Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hsmeets »

lees dit draadje net:

voor diegene die LMS icm de Qobuz plugin gebruiken en hebben dat af en toe een track abrupt wordt afgebroken en de volgende track gaat spelen, ik had dat wel bij de langere tracks (voorbij de 6 a 7 minuten).

Als je de volgende instelling nog niet in LMS hebt gedaan kan dat de oplossing zijn:

Server Instellingen --> Netwerk --> Streamingmethode voor HTTP(S) --> van 'normaal' op 'cache-modus' zetten.

Het vermoeden is dat de Qobuz servers (of het CDN waar ze van gebruik maken) een open connectie na een bepaalde time-out sluiten en dan kan dat net te vroeg zijn voor LMS het volgende pakket aan data wil ophalen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door FR_Aad »

Top!
Die ga ik proberen.
Het "voorbij de 6 a 7 minuten probleem" is hier een ergernis.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Marp »

Dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn.

Aanvankelijk dacht ik dat je vanaf Qobuz een individueel samengestelde stream afspeelde. Inmiddels begrijp ik dat je er geen stream afspeelt, maar gewoon statische files. Als de Qobuz-server de verbinding al verbreekt voordat je speler een volgend stukje ophaalt, betekent dit dat voortaan de gehele file in één keer moet worden binnengehaald.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door FR_Aad »

Dat was voor mij de reden dat ik vorig jaar niet heb verlengd. Ik heb nu sinds een paar weken weer een abonnement en ik wist direct weer waarom ik was afgehaakt.
De bediening en "beleving" van Spotify blijft wat mij betreft het best. Apple Music was goed maar is met Daphile een draak. En het enthousiasme voor Tidal snap ik niet.

Dus als dit werkt, blijf ik bij Qobuz.
Voorlopig is Harm een held!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door MarcelvdG »

Bedankt voor de tip, ik ga het proberen! -> Herstel, ik zou het willen proberen, maar ik kan die instelling niet vinden.

Het was mij ook opgevallen dat de nummers waarbij het optreedt doorgaans lang zijn (Pi van Kate Bush bijvoorbeeld), maar ik wist niet zeker of daar een oorzakelijk verband tussen zat. Als het volstrekt willekeurig zou zijn, zou je er bij langere nummers ook meer kans op hebben dan bij korte.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hsmeets »

FR_Aad schreef: za 14 jan 2023, 14:01
Dat was voor mij de reden dat ik vorig jaar niet heb verlengd. Ik heb nu sinds een paar weken weer een abonnement en ik wist direct weer waarom ik was afgehaakt.
De bediening en "beleving" van Spotify blijft wat mij betreft het best. Apple Music was goed maar is met Daphile een draak. En het enthousiasme voor Tidal snap ik niet.

Dus als dit werkt, blijf ik bij Qobuz.
Voorlopig is Harm een held!
Wie is Harm?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hsmeets »

MarcelvdG schreef: za 14 jan 2023, 14:04
Bedankt voor de tip, ik ga het proberen! -> Herstel, ik zou het willen proberen, maar ik kan die instelling niet vinden.

Het was mij ook opgevallen dat de nummers waarbij het optreedt doorgaans lang zijn (Pi van Kate Bush bijvoorbeeld), maar ik wist niet zeker of daar een oorzakelijk verband tussen zat. Als het volstrekt willekeurig zou zijn, zou je er bij langere nummers ook meer kans op hebben dan bij korte.
Excuses, de weg naar de instelling is via de Material Skin. Dat is anders dan in de classic skin, zie hieronder.
Scherm­afbeelding 2023-01-14 om 18.19.59.png
Scherm­afbeelding 2023-01-14 om 18.21.12.png
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Marp »

Heb je de persistent-modus ook geprobeerd Harm Huib? :)

De cache-modus kan een aanslag op de SD-kaart betekenen, terwijl erg lange tracks mogelijk nog steeds niet in zijn geheel worden binnengehaald. In persistent-modus probeert Squeezelite* de gesloten verbinding te herstellen om het volgende stukje data op te halen. Als de server dat toestaat, is dit bedrijfszekerder.

*) danwel de squeezeserver, indien is ingesteld dat die als proxy moet dienen, i.p.v. dat de cliënt direct streamt.

Ps: als het geen hickups oplevert, kan ook worden geprobeerd om juist iets minder te bufferen, zodat de timeout korter wordt. Ik weet niet waar je die instelling vindt in LMS/piCorePlayer, maar meen die wel eens te zijn tegengekomen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door FR_Aad »

Mijn LMS draait onder Daphile op een Intel NUC. Deze heeft een SSD van 240Gb. Maar dat continu schrijven/lezen zal zijn leven vast verkorten.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Marp »

Tenzij je hem in RAM kan laten cachen. Maar hopelijk lukt het zonder extra gecache.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hsmeets »

Marp schreef: za 14 jan 2023, 19:49
Heb je de persistent-modus ook geprobeerd Harm Huib? :)

De cache-modus kan een aanslag op de SD-kaart betekenen, terwijl erg lange tracks mogelijk nog steeds niet in zijn geheel worden binnengehaald. In persistent-modus probeert Squeezelite* de gesloten verbinding te herstellen om het volgende stukje data op te halen. Als de server dat toestaat, is dit bedrijfszekerder.

*) danwel de squeezeserver, indien is ingesteld dat die als proxy moet dienen, i.p.v. dat de cliënt direct streamt.

Ps: als het geen hickups oplevert, kan ook worden geprobeerd om juist iets minder te bufferen, zodat de timeout korter wordt. Ik weet niet waar je die instelling vindt in LMS/piCorePlayer, maar meen die wel eens te zijn tegengekomen.
Bij mij leverde de persistent mode een verbetering maar niet 100%.
Met de cached-mode is dat nu voor 99,9% (om een slag om de arm te houden).

Ik heb LMS binnen Picoreplayer in gebruik, dus een in-memory bestandssysteem, geen issue dus met een SDCard die je op den duur de vernieling in helpt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hsmeets »

FR_Aad schreef: za 14 jan 2023, 20:04
Mijn LMS draait onder Daphile op een Intel NUC. Deze heeft een SSD van 240Gb. Maar dat continu schrijven/lezen zal zijn leven vast verkorten.

Dat is misschien mogelijk. Grofweg het volgende recept
Creëer een ramdisk en mount die (of mount een klassieke HD).
Zoek waar dit bestand van lms staat: server.prefs
pas daarin onderdstaande regel aan naar waar je de ramdisk hebt gemount
cachedir: /usr/local/slimserver/Cache
Sla bestand op en herstart LMS
check dat LMS de ramdisk gebruikt.

Daarna boot process aanpassen dat de ramdisk elke keer gemaakt en gemount wordt en misschien met Daphile regelen dat hij de aangepaste server.prefs niet overschrijft als deze net als PicorePlayer steeds alles in Ram zet vanaf het bootmedium.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”