HT ruimte advies VOOR versterker AV

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Leonneke »

Hoi allemaal,

Om het geheel te verduidelijken een tekening waar ik naar toe wil.
Een kleine HT ruimte maar wel lekker dedicated met goed en leuk geluid.

Een linker- en een rechterkanaal. Ik gebruik in die opstelling al stereo. Zowel links- als rechts een actief subje.
Zowel links als rechts een monitor A4.

Een center speaker heb ik nog niet !!!!!

Momenteel is het een normale stereo opstelling.

- Stereo voorversterker van Advance Acoustic
- Stereo eind versterker van Advance Acoustic

Als ik naar een HT opstelling wil, wil ik daar dus een CENTER bij plaatsen.
Ik heb verder géén interesse in achterkanalen. Het geluid mag bij mij liefst van voren komen.

Ik heb eigenlijk niet echt de behoefte om hier meteen een complete AV versterker voor aan te schaffen.

Bestaan er ook AV voorversterkers ?
Dus een voorversterker met sub-out / linker en rechterkanaal en center kanaal ( en meer maar niet noodzakelijk )
Die moet dan uiteraard ook overweg kunnen met HDMI enz.

Bestaat er zoiets? AV pre versterkers ? Waarmee ik naar een soortgelijke set-up toe kan werken en de Advance Eindversterker sowieso kan blijven inzetten? Vermoedelijk zal de center een eigen versterker nodig hebben maar die center bouw ik dan héél graag zelf.

Ik ben benieuwd of zoiets kan en bestaat. Kom er voorlopig niet wijs uit.
HT.PNG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Kappa7 »

Yup bestaat.
https://emotiva.com/products/mc-700
Deze is nog wel redelijk betaalbaar.
Probleem is wel dat ze slecht hier verkrijgbaar zijn en het lijkt een uitlopend model te zijn.
De opvolger heeft dan weer gelijk 13 kanalen en is redelijk duurder,
Een alternatief een een HT versterker met pre outs, kan je op de fronts je eigen versterker gebruiken en de versterker uit de HT voor de center en je surrounts.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Henkjan »

Emotiva kan ik van harte aanbevelen, heb er zelf ook een (een oudere)
ook support vanuit de fabriek is dik in orde

maar, wat voor bron wil je gaan gebruiken voor je surround?

overigens: waarom alleen een center? dan kan t net zo goed over je stereo set, gewoon stereo downmix kiezen. er is wel wat verschil (heb t ooit getest) maar dat is meer op smaak level dan dat ik er een beter/slechter oordeel aan kon hangen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Henkjan »

gespot bij de buren:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183739.0
Legend Lexicon DC-1 Surround Processor
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Leonneke »

Henkjan schreef: di 24 jan 2023, 0:08
Emotiva kan ik van harte aanbevelen, heb er zelf ook een (een oudere)
ook support vanuit de fabriek is dik in orde

maar, wat voor bron wil je gaan gebruiken voor je surround?

overigens: waarom alleen een center? dan kan t net zo goed over je stereo set, gewoon stereo downmix kiezen. er is wel wat verschil (heb t ooit getest) maar dat is meer op smaak level dan dat ik er een beter/slechter oordeel aan kon hangen
Die center vind ik mooi als de spraak rechts onder de kijkbron vandaan komt. Aangevuld met links rechts uiteraard.

Ik heb een Marantz Blu Ray / c.d. speler met ingebouwde streamingfunctie.
Dus bijvoorbeeld eigen DVD of Blu Ray afspelen. Zal morgen eventjes kijken welke dat is en wat die kan ( de freule ligt al in bed ).

Verder bij tijd en wijle een filmpje via Videoland / Netflix / HBO of Pathé.

Of is dan een AV - receiver toch verstandiger ? Kan altijd doorlussen nog naar de eindversterker voor links en rechts begrijp ik. Ik heb natuurlijk geen bakken met vermogen nodig in zo'n kleine ruimte maar vind het wel heel leuk om er een audiofiel geluid uit te halen op termijn.
Zo'n A4 monitor en die subjes kunnen een heel mooi geluid neerzetten al.

Begrijp me goed. Ik ben niet thuis in deze materie. Vind het wel leuk om te starten met een leuke set-up zoals afgebeeld. En zou mooi zijn als ik daar op verder kan bouwen. Maar wil er wel een soort van bioscoop ervaring van kunnen maken waarbij de geluiden uit de juiste hoeken komen.

In een notendop. Braaf beginnen en dit rustig uit de hand laten lopen. Hoop dat dit het wat duidelijker maakt.
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Leonneke »

Henkjan schreef: di 24 jan 2023, 0:13
gespot bij de buren: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=183739.0
Legend Lexicon DC-1 Surround Processor
Die is voor mij al te oud denk ik. De Marantz bron kan aardig wat meer. Ik denk dat ik meer richting zoiets moet gaan zoeken. Daar zie ik de in/uitgangen waar ik op doel.
20221109_222026.jpg
Nog eventjes goed zitten lezen. Als ik het goed heb zoek ik dus naar een voorversterker die 5.1 aankan. Nee dus. 5.2 !!! 2 subwoofers. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Henkjan »

heeft die Marantz geen analoge uit?
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Leonneke »

Henkjan schreef: di 24 jan 2023, 1:13
heeft die Marantz geen analoge uit?
Ik ga vanavond eventjes de machine opduikelen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door John P »

Houd er wel rekening mee dat gemiddeld een HT receiver een lagere geluidskwaliteit levert dan een stereo versterker. Dit geld ook voor de pre-out uitgang.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Kappa7 »

Klopt veel HT receivers vallen tegen in gewoon stereo gebruik.
Denon en Marantz zijn daar goede voorbeelden van.
Wel goede ervaringen met Yamaha overigens.
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Leonneke »

John P schreef: di 24 jan 2023, 13:32
Houd er wel rekening mee dat gemiddeld een HT receiver een lagere geluidskwaliteit levert dan een stereo versterker. Dit geld ook voor de pre-out uitgang.
Oei. Dat is er absoluut ééntje om rekening mee te houden want buiten het Home Theater genot wil ik ook van mijn Reference Monitoren kunnen genieten op maximale kwaliteit. Maar daarom wil ik die Advance set ook dicht in de buurt houden. Dan maar af en toe een speakerdraadje omzetten. Setje draden extra heb ik hier nogal wat liggen ( iets met audiofiele dwalingen die nergens toe leiden ).

Thanks !
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Leonneke »

Henkjan schreef: di 24 jan 2023, 1:13
heeft die Marantz geen analoge uit?
Het is de Marantz UD7007.
Destijds als bron aangeschaft omdat ik de eigenschappen als c.d. speler zeker kan waarderen. Kan ook S.A.C.D. trouwens maar dat is uiteindelijk geen succes geworden in de branche.
ud7007.jpg
Voor mijn doeleinden is dit voorlopig genoeg in HT opstelling.
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Leonneke »

Kappa7 schreef: di 24 jan 2023, 21:03
Klopt veel HT receivers vallen tegen in gewoon stereo gebruik.Denon en Marantz zijn daar goede voorbeelden van. Wel goede ervaringen met Yamaha overigens.
Dit wist ik zeker nog niet. Ligt dat aan de gebruikte eindtrappen?
Het grappige is dat ik me al aan het oriënteren was op Denon en Marantz en de Yamaha dus bij voorbaat al liet liggen.
Kun je uitleggen waarom die Yamaha juist wel goede ervaringen brengt ?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Kappa7 »

Het probleem bij Marantz en Denon zit hem voornamelijk in de signaal processing, het voorversterker gedeelte dus.
Die gaan daar niet zo heel netjes mee om.
De Yamaha zit wat dat betreft wat beter in elkaar en grijpt wat minder in met het DSP systeem.
Met name in het stereo gedeelte is dat goed hoorbaar.
Ik kwam dit net ook nog tegen.
Misschien past dat beter bij je wensen?
https://www.ebay.nl/itm/185747432778?mk ... 6535316634
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Leonneke »

Kappa7 schreef: di 24 jan 2023, 22:18
Het probleem bij Marantz en Denon zit hem voornamelijk in de signaal processing, het voorversterker gedeelte dus. Die gaan daar niet zo heel netjes mee om. De Yamaha zit wat dat betreft wat beter in elkaar en grijpt wat minder in met het DSP systeem. Met name in het stereo gedeelte is dat goed hoorbaar. Ik kwam dit net ook nog tegen. Misschien past dat beter bij je wensen? https://www.ebay.nl/itm/185747432778?mk ... 6535316634
Hoe meer ik me inlees des te verder ik richting Anthem gedreven word .... :shock: :D

Ik zal de tweedehands markt op HT forum eens goed in de gaten gaan houden. En eventuele overjarige modellen Yamaha.
En eerst nog wat meer inlezen merk ik zelf wel. Best lastige materie moet ik je eerlijk bekennen.
Leonneke
In memoriam †
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Leonneke »

Kappa7 schreef: di 24 jan 2023, 22:18
De Yamaha zit wat dat betreft wat beter in elkaar en grijpt wat minder in met het DSP systeem. Met name in het stereo gedeelte is dat goed hoorbaar.
Zit NAD met zijn AV receivers ook in die hoek? Dus stereo kwalitatief (erg) goed en goede opbouw? Zie deze o.a. staan bij Speakerland en hebben vaak toch wel de betere machines in hun productenrange. De NAD zie ik ook tweedehands wel voorbij komen en dat kan het uiteindelijk wel eens aantrekkelijk maken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HT ruimte advies VOOR versterker AV

Bericht door Kappa7 »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen ervaring mee hebt maar ze schijnen wel goed te zijn maar of dat over de hele range is of alleen de topmodellen die ook met Dirac live werken weet niet.
Ik Heb een collega die een wat luxer model heeft en die is daar erg tevreden over.
Hij is opname technicus en ik heb wel vertrouwen in zijn oordeel.
Plaats reactie