Oude mission woofer stuk
Moderator: Beheerdersteam
Oude mission woofer stuk
Ik heb van mijn zwager wat oude meuk gekregen met de vraag of dat nog te repareren is. Als eerste een Mission 780 Freedom.
Mooie speaker maar wel stuk. Rubber is nog prima. Probleem is dus losgeraakte litzedraad. Enige wat ik kan bedenken is helemaal uit elkaar halen om de draad naar de spoel te kunnen doorverbinden. Is dat te doen? Zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Mooie speaker maar wel stuk. Rubber is nog prima. Probleem is dus losgeraakte litzedraad. Enige wat ik kan bedenken is helemaal uit elkaar halen om de draad naar de spoel te kunnen doorverbinden. Is dat te doen? Zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Re: Oude mission woofer stuk
Je zou ook nog kunnen proberen om de groene lijmklodder weg te krabben / oplossen. Als je kan solderen op het stukje litze daar, is een nieuw stukje litze genoeg. Als dat niet werkt, moet de stofkap eraf. Als ik het goed zie, is het een plastic conus. Normaal gesproken zou je de stofkap makkelijker kunnen verwijderen als je hem verwarmt met hete lucht. Ik ben bang dat de conus daar niet tegen kan, dus dat wordt snijden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Oude mission woofer stuk
De aanvoer vanuit de spreekspoel is nog te zien, maar ik vrees door de kleur dat dit CCAW is, verkoperd aluminiumdraad. Dit is vrijwel niet te solderen en moet je dan inklemmen.
Ik heb het wel eens blood naast elkaar gelegd en gefixeerd met hotglue. Later zag ik een soort van aderhulsjes dichtgeklemd zitten om CCAW en de Litze, ik meen bij een Scan Speak 13M middentoner.
Ik gok dat een een Mission variant van de Vifa P21 woofer is in 8 ohm, zoiets: https://shop.speakerenco.nl/p21wo-20-08
Total Speaker Repair in Bedum is de kortste klap denk ik. En verder zou ik niets snijden, maar met aceton (in spuitje of met kwast) en een cocktailprikker onder de lijmrand van de 'surround' en 'spider' gaan en de hele boel demonteren en daarna weer verlijmen.
Ik heb het wel eens blood naast elkaar gelegd en gefixeerd met hotglue. Later zag ik een soort van aderhulsjes dichtgeklemd zitten om CCAW en de Litze, ik meen bij een Scan Speak 13M middentoner.
Ik gok dat een een Mission variant van de Vifa P21 woofer is in 8 ohm, zoiets: https://shop.speakerenco.nl/p21wo-20-08
Total Speaker Repair in Bedum is de kortste klap denk ik. En verder zou ik niets snijden, maar met aceton (in spuitje of met kwast) en een cocktailprikker onder de lijmrand van de 'surround' en 'spider' gaan en de hele boel demonteren en daarna weer verlijmen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Oude mission woofer stuk
Als solderen geen optie is, kan elektrisch geleidende lijm misschien uitkomst bieden. De sterkte daarvan is niet zo van belang, als je het weer fixeert met hotglue.
Re: Oude mission woofer stuk
Dank voor de tips. Solderen gaat inderdaad niet, wordt een smurry van grijze korreltjes. Ik ga eerst maar eens op zoek naar die lijm. Opensnijden is nog een optie maar meer om te oefenen als andere oplossingen niet werken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Oude mission woofer stuk
Nadeel van die lijmen is dat ze in theorie perfect geleiden ( in het lab dus) maar in de praktijk het niet waarmaken....
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Oude mission woofer stuk
Dat nadeel zal wel meevallen, zolang je het niet gebruikt om een missend stuk koperbaan of -draad mee te overbruggen. Dat merk je bijvoorbeeld wel bij een gerepareerde achterruitverwarming.
Bij draden die (graag zo goed/veel mogelijk) contact maken, verlaagd het enkel de overgangsweerstand.
Bij draden die (graag zo goed/veel mogelijk) contact maken, verlaagd het enkel de overgangsweerstand.
Re: Oude mission woofer stuk
Ik heb het idee dat je hier het restje van de litze ziet die is afgebroken ... dus niet de draad van de spreekspoel zelf.
Als de units toch al zijn "opgegeven" dan zou ik meteen starten met het verwijderen van de stofkap en daar de draad weer oppakken (
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Oude mission woofer stuk
Op de 3e foto zie je rechts de aanvoer vanaf de spreekspoel, daar doelde ik op.SARK schreef: ↑di 17 jan 2023, 7:12Ik heb het idee dat je hier het restje van de litze ziet die is afgebroken ... dus niet de draad van de spreekspoel zelf.
Als de units toch al zijn "opgegeven" dan zou ik meteen starten met het verwijderen van de stofkap en daar de draad weer oppakken () en hier de spreekspoeldraad gebruiken om aan de nieuwe litze de solderen.
En solderen zal waarschijnlijk niet gaan, het oxideert meteen.
Re: Oude mission woofer stuk
Jazeker, met aceton alle lijm opgelost, volledig gedemonteerd. Nieuw litzedraad met hulp van een heel klein stalen klemmetje aan spoeldraad vastgezet (uit mijn raspberry pi onderdelen-box) en gefixeerd met soldeer. Daarna de spider en de woofer in elkaar gelijmd en hij speelt weer als een zonnetje.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Oude mission woofer stuk
Altijd leuk om te zien dat luidsprekers een nieuw leven krijgen, i.p.v. in de kliko te belanden. Had je toevallig ook nog een plaatje van de herstelde verbinding met dat klemmetje?
Re: Oude mission woofer stuk
Hier een foto van het klemmetje, van een strip, met een micro-sd kaartje voor de verhouding. Ook een foto van de verbinding op de woofer vastgezet met wat contactlijm.
