Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Och, als het binnen een tiental mV is is het ok hoor. Verlopen blijft dat toch een beetje, dat is niet erg. De ingang kortsluiten of niet maakt niet uit, er zit toch een DC blocker condensator in. In de latere versie V2 zit helemaal geen afregeling meer.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

Pjotr schreef: za 14 jan 2023, 17:15
Ha Jorg. Leuk dat je de CA wilt gaan bouwen. Is een erg fijn versterkertje. Maar als ik je een tip mag geven, laat de hele Knuis-voeding voor wat hij is en voedt de versterker direct met een brugcel en 2x 10.000uF. Dat heeft Ray5150 ook gedaan. Uiteindelijk blijkt die hele beveiliging van de voeding met relais helemaal niet nodig te zijn. Scheelt je een hoop werk, geld, ruimte in de kast en zoekwerk naar vervangende componenten! Succes met bouwen!
Als je al voedingsprinten hebt dan zou ik ze zeker gebruiken. Dan kun je de componenten netjes op een print solderen en vervolgens stevig in de behuizing monteren. De voeding hardwired opbouwen werkt natuurlijk wel maar is toch meer houtje touwtje. Het DC-protectie gedeelte kan hierbij, indien gewenst, weggelaten worden. Je hoeft dan alleen diodes D1-2 en D7-8, condensatoren C2 en C5 en bleeder-weerstanden R2 en R6 te plaatsen voor een werkende voeding. De zekeringhouders vervang je door 2 draden zoals in paars aangegeven in het schema. Een on/off led kun je nog aansturen met D9, D10 en R12.
Bijlagen
voeding.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Ja, is zeker een goede optie maar neemt wat meer ruimte in beslag. Je kunt dan voor de dioden Schottky dioden nemen zoals de MBR10100. Die zijn nog wat stiller. Dan moet er wel een snubbertje over iedere trafo wikkeling van 220nF/400V PP in serie met 100 ohm. Als je aparte draden trekt op de print, zou ik ze wel direct van de elco naar de Fastons solderen voor de Vb+ en Vb-
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Thanks, ga even kijken wat voor ruimte het allemaal in beslag neemt,moet nog een voorversterker printje in ook.
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

voeding.png
voeding.png (121.32 KiB) 461 keer bekeken
Pjotr schreef: di 17 jan 2023, 18:06
Ja, is zeker een goede optie maar neemt wat meer ruimte in beslag. Je kunt dan voor de dioden Schottky dioden nemen zoals de MBR10100. Die zijn nog wat stiller. Dan moet er wel een snubbertje over iedere trafo wikkeling van 220nF/400V PP in serie met 100 ohm. Als je aparte draden trekt op de print, zou ik ze wel direct van de elco naar de Fastons solderen voor de Vb+ en Vb-
Dat snubbercircuit zit toch al op de voedingsprint,
C1+R4 en C4+R8?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Lijkt het wel op ja. Er hoeft alleen een snubber over iedere trafowikkeling met Schottky dioden. Niet over iedere diode apart. Wat overigens ook mag!

Het Mouser lijstje komt er aan! Van de week weinig tijd voor gehad en moest even de oude PC HDD aan de gang krijgen waar het schema op staat. Kom voor mij onbekende componenten tegen.
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

oi,
Iemand nog zon 10000uF 50v snap in elco liggen voor in de voedingsprint van knuisje voor de composiet mk1 eindversterker? Graag dezelfde van nichicon 30x50mm 10mm tussen de draden.
Heb er 1 opgeblazen, blijkbaar is het geen goed idee om met een carnavalskater een voedingsprint te solderen!
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Even gekopieerd uit de gevraagd rubriek
Dit onderwerp wordt door wat meer bouwers gevolgd misschien.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

Jorg de Louweren schreef: di 28 feb 2023, 22:17
Even gekopieerd uit de gevraagd rubriek
Dit onderwerp wordt door wat meer bouwers gevolgd misschien.
https://www.conrad.nl/nl/p/nichicon-uvy ... 45004.html
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Jorg de Louweren »

Hoi Shadow,
Tis niet dat ze niet verkrijgbaar zijn maar ik had gehoopt wat verzendkosten te besparen.
Dat is trouwens niet dezelfde, rastermaat is anders.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

Tja ik heb veel CA's gebouwd, maar geen overgehouden, maar ook geen laten ploffen gelukkig.
Plaats reactie