Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Walt »

Je zal dan ook een aparte kamer voor de huidige woofer moeten maken want die mag niet belast worden door de basdruk van de extra W5 subwoofer.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door MechanicalAnimal »

Mauwie schreef: vr 30 apr 2021, 22:58
dre schreef:
Dat ziet er prima uit! 8)
Ik ben ook wel blij met hoe het eruit ziet. Nog even een foto van dichtbij.
Waaaaaauuuwwwww :goeie:

Wat mooi gemaakt zeg :goedzo:
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

Om toch wat meer laag te krijgen toch een subwoofer gebouwd. Nu tevreden over het complete geluid.
Bijlagen
IMG20221211145644.jpg
IMG20221228114754.jpg
IMG20221228150424.jpg
IMG20221228150815.jpg
IMG20221228174213.jpg
IMG20230106145716.jpg
IMG20230107170128.jpg
IMG20230107170146.jpg
IMG20230110203726.jpg
IMG20230118222801.jpg
IMG20230118222812.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Kappa7 »

Wauw dat is mooi geworden =D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Henkjan »

:goeie:

btw: hoe bevalt die Shaper in de praktijk?
Afbeelding
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

De Shaper is wel ideaal. Je hoeft niet te werken met mallen of geleiders. Alleen de plaatsing van het te frezen werk is even puzzelen. Ik heb het geluk dat ik hem van mijn werk kan gebruiken. Voor de hobby is het wel een erg dure machine om zelf aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Pjotr »

Dat is wel erg mooi geworden zeg. Chapeau! Past ook mooi onopvallend in het interieur.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Bas Horneman »

Wow! Heel erg mooi!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door ray5150 »

Dat is inderdaad een hele mooie kast zo geworden.
Wat voor afwerking is er toegepast ? iets van Osmo ?
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Lucas82 »

Mooi ontwerp en geheel geworden zeg!
Hoe bevalt de sub als aanvulling?
Wat voor drivers heb je gebruikt?
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

Nog steeds blij met de speakers in combinatie met de sub. De statiefjes van verwarmingsbuis waren niet heel stevig en aan de lage kant. Nieuwe statieven gemaakt die in hoogte verstelbaar zijn.
Bijlagen
PXL_20240330_153614278.jpg
PXL_20240330_153341923.jpg
PXL_20240330_152811684.jpg
PXL_20240330_151018421.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door pappaleo »

Netjes hoor =D>
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door beijert »

Gaaf!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Marp »

Zo zijn ze echt (bijna) af. Zo'n samenhangend geheel geeft ineens een veel exclusievere uitstraling. Mooi! :goedzo:

Marp schreef: za 30 mar 2024, 18:09
echt (bijna) af
De in het oog springende kabel nog wat geleiden, zou het helemaal af maken.
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door peter1961 »

Respect,
Heb echt respect voor mensen die met ECHT houd aan de slag gaan.
Is zoveel mooier.
Ik heb in het verleden ook weergevers gebouwd van massief amerikaans eiken en geniet daar nog dagelijks van.
Ik had echter niet de moderne middelen zoals u.
viewtopic.php?p=1552490&hilit=Eton+Empire#p1552490
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door rikpost »

Mooi dit zeg ,echt een prachtig stukje vakwerk !!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door ray5150 »

Het is zeker netjes gedaan.
Wat mij wel enigszins verbaasd is dat het best nog wel lastig is om aan een beetje behoorlijk stukje massief hout te komen.
De bouwmarkten en houthandels liggen vol met vuren en grenen (en hier en daar een stuk merantie, wat voor kozijnen gebruikt word), wat beiden naaldhout soorten zijn die uit Oost-Europa komen. Wat leuk is al je een uitbouw of een zolder wil betimmeren, maar voor meubels, gebruiksvoorwerpen, en luidsprekers niet echt bruikbaar.
Wil je wat anders, dan moet je naar speciaalzaken als de AF of die zaak in 020 langs de A5.
Terwijl Nederland afgeladen vol staat met eiken, beuken, kastanjes, platanen, linden, beuken, en weet ik wat allemaal nog meer voor boomsoorten waar je mooie dingen mee zou kunnen bouwen. maar waar blijft dat allemaal na het kappen ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef: vr 05 apr 2024, 8:45
Terwijl Nederland afgeladen vol staat met eiken, beuken, kastanjes, platanen, linden, beuken, en weet ik wat allemaal nog meer voor boomsoorten waar je mooie dingen mee zou kunnen bouwen. maar waar blijft dat allemaal na het kappen ?
Inderdaad!
Omhakken die zooi :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door ds23man »

Dat spul komt meestal bij de fijnhouthandels terecht mits het een beetje serieuze stamdikte heeft en het om meerdere exemplaren gaat:

https://fijnhoutdrenthe.nl/

Het heeft geen zin om een enkele boom op transport te zetten, die gaan de biomassa in.

https://inlands-hout.nl/inkoop-hout/
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Kappa7 »

Het mooie hout wordt al voor het omhalen verkocht aan meubel fabrieken en dergelijke.
Dat komt niet snel in de handel terecht.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door ds23man »

Dat vraag ik me af. Je kan de kwaliteit pas bepalen nadat een boomstam gezaagd en gedroogd is. Meubelfabrieken hebben daar meestal geen machines en opslagruimte voor.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door OWC »

Ziet er super mooi uit, maar ik hoop voor je dat het mooi blijft.

Niet heel lang geleden wilde ik iets soortgelijks doen.
Toen had de Arnhemse fijnhouthandel namelijk wat mooie stukken in de aanbieding.

Na overleg met de mensen daar, toch besloten het niet te doen. De kans op scheuren kan namelijk aanzienlijk zijn bij eiken.

Bij de AF kun je ook prima kwaliteit halen.
Het is een van de dingen die ik wel heel erg mis uit Arnhem.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef: za 06 apr 2024, 10:39
Dat vraag ik me af. Je kan de kwaliteit pas bepalen nadat een boomstam gezaagd en gedroogd is. Meubelfabrieken hebben daar meestal geen machines en opslagruimte voor.
Dat kunnen ze prima bepalen als de boom nog staat.
Vaak zie ook al een letter op de boom staan voor dat die om gaat. Dat is de code voor de nieuwe eigenaar.
Tenzij het om dode bomen gaat maar die gaan niet naar de meubel industrie.
De grote meubel fabrieken kunnen zelf zagen en drogen. al zijn daar ook gewoon handelaren voor die dat kunnen.
Met name voor de kleinere bedrijfjes.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door ray5150 »

OWC schreef: za 06 apr 2024, 10:47
Bij de AF kun je ook prima kwaliteit halen.
Het is een van de dingen die ik wel heel erg mis uit Arnhem.
Dat kan ik me heel goed voorstellen.
Ik ben er vorig jaar geweest, en keek mijn ogen uit daar. net een soort speelgoed winkel.
Met name de hout-hobbyzolder en de muziek instrumenten hoek.
Op de hobbyzolder zijn alle houtsoorten gegroepeerd, en op ieder stukje is de prijs genoteerd. prachtig

Daar kan de fijnhouthandel in 020 nog een voorbeeld aan nemen, die pretenderen een hoop hout voor muziekinstrumenten te hebben, maar in de praktijk hebben ze nog niet eens de helft van de AF in huis. ook zijn de houtstukken met een letter aangegeven. daar moet je dan mee naar de balie om te vragen wat het kost. raar beleid.

En over de Haagsche fijnhouthandel zal ik het maar helemaal niet hebben, die hebben nog een website die met Windows 95 in elkaar is gesleuteld.
En ter plaatse kijken ze je nog net niet weg als hobbyist zijnde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: ma 08 apr 2024, 11:39
En over de Haagsche fijnhouthandel zal ik het maar helemaal niet hebben, die hebben nog een website die met Windows 95 in elkaar is gesleuteld.
En ter plaatse kijken ze je nog net niet weg als hobbyist zijnde.
Ja idd, wat is dat toch met die Hagenezen :lol: Net als RU58 voor plastics. Was ooit een fijne winkel maar tegenwoordig ook soort van Jostipersoneel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”