VFD voor boormachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Zo, het zit in de kast. De gaten onderin met dank aan Loek.
IMG-20230121-WA0006.jpg
nu nog de parameters van de vfd goed instellen, want iets anders dan die 0.0 in beeld krijg ik nog niet. ik denk dat er nog ergens een instelling staat voor remote aansturing ipv locaal
Bijlagen
siemens-micromaster-vector-manual.pdf
(1.12 MiB) 516 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

nog wel een ***** momentje
ik dacht ik sluit m eerst aan via deze
IMG_20230121_170012Z_HDR.jpg
om zo de spanning langzaam op te bouwen

maar toen ik de stekker van de vfd er in stak knalde de aardlek er uit. de vfd direct in de wcd gaat wel goed ...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: za 21 jan 2023, 20:32


maar toen ik de stekker van de vfd er in stak knalde de aardlek er uit. de vfd direct in de wcd gaat wel goed ...
correctie, dat gebeurde net dus ook toen ik de stekker van de vfd gewoon in de wcd stopte :boos:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

En als je het netfilter er tussenuit haalt? Overigens terzijde: Die variac niet doen, vindt die VFD niet leuk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: za 21 jan 2023, 20:49
En als je het netfilter er tussenuit haalt? Overigens terzijde: Die variac niet doen, vindt die VFD niet leuk.
ik zal t gaan proberen, ik ga wel ff zoeken naar een losse aardlek, niet zo veel zin t halve huis steeds donker te zetten bij een test.

over de variac: wordt aangeraden na lange opslag
Bijlagen
Screenshot_20230121-212902.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Ok, dan is ie daar tegen bestand. Prima! Maar niet belasten met een last (motor) dan. Staat er ook duidelijk. In feite is zo'n VFD een SMPS maar dan met een 3-fasen output en niet alle vinden onderspanning leuk.

Kan zijn dat de Y-condensatoren van het filter samen met die van je VFD net je aardlek doen trippen. Vandaar even dat filter er tussenuit proberen. Als ie dan nog tript is er iets niet in orde.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

:boos: kan die losse aardlek niet vinden uiteraard, jaren bewaard want wel handig en als je m dan nodig hebt niet te vinden

maar even korte sum-up:
- via variac (variac stond op 0V) knalt aardlek er uit
- kort daarna VFD direct in wcd: gaat goed (zie foto). 224V netspanning
- ding weer uit. dik uurtje later weer in wcd en aardlek er weer uit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Heb je wel alleen de schuur via die aardlek? Of ook nog een deel van het huis? Alle aardlek van verschillende apparaten tellen op! En met name SMPS kunnen er soms flink aan bijdragen. Wat de echte boosdoener is kom je alleen achter met een aardlekmeter.
Wij hebben hier jaren geleden een hardnekkige aardlek gehad en dat bleek uiteindelijk water te zijn wat nog sinds de bouw in een leiding zat. Na 15 jaar was de PVC isolatie van de draden doorgerot... Elektricien is uren aan het zoeken geweest met ontkoppelen van centraaldozen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

het halve huis. de aardlek in de groepenkast gaat er uit
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Kappa7 »

Klinkt als het wordt tijd om de schuur op een alamat automaat te zetten.
Dan blijft de rest van je huis tenminste in bedrijf als er iets in de schuur gebeurd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef: zo 22 jan 2023, 11:08
Klinkt als het wordt tijd om de schuur op een alamat automaat te zetten.
Dan blijft de rest van je huis tenminste in bedrijf als er iets in de schuur gebeurd.
Dat heeft geen zin als en in het woonhuis dezelfde aardlek blijft zitten...en wat bedoel je met een alamat?
dat is een merknaam die misbruikt wordt als soortnaam.

bij een industriële toepassing zijn ze ook niet achter een aardlek geplaatst btw.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Alamat == aardlek/overstroom automaat combi. Sowieso nooit zonder aardlek werken! Ik heb naar de schuur een aparte C-automaat met een aardlek. Die Alamats waren er toen nog niet. Een standaard B-automaat klapt er uit met inschakelen van de 2kW slijpschijf.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef: zo 22 jan 2023, 0:28
:boos: kan die losse aardlek niet vinden uiteraard, jaren bewaard want wel handig en als je m dan nodig hebt niet te vinden

maar even korte sum-up:
- via variac (variac stond op 0V) knalt aardlek er uit
- kort daarna VFD direct in wcd: gaat goed (zie foto). 224V netspanning
- ding weer uit. dik uurtje later weer in wcd en aardlek er weer uit
Waarom zou je een variac willen gebruiken vóór een VFD?
VFD's werken over het algemeen niet lekker samen met aardleks die in woonhuizen geplaatst zijn, wat voor type heb je in de MK?
Pjotr schreef: zo 22 jan 2023, 11:46
Alamat == aardlek/overstroom automaat combi. Sowieso nooit zonder aardlek werken! Ik heb naar de schuur een aparte C-automaat met een aardlek. Die Alamats waren er toen nog niet. Een standaard B-automaat klapt er uit met inschakelen van de 2kW slijpschijf.
Nogmaals, Alamat is een typenaam van Eaton voor een aardlekautomaat, een combi tussen een aardlekschakelaar en installatieautomaat.
(de B-karakteristiek is onderdeel van de overstrommbeveiliging, niet van de aardlekbeveiliging)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Gebeurd wel meer dat een eigennaam soortnaam wordt. Lijkt mij meer een compliment dan misbruik.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Shadow »

Daar denken ze bij Jeep ook met gemengde gevoelens over :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ds23man »

Shadow schreef: zo 22 jan 2023, 12:11
Daar denken ze bij Jeep ook met gemengde gevoelens over :lol:
Ja en ook bij mensen waar iemands Land Rover een Jeep genoemd wordt. ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) :boos: :boos: :boos: :boos:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

En voortaan geen Faston (TE CONNECTIVITY) stekkertjes meer gebruiken hè, maar "quick disconnect" of "tab terminals" :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef: zo 22 jan 2023, 12:01
VFD's werken over het algemeen niet lekker samen met aardleks die in woonhuizen geplaatst zijn, wat voor type heb je in de MK?
aardlek mk.jpg
Shadow schreef: zo 22 jan 2023, 12:01
Waarom zou je een variac willen gebruiken vóór een VFD?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ray5150 »

Pffff... ben ik effe blij dat ik gewoon een enkel-fasige boorkolom heb staan... :hide:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

ja, wrijf het er maar weer in :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Heb je een stroomtang die mA kan aangeven? FF de stroom in de aarddraad meten van zowel filter als VFD... Weet je iig of het daar zit. Vriend van mij heeft zijn AI op een 30 jaar oude VFD staan in de schuur zonder enig probleem met de aardlek.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: zo 22 jan 2023, 13:20
Heb je een stroomtang die mA kan aangeven?
alleen een Fluke 8010 multimeter zonder tang
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Wordt het wat lastiger. Kun je alsnog wel de aardstroom meten met een 1 ohm weerstand in de aardleiding: U = I x R Maar als sowieso de aardlek er uit knalt met alleen die VFD aangesloten gaat dat natuurlijk niet en lijkt ie mij niet erg bruikbaar.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 22 jan 2023, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Shadow »

Probleem ga je met iedere 1 fasige vfd hebben, die plempen zoveel rommel op de 0 dat een aardlekschakelaar daarop reageert, zit hem echt niet in de lekstroom, beter een klasse B of F aardlek plaatsen;

https://abb-elsupport.nl/technische-vra ... g-zijn-er/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

had toch gehoopt dat dat filter daar zou helpen....
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”