Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Moderator: Beheerdersteam
Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Steeds weer komt het op in mijn gedachten om eens een Hybrid versterker te bouwen .
Er zijn wel enkele criteria namelijk enkel fets of bipolaire eindtrappen in de vermogenversterker.
Als vraag heb ik , is er werkelijk voordeel te halen klankmatig om buizen in de spanningversterker te gebruiken ?
Als er leden zijn die ontwerpen liggen hebben post ze hier .
Er zijn wel enkele criteria namelijk enkel fets of bipolaire eindtrappen in de vermogenversterker.
Als vraag heb ik , is er werkelijk voordeel te halen klankmatig om buizen in de spanningversterker te gebruiken ?
Als er leden zijn die ontwerpen liggen hebben post ze hier .
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
De enige hybride versterker die ik ooit gemaakt heb, had juist buizen in de uitgangstrap. Het was dan ook een versterker die rechtstreeks signalen tot 2 kV piek aan een elektrostatische luidspreker leverde (wat overigens niet genoeg was
).
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Op een andere thread vermeld ik de Mugen Hybrid maar daar is weinig respons . Een enkeling ziet een negatief iets verder gaat het niet .
In 97 heeft electuur ook een Hybrid ontwerp gepubliceerd enkel de gebruikte fets zal een probleem kunnen zijn . De 2SK176/SJ56 worden hier gebruikt.
Schema volgt later .
In 97 heeft electuur ook een Hybrid ontwerp gepubliceerd enkel de gebruikte fets zal een probleem kunnen zijn . De 2SK176/SJ56 worden hier gebruikt.
Schema volgt later .
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Wat is jullie gedacht van dit ? Lijkt mij interessant op lage spanning . Nieuwe en juiste versie lijkt mij
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 12 feb 2023, 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Het is nooit gebouwd volgens mij. Dat gaat zo niet werken met Q4 op die manier. Maar zoals gezegd, goochel eens op de AT hybride. Heeft i.i.g. bewezen te werken.
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Hier een niet al te beste scan van het artikel van de A30.
Link naar een goede scan van het tijdschrift waar deze instaat:
https://drive.google.com/file/d/1y2k8Kg ... pI7cC/view
Link naar een goede scan van het tijdschrift waar deze instaat:
https://drive.google.com/file/d/1y2k8Kg ... pI7cC/view
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Had em ondertussen ook al gevonden maar toch bedankt Ray .
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Raar? Gewoon fout dan! Als je dat zo op het net zet en niet de moeite neemt om het te corrigeren hou ik toch wel mijn twijfels... Zonder een echt duidelijke bouwbeschrijving zou ik er niet aan beginnen.
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Q4 is ook getekend als een N-kanaal MOSFET, maar met de source en drain verwisseld. Aangezien de bulk aan de source zit, sluit de drain-bulkdiode de uitgang nu kort. De manier waarop Q2 is aangesloten klopt ook niet: bij een stroomspiegel hoort er een draadje tussen de bases en de collector van de ingangstransistor te zitten, niet tussen de bases en de emitter van de ingangstransistor.
Volgens die link naar audioXpress is het schema de "corrected version". Ik vraag me af hoeveel fouten er dan in het originele schema zaten...
Volgens die link naar audioXpress is het schema de "corrected version". Ik vraag me af hoeveel fouten er dan in het originele schema zaten...
-
Xanadu1234
- Berichten: 146
- Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Kan het volgend ontwerp dienen om een stroom versterker aan te sturen ?
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Aangepast met nieuw schema en hoe de pcb eruit kan gaan zien .
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Komt uit electuur 9/97 .
Die relais zijn voor de inschakelvertraging van de spanningversterker.
Die relais zijn voor de inschakelvertraging van de spanningversterker.
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Aha, dan zijn het zeker weerstanden met tamelijk kleine waarden.
Re: Hybrid versterker ontwerpen gezocht
Ik heb al enkele ontwerpen van Hybrid versterkers .
Er word voor de stuurbuis zowel laagspanning als hoogspanning gebruikt . Heeft dit invloed op de prestaties en de uiteindelijke klank ?
Er word voor de stuurbuis zowel laagspanning als hoogspanning gebruikt . Heeft dit invloed op de prestaties en de uiteindelijke klank ?
