zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Om mogelijk het verschil te horen hoe dan het nummer mogelijk anders klinkt, omdat het dan gebracht wordt naar een 352.8 kHz en er mogelijk een ander beeld/ klankkarakter ontstaat.

Als ik dan lees over de verschillende filteringen die van invloed zijn op de weergave, zou dat dan ook op die manier hoorbaar worden, dat probeer ik dan voor mijzelf duidelijk te krijgen.

Het kan, dus wat doet mijn software en R-2R Dac ermee, die kan ik dan ook weer zo instellen of het de DoP of conversie naar PCM DXD niveau krijg.

Eigenlijk gewoon een nieuwsgierige aanleg. :lol:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Waarom interpoleer je dan niet direct van 44,1 kHz naar 352,8 kHz, zonder die conversie naar DSD/enkelbits sigma-deltamodulaat ertussen? Of is dat een van de andere combinaties die je proberen wil?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

IK zal eens zien of dBPoweramp dat ook kan, goede suggestie, leuk om te doen, en het leidt mogelijk tot niets, maar we zijn van de straat. :-({|= :rock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Je kan daarna ook HQ player eens gaan testen, volledig werkende gratis demo versie, draait steeds 30 minuten zonder beperkingen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: zo 22 jan 2023, 12:47
Je kan daarna ook HQ player eens gaan testen, ....
als dat er nou eens als plugin voor LMS zou zijn....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Je kan HQ player ook direct als streamer voor je library gebruiken hoor. En de client kan werken met Qobuz. Dus Roon of LMS zijn niet per se nodig om het uit te proberen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

dan moet je dus een PC ofzo als speler gebruiken?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja, of laptop.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Printjes en onderdelen zijn binnen. Ik kan weer lekker knutselen en kijken of ik de BeagleBone aan de praat krijg.
Zijn er overigens andere mensen op het forum die wel eens met de BeagleBone hebben gewerkt?
printjes.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Nog niet, ben er wel wat nieuwsgierig naar, maar net een nieuw boardje besteld met AM4 socket, kijken of ik dan de boel in de war breng met ROCK, anders er Ubuntu server met ROON er op en een wat sneller geheel creëren, de laatste keer dan eens de boel over de nek gekregen bij wat testen.

Als ik het goed heb zitten er in de Dutch&Dutch ook de BeagleBone's

En de verschillende Distro's https://www.beagleboard.org/distros

Ik gebruik nu met een Orange PI Zero 2 ook een Debian pakketje, gaat prima.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja in de 8C zit de BeagleBone Black, daar zullen ze het Roon Endpoint op hebben gezet en ik verwacht ook de DSP software user interface.

Met de firmware die op puredsd.ru wordt geleverd, zal hij als het goed is geschikt worden voor een aantal audio netwerkinterfaces.
Misschien best interessant voor meer mensen hier. Naast I2S uit wordt ook automatisch USB audio ondersteund dacht ik gelezen te hebben, op het moment dat een USB DAC wordt aangesloten.

Ik bleek trouwens geen micro SD meer te hebben liggen om dit te kunnen installeren op de 4GB 8-bit eMMC on-board flash storage.
Ik heb er snel eentje besteld, maar vrees dat ie niet meer in het weekend binnenkomt. Ach, geduld is een schone zaak.
Bijlagen
pure.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Dan kun je ook eentje (SDcard) halen bij het Kruidvat of de Hema om wat te stoeien, kan ook geen kwaad. :lol:
sd.jpg
Is ook niet zo groot.
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 27 jan 2023, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Barry2001 »

En kan dit alleen via een micro sd card? eMMC is in feite een SDcard on board.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Het is dan vaak niet zo simpel om de software naar de eMMC te krijgen, maar dat verschilt wel per fabrikant.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik ben weer wat verder. Het reclocker printje is bijna klaar, de NDK's ontbreken nog. Die zullen dinsdag wel binnenkomen met de post.

Ben nu ook de image aan het schrijven op de BeagleBone, dat kan wel even duren volgens de handleiding. Ik had een micro SD besteld bij Econs.nl afgelopen vrijdag en die zat zaterdag al in de bus. Geen verzendkosten, ik begrijp niet hoe het kan maar hoefde niet eens naar de Kruitvat dus!
Bijlagen
IMG-0351.JPG
IMG-0352.JPG
IMG-0353.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Ben nu ook de image aan het schrijven op de BeagleBone, dat kan wel even duren volgens de handleiding. Ik had een micro SD besteld bij Econs.nl afgelopen vrijdag en die zat zaterdag al in de bus. Geen verzendkosten, ik begrijp niet hoe het kan maar hoefde niet eens naar de Kruitvat dus!
Toch wel mazzel dus, dat kost ook wel weer tijd. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik zit nu te klooien met de software. Krijg de pure.gz image niet geboot vanaf de SD. Ik vrees dat het niet voldoende getest is op de green versie tov de black. Ik zag namelijk het volgende op diyaudio:

PPY, I tried to install your image on my BB Green, but failed.

- I burned the SD card with etcher, no issues.
- I have the BBG only, so nothing connected to it, no chronus/hermes or anything as I wanted to have the OS first on it.
- plugged a USB cable in from my Laptop to power it
- pressed the User/s2 buttom when powering it on
- the one power led is on, but the traffic lights / four leds stay off, you can wait forever.
- if you release S2, nothing happens

If I do not press S2 when powering on, The normal booting of the BBG happens, so the Laptop recognizes it, after some time you can get on its web interface under 192.168.7.2 as written in the manual.


Dit is precies wat bij mij gebeurt. Hij denkt dat zijn bord defect is, maar ik geloof dat niet. Mijn bordje is gloednieuw en kan prima booten van een SD card als ik er een Debian image van de beaglebone website op zet met bovenstaande procedure.

OK, it was a defective board. I found an old BBB which was laying around for years, plugged the SDcard in and everthing was very easy.


Ik kan het nog met een andere SD card proberen, in de hoop dat het daaraan ligt, maar ik vrees dat ik nog even moet puzzelen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Vind je het een aardig idee als ik je eens een beetje kan helpen?

Misschien de boel op een rijtje krijgen?
Kan ook met PB of App.
Lijkt op netwerk issues.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Heb nu maar eens het goedkope DAC-je (ESS9018) opgetuigd, werkt en kan dan DSD256 aan, en werkt nu even met het geconverteerde bestand van Bruce, gaat goed. Aangesloten op een ROON bridge/Rock opzet.
DSDsafe.jpg
Morgen komt er een Moederbordje binnen en kan ik eens met met Linux server software een opzet maken met HQPlayer.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat werkt super, wel even opletten de link op het bij gevoegde manual stuurt je naar Debian 12 terwijl de installatie bestanden voor Debian 11 zijn.
Daarna is het ook nog nodig om een ZIP tool te installeren ook daar loopt de installatie op vast.
Als dat er opstaat gaat het verder gewoon goed en kan je de onderstaande procedure aan houden.
https://audiophilestyle.com/application ... p?id=49325
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik denk geen netwerkprobleem. Ik heb zojuist software op de eMMC geflashed en de beaglebone is nu een Debian linux computer geworden. Via Google Chrome en netwerkadres 192.169.7.2 kan ik het linux terminal venster openen. Werkt mooi, dus het bordje gaat prima. Nu nog uitvinden wat er misgaat met de pure.gz image.
Bijlagen
debian@beaglebone.png
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: zuivere DSD dac

Bericht door molekuul »

Mss een domme vraag/opmerking van mij, maar een .gz bestand is geen image, maar een ge-gzip-t bestand. Je moet deze eerst uitpakken met gunzip, of een andere unzipper die gzip kan unzippen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Is niet van toepassing, Etcher doet het uitpakken van de image in het pure.gz bestand en schrijft het netjes naar de SD card.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Klopt, maar heb dat ook wel meegemaakt dat er net een klein foutje in de download zat en dan blijf je tobben.

Misschien even de grote van het bestand controleren en anders een nieuwe downloaden.
Raar, maar heb dat al eens eerder meegemaakt.
Bij distro's zit er vaak een controle op de integriteit van het bestand.
hercksum.jpg
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 01 feb 2023, 0:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

je kan met een unpack programma wel een crc check doen
Plaats reactie