Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: vr 10 mar 2023, 21:12
Goed uitgelegd maar hoop toch wel dat het voorlopig zo nog even blijft.
De subsidie is gewoon nog te veel nodig om mensen over de streep te trekken.
Zonder is het gewoon niet aantrekkelijk genoeg, zeker niet voor de mensen die nu nog niet aan de zonne stroom zijn.
Nou, begint er op te lijken dat er nu teveel mensen al over de streep zijn... :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Shadow »

Het heeft geen nut George, dat is het hele punt...
Het is rondpompen, zorgen dat iedereen meer elektriciteit gaat gebruiken en dan de saldering eraf, wat er netto overblijft is dat jij straks 10000 KWH af kan rekenen met je inductieplaat, warmtepomp enz. En die zijn voor een groot gedeelte nog met fossiele energie opgewekt...
Pjotr schreef: vr 10 mar 2023, 21:59

Nou, begint er op te lijken dat er nu teveel mensen al over de streep zijn... :lol:
Precies Peter!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Kappa7 »

Zal best maar zou het totaal niet erg vinden om het voordeel nog even te behouden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef: vr 10 mar 2023, 22:22
Zal best maar zou het totaal niet erg vinden om het voordeel nog even te behouden.
Maar zou de mogelijkheden van een batterijset al serieus gaan bekijken...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door hannesie »

Daar heb ik al naar gevraagd tijdens de de gesprekken voor de aankoop, je bent wel erg voortvarend was het antwoord, wacht nog maar even kan altijd nog. :goeie:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door douwebakker »

Shadow schreef: za 11 mar 2023, 16:24

Maar zou de mogelijkheden van een batterijset al serieus gaan bekijken...
Daar ben ik ook al naar aan het kijken.
Maar ik ben nog helemaal onbekend met de mogelijkheden en kosten.
Wie heeft er ervaring mee.
Douwe
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door ds23man »

Shadow schreef: za 11 mar 2023, 16:24
Kappa7 schreef: vr 10 mar 2023, 22:22
Zal best maar zou het totaal niet erg vinden om het voordeel nog even te behouden.
Maar zou de mogelijkheden van een batterijset al serieus gaan bekijken...
Denk je nou echt dat een thuisbatterij gaat voorkomen dat er 264 volt op bepaalde momenten op je stopcontact kan staan? Dat je in een kerncentrale werkt wil blijkbaar niet zeggen dat je iets van het stroomnet snapt. Zou eerst hier maar eens beginnen qua nascholing:

https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/

:lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Leeuwarden »

douwebakker schreef: za 11 mar 2023, 16:37
… kosten.
Sky high…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

Een serieuze set zal dan minimaal het kaliber van een e-car batterij moeten hebben. Zal ongeveer in de richting gaan kosten als je panelen. Zo niet meer...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door ds23man »

En dan nog maakt het geen flikker uit, die set volgt gewoon de netspanning.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

Jawel maar als we met zijn allen er wat minder in terug pompen en zelf bewaren.... Het blijft evengoed flauwekul om allemaal ons weiland en dak vol te gooien voor een overmaat die we niet momentaan nodig hebben.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door douwebakker »

Tegen de tijd dat de spanning van het net problemen gaat veroorzaken zal er wel een converter beschikbaar komen die je netspanning in huis onder controle houdt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Shadow »

ds23man schreef: za 11 mar 2023, 16:42
Denk je nou echt dat een thuisbatterij gaat voorkomen dat er 264 volt op bepaalde momenten op je stopcontact kan staan? Dat je in een kerncentrale werkt wil blijkbaar niet zeggen dat je iets van het stroomnet snapt. Zou eerst hier maar eens beginnen qua nascholing:

https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/

:lol:
Het ging over de salderingsregeling en hoe je beter om kan gaan met terug leveren om te voorkomen dat de netspanning te hoog op loopt...
Ik denk dat jouw manieren weer eens een opfrisbeurtje nodig hebben...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

douwebakker schreef: za 11 mar 2023, 17:06
Tegen de tijd dat de spanning van het net problemen gaat veroorzaken zal er wel een converter beschikbaar komen die je netspanning in huis onder controle houdt.
Vast wel maar dat is wel verspilling van grondstoffen. Dat spul kan na 10 jaar de Kliko in en moet gerecycled, wat ook weer energie kost. Een blok ijzer met koperdraad gaat 100 jaar mee...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door hannesie »

bat.jpg
Voorlopig kost het meer dan de totale installatie van de panelen.


€ 8.794,06 en ik vermoed dat ex BTW
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door douwebakker »

Shadow schreef: za 11 mar 2023, 17:11
ds23man schreef: za 11 mar 2023, 16:42
Denk je nou echt dat een thuisbatterij gaat voorkomen dat er 264 volt op bepaalde momenten op je stopcontact kan staan? Dat je in een kerncentrale werkt wil blijkbaar niet zeggen dat je iets van het stroomnet snapt. Zou eerst hier maar eens beginnen qua nascholing:

https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/

:lol:
Het ging over de salderingsregeling en hoe je beter om kan gaan met terug leveren om te voorkomen dat de netspanning te hoog op loopt...
Ik denk dat jouw manieren weer eens een opfrisbeurtje nodig hebben...
Sorry hoor. Ik ben me er niet van bewust me onfatsoenlijk te gedragen. Het onderwerp heeft mijn interesse. Ik probeer er alleen wat meer van af te weten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Shadow »

Volgens mij gaat het om DS23huisman Douwe...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door ds23man »

Shadow schreef: za 11 mar 2023, 17:11
ds23man schreef: za 11 mar 2023, 16:42
Denk je nou echt dat een thuisbatterij gaat voorkomen dat er 264 volt op bepaalde momenten op je stopcontact kan staan? Dat je in een kerncentrale werkt wil blijkbaar niet zeggen dat je iets van het stroomnet snapt. Zou eerst hier maar eens beginnen qua nascholing:

https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/

:lol:
Het ging over de salderingsregeling en hoe je beter om kan gaan met terug leveren om te voorkomen dat de netspanning te hoog op loopt...
Ik denk dat jouw manieren weer eens een opfrisbeurtje nodig hebben...
Ik zou eerst eens maar gaan rekenen wat een thuisbatterij van 3 kWh doet als je 3 KWp op je dak hebt liggen. Die is op zonnige dag binnen een uur volgepompt. Blijft toch nog een uurtje of acht over om de rest van de stroom kwijt te raken. Thuisbatterijen rekenen niet uit en zullen nooit uit rekenen. Helemaal niet gezien de MPG. En over manieren gesproken, het spaken van een wieltje is wat eenvoudiger dan het balanceren van een stroomnet.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door metabaron »

Ik weet niet hoe het bij jou panelen gaat maar als je met thuisaccu's de piek eraf kan halen dan zorg je ervoor dat de spanning niet teveel stijgt. Het gaat juist om die pieken. De acccu kan je in de avond en nacht weer opgebruiken voor de volgende dag. Met 3kwp ben je namelijk geen uurtje of 8 , 3kwh het net op aan het pompen. Kijk maar naar je opbrengst grafiek.
Op tweakers heb je hier veel info over.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Kappa7 »

Wat het probleem van de thuis batterij is.
In de winter wek je niet voldoende stroom op om ook nog te kunnen laden terwijl je dan de meeste energie nodig hebt.
In de zomer wel maar maak je het niet op.
Zinloos dus.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Leeuwarden »

Een redelijke teruglever vergoeding is een veel beter idee. Wat ik van de politiek begrijp is dat ook wat men graag wil. Ik hoor getallen als 80% van de KW prijs. Zou ik mee kunnen leven…
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door pappaleo »

Even een praktische afweging: Een batterij zal ook niet de afmeting van een penlite hebben. Dan nog een warmtepomp met de afmeting van een amerikaanse koelkast. Verder 4 kliko's voor papier, GFT, plastic en restvuil. Je mag zo ondertussen wel een kamer vrijmaken in je stadswoninkje.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door ds23man »

metabaron schreef: za 11 mar 2023, 18:10
Ik weet niet hoe het bij jou panelen gaat maar als je met thuisaccu's de piek eraf kan halen dan zorg je ervoor dat de spanning niet teveel stijgt. Het gaat juist om die pieken. De acccu kan je in de avond en nacht weer opgebruiken voor de volgende dag. Met 3kwp ben je namelijk geen uurtje of 8 , 3kwh het net op aan het pompen. Kijk maar naar je opbrengst grafiek.
Op tweakers heb je hier veel info over.
Rekenen is toch wel een probleem. Als ik 3 kWp heb liggen zal in het seizoen binnen een uur een thuisbatterij van 3 kWh toch wel echt volgepompt zijn. Misschien iets langer door het eigen verbruik.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Leeuwarden »

Kortom, een batterij is leuk voor in een zaklamp. En door…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk

Bericht door Pjotr »

Gewoon niet zo'n idioot groot pompvermogen installeren om alleen maar geld te verdienen snoek...
Kappa7 schreef: za 11 mar 2023, 18:15
Wat het probleem van de thuis batterij is.
In de winter wek je niet voldoende stroom op om ook nog te kunnen laden terwijl je dan de meeste energie nodig hebt.
In de zomer wel maar maak je het niet op.
Zinloos dus.
Niet zinloos. Je heb nog steeds het net nodig om over langere termijn te middelen. Over de kortere dagelijkse termijn kan dat prima met accu's. Het net moet je gewoon wat netter mee omgaan en niet gaan misbruiken als bulkaccu voor je saldering. Het is allemaal prima te organiseren maar niet met de korte termijn wetten van de markt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”