Oude mission woofer stuk

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Oude mission woofer stuk

Bericht door FredM »

Ik heb van mijn zwager wat oude meuk gekregen met de vraag of dat nog te repareren is. Als eerste een Mission 780 Freedom.
Mooie speaker maar wel stuk.
argonaut1f.jpg
Rubber is nog prima.
missionwoofer.jpg
Probleem is dus losgeraakte litzedraad.
litze1.jpg
litze2.jpg
Enige wat ik kan bedenken is helemaal uit elkaar halen om de draad naar de spoel te kunnen doorverbinden. Is dat te doen? Zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door Chocomel »

Je zou ook nog kunnen proberen om de groene lijmklodder weg te krabben / oplossen. Als je kan solderen op het stukje litze daar, is een nieuw stukje litze genoeg. Als dat niet werkt, moet de stofkap eraf. Als ik het goed zie, is het een plastic conus. Normaal gesproken zou je de stofkap makkelijker kunnen verwijderen als je hem verwarmt met hete lucht. Ik ben bang dat de conus daar niet tegen kan, dus dat wordt snijden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door wouter »

De aanvoer vanuit de spreekspoel is nog te zien, maar ik vrees door de kleur dat dit CCAW is, verkoperd aluminiumdraad. Dit is vrijwel niet te solderen en moet je dan inklemmen.

Ik heb het wel eens blood naast elkaar gelegd en gefixeerd met hotglue. Later zag ik een soort van aderhulsjes dichtgeklemd zitten om CCAW en de Litze, ik meen bij een Scan Speak 13M middentoner.

Ik gok dat een een Mission variant van de Vifa P21 woofer is in 8 ohm, zoiets: https://shop.speakerenco.nl/p21wo-20-08

Total Speaker Repair in Bedum is de kortste klap denk ik. En verder zou ik niets snijden, maar met aceton (in spuitje of met kwast) en een cocktailprikker onder de lijmrand van de 'surround' en 'spider' gaan en de hele boel demonteren en daarna weer verlijmen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door Marp »

Als solderen geen optie is, kan elektrisch geleidende lijm misschien uitkomst bieden. De sterkte daarvan is niet zo van belang, als je het weer fixeert met hotglue.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door wouter »

Goeie!
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door FredM »

Dank voor de tips. Solderen gaat inderdaad niet, wordt een smurry van grijze korreltjes. Ik ga eerst maar eens op zoek naar die lijm. Opensnijden is nog een optie maar meer om te oefenen als andere oplossingen niet werken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door ds23man »

Nadeel van die lijmen is dat ze in theorie perfect geleiden ( in het lab dus) maar in de praktijk het niet waarmaken....
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door Marp »

Dat nadeel zal wel meevallen, zolang je het niet gebruikt om een missend stuk koperbaan of -draad mee te overbruggen. Dat merk je bijvoorbeeld wel bij een gerepareerde achterruitverwarming.

Bij draden die (graag zo goed/veel mogelijk) contact maken, verlaagd het enkel de overgangsweerstand.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door SARK »

wouter schreef: za 14 jan 2023, 19:24
De aanvoer vanuit de spreekspoel is nog te zien, maar ik vrees door de kleur dat dit CCAW is, verkoperd aluminiumdraad. Dit is vrijwel niet te solderen en moet je dan inklemmen.
Ik heb het idee dat je hier het restje van de litze ziet die is afgebroken ... dus niet de draad van de spreekspoel zelf.
Als de units toch al zijn "opgegeven" dan zou ik meteen starten met het verwijderen van de stofkap en daar de draad weer oppakken ( :rofl: ) en hier de spreekspoeldraad gebruiken om aan de nieuwe litze de solderen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door wouter »

SARK schreef: di 17 jan 2023, 7:12
wouter schreef: za 14 jan 2023, 19:24
De aanvoer vanuit de spreekspoel is nog te zien, maar ik vrees door de kleur dat dit CCAW is, verkoperd aluminiumdraad. Dit is vrijwel niet te solderen en moet je dan inklemmen.
Ik heb het idee dat je hier het restje van de litze ziet die is afgebroken ... dus niet de draad van de spreekspoel zelf.
Als de units toch al zijn "opgegeven" dan zou ik meteen starten met het verwijderen van de stofkap en daar de draad weer oppakken ( :rofl: ) en hier de spreekspoeldraad gebruiken om aan de nieuwe litze de solderen.
Op de 3e foto zie je rechts de aanvoer vanaf de spreekspoel, daar doelde ik op.
En solderen zal waarschijnlijk niet gaan, het oxideert meteen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door Marp »

Is dit eigenlijk nog in orde gekomen Fred?
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door FredM »

Jazeker, met aceton alle lijm opgelost, volledig gedemonteerd. Nieuw litzedraad met hulp van een heel klein stalen klemmetje aan spoeldraad vastgezet (uit mijn raspberry pi onderdelen-box) en gefixeerd met soldeer. Daarna de spider en de woofer in elkaar gelijmd en hij speelt weer als een zonnetje.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door dre »

Mooi werk! 8)
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door FredM »

Zo zag ie er gedemonteerd uit.
Bijlagen
woofer.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door Kappa7 »

Beste klus geweest.
Maar zie ik nu slijtplekken op de spoel?
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door FredM »

Ik denk weerkaatsing van licht. Spoel was verder helemaal goed.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door Marp »

Altijd leuk om te zien dat luidsprekers een nieuw leven krijgen, i.p.v. in de kliko te belanden. Had je toevallig ook nog een plaatje van de herstelde verbinding met dat klemmetje?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door Pjotr »

Ben ik nu ook wel nieuwsgierig naar...
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door FredM »

Hier een foto van het klemmetje, van een strip, met een micro-sd kaartje voor de verhouding. Ook een foto van de verbinding op de woofer vastgezet met wat contactlijm.
Bijlagen
kabel-klem.jpg
woofer-detail.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door SARK »

=D>
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oude mission woofer stuk

Bericht door Pjotr »

Mooie oplossing zo! O:)
Plaats reactie