Thorens TD160/TD145 motor alternatief?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Scotsky

Thorens TD160/TD145 motor alternatief?

Bericht door Scotsky »

Onlangs heb ik een Thorens draaitafel aangeschaft.
Bij de aankoop heb ik helaas niet gehoord dat de motor een licht geluid maakt.
Aangezien ik (te) gevoelig ben voor elk onnodig geluidje, ben ik op zoek naar een alternatief.
Er is veel geschreven over de Thorens motoren uit deze serie en het blijkt toch een zwak punt van deze verder fantastische speler te zijn.
De rest is in perfecte staat en ik zou deze ook graag willen gebruiken.
Een gebruikte motor aanschaffen is afgezien de prijs, weer een risico dat ik het vergelijkbare probleem krijg, dus niet direct mijn eerste optie.

Heeft iemand ervaring met welk type (degelijke, stabiele en stille) motor ik het best zou kunnen plaatsen.
De "vorm" is niet zo belangrijk, ik heb beschikking over mogelijkheden bijna alles passend te maken.

Of misschien heeft iemand zelfs een goed werkende stille liggen?

Alle input word gewaardeerd

Het kan zijn dat ik iets trager ben met m'n reacties, door persoonlijke omstandigheden.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Thorens TD160/TD145 motor alternatief?

Bericht door Barry2001 »

Geweldige tafel, heb zelf een TD160II, met een degelijkheid die je tegenwoordig niet veel meer ziet. Wat je kunt proberen Martin is een berichtje sturen naar de mannen van Audio Creative, die hebben veel met Thorens en TD160 gedaan. Wellicht hebben zij nog wat liggen, en komen ook op de luisterdag, zouden ze 'm zo mee kunnen nemen als er iets voorradig is.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik meen dat bij veel snaar aangedreven draaitafels het motortje is opgehangen in rubber tules waar ook de montage schroefjes inzitten.
dat rubber wil nog wel eens verharden in de loop der jaren, of scheuren of iets dergelijks. ook kunnen de schroefjes te strak zitten waardoor het rubber niet meer goed dempt.
Had je al naar deze zaken gekeken ?
Shadow

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef: do 26 jan 2023, 14:48
Ik meen dat bij veel snaar aangedreven draaitafels het motortje is opgehangen in rubber tules waar ook de montage schroefjes inzitten.
dat rubber wil nog wel eens verharden in de loop der jaren, of scheuren of iets dergelijks. ook kunnen de schroefjes te strak zitten waardoor het rubber niet meer goed dempt.
Had je al naar deze zaken gekeken ?
Goeie :goedzo:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De mijne is 50 jaar oud en de rubber ophanging is nog prima. Wel kun je het motortje heel zachtjes horen lopen maar alleen als je heel stil bent. In de weergave hoor je er niets van.Wat nog wel eens kan voorkomen is dat het "vliegwieltje" aan gaat lopen. Nieuwe TD160 motortjes vind je alleen in een hooiberg, naast de spelden :mrgreen:
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Barry2001 schreef: do 26 jan 2023, 13:26
Geweldige tafel, heb zelf een TD160II, met een degelijkheid die je tegenwoordig niet veel meer ziet. Wat je kunt proberen Martin is een berichtje sturen naar de mannen van Audio Creative, die hebben veel met Thorens en TD160 gedaan. Wellicht hebben zij nog wat liggen, en komen ook op de luisterdag, zouden ze 'm zo mee kunnen nemen als er iets voorradig is.
Dit ga ik zeker proberen :)
Even de contact gegevens opzoeken.
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Voor de andere tips:
Dank voor het meedenken.
De rubbers zijn niet het probleem, die zitten er zelfs niet op.

De motor zelf hebben we al uit elkaar gehaald en gereinigd, en met speciale olie wat gesmeerd, het hielp iets, maar niet veel.
Wat ik met later nog bedacht is, dat aangezien het een 2 fasen motortje is, de condensatoren en weerstand die de verschuiving maken vervangen.
Dat is niet veel werk.

Nu speel ik met een Dual 505 mk2, die doet het mooi, maar de Thorens klinkt toch stabieler, meer solide?
Kan het moeilijk omschrijven, alleen dat ik hem heel graag goed werkend wil hebben.
(En misschien ben ik wel iets te kritisch).
Het betreft de TD145 mk2 trouwens.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Je kunt het beste even naar Hanze gaan in Zwolle.
https://www.hanzehifi.nl/wat-we-doen/pl ... uning-kit/
Die hebben nog wel motoren maar hebben ook de motor kit.
Daarmee is jou motor waarschijnlijk nog wel te redden en zal ook gelijk een behoorlijke upgrade zijn.
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Kappa7 schreef: do 26 jan 2023, 18:12
Je kunt het beste even naar Hanze gaan in Zwolle.
https://www.hanzehifi.nl/wat-we-doen/pl ... uning-kit/
Die hebben nog wel motoren maar hebben ook de motor kit.
Daarmee is jou motor waarschijnlijk nog wel te redden en zal ook gelijk een behoorlijke upgrade zijn.
Ik heb de site bekeken, maar ik vrees dat de oplossing (hoe mooi die ook is) die zij bieden, mij helaas toch boven het budget gaat.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Je zou dan eerst eens de condensator kunnen vervangen.
Dat zou ook best verschil kunnen maken.
Een ander ding is eens naar het lager kijken.
Mogelijk zit daar teveel speling op.
Dat is namelijk ook een van de modificaties die ze bij Hanze toepassen.
Een plaatje dat de as ondersteund scheelt al.
De motor van de TD160 die ik hier heb staan maakt af en toe ook geluid.
Dan staat de as niet netjes in het midden.
Even de boel los halen en juist plaatsen helpt eigenlijk tot nu toe altijd.
Misschien dat dit bij jou ook nog helpt. uiteindelijk zal je niet onder een motor revisie uit kunnen.
Als het lager van het plateau verder nog goed is dan is de tafel het zeker waard om netjes gereviseerd te worden
Ik zie hier ook een repair kit voor deze motor.
https://www.ebay.nl/itm/265400791990?ha ... R9rj58e-YQ
En hier nog een vervangende motor.
https://www.ebay.nl/itm/134386332247?ha ... R97j58e-YQ
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Die condensator ga ik inderdaad nog doen.
En dan nog maar eens freubelen met de as positie.

Jij bedoeld het lager van het draaiplateau?
Het plateau is muisstil en draait heel soepel.
Het motortje zoemt wat en er zat wat speling verticaal in de as, de vilten ringetjes waren versleten.
Misschien is dat reparatiesetje ook de moeite waard.
Dan verwijder ik de andere ringetjes weer.

Misschien moet ik eens een testopstelling maken.
Het blijft hobby

Oh ja, de mensen van Audio Creative hadden helaas niets meer.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt, keertje is het op. Die viltringetjes zijn bedoeld als slipkoppeling bij het aanlopen. Meestal gaan die vaster zitten dan losser en moet je het plateau even een duwtje geven. Condensator vervangen kun je doen maar die gaat eigenlijk nooit stuk. Punt blijft dat met zo'n condensator je nooit een optimale 90 graden faseverschuiving krijgt en het altijd iets blijft "brommen". Zijn wel elektronische vervangers voor gekomen maar ik heb dat eigenlijk nooit het geld waard gevonden t.o.v. de fabrieksmanier met condensator. Gaf noch gehoormatig, noch meetbaar een verbetering.
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Ondertussen toch zo'n repairkit besteld en ga daarna nog wat met de condensatoren en weerstand spelen.
Ze zijn gemaakt voor 220V en ik woon op een dusdanig vervelende plek dat de netspanning regelmatig aan de te hoge kant is.
238V is geen uitzondering.
In de Amplimo ringkern trafo's van m'n Aleph 30 heb ik ook een mechanisch zoemend geluid, wat zich boven 230V voordoet.
Geen idee wat er nog meer kan meespelen, maar ga er een stand alone testopstelling voor maken/printen, zodat ik m'n wijzigingen makkelijker kan doorvoeren, ipv die draaitafel de hele tijd in en uit elkaar te moeten halen.
Zo makkelijk geef ik het nog niet op, het blijft hobby
Dan

Bericht door Dan »

Ik heb zelf een beetje zitten spelen met de condensatoren. Je kan een beetje variëren met de waarden en je zal zien dat het motortje meer of minder gaat brommen. Ik heb destijds met een piezo elementje en een geluidskaart met 48 fantoomspanning een soort van trillingsmeter gemaakt en op de arm gelegd. met Arta kun je vervolgens de amplitude van de 50Hz brom (en de harmonischen) meten. dit zijn weliswaar relatieve waarden maar het gaat om meer of minder brom. In feite kun je deze oplossing ook kopen bij Hanze, dan hebben zij dit voor je gedaan.
De metingen die ik deed waren zo gevoelig dat je zelfs kon zien wanneer er een auto door de straat reed. Bij mij zat er origineel een 0,15µF condensator in. Bij 0,22µF kwam ik uit op ongeveer 15% van het origineel. Het heeft me eigenlijk een paar euro aan materiaal gekost.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Met verschillende condensatoren experimenteren kan zeker de moeite waard zijn. Alleen is het met mijn TD160 zo dat de fabriekswaarde niet te verbeteren viel. Die was al optimaal. Ik weet niet of de man nog leeft maar in het verleden maakte ene Dr. Fuss in Duitsland zeer betaalbare motorsturingen voor zowel Transrotor (18V motortjes) als Thorens (110V motortjes): Hier wat meer daarover: http://www.frank-landmesser.de/hoer_ana ... zteil.html Dat zijn echte 2-fasen sinusvoedingen met precies 90 graden verschoven fasen.
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Dan schreef: wo 01 feb 2023, 20:39
Ik heb zelf een beetje zitten spelen met de condensatoren. Je kan een beetje variëren met de waarden en je zal zien dat het motortje meer of minder gaat brommen. Ik heb destijds met een piezo elementje en een geluidskaart met 48 fantoomspanning een soort van trillingsmeter gemaakt en op de arm gelegd. met Arta kun je vervolgens de amplitude van de 50Hz brom (en de harmonischen) meten. dit zijn weliswaar relatieve waarden maar het gaat om meer of minder brom. In feite kun je deze oplossing ook kopen bij Hanze, dan hebben zij dit voor je gedaan.
De metingen die ik deed waren zo gevoelig dat je zelfs kon zien wanneer er een auto door de straat reed. Bij mij zat er origineel een 0,15µF condensator in. Bij 0,22µF kwam ik uit op ongeveer 15% van het origineel. Het heeft me eigenlijk een paar euro aan materiaal gekost.
Wauw, jij hebt er echt veel werk van gemaakt.
Dat gaat hem hier niet worden.

Wat ik erg vreemd vind, is dat er gezien de populariteit van deze spelers, nooit een alternatief ontwikkeld is.
Ik heb al zitten denken aan een compleet andere motor met een Arduino besturing ofzo.
Maar dat is pas een optie als ik dit allemaal geprobeerd heb.
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Pjotr schreef: wo 01 feb 2023, 21:14
Met verschillende condensatoren experimenteren kan zeker de moeite waard zijn. Alleen is het met mijn TD160 zo dat de fabriekswaarde niet te verbeteren viel. Die was al optimaal. Ik weet niet of de man nog leeft maar in het verleden maakte ene Dr. Fuss in Duitsland zeer betaalbare motorsturingen voor zowel Transrotor (18V motortjes) als Thorens (110V motortjes): Hier wat meer daarover: http://www.frank-landmesser.de/hoer_ana ... zteil.html Dat zijn echte 2-fasen sinusvoedingen met precies 90 graden verschoven fasen.
Erg interessant artikel.
Mooi om te zien dat er meer mensen mee bezig zijn.
Als m'n testframe klaar is en de kit binnen is ga ik me stevig uitleven
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je wat rond goochelt kom je aardig wat tegen, zoals dat van Dr. Fuss. Dat is destijds op het Duitse AAA forum ontwikkeld en later ook voor anderen door hem geknutseld. Maar ook allerhande eigen knutselversies met PIC'jes en Arduinoos... compleet met LCD display en al. I.i.g. succes met je eigen opzet!

Ach moeilijk is het niet. Knutesel met een MCU'tje een 2 fasen DDS (direct digital synthesizer). Kun je zo nauwkeurig maken als je wilt. Dat levert dan 2 zaagtanden op die je nog naar 2 sinussen moet converteren via een LUT. Resolutie van 8 bits is meer dan genoeg voor deze toepassing.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 02 feb 2023, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Pjotr schreef: do 02 feb 2023, 11:14
Als je wat rond goochelt kom je aardig wat tegen, zoals dat van Dr. Fuss. Dat is destijds op het Duitse AAA forum ontwikkeld en later ook voor anderen door hem geknutseld. Maar ook allerhande eigen knutselversies met PIC'jes en Arduinoos... compleet met LCD display en al. I.i.g. succes met je eigen opzet!
Dat laatste heb ik dus weinig over kunnen vinden, maar klinkt interessant.
Waarschijnlijk zoek ik dan verkeerd?
Kun je me misschien wat meer info daar over geven, of waar je op zoekt?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gewoon iets van 2-fasen motorsturing draaitafel o.z.i. Zoiets https://www.google.nl/search?q=2+phase+ ... 8Z4KLuBoMM

Of iets met Thorens of Transrotor. Transroter levert b.v. een eigen sturing de "Fein" voor iets van 2K. En daar zit dan voor 50 euries aan onderdelen in. Zijn meerdere diy alternatieven voor.
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Het project heeft door omstandigheden even stil gelegen, maar wil het weer even nieuw leven inblazen.
Ondertussen heb ik de motor gereinigd, voorzien van een anti-nock kit en in een demo opstelling geplaatst.

Maar bij dat laatste liep ik tegen een probleem.
In de tussenliggende tijd is, vraag me niet hoe want ik doe alles netjes in doosjes, ben ik de pulley kwijt geraakt.
(Het hele doosje blijkbaar)
Geen idee, waar die is en een vervangende pulley is op ebay wel te vinden, maar dat loopt toch redelijk in de papieren.
En mochten mijn inspanningen geen effect hebben, is dat weer zonde van het geld.

Nu is mijn idee, er één te printen op m'n ressin printer, welke een erg hoge resolutie heeft.
Klein probleempje, ik kan nergens de afmetingen van de pulley vinden.
Is er iemand, die de afmetingen weet, of een Thorens heeft staan en deze makkelijk en nauwkeurig, kan opmeten voor me?
Als ik de maten heb, kan ik deze wel weer omzetten in een CAD programma welke ik weer kan exporteren naar een 3D printer model.

Het betreft de pulley dus, voor de Thorens TD160 MKII of de TD145 MKII.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zal morgen even voor je kijken en meten wat het is van mijn TD160. Is nu bedtijd ;)
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Top, dank je
Pjotr

Bericht door Pjotr »

IMG_3418_NCA.jpg
IMG_3424_NCA.jpg

Het loopvlak is enigszins tonvormig zodanig dat het vlakke snaartje er niet afloopt. Net te zien op de foto. De gemeten maten zijn de buitenste maten!
Scotsky

Bericht door Scotsky »

Geweldig, mijn dank :D
Hier kan ik weer even mee verder :goeie:
Plaats reactie