je wel afhankelijk van de mogelijkheid om de stromingsweerstand van het materiaal waarmee je de gaatjes dichtstopt te kunnen tunen. En het vinden van materiaal met precies de juiste stromingsweerstand bleek best lastig, maar wellicht pik ik dit onderwerp in de toekomst nog wel weer op. Het heeft in ieder geval twee aanknopingspunten opgeleverd.
Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is
Dank je Jurgen. Op het moment hier weer actueel i.v.m. een BR kast. De Karlson uitsnede lijkt mij niet de moeite waard voor de moeite, de paar dB's en extra lengte. De crux is toch lage stromingsweerstand en max stijfheid op de BR frequentie en max demping bij de pijp resonanties. Dat laatste is toch het effectiefste met demping precies halverwege de BR pijp.
