zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja, 7-zip geeft aan dat er geen fouten zijn.

Ik heb een SD card besteld van 4GB met veel lage lees en schrijfsnelheden, in de hoop dat dat het verschil maakt. Zo niet, dan moet ik eens verder in Linux duiken vrees ik.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef: wo 01 feb 2023, 10:21
... dan moet ik eens verder in Linux duiken vrees ik.
sterkte :hide:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Ik heb weleens de boel uitgepakt, en daarna laten installeren, dus dat deel niet aan Rufus-3.21 werkt ook prima.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja rufus werkt ook prima maar maakt niet het verschil. Het gaat niet om het installeren. De beaglebone ziet het besturingssysteem op de SD card niet ( het gaat om een geminimaliseerde versie van linux met de botic7 audio driver en een aantal network endpoints zoals raat van roon en naa van HQplayer ), terwijl de bestanden er wel netjes op staan.

Onduidelijk is waarom. Want als ik op de SD card de laatste versie van de bijbehorende arm debian distributie zet, ziet hij die wel en start linux netjes op en is via netwerk bereikbaar zoals ik in de screenshot liet zien.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Eerst had ik een NUC-je op de USB input met de Amanero op mijn DSD zelfbouw DAC.
Nu ben ik zover dat de NUC vervangen kan worden door de beaglebone!

Maw voor USB DAC's heb ik hem nu draaiend, waarbij ik de Network Audio Adapter van HQPlayer als endpoint software op de Debian Buster distributie van de beaglebone laat draaien.

Nu nog werkend krijgen als ik botic7 installeer, waarmee ik I2S op de 46 pins connector kan krijgen, in plaats van het inzetten van de USB poort op de beaglebone. Ik begin een vermoeden krijgen waar het hem in zit, het zou weleens de uEnv.txt file van de botic7 distributie kunnen zijn die naar de verkeerde harddisknaam verwijst waardoor het booten van linux niet lukt. We zullen zien.
Bijlagen
beaglebone USB.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Huhu, kleiner Basteltip (gefunden im Audiophilestyle Forum) für Tidal-Nutzer (aber nicht nur), falls man noch einen BeagleBone Black zu Hause herumliegen hat: Auf puredsd.ru kann man sich die Pure "Firmware" (bisschen runterscrollen) herunterladen. Ich habe das .gz Image via Etcher auf eine SD-Karte gespielt und dann davon den BBB booten lassen. Via http://botic7.local hat man Zugriff auf das Webinterface von Pure. Hier kann man unter System die Firmware von der SD-Karte auf die interne eMMC schreiben. Die SD-Karte benötigt man dann nicht mehr.
Is dit een tip van de sluier, of ben je daar al voorbij?
Booten van dat SD schijfje, hij gaf bij mij ook een melding van het beschadigd was.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dit is voor mij bekende info.

Ik krijg overigens geen melding van beschadiging. Op de beaglebone green gaat opstarten van het schijfje met de pure image gewoon niet tot dusver.

En zoals je ziet met de officiële firmware van de beaglebone debian 10.3 distributie is dat probleem er niet.
Ik krijg hem werkend voor een USB dac. Echter, op het moment dat ik de botic7 installeer binnen deze goed werkende distributie, nodig om I2S te kunnen doen ipv USB uit, start het niet meer op. Dus daar gaat wat mis, op de een of andere manier niet (meer) compatibel met de Green. Ik heb een nieuwe SD card binnen. Als het daarmee ook niet lukt ga ik de Beaglebone Black bestellen. Voor de Green verzin ik dan wel iets anders, er zijn genoeg leuke projectjes mee te doen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Nou ik dacht wellicht zit het in de uEnv.txt en die heb ik kunnen aanpassen in de image. Geen soelaas helaas.

Dus ik heb de Beaglebone Black maar besteld. Farnell had een mooie prijs ervoor.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

je was net op tijd, ze hebben er nog maar 10522 op voorraad
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat valt wel even tegen zo.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Och, ik heb al iemand die het bordje graag overneemt. Fingers crossed dat het met de Black wel goed gaat.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat scheelt dan wel weer maar tis toch frustrerend dat het dan niet wil werken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Nee joh, is gewoon een uitdaging, komt Jeroen wel uit.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Nou, het schiet nog niet op met de netwerk oplossing. De nieuwe BeagleBone Black reageert exact gelijk aan de Green versie. Ik heb wat vragen uit staan, hoop dat het een keer opgelost wordt. Ik heb sterk het vermoeden dat de software ontwikkeld is op een oud bordje en daarop verder is geoptimaliseerd. En dat ze nooit op de nieuwe bordjes hebben getest.

Dus voorlopig nog maar even genieten van de USB opzet. Rob Dingen heeft deze DAC ook gebouwd en meteen verschillende trafo's getest. Ik heb de gele en zwarte Chinese, hij was begonnen met de Lundahl LL1527XL maar heeft later ook de Chinese aangeschaft en getest. Ze meten qua vervorming vrijwel gelijk, waarbij de Lundahl het meest breedbandig is. Toch klinkt volgens Rob de gele Chinese het beste. Meer open, meer lucht. De gele heeft iets lagere vervorming dan de anderen maar dat zegt niet zoveel want hij is laag bij alle trafo's.

Hij heeft ook nog geëxperimenteerd met de belasting. Het is het mooiste als er wordt geoptimaliseerd voor de zuiverste blokgolf met een RC netwerkje. In het geval van de Chinese is dat met 8k25ohm en 680pF. Heb ik er nu op zitten. Klinkt iets beter, helderder. Belasting vervolgens hoogohmig om verliezen te beperken en de blokgolf zuiver te houden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Na aardig wat installatie problemen dan nu de gewenste situatie bereikt.
signalist.jpg
Morgen eens verder stoeien met de Nuc die George meeneemt, en verder wat uitproberen.

Nu dus de opzet met de server de klus laten doen en de kleine Nano pi plus met de NAA software als bridge aan de praat.
druk.jpg
Hij heeft het er wel druk mee, we gaan eens verder kijken.
server.jpg
De server heeft het te druk, morgen dan een boardje in elkaar zetten en dan hebben we een wat beter powerhouse voor dat soort grappen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Terug naar ASDM5, scheelt al gauw een factor drie tot vier. Dan kan de NUC het gemakkelijk aan. Van een Celeron kun je niet teveel verwachten, maar met die instelling moet het goed kunnen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Je wilt niet te dicht op 100% cpu zitten is mijn ervaring, rond de 80-85 aanhouden is mooi. Tevens bij het opstarten van je pc gaat windows dingen updaten met de virusscan etc, dat kost ook veel cpu, beter eerst windows 10 minuten zijn gang laten gaan, dan HQ player opstarten als je hoog in de cpu usage zit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Vandaag eens even met George (Kappa7) eens gedraaid met een Linux NUC en embedded HQplayer er bij in het netwerk.
Maar de opzet om van alles erbij aan te laten sluiten lukte niet helemaal omdat de optie via de terminal (Putty) enigszins beperkt was in de opzet en installeren lukte daardoor niet helemaal. Toen maar via de LMS server hier de boel dan opgezet, en dat lukte uiteindelijk ook nog wel.
De instellingen dan vinden kost wel tijd.
LMS HQplayer.jpg
En ook de combinatie met de Soekris gedaan.
HQ Soekris.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Bij output mode zet ik hem dan op DSD en niet op auto.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Ik heb alleen geluisterd, George deed dan wat met de PC. :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

jeroen_d schreef: wo 15 feb 2023, 19:04
Bij output mode zet ik hem dan op DSD en niet op auto.
Daar staat hij bij mij normaal ook op.
Nu was de Ladder Dac van Hans aangesloten wat eigenlijk puur een PCM DAC is.
Ik was erg benieuwd naar wat de HQPe bij Hans zijn dac zou doen.
Ook dat was wel duidelijk waarneembaar. We zijn niet heel veel met filter instellingen bezig geweest maar hebben naast de Polyi-sync-gauss ook de Fir getest en dat was duidelijk.
Of het verschil met de standaard dac aansturing ook zo groot is durf ik niet te zeggen.
Er wordt in Rhoon ook wat af getoverd dus een eerlijk vergelijk wordt dan lastig.
Aangezien er geen Rhoon endpoint software op mijn PCtje staat kan deze alleen met DLNA gebruikt worden.
Dat lukte uiteindelijk via LMS, ik had verwacht dat Rhoon dat ook zou kunnen.
Wat me overigens wel opviel is dat de DAC Van Hans een beduidend steviger fundament neer zet als mijn ES9018K2M DAC.
Daar zal dus op termijn wel iets anders voor komen.

Hans Bedankt voor je gastvrijheid. :dank:
Ik heb vandaag weer veel geleerd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Leuk dat jullie ermee bezig zijn geweest!

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met dat in Roon wat wordt afgetoverd. Dat is niet de bedoeling. Als je HQPlayer gebruikt, dan maak je van Roon niet meer dan een muziekbibliotheek zonder processing en streaming. Want waarom anders HQPlayer. Dus alle processing in Roon moet uit. Dat laat je volledig overnemen door HQPlayer. Ik kan ook geen verschil horen met aansturing vanuit Roon of vanuit HQPlayer Client.

Waarom heb je Roon endpoint software nodig? Als Roon server draait kun je daarin direct HQPlayer als plugin gebruiken. Een Roon endpoint heb je alleen nodig zonder HQPlayer, bij normaal gebruik dus.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

De HQ als Player werd niet echt werkend, of herkend en George meende dat hij dat het mogelijk moest kunnen met Universal PlugandPlay moest kunnen, en dat kwam niet goed uit de verf, en gezien dat de setup wel werkte met LMS, was het een optie om het op die manier te doen.

We hebben toen de ESS9018 dan aan de praat gekregen, en dat dan toen ook vergeleken met ROON en dan upsampelen naar DSD en de Soekris.

Dus dan vergelijk je effecten van de verschillende DAC en methodes, en dan later de DAC van mij open geschroefd en de verbinding met de Amanero direct aan de HQPlayer gehangen, en dat dan zonder ROON maar LMS.

En daar moesten we schakelen in de HQ (USB card kiezen) en de ingangen van de Topping, dat kost dan wel wat tijd, maar wel hoorbaar dat er verschillen waren.

Gewoon leren en luisteren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

dus je had de HQPlayer via upnp als client aan de LMS?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

jeroen_d schreef: wo 15 feb 2023, 21:17
Leuk dat jullie ermee bezig zijn geweest!

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met dat in Roon wat wordt afgetoverd. Dat is niet de bedoeling. Als je HQPlayer gebruikt, dan maak je van Roon niet meer dan een muziekbibliotheek zonder processing en streaming. Want waarom anders HQPlayer. Dus alle processing in Roon moet uit. Dat laat je volledig overnemen door HQPlayer. Ik kan ook geen verschil horen met aansturing vanuit Roon of vanuit HQPlayer Client.

Waarom heb je Roon endpoint software nodig? Als Roon server draait kun je daarin direct HQPlayer als plugin gebruiken. Een Roon endpoint heb je alleen nodig zonder HQPlayer, bij normaal gebruik dus.
Klopt, zo als Hans al aangaf was het wat lastig om de boel goed aan de gang te krijgen.
Nu ken ik Roon niet dus is dat lastig om snel wat op te zetten.
Aangezien ik wel LMS ken en daar ook mijn HQPC op heb ingesteld was dat even het makkelijkst.
We hadden dus het vergelijk van de ladder Dac van Hans eerst via Roon op zijn eigen manier waarbij ik begreep dat daar ook wat aan up sampling plaats vond. Daarna via LMS - HQPC en dan via USB naar de ladder dac. Dan is het dus geen echt eerlijk vergelijk meer.
Het is natuurlijk altijd even puzzelen als je verschillende systemen aan elkaar wil knopen.
Op zich weer een leerzaam dagje zo.
Plaats reactie