Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door MarcelvdG »

hannesie schreef:
r7.PNG
De nieuwe revisie 7 lijkt toch wel een stuk beter te meten, ben benieuwd of dat ook te horen is.

Of interpreteer ik dit verkeerd??
Wat vergelijk je nu met wat? Het linkerplaatje is met een signaal van -60 dB en het rechter met -1 dB, maar op welke versie van de DAC ze slaan zie ik er niet bij staan. Misschien staat het er wel, maar kan ik het niet lezen doordat het plaatje vaag is.

Zijbanden rond het gewenste signaal kunnen door jitter veroorzaakt worden, maar ook door referentieruis of 1/f-ruis van de weerstanden.

Correctie: links is met -1 dB en rechts met -60 dB.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op zo 10 okt 2021, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

De site is dan nu wel te bereiken, maar inderdaad, ik snap niet wat die 2 instellingen dan voor invloed hebben op de meting.
Ik had een vermoeden, maar vandaar de vraag, interpreteer ik dat niet goed, of kan iemand dat dan mogelijk toelichten. :think:
oude.jpg
0,9.jpg
nieuw.jpg
0.6.jpg
Dit staat dan bij de versie 7, maar of dat de juiste conclusie geeft. :-k
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 10 okt 2021, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door Shadow »

Je ziet dat er meer spikes in zitten bij een hoger signaal, maar de vervormingscijfers zijn beter!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door MarcelvdG »

Bij een groot signaal zijn de vervormingsproducten beter zichtbaar omdat ze duidelijker boven de ruis uit komen.

Het is op zich vrij gebruikelijk om DAC's met grote en met kleine signalen te meten, zodat je ziet of ze het bij grote en bij kleine signalen goed doen. Sommige DAC's raken in de problemen bij kleine signalen. Bij veelbits DAC's kan mismatch tussen de elementen (weerstanden, stroombronnen, ...) dat veroorzaken. Bij sigma-delta DAC's die last hebben van idle tones zie je die ook het beste met kleine signalen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door Pjotr »

Dit is een R-2R DAC met discrete weerstanden. Dat gaat nooit direct de 24 bits resolutie halen. Dat kan alleen met flink oversampelen en filteren. Zit dus tussen 1-bitters en multibitters in.

Die plaatjes zijn zo niet met elkaar vergelijkbaar. Zie alleen bij het "0dB" plotje wel een lange trits harmonischen op relatief hoog niveau en tot vrij hoge frequentie. Meestal een garantie voor een wat mindere resolutie en een wat "hard" geluid.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door paulebappie »

Pjotr schreef:
Die plaatjes zijn zo niet met elkaar vergelijkbaar. Zie alleen bij het "0dB" plotje wel een lange trits harmonischen op relatief hoog niveau en tot vrij hoge frequentie. Meestal een garantie voor een wat mindere resolutie en een wat "hard" geluid.
Meten doet bijna geen enkele R2R dac goed, maar ze klinken over het algemeen beter dan een chip dac met lagere vervorming cijfers
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door Shadow »

Dat is niet mijn ervaring iig...plus het is gewoon een smaak ding dan...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

soek.jpg
Vandaag maar eens de Orange Pi zero 2 er in gezet, kreeg de indruk dat het wat lekkerder klonk.

Ook dan eens van de week wat grappen uitgehaald, en een CD direct met het rippen omgezet naar DSD en PCM DXD formaat.

De DSD kan ik dan afspelen met de optie DSD naar PCM, en de optie DSD met de DoP methode.
Ook dan eens de opzet gedaan en dan direct naar PCM 352.8kHZ, de DXD opzet en samen met een andere kritische luisteraar dan dat beluisterd.
DSD.jpg
Op 1 is het dan de DoP methode door ROON, de 2e plaats de DXD dus 352.8, en de laatste plaats de omzetting van DSD naar PCM door ROON.
352.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Nu weer eens geprobeerd, gewoon omdat het kan, en eens horen hoe het klinkt.
upsample.jpg
Eens zien of de eerdere CD op die manier ook vergelijkbaar is te maken.
Upsample naar DSD en dan afspelen met DoP. :lol:


En de Processor heeft er geen moeite mee. dit is terwijl het speelt.
cpu.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door dre »

Bevalt het ook? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door Henkjan »

was het zwanger dan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door ds23man »

Hoop dat Hans op zijn leeftijd geen bevallingsvideo's gaat plaatsen.... :-& :-&
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door Kappa7 »

dre schreef: zo 29 jan 2023, 8:01
Bevalt het ook? :mrgreen:
En natuurlijk de vraag wil je hier ook conclusies uit gaan trekken en gelijk veralgemeniseren?
In dat geval is het misschien verstandig om het zelfde nog eens te doen maar dan met een tool die daar voor gemaakt is.
Ik verwacht dat je met HQP daar nog wel weer een andere bevinding zal hebben.
lijkt me een mooi experiment voor je.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Zoals ik al eerder heb gezegd, ik ben nieuwsgierig, dus ben nu met dBPoweramp de boel op een ander plekje even opnieuw aan het rippen om dan eens te zien, en vooral luisteren wat het met diezelfde CD doet.
seeger.jpg


Dus nu dan de 16/44.1 en door ROON naar DSD omzetting, de door dBpoweramp geripte omzetting naar DSD eens te beluisteren. En dan weer The Seeger Sessions, ik weet namelijk hoe dat album is opgenomen.

We zijn van de straat, en dat album wat ik gisteren probeerde klonk nergens naar, dus ik ben benieuwd wat ik met een niet Native wel kan horen, om dat het kan. :lol:

De eerdere was dan eens met EZ CD Convertor gedaan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door Kappa7 »

Prima en leuk allemaal maar zou je dat niet eens willen testen met wat andere tools?
Als je het leuk vind wil ik wel eens een avondje langs komen met de HQP pc die je dan van uit jou roon omgeving kan aansturen.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat dat bij jou op jou dac doet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Ik heb net een MB besteld met een AM4 socket, en dan de Ryzen 3 2200G er in zetten die ik nog heb liggen, gaat op 3,5/3,7 Ghz en dan de Ubuntu server er op, en de truc met HQ player begreep ik van Jeroen er bij is niet zo moeilijk, maar de DAC is geen Native DSD, vandaar het geklut wat ik nu doe als tijdverdrijf.
Maar het is natuurlijk best een leuk idee om dan samen eens wat voor elkaar te krijgen. :kwijl:
dac 9018.jpg
Heb dit ook nog liggen, voor de grap eens kijken wat we doen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door Kappa7 »

Leuk spreken we wel verder af via pb
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Screenshot_20230130-131106_Roon.jpg
Nils Frahm klinkt best lekker. :D

Juist op een laag volume.
Plaats reactie