VFD voor boormachine
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
Zo, het zit in de kast. De gaten onderin met dank aan Loek.
nu nog de parameters van de vfd goed instellen, want iets anders dan die 0.0 in beeld krijg ik nog niet. ik denk dat er nog ergens een instelling staat voor remote aansturing ipv locaal
nu nog de parameters van de vfd goed instellen, want iets anders dan die 0.0 in beeld krijg ik nog niet. ik denk dat er nog ergens een instelling staat voor remote aansturing ipv locaal
- Bijlagen
-
- siemens-micromaster-vector-manual.pdf
- (1.12 MiB) 516 keer gedownload
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
nog wel een ***** momentje
ik dacht ik sluit m eerst aan via deze om zo de spanning langzaam op te bouwen
maar toen ik de stekker van de vfd er in stak knalde de aardlek er uit. de vfd direct in de wcd gaat wel goed ...
ik dacht ik sluit m eerst aan via deze om zo de spanning langzaam op te bouwen
maar toen ik de stekker van de vfd er in stak knalde de aardlek er uit. de vfd direct in de wcd gaat wel goed ...
Re: VFD voor boormachine
En als je het netfilter er tussenuit haalt? Overigens terzijde: Die variac niet doen, vindt die VFD niet leuk.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
ik zal t gaan proberen, ik ga wel ff zoeken naar een losse aardlek, niet zo veel zin t halve huis steeds donker te zetten bij een test.
over de variac: wordt aangeraden na lange opslag
Re: VFD voor boormachine
Ok, dan is ie daar tegen bestand. Prima! Maar niet belasten met een last (motor) dan. Staat er ook duidelijk. In feite is zo'n VFD een SMPS maar dan met een 3-fasen output en niet alle vinden onderspanning leuk.
Kan zijn dat de Y-condensatoren van het filter samen met die van je VFD net je aardlek doen trippen. Vandaar even dat filter er tussenuit proberen. Als ie dan nog tript is er iets niet in orde.
Kan zijn dat de Y-condensatoren van het filter samen met die van je VFD net je aardlek doen trippen. Vandaar even dat filter er tussenuit proberen. Als ie dan nog tript is er iets niet in orde.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
maar even korte sum-up:
- via variac (variac stond op 0V) knalt aardlek er uit
- kort daarna VFD direct in wcd: gaat goed (zie foto). 224V netspanning
- ding weer uit. dik uurtje later weer in wcd en aardlek er weer uit
Re: VFD voor boormachine
Heb je wel alleen de schuur via die aardlek? Of ook nog een deel van het huis? Alle aardlek van verschillende apparaten tellen op! En met name SMPS kunnen er soms flink aan bijdragen. Wat de echte boosdoener is kom je alleen achter met een aardlekmeter.
Wij hebben hier jaren geleden een hardnekkige aardlek gehad en dat bleek uiteindelijk water te zijn wat nog sinds de bouw in een leiding zat. Na 15 jaar was de PVC isolatie van de draden doorgerot... Elektricien is uren aan het zoeken geweest met ontkoppelen van centraaldozen.
Wij hebben hier jaren geleden een hardnekkige aardlek gehad en dat bleek uiteindelijk water te zijn wat nog sinds de bouw in een leiding zat. Na 15 jaar was de PVC isolatie van de draden doorgerot... Elektricien is uren aan het zoeken geweest met ontkoppelen van centraaldozen.
Re: VFD voor boormachine
Klinkt als het wordt tijd om de schuur op een alamat automaat te zetten.
Dan blijft de rest van je huis tenminste in bedrijf als er iets in de schuur gebeurd.
Dan blijft de rest van je huis tenminste in bedrijf als er iets in de schuur gebeurd.
Re: VFD voor boormachine
Dat heeft geen zin als en in het woonhuis dezelfde aardlek blijft zitten...en wat bedoel je met een alamat?
dat is een merknaam die misbruikt wordt als soortnaam.
bij een industriële toepassing zijn ze ook niet achter een aardlek geplaatst btw.
Re: VFD voor boormachine
Alamat == aardlek/overstroom automaat combi. Sowieso nooit zonder aardlek werken! Ik heb naar de schuur een aparte C-automaat met een aardlek. Die Alamats waren er toen nog niet. Een standaard B-automaat klapt er uit met inschakelen van de 2kW slijpschijf.
Re: VFD voor boormachine
Waarom zou je een variac willen gebruiken vóór een VFD?Henkjan schreef: ↑zo 22 jan 2023, 0:28kan die losse aardlek niet vinden uiteraard, jaren bewaard want wel handig en als je m dan nodig hebt niet te vinden
maar even korte sum-up:
- via variac (variac stond op 0V) knalt aardlek er uit
- kort daarna VFD direct in wcd: gaat goed (zie foto). 224V netspanning
- ding weer uit. dik uurtje later weer in wcd en aardlek er weer uit
VFD's werken over het algemeen niet lekker samen met aardleks die in woonhuizen geplaatst zijn, wat voor type heb je in de MK?
Nogmaals, Alamat is een typenaam van Eaton voor een aardlekautomaat, een combi tussen een aardlekschakelaar en installatieautomaat.
(de B-karakteristiek is onderdeel van de overstrommbeveiliging, niet van de aardlekbeveiliging)
Re: VFD voor boormachine
Gebeurd wel meer dat een eigennaam soortnaam wordt. Lijkt mij meer een compliment dan misbruik.
Re: VFD voor boormachine
En voortaan geen Faston (TE CONNECTIVITY) stekkertjes meer gebruiken hè, maar "quick disconnect" of "tab terminals" 
Re: VFD voor boormachine
Pffff... ben ik effe blij dat ik gewoon een enkel-fasige boorkolom heb staan... 
Re: VFD voor boormachine
Heb je een stroomtang die mA kan aangeven? FF de stroom in de aarddraad meten van zowel filter als VFD... Weet je iig of het daar zit. Vriend van mij heeft zijn AI op een 30 jaar oude VFD staan in de schuur zonder enig probleem met de aardlek.
Re: VFD voor boormachine
Wordt het wat lastiger. Kun je alsnog wel de aardstroom meten met een 1 ohm weerstand in de aardleiding: U = I x R Maar als sowieso de aardlek er uit knalt met alleen die VFD aangesloten gaat dat natuurlijk niet en lijkt ie mij niet erg bruikbaar.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 22 jan 2023, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: VFD voor boormachine
Probleem ga je met iedere 1 fasige vfd hebben, die plempen zoveel rommel op de 0 dat een aardlekschakelaar daarop reageert, zit hem echt niet in de lekstroom, beter een klasse B of F aardlek plaatsen;
https://abb-elsupport.nl/technische-vra ... g-zijn-er/
https://abb-elsupport.nl/technische-vra ... g-zijn-er/
