Nou, begint er op te lijken dat er nu teveel mensen al over de streep zijn...Kappa7 schreef: ↑vr 10 mar 2023, 21:12Goed uitgelegd maar hoop toch wel dat het voorlopig zo nog even blijft.
De subsidie is gewoon nog te veel nodig om mensen over de streep te trekken.
Zonder is het gewoon niet aantrekkelijk genoeg, zeker niet voor de mensen die nu nog niet aan de zonne stroom zijn.
Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Het heeft geen nut George, dat is het hele punt...
Het is rondpompen, zorgen dat iedereen meer elektriciteit gaat gebruiken en dan de saldering eraf, wat er netto overblijft is dat jij straks 10000 KWH af kan rekenen met je inductieplaat, warmtepomp enz. En die zijn voor een groot gedeelte nog met fossiele energie opgewekt...
Het is rondpompen, zorgen dat iedereen meer elektriciteit gaat gebruiken en dan de saldering eraf, wat er netto overblijft is dat jij straks 10000 KWH af kan rekenen met je inductieplaat, warmtepomp enz. En die zijn voor een groot gedeelte nog met fossiele energie opgewekt...
Precies Peter!
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Zal best maar zou het totaal niet erg vinden om het voordeel nog even te behouden.
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Daar heb ik al naar gevraagd tijdens de de gesprekken voor de aankoop, je bent wel erg voortvarend was het antwoord, wacht nog maar even kan altijd nog. 
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Denk je nou echt dat een thuisbatterij gaat voorkomen dat er 264 volt op bepaalde momenten op je stopcontact kan staan? Dat je in een kerncentrale werkt wil blijkbaar niet zeggen dat je iets van het stroomnet snapt. Zou eerst hier maar eens beginnen qua nascholing:
https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Een serieuze set zal dan minimaal het kaliber van een e-car batterij moeten hebben. Zal ongeveer in de richting gaan kosten als je panelen. Zo niet meer...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
En dan nog maakt het geen flikker uit, die set volgt gewoon de netspanning.
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Jawel maar als we met zijn allen er wat minder in terug pompen en zelf bewaren.... Het blijft evengoed flauwekul om allemaal ons weiland en dak vol te gooien voor een overmaat die we niet momentaan nodig hebben.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Tegen de tijd dat de spanning van het net problemen gaat veroorzaken zal er wel een converter beschikbaar komen die je netspanning in huis onder controle houdt.
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Het ging over de salderingsregeling en hoe je beter om kan gaan met terug leveren om te voorkomen dat de netspanning te hoog op loopt...ds23man schreef: ↑za 11 mar 2023, 16:42Denk je nou echt dat een thuisbatterij gaat voorkomen dat er 264 volt op bepaalde momenten op je stopcontact kan staan? Dat je in een kerncentrale werkt wil blijkbaar niet zeggen dat je iets van het stroomnet snapt. Zou eerst hier maar eens beginnen qua nascholing:
https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/
![]()
Ik denk dat jouw manieren weer eens een opfrisbeurtje nodig hebben...
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Vast wel maar dat is wel verspilling van grondstoffen. Dat spul kan na 10 jaar de Kliko in en moet gerecycled, wat ook weer energie kost. Een blok ijzer met koperdraad gaat 100 jaar mee...douwebakker schreef: ↑za 11 mar 2023, 17:06Tegen de tijd dat de spanning van het net problemen gaat veroorzaken zal er wel een converter beschikbaar komen die je netspanning in huis onder controle houdt.
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Voorlopig kost het meer dan de totale installatie van de panelen.
€ 8.794,06 en ik vermoed dat ex BTW
€ 8.794,06 en ik vermoed dat ex BTW
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Sorry hoor. Ik ben me er niet van bewust me onfatsoenlijk te gedragen. Het onderwerp heeft mijn interesse. Ik probeer er alleen wat meer van af te weten.Shadow schreef: ↑za 11 mar 2023, 17:11Het ging over de salderingsregeling en hoe je beter om kan gaan met terug leveren om te voorkomen dat de netspanning te hoog op loopt...ds23man schreef: ↑za 11 mar 2023, 16:42Denk je nou echt dat een thuisbatterij gaat voorkomen dat er 264 volt op bepaalde momenten op je stopcontact kan staan? Dat je in een kerncentrale werkt wil blijkbaar niet zeggen dat je iets van het stroomnet snapt. Zou eerst hier maar eens beginnen qua nascholing:
https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/
![]()
Ik denk dat jouw manieren weer eens een opfrisbeurtje nodig hebben...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Ik zou eerst eens maar gaan rekenen wat een thuisbatterij van 3 kWh doet als je 3 KWp op je dak hebt liggen. Die is op zonnige dag binnen een uur volgepompt. Blijft toch nog een uurtje of acht over om de rest van de stroom kwijt te raken. Thuisbatterijen rekenen niet uit en zullen nooit uit rekenen. Helemaal niet gezien de MPG. En over manieren gesproken, het spaken van een wieltje is wat eenvoudiger dan het balanceren van een stroomnet.Shadow schreef: ↑za 11 mar 2023, 17:11Het ging over de salderingsregeling en hoe je beter om kan gaan met terug leveren om te voorkomen dat de netspanning te hoog op loopt...ds23man schreef: ↑za 11 mar 2023, 16:42Denk je nou echt dat een thuisbatterij gaat voorkomen dat er 264 volt op bepaalde momenten op je stopcontact kan staan? Dat je in een kerncentrale werkt wil blijkbaar niet zeggen dat je iets van het stroomnet snapt. Zou eerst hier maar eens beginnen qua nascholing:
https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/
![]()
Ik denk dat jouw manieren weer eens een opfrisbeurtje nodig hebben...
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Ik weet niet hoe het bij jou panelen gaat maar als je met thuisaccu's de piek eraf kan halen dan zorg je ervoor dat de spanning niet teveel stijgt. Het gaat juist om die pieken. De acccu kan je in de avond en nacht weer opgebruiken voor de volgende dag. Met 3kwp ben je namelijk geen uurtje of 8 , 3kwh het net op aan het pompen. Kijk maar naar je opbrengst grafiek.
Op tweakers heb je hier veel info over.
Op tweakers heb je hier veel info over.
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Wat het probleem van de thuis batterij is.
In de winter wek je niet voldoende stroom op om ook nog te kunnen laden terwijl je dan de meeste energie nodig hebt.
In de zomer wel maar maak je het niet op.
Zinloos dus.
In de winter wek je niet voldoende stroom op om ook nog te kunnen laden terwijl je dan de meeste energie nodig hebt.
In de zomer wel maar maak je het niet op.
Zinloos dus.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Een redelijke teruglever vergoeding is een veel beter idee. Wat ik van de politiek begrijp is dat ook wat men graag wil. Ik hoor getallen als 80% van de KW prijs. Zou ik mee kunnen leven…
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Even een praktische afweging: Een batterij zal ook niet de afmeting van een penlite hebben. Dan nog een warmtepomp met de afmeting van een amerikaanse koelkast. Verder 4 kliko's voor papier, GFT, plastic en restvuil. Je mag zo ondertussen wel een kamer vrijmaken in je stadswoninkje.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Rekenen is toch wel een probleem. Als ik 3 kWp heb liggen zal in het seizoen binnen een uur een thuisbatterij van 3 kWh toch wel echt volgepompt zijn. Misschien iets langer door het eigen verbruik.metabaron schreef: ↑za 11 mar 2023, 18:10Ik weet niet hoe het bij jou panelen gaat maar als je met thuisaccu's de piek eraf kan halen dan zorg je ervoor dat de spanning niet teveel stijgt. Het gaat juist om die pieken. De acccu kan je in de avond en nacht weer opgebruiken voor de volgende dag. Met 3kwp ben je namelijk geen uurtje of 8 , 3kwh het net op aan het pompen. Kijk maar naar je opbrengst grafiek.
Op tweakers heb je hier veel info over.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Kortom, een batterij is leuk voor in een zaklamp. En door…
Re: Waarschuwing: hogere netspanning mogelijk
Gewoon niet zo'n idioot groot pompvermogen installeren om alleen maar geld te verdienen snoek...
Niet zinloos. Je heb nog steeds het net nodig om over langere termijn te middelen. Over de kortere dagelijkse termijn kan dat prima met accu's. Het net moet je gewoon wat netter mee omgaan en niet gaan misbruiken als bulkaccu voor je saldering. Het is allemaal prima te organiseren maar niet met de korte termijn wetten van de markt.
