filter/upgrade vifa format

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Barry2001 »

Plus, in post 2 vroeg ik je al naar de opstelling, die inderdaad niet optimaal blijkt te zijn. Verschillende keren is daarna gevraagd wat er gebeurd als je de speakers uit de hoek trekt, je kunt filteren wat je wilt, maar daar is de grootste winst te halen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Kappa7 »

paulknutselaar schreef: zo 12 feb 2023, 19:23
Niet verwacht dat er zoveel azijnzeikers op dit forum zitten, allemaal zitten te wachten tot er een nieuweling komt om af te zeiken, plus vakmensen die samen meer dan 100 jaar ervaring hebben afzeiken, echt niet dat dat rolph smulders filter meer weergeeft dan mijn slappe 1e order filter. Ik luister liever naar een live concert dan een mp3. Ga maar eens zoeken naar de vakmensen Klaas en Renè. Jullie zijn net kort pittig kapseltjes achter hun telefoontje... een paar met gegronde onderbouwing en feedback, de rest .... nou ja laat maar.
Ik vind het jammer dat je het zo ervaart maar je probleem zit voor het grootste deel niet in je filter maar is een akoestisch probleem en wordt veroorzaakt door je speaker opstelling.
Het plaatsen van een speaker tegen de achterwand geeft een boost in het laag.
Zet je de speaker in de hoek dan wordt dat effect nog versterkt.
Zet je er dan ook nog een kast naast dan helpt die ook mee in het laag.
3x fout zou ik zo zeggen.
Ga eerst eens met je speakers schuiven dan los je al een hoop op.

Edit ik zie net dat Barry me voor is
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Nou ja, mijn vraagstelling was hoe bereken ik een rc netwerk, liever een rlc netwerk om het laag wat strakker te krijgen. Vervolgens wordt degene die met het filter in de weer is geweest ongeveer als prutser neergezet, zonder vragen te stellen. Ongeveer een ieder die zich krampachtig vast houdt aan het originele filter, wat gewoon echt vlak is. Ieder zn ding.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door markbakk »

paulknutselaar schreef: zo 12 feb 2023, 19:23
Niet verwacht dat er zoveel azijnzeikers op dit forum zitten, allemaal zitten te wachten tot er een nieuweling komt om af te zeiken, plus vakmensen die samen meer dan 100 jaar ervaring hebben afzeiken, echt niet dat dat rolph smulders filter meer weergeeft dan mijn slappe 1e order filter. Ik luister liever naar een live concert dan een mp3. Ga maar eens zoeken naar de vakmensen Klaas en Renè. Jullie zijn net kort pittig kapseltjes achter hun telefoontje... een paar met gegronde onderbouwing en feedback, de rest .... nou ja laat maar.
Dit vind ik jammer. Sorry dat we overkomen als afzeikers. Ik geloof dat ik alleen vragen heb gesteld, maar die kunnen suggestief zijn overgekomen. Maar:

Heb je enig idee? Ik geloof best dat Klaas en René vakmensen zijn. Maar jij komt hier, op dit forum, vragen naar oplossingen voor een probleem dat je blijkbaar niet bij hen kwijt kon. Je hebt geen (akoestische) meting van je speaker met het nieuwe filter. Je opstelling in je kamer is verre van optimaal. Het schema dat je ons voorhoudt, met alle respect voor Klaas en René, klopt voor geen meter. Dat kunnen we hier, met gezamenlijk vele honderden jaren ervaring, zó zeggen. Behoorlijk dure componenten, maar we vragen ons in commissie (?) af of deze speaker überhaupt opnieuw is ingemeten.

Wil je mijn onverbloemde mening? Laat maar weten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Shadow »

Amen =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Henkjan »

paulknutselaar schreef: zo 12 feb 2023, 20:43
Nou ja, mijn vraagstelling was hoe bereken ik een rc netwerk, liever een rlc netwerk... .....
vanwaar deze specifieke vraag?
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Henkjan schreef: zo 12 feb 2023, 22:34
paulknutselaar schreef: zo 12 feb 2023, 20:43
Nou ja, mijn vraagstelling was hoe bereken ik een rc netwerk, liever een rlc netwerk... .....
vanwaar deze specifieke vraag?
Omdat ik graag wil weten wat het effectief doet op het laaggebied en niet klakkeloos een comdensator over wil nemen van een filter.
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

paulknutselaar schreef: zo 12 feb 2023, 22:38
Henkjan schreef: zo 12 feb 2023, 22:34
paulknutselaar schreef: zo 12 feb 2023, 20:43
Nou ja, mijn vraagstelling was hoe bereken ik een rc netwerk, liever een rlc netwerk... .....
vanwaar deze specifieke vraag?
Omdat ik graag wil weten wat het effectief doet op het laaggebied en niet klakkeloos een comdensator over wil nemen van een filter.
Door een weerstand voor de condensator blus je het doorslaan en wordt dat minder "zwaar" voor de versterker, klopt? Hoe meer we fasedraaien hoe "lastiger" een buizenbak het krijgt, klopt?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Shadow »

Nee en nee [-(
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Shadow »

(Volgens mij haal je impedantie verloop en fase door elkaar?)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Henkjan »

paulknutselaar schreef: zo 12 feb 2023, 22:38
Henkjan schreef: zo 12 feb 2023, 22:34
paulknutselaar schreef: zo 12 feb 2023, 20:43
Nou ja, mijn vraagstelling was hoe bereken ik een rc netwerk, liever een rlc netwerk... .....
vanwaar deze specifieke vraag?
Omdat ik graag wil weten wat het effectief doet op het laaggebied en niet klakkeloos een comdensator over wil nemen van een filter.
wil je leren wat dit in een filter doet, of is het doel het oplossen van t heftige laag?
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Mtraxx »

Waar woont Paul Knutselaar, wellicht bij iemand in de buurt die de juiste tools en kennis heeft om je verder te helpen.
Ook vragen over impedantie opslingering rond je scheiding punten XO en daar bij behorende elektrische fase slingering kunnen van invloed zijn op je versterker(daar ligt jou vraag ook lijkt me). Deze kunnen enkel pas uitgezocht en berekend worden als je een meting maakt van je hele systeem. Dan zou een RCL kunnen worden gemaakt om deze uit te vlakken. Ik ben benieuwd. Grt Gerjan
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door markbakk »

Iets heel anders, hoe zijn die MP-130 units eraan toe? Net als bij de 17WP is een verharde rolrand niet ongewoon. Misschien ligt daar ook nog een verklaring voor het klankbeeld dat niet helemaal is wat het zou moeten zijn.
Leuk klusje trouwens, rolrand vervangen… maar gelukkig zijn ze nog leverbaar. Maar hoe dan ook, het is inderdaad belangrijk dat er eens een meting komt. Eerst het hoog en het midden gaan afzwakken en daarna het laag ook gaan terugdraaien klinkt nogal heilloos.
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Betreft rlc/rcl/rc/lcr netwerk wil ik er wat van leren, ik hoor verschil, daarvoor hoeft ik niet te meten, maar wat doet het...
Ik hoor niemand hier tot nu toe over het op tijd zetten van de speakers, ik ben maar een knutselaar maar dat vind ik dan weer opmerkelijk.... rolranden zijn niet nieuw maar oké.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Henkjan »

wat bedoel je met "op tijd zetten"¿

en wat voor netwerk heb je dan getest, en wat voor verschil hoor je dan?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Kappa7 »

Om te leren hoe het werkt kan je goed met een simulatie aan de gang om te straten.
VituixCAD is een goede tool daarvoor.
https://kimmosaunisto.net/
Je kunt beginnen om te zien wat het doet met een standaard speaker model.
Wil je weten wat het exact in jou situatie doet dan zal je moeten gaan meten.
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Henkjan schreef: ma 13 feb 2023, 0:42
wat bedoel je met "op tijd zetten"¿

en wat voor netwerk heb je dan getest, en wat voor verschil hoor je dan?
Met optijd zetten bedoel ik stoeien met de fronten, kantelen van luidspreker... maar ook demping van je kast hebben invloed op plaatsing.

Meten in mijn kamer heeft niet veel zin denk ik?

Als ik simpelweg de elko overneem wordt het laag minder "wollig" ergens rond de 20/30Hz verandert er iets voor mijn gevoel.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door markbakk »

Meten in je kamer heeft heel veel zin.
Schermafbeelding 2023-02-13 om 10.35.33.png
Dit is gewoon in een huiskamer gemeten, met een filter dat voor deze speaker is ontwikkeld. Het gaat hierbij om afstemmen van midden en hoog.
Schermafbeelding 2023-02-13 om 10.40.08.png
Dit is het laag en het mid (dichtbij gemeten).
Schermafbeelding 2023-02-13 om 10.41.42.png
En dit is de output van de BR-poort. Zo kom je erachter of je speaker zelf neutraal is. Dan weet je zeker dat een klank-onbalans het gevolg is van een slechte luisteromgeving. Maar ook daaraan kun je meten.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Mtraxx »

paulknutselaar schreef: do 09 feb 2023, 15:06
Shadow schreef: do 09 feb 2023, 11:55
Ok, we zitten het originele schema dus te vergelijken met hun aangepaste versie, dat heeft niet veel zin, heb je een schema van hoe het nu zit?
Klopt.

ik had alleen een kladje, even mn best gedaan om na te tekenen, dit is zoals het nu is.... eerdere situatie zaten er geen weerstanden op het mid. en in het hoog 1e situatie 2x 15 ohm in serie en 2x 47 ohm parallel. om hoog iets af te zwakken 3x 15ohm geprobeerd. In deze situatie stond mid veel te ver naar voren, mensen schreeuwden tegen je aan. Op advies huidige schema gebruikt, waardoor ik nu het mid vlak vind.filter format.JPG
Als ik van dit huidige schema uit ga en met fabrieks metingen een SPL trace maak met VituixCAD kom ik hier op uit.
var2 Six-pack.png
let op! polariteit mid is wel omgekeerd
let op! polariteit mid is wel omgekeerd
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Mtraxx »

Hier polariteit mid volgens schema.. dus dat zou ik nog controleren.
var2 Six-pack mp130 +- reverse.png
Simpelweg het Rolf Smulders omschroeven gaat ook niet met de tweeter die nu gebruikt wordt.
Vifa Format xo discussie var1 Six-pack RS xo.png
Nogmaals dit is een eenvoudige benadering met fabrieks scans, je ziet geen kast en dus ook niet tweede impedantie piek bas-reflex poort en baffle invloed.
Vifa Format xo discussie var1 XO-schema-RS.png
Hierbij even de SPL traces toegevoegd :
ZBA topic.rar
(479.57 KiB) 20 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Mtraxx op ma 13 feb 2023, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Shadow »

Plus de plaatsing in de hoek naast een kast, dan heb je nog eens een paar dB erbij...in het laag
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Met welke software zou ik kunnen meten?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door Walt »

Goed kunnen meten is een vak apart, ik zou iemand inhuren of om hulp vragen.
paulknutselaar
Berichten: 33
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door paulknutselaar »

Mtraxx schreef: ma 13 feb 2023, 14:06
paulknutselaar schreef: do 09 feb 2023, 15:06
Shadow schreef: do 09 feb 2023, 11:55
Ok, we zitten het originele schema dus te vergelijken met hun aangepaste versie, dat heeft niet veel zin, heb je een schema van hoe het nu zit?
Klopt.

ik had alleen een kladje, even mn best gedaan om na te tekenen, dit is zoals het nu is.... eerdere situatie zaten er geen weerstanden op het mid. en in het hoog 1e situatie 2x 15 ohm in serie en 2x 47 ohm parallel. om hoog iets af te zwakken 3x 15ohm geprobeerd. In deze situatie stond mid veel te ver naar voren, mensen schreeuwden tegen je aan. Op advies huidige schema gebruikt, waardoor ik nu het mid vlak vind.filter format.JPG
Als ik van dit huidige schema uit ga en met fabrieks metingen een SPL trace maak met VituixCAD kom ik hier op uit.
var2 Six-pack.pngvar2 XO-schema-2.png

Dankjewel voor je input! Als je deze simulatie maakt zonder de weerstanden op het mid. 2x 15 ohm in serie + zijde en 2x 47 ohm parallel op de tweeter. Fase van mid is inderdaad omgedraaid, van tweeter niet.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: filter/upgrade vifa format

Bericht door markbakk »

paulknutselaar schreef: ma 13 feb 2023, 18:10
Met welke software zou ik kunnen meten?
Dat is een goede vraag.

Je hebt ruwweg de keuze uit ARTA of REW, naast meer kostbare oplossingen zoals Clio Pocket. Die laatste is hardware met bijgeleverde software. De optie met losse hardware vraagt ook om een tweekanaals-audiointerface, een meetmicrofoon, een transistorversterker en wat klein spul, zoals een impedantiemeetbrug, een statief en wat kabels. Het meten is niet heel moeilijk als je eenmaal de basis op orde hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”