Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

Hallo allemaal.
Een paar maand geleden aangesloten bij het forum omdat het in corona tijd begon te kriebelen om weer iets met mijn handen te doen. Ik kwam de Boenicke W5 tegen op dit forum, ik werd enthousiast door het design en kleine boksen die goed presteren.

25 jaar geleden zelf zuilen gebouwd waarvan ik nog dagelijks geniet van het geluid. Toen gekocht bij Clear sound in Leeuwarden zonder verstand van solderen en elektronica, nu nog steeds niet :?. Het hout bewerken is meer mijn ding.

Van het idee van de Boenicke ben ik aan het ontwerpen gegaan. Ik wilde een kastje bouwen met een poort aan de voorkant in de ronding onder. Aangezien ik weinig van elektronica en meten weet gekozen voor een standaard set: BPA Onnes Audio Note S.

Ik ben aan mooie stukjes eiken rouge gekomen, hier zit een mooie tekening in de nerf. Met behulp van mallen gemaakt op een laser cutter alles gezaagd en uitgefreesd. Het filter op een plaatje plexiglas gemonteerd waarbij de gaten ook op de laser cutter zijn gemaakt. De pootjes heb ik van verwarmingsbuis gemaakt.

Nu alles gemonteerd en aangesloten op mijn 25 jaar oude setje van Denon (PMA925r en DVD sacd 2930)
Nu maar veel gaan luisteren en genieten van mijn nieuwe setje. De eerste indruk van het geluid is goed. Heel helder en minder wollig dan de grote speakers. Gelukkig nog wel genoeg bas. De instrumenten zijn beter te onderscheiden.

Ik heb geen meetapparatuur om te analyseren hoe het geluid in grafieken is. Mocht er iemand in de buurt van Assen wonen die het leuk vind om ze te meten dan hoor ik dat graag.

Ik denk niet dat het weer 25 jaar zal duren om weer iets te gaan bouwen. Ik heb genoten van dit hele proces.
Bijlagen
25 jaar geleden gebouwd
25 jaar geleden gebouwd
Filter van de oude speaker
Filter van de oude speaker
Ontwerp van de kastjes
Ontwerp van de kastjes
Mal als sjabloon voor zagen en frezen
Mal als sjabloon voor zagen en frezen
Freesmal voor de binnenkant
Freesmal voor de binnenkant
In elkaar zetten en veel schuren
In elkaar zetten en veel schuren
Gaten frezen voor de drivers met een mal
Gaten frezen voor de drivers met een mal
Filter maken op een plaatje plexiglas
Filter maken op een plaatje plexiglas
Pootjes maken van verwarmingsbuis
Pootjes maken van verwarmingsbuis
Drivers en filter plaatsen
Drivers en filter plaatsen
Plaatsen, luisteren en genieten
Plaatsen, luisteren en genieten
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door dre »

Dat ziet er prima uit! 8)
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door tonvandeacker »

Hout is je ding zeg je.....maar dat andere...dat filter ziet er toch ook prima uit....

Goed bezig en nee geen 25 jaar wachten.....dan kun je maar 3 sets per leven bouwen.
De norm zou moeten zijn 3 per maand...of jaar :sure: :goeie: :rofl:

Heel mooi dat massief eiken...erg strak.

Hoe klinken ze na het inspelen ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door pappaleo »

Inimini meets Bébé :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door ray5150 »

Ik vind die luidspreker standaards van metalen buis wel heel origineel gevonden. :goedzo:
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

tonvandeacker schreef:
Hout is je ding zeg je.....maar dat andere...dat filter ziet er toch ook prima uit....

Hoe klinken ze na het inspelen ?
Ik heb het soldeerwerk niet laten zien op de foto's dat is niet voor niks :-$

Met het inspelen ben ik vandaag begonnen. Het klinkt goed, veel gedetailleerder dan de zuilen. Er zit wel minder laag in, het klinkt allemaal strakker, minder wollig.
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

pappaleo schreef:
Inimini meets Bébé :mrgreen:
Als het ook zo klinkt zou dat mooi zijn als ik je verslagen en reviews lees Papaleo. :D
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

ray5150 schreef:
Ik vind die luidspreker standaards van metalen buis wel heel origineel gevonden. :goedzo:
Ik had het idee voor de poten van Pinterest. Dan wat freubelen en dan komt ik met dit uit de garage.
Bijlagen
Screenshot_2021-04-30-20-41-29-10.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door tonvandeacker »

Mauwie schreef:
tonvandeacker schreef:
Hout is je ding zeg je.....maar dat andere...dat filter ziet er toch ook prima uit....

Hoe klinken ze na het inspelen ?
Ik heb het soldeerwerk niet laten zien op de foto's dat is niet voor niks :-$

Met het inspelen ben ik vandaag begonnen. Het klinkt goed, veel gedetailleerder dan de zuilen. Er zit wel minder laag in, het klinkt allemaal strakker, minder wollig.

Ik kan je vertellen dat niemand dat doet.

Beter een goede verbinding die er niet uit ziet...dan een mooi uitziende slechte verbinding...ooit gehoord van een verbindingsofficier bij de luchtmacht :rofl:

Minder laag zou je kunnen ondersteunen met een kleine subwoofer.
Heb ik ook en samen met wat kleine luidsprekers kan dit heel fraai klinken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Walt »

Sorry maar daar kan ik me niet in vinden, een soldeer verbinding die er slecht uitziet is vaak ook beroerd.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door tonvandeacker »

Walt schreef:
Sorry maar daar kan ik me niet in vinden, een soldeer verbinding die er slecht uitziet is vaak ook beroerd.

Gr. Walter
Daar zit iets in Walter

Meestal ziet bij mij de onderkant van een filter met losse verbindingen er niet uit en laten ik hier dan ook geen foto's van zien.

Een goede soldeerverbinding is wel een pre en dit is me bij de luchtmacht goed aangeleerd.

Gr Ton
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

dre schreef:
Dat ziet er prima uit! 8)
Ik ben ook wel blij met hoe het eruit ziet. Nog even een foto van dichtbij.
Bijlagen
IMG20210430094828.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Henkjan »

sjiek hoor
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Rick76 »

:goeie:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
Sorry maar daar kan ik me niet in vinden, een soldeer verbinding die er slecht uitziet is vaak ook beroerd.

Gr. Walter
+1 soldeer moet glimmen, een doffe soldeerverbinding is een slechte.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door SARK »

+2 doffe verbinding kan oververhitting zijn geweest of bewegen tijdens het afkoelen.

ps. het ziet er echt heel mooi uit hoor die kasten!
Laatst gewijzigd door SARK op wo 05 mei 2021, 7:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Pjotr »

Lood-tin soldeer moet glimmen, beslist! Loodvrij kan grijzig en/of dof blijven. Belangrijk is dat het goed doorgevloeid is en er niet "op ligt" a.h.w. Veel gemaakte fout is dat er met een te kleine bout te lang doorgestookt wordt bij een te grote verbinding. Dan duurt het te lang, oxideert het tin te veel weg en verbrandt het vloeimiddel. Bij lood-tin wordt het dan dof/papperig. Bij loodvrij zie je dat moeilijker. Het moet goed doorvloeien en daarbij mag het vloeimiddel eigenlijk niet te veel vekleuren. Als het vloeimiddel verkleurt richting amber dan verliest het zijn reinigende werking.
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

tonvandeacker schreef:
Mauwie schreef:
tonvandeacker schreef:
Hout is je ding zeg je.....maar dat andere...dat filter ziet er toch ook prima uit....

Hoe klinken ze na het inspelen ?
Ik heb het soldeerwerk niet laten zien op de foto's dat is niet voor niks :-$ ]


Ik kan je vertellen dat niemand dat doet.

Beter een goede verbinding die er niet uit ziet...dan een mooi uitziende slechte verbinding...ooit gehoord van een verbindingsofficier bij de luchtmacht :rofl:

Minder laag zou je kunnen ondersteunen met een kleine subwoofer.
Heb ik ook en samen met wat kleine luidsprekers kan dit heel fraai klinken.

Vanavond even aan het genieten van het geluid. De verbindingen klinken goed :yeah: :wink:
Ik heb geen behoefte aan een sub na een avondje muziek luisteren. Misschien komt dit verlangen straks wel bij films kijken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Pjotr »

Een sub kan ook juist weer allerlei acoustische ellende in het laag naar binnen sjouwen die je nu niet hebt. Ook bij gewoon muziek hoort het onderste octaaf zeg 30Hz - 60Hz er eigenlijk wel bij. Zeker bij klassieke muziek met groot orkest zit je anders zonder grote trom en pauken :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door wouter »

Wel ja, pauken... Muziek begint bij 40 hz, beleving bij 25. Maar een compacte speaker die op 55hz is afgestemd geeft nog steeds 95% van de muziek weer hoor ;-) Ja, dat is alleen mijn mening, maar genieten kent geen spectrum, alleen tevredenheid. Dus ik deel vooral het eerste deel van de post, een sub kan ook ellende brengen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Pjotr »

Zo zie je maar, hoe persoonlijk muziekbeleving kan zijn.
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

Omdat ik toch wil ontdekken wat extra laag toevoegt aan de gebouwde set ben ik op zoek hoe dit te realiseren. Ik kwam de Nelson Sub tegen. Deze is actief en kost €255. In de Boenicke W5 wordt gebruik gemaakt van de Tangband W5 aan de zijkant dit vind ik ook een mooie oplossing omdat dan alles in de luidsprekers zit. Kunnen jullie advies geven wat een goede niet al te dure oplossing is voor extra laag?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Shadow »

Sub op marktplaats op de kop tikken, goeie Rel of Velodyne zoeken...

REL Storm Subwoofer
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1735657120 ... ialbuttons
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door Mauwie »

Ik heb het idee om de gebouwde speakers actief te maken en voor het laag er een Tangband W5 in de zijkant bij in te zetten. Het filter wil ik vervangen voor een versterker module:
1x TPA3116 2x50W en 1x100W Audio Versterker - Bluetooth 5.0 - Bass-Treble Regeling
1x TPA3116 2x50W en 1x100W Audio Versterker - Bass-Treble Regeling
2x Tangband W5-1138SMF
2x Mean Well Voeding - 24V 6.5A - Switching Power Supply - LRS-150-24
Is dit een haalbaar idee of wordt de kwaliteit alleen maar minder met het vervangen van het filter door dit in te bouwen?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Bericht door rikpost »

Hallo Mauwie
De huidige cofiguratie is afgesteld op een bepaald intern volume als je daar een versterker in zet en ook nog eens een woofer wordt dat flink kleiner .
Wanneer het nu een hele grote luidspreker zou zijn valt het verhoudingsgewijs wel mee maar nu ,ik zou voor een losse sub gaan .
prachtig gebouwde kasten overigens ,zonde om de zaag er in te zetten !
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”