Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door jeroen_d »

Een leuke uitzending in dit kader: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... terij.html

Op 13 minuten zijn we terug bij audio: een platenspeler die draait op zwaartekracht. :D

En voor de doe-het-zelvers: kijk vanaf 25:33
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: za 11 mar 2023, 23:53

Geweldig, die Lirpa labs stoom draaitafel!

http://www.audioreview.com/product/anal ... table.html
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef: za 11 mar 2023, 23:53
Een leuke uitzending in dit kader: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... terij.html

Op 13 minuten zijn we terug bij audio: een platenspeler die draait op zwaartekracht. :D

Leuke link Jeroen!

Geeft duidelijk aan tegen welke problemen we aanlopen. Grote probleem met de thuisbatterij is dat het voor de netbeheerder de voorspelbaarheid in het distributienet verkleind. Je weet niet wanneer een consument gaat laden/verbruiken of terugleveren, dat geldt dus ook voor EV's die terug kunnen leveren. Zonnepanelen en windmolens zijn uitermate voorspelbaar omdat je weet waar ze liggen of staan en met een fijnmazige weersvoorspelling weet je van te voren hoeveel opwek je kan verwachten. Een batterijopslag is alleen handig als deze grootschalig is en door de netbeheerder kan worden aangestuurd om het net in balans te houden. Dat gebeurt inmiddels al op diverse plekken qua noodvermogen. Ook lopen er al wat pilots met zonneparken die als balanceervermogen ingezet worden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mwah, zolang de inverter van de batterij terug regelt bij overspanning bij teruglevering regelt dat zichzelf wel. Maar goed, terug naar het begin: Naar 265V blijft een idiote oplossing om verkeerd ingeschatte gevolgen te willen repareren.
90000006

Bericht door 90000006 »

Energie opslag gaat het belangrijkste struikelblok worden voor de energie transitie. Grootschalige elektriciteitsopslag is heel lastig, zeker in een land zonder hoogteverschillen. In dat licht is de grootschalige inzet van kleine thuisbatterijen en EV's nog helemaal zo gek niet, zeker niet als dat vanuit de netbeheerders gestuurd kan gaan worden. En de vraag gaan sturen. Prijsdifferentiatie op uurbasis zou bijvoorbeeld een goede stimulans kunnen zijn.

Voor warmte zijn er al wat interessante ontwikkelingen gaande, zoals warmte accu's op basis van zouthydraten. Daarmee kan je in principe een woonhuis door de winter helpen met warmte die je zomers opslaat.

Maar inderdaad, we dwalen af...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Niet helemaal Peter, als je een dynamisch contract hebt kan je gaan speculeren op de energiemarkt. Met een slimme app kan dat nu al automatisch. Probleem is meer dat als iedereen dat gaat doen je de controle over je netbalans kwijt bent. Daardoor zal Tennet meer duurder noodvermogen moeten inkopen ( lees gascentrales) en de distributiekosten hoger worden. In België hebben ze na een jaar de subsidie op de thuisbatterij al weer opgeheven.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

90000006 schreef: zo 12 mar 2023, 10:49
Energie opslag gaat het belangrijkste struikelblok worden voor de energie transitie. Grootschalige elektriciteitsopslag is heel lastig, zeker in een land zonder hoogteverschillen. In dat licht is de grootschalige inzet van kleine thuisbatterijen en EV's nog helemaal zo gek niet, zeker niet als dat vanuit de netbeheerders gestuurd kan gaan worden. En de vraag gaan sturen. Prijsdifferentiatie op uurbasis zou bijvoorbeeld een goede stimulans kunnen zijn.

Probleem is dat er geen wetgeving is om iets aan te sturen bij een kleinverbruiker, laat staan dat we daar een infrastructuur voor hebben.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ach als het verschil in prijs tussen inkoop en verkoop van de energie groot genoeg is dan zullen er best wel voordelen te halen zijn.
Maar als het salderen wordt afgeschaft zit er op de inkoop een groot deel belasting die het hebben van een batterij en het terug leveren aan het net bij een tekort niet echt aantrekkelijk maakt.
Wil je stimuleren dat men met een flexibel contract gaat handelen dan zal het belasting component daarvan buiten beschouwing gehouden moeten worden.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het probleem op iets grotere schaal:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -het-eerst
Pjotr

Bericht door Pjotr »

90000006 schreef: zo 12 mar 2023, 10:49
Dat nijgt naar centralisme. Iets waar Nederlanders uiterst allergisch voor zijn. Niet voor niets steekt de politiek hier geen poot naar uit...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Probleem is dat we onze energiemarkt helemaal geliberaliseerd hebben. Vroeger had je een lokaal nutsbedrijf die je kabel en de stroom regelde. Nu zijn de netbeheerders tandeloze tijgers geworden en heeft de overheid geen invloed meer op de marktwerking op de energiebelasting na dan. In de komende nieuwe energiewet worden zelfs de handelsmogelijkheden voor een kleinverbruiker verruimd. Daardoor is er feitelijk geen sturing meer mogelijk. Als een netbeheerder graag wil dat ik op bepaalde momenten wel of niet lever daar een vergoeding voor moet betalen. Dat gebeurt nu al bij grote wind en zonneparken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De vrije markt is het recht van de sterkste. Dat was altijd al zo en blijft zo. En dat is wel degelijk het huidig overheidsbeleid op vrijwel alle gebieden. Maar helemaal vrij/eerlijk is die markt natuurlijk nie. De overheid kan nog steeds zijn zin afdwingen als dat ze zo uitkomt middels besluiten en wetgeving.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Wat mij opvalt is dat het artikel in Solar Magazine aangeeft dat alleen artikelen 3.8 en 3.14 van de netcode elektriciteit zouden worden aangepast. Volgens mij gaat artikel 7.3 over spanningskwaliteit in het laagspanningsnet en zou dit ongewijzigd blijven.

Ik weet er te weinig van, maar zou de verwachting daarmee zijn dat bij congestie in het laagspanningsnet er vanaf de opwekinstallatie dusdanig spanningsverlies op zal treden dat de spanningskwaliteit op andere aansluitingen binnen bestaande grenzen blijft? Iemand die hier iets over kan zeggen?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Een overheid heeft ook te maken met Europese regelgeving, ze kunnen niet zomaar alles...

Overigens ook een leuke qua energiespeculatie: een SAP aan laten leggen voor je zonnepanelen. Een SAP is een extra meter waar je een apart energiecontract op kan afsluiten. Daar prak je dan je PV op. In mijn geval had ik met mijn vaste contract a 22 cent ( 15.000 kWh) 3000 euro aan stroom betaald. Op mijn SAP had ik afgelopen jaar zo 60 cent kaal voor mijn opwek gehad, met 18.500 kWh dus 11.100 euro. Nog even de 1200 euro eraf wat ik aan overschot kaal ( 5 cent) op mijn vaste contract had gehad. Netto winst: 6.900 euro....

Heel veel mensen hebben dit de afgelopen jaren gedaan, sterker nog: ze hebben het hele dak totaal vol gepleurd. Volkomen legaal en met de nieuwe wetgeving krijg je ook nog de mogelijkheid om per uur je stroom te verkopen aan de hoogst biedende.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ronkel schreef: zo 12 mar 2023, 13:53
Wat mij opvalt is dat het artikel in Solar Magazine aangeeft dat alleen artikelen 3.8 en 3.14 van de netcode elektriciteit zouden worden aangepast. Volgens mij gaat artikel 7.3 over spanningskwaliteit in het laagspanningsnet en zou dit ongewijzigd blijven.

Ik weet er te weinig van, maar zou de verwachting daarmee zijn dat bij congestie in het laagspanningsnet er vanaf de opwekinstallatie dusdanig spanningsverlies op zal treden dat de spanningskwaliteit op andere aansluitingen binnen bestaande grenzen blijft? Iemand die hier iets over kan zeggen?
Artikel en paragraaf niet verwarren:

Artikel 3.8

1

1 De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.

2 De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:

a. een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;

b. een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;

c. een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.

3 De installatie met een synchrone elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een inrichting die binnen 0,2 seconden een scheiding met het net bewerkstelligt in geval de netspanning in één of meer fasen daalt tot 70% van de nominale waarde, tenzij uit een berekening blijkt dat een snellere uitschakeling noodzakelijk is.

Artikel 3.14

1

1 Een elektriciteitsproductie-eenheid met een maximumcapaciteit groter dan 11 kW, aangesloten op een laagspanningsnet, is in ieder geval voorzien van:

a. een meetinrichting voor de afgegeven stroom;

b. een signalering of de elektriciteitsproductie-eenheid al dan niet parallel is geschakeld met het net.

2 De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid met een maximumcapaciteit groter dan 11 kW, aangesloten op een laagspanningsnet, is in ieder geval op drie fasen voorzien van:

a. een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning én van 0,2 seconden bij 70% van de nominale spanning;

b. een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;

c. een maximum-stroomtijdbeveiliging; bij een vermogenselektronische omzetter een overbelastingsbeveiliging;

d. een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz; deze beveiliging mag éénfasig zijn.

3 Bij een door middel van vermogenselektronica gekoppelde elektriciteitsproductie-eenheid met een maximumcapaciteit groter dan 11 kW, aangesloten op een laagspanningsnet, mag parallelschakeling eerst enkele minuten nadat de netspanning weer aanwezig is, plaatsvinden.

Het gaat om b. onder punt 2. Die willen ze oprekken naar 115%.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

ds23man schreef: zo 12 mar 2023, 14:04

[...]
Waar had ik het over een paragraaf dan? Volgens mij hebben het gewoon over hetzelfde.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ronkel schreef: zo 12 mar 2023, 14:19
ds23man schreef: zo 12 mar 2023, 14:04

[...]
Waar had ik het over een paragraaf dan? Volgens mij hebben het gewoon over hetzelfde.
Dan hebben we het inderdaad gewoon over hetzelfde, als je even snel in de code kijkt is een fout zo gemaakt qua artikel en paragraaf en kom je bij Offshore windparken terecht.

Maar ze willen dus punt b. aanpassen.
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

Waarschijnlijk wat off-topic, want de situatie waar ik nu in Ghana, waar ik sinds afgelopen september woon, mee worstel.

De afgelopen maanden is de netspanning hier met name in de ochtenden veel te hoog. Een staatje van de gemeten netspanningen in afgelopen tien dagen:

March 5th, 2023, 9:36 AM: 269.9 V
March 6th, 2023, 8:21 AM: 260.1 V
March 7th, 2023, 6:40 AM: 261.1 V
March 8th, 2023, 8:36 AM: 252.6 V
March 9th, 2023, 10:08 AM: 248.7 V
March 10th, 2023, 8:35 AM: 256.4 V
March 11th, 2023, 7:39 AM: 260.4 V
March 12th, 2023, 7:16 AM: 262.4 V
March 13th, 2023, 7:07 AM: 261.9 V
March 14th, 2023, 7:46 AM: 259.9 V

Een deel van de netspanningsstabilisatoren die ik hier uitbundig gebruik (juist omdat voorheen de netspanning in Ghana veel te laag was, iets dat met die stabilisatoren prima was op te vangen) kunnen deze hoge netspanningen en spanningspieken niet aan (die gaan dan als een gek staan 'klapperen' tussen 220 V en de ingangsspanning). Dat heeft me al de voedingsmodule in een hagelnieuwe Tascam mixer/recorder, de voedingsadapter van mijn Roland elektronische drumstel en de voedingsmodule in een PC gekost. Ik ben nu gedwongen om mijn (muziek)apparatuur direct op de netspanning aan te sluiten (in de hoop dat dat wel goed gaat). Maar voor mijn gitaarversterkers met buizen, en mijn zelfgemaakte apparatuur met buizen, en ook wat oudere apparatuur met halfgeleiders, is dat simpelweg geen optie.

Erg frustrerend. Ik heb wel geklaagd bij de lokale elektriciteitsleverancier, en die lijken ook wel van goede wil, maar hun toezegging dat ze het probleem 'zo snel mogelijk' gaan oplossen, is tamelijk vaag. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit in een land als Ghana snel beter zal worden.

Het gebruik van generatoren (ik heb er twee meegenomen naar Ghana) is echt mijn laatste optie omdat die enorm veel herrie maken en ook enorm veel benzine opslurpen. Ik overweeg nu om een enorme transformator aan te schaffen die zo'n 30 tot 40 Volt bij binnenkomst in ons huis gaat afsnoepen in de hoop dat mijn netspanningsstabilisatoren dan wel goed blijven werken.

Sorry voor deze uitstap. Ik moest het even kwijt. Maar mogelijk/waarschijnlijk dat dit ook in Nederland meer en meer een probleem wordt.
John P

Bericht door John P »

Ik heb gehoord dat dit komt door de regenseizoenen aldaar. Het spanningsverlies tussen droge tijden en stortbuientijd is zo verschillend dat de infrastructuur dat niet aankan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Robert. Ik heb in het verleden wel CVT's (Constant Voltage Transformer) gebruikt voor ICT apparatuur in een sterk vervuilde industriële omgeving (haven van Antwerpen):

https://www.electricalvolt.com/2022/03/cvt-constant-voltage-transformer-its-working-and-application/
* Website is mogelijk geïnfecteerd *

Is al heel oud. Zijn erg robuust maar hebben wel een hoog nullastverbruik. Filteren niet alleen goed terug naar een sinus maar vangen ook dips op. Of ze ook goed overspanning aan kunnen weet ik zo niet. En wat ik in het andere draadje al aangaf: servo geregelde variacs. Aan electronische omvormerachtige dingen zou ik mij niet snel wagen: Goede zijn erg duur en ook beperkt en soms niet erg betrouwbaar.
Laatst gewijzigd door Marp op zo 19 mar 2023, 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: automatische link naar besmette website gedeactiveerd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

De hierboven vermelde website lijkt te zijn is besmet, dus voor de zekerheid heb ik de automatische link maar gedeactiveerd.

Wordt een willekeurige pagina van de website geladen, dan is er nog niets aan de hand. Pas bij aanraken van het scherm wordt een script geladen dat je naar een website met malware stuurt. Dit is geverifieerd met verschillende browsers op 2 android-toestellen. Bij bezoek vanaf een gewone PC, in mijn geval met linux, lijkt er (nog) niets aan de hand te zijn.
Laatst gewijzigd door Marp op zo 19 mar 2023, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: toelichting concreter gemaakt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Daar heb ik i.d.d. niets van gemerkt Marp. Ik kan gewoon op die site rondbrowsen met FF. F-Secure geeft i.i.g. geen alarm. Maar goed dat je het aangeeft en maatregelen neemt. Zal een uitgebreide scan doen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marp schreef: wo 15 mar 2023, 6:54
De hierboven vermelde website lijkt te zijn besmet, dus voor de zekerheid heb ik de automatische link maar gedeactiveerd.

Wordt een willekeurige pagina van de website geladen, dan is er nog niets aan de hand. Pas bij aanraken van het scherm wordt een script geladen dat je naar een website met malware stuurt. Dit is geverifieerd met verschillende browsers op 2 android-toestellen. Bij bezoek vanaf een gewone PC, in mijn geval met linux, lijkt er (nog) niets aan de hand te zijn.
Ha Mario. Kun je daar wat meer linkjes/info over geven. Een Google search levert tot nu toe totaal niets op w.d.b. Mocht er een besmetting zijn van die site dan komt dat vrijwel altijd boven op e.e.a. manier bij de zoekmachines.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Info over de inmiddels met zekerheid vastgestelde besmetting heb ik maar verhuisd, buiten de scope van zoekmachines of nieuwsgierige bots. De aanvulling met concrete onderbouwing maakt mogelijk inzichtelijk waarom malware langer onder de radar kan blijven dan je denkt.
Shadow

Bericht door Shadow »

ds23man schreef: zo 12 mar 2023, 13:59
Een overheid heeft ook te maken met Europese regelgeving, ze kunnen niet zomaar alles...

Overigens ook een leuke qua energiespeculatie: een SAP aan laten leggen voor je zonnepanelen. Een SAP is een extra meter waar je een apart energiecontract op kan afsluiten. Daar prak je dan je PV op. In mijn geval had ik met mijn vaste contract a 22 cent ( 15.000 kWh) 3000 euro aan stroom betaald. Op mijn SAP had ik afgelopen jaar zo 60 cent kaal voor mijn opwek gehad, met 18.500 kWh dus 11.100 euro. Nog even de 1200 euro eraf wat ik aan overschot kaal ( 5 cent) op mijn vaste contract had gehad. Netto winst: 6.900 euro....

Heel veel mensen hebben dit de afgelopen jaren gedaan, sterker nog: ze hebben het hele dak totaal vol gepleurd. Volkomen legaal en met de nieuwe wetgeving krijg je ook nog de mogelijkheid om per uur je stroom te verkopen aan de hoogst biedende.
Goh waar kwam dat probleem ook al weer vandaan ](*,)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”