Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door MarcelvdG »

Hallo allemaal,

Als ik op internet (bijvoorbeeld op dit forum) kijk hoe men muziek van Qobuz via een Raspberry Pi afspeelt, dan zie ik allerlei ingewikkelde verhalen over lokale servers, NAS'sen en een Raspberry Pi die als renderer gebruikt wordt. Aan de andere kant begrijp ik dat je Qobuz via een applicatie op je smartphone kunt afspelen zonder dat je daar een lokale server of een NAS voor nodig hebt. Dat is raar, want een Raspberry Pi en een smartphone zijn beide Turing-complete computers met een netwerkverbinding en een audiouitgang, dus met de juiste programmatuur zouden ze allebei hetzelfde moeten kunnen.

Vandaar mijn vraag: is dat gedoe met lokale servers en NAS'sen nou echt allemaal nodig of kan het ook simpeler?

Met vriendelijke groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Pjotr »

Yep, ik heb gewoon een Octavio doosje in het netwerk hangen. D30 Topping Dakkie met Toslink er aan en gaan. Bedienen met een Stream-appje op je poon. Een NAS heb je alleen nodig als je je eigen muziekcollectie lokaal beschikbaar wilt hebben. Zo'n Octavio is in feite ook niet meer een Framboos met Turing opvoeding :D

[edit]
Of zo'n doosje: https://mr-at.nl/product/apple-tv-3-gen ... 7f354ad9e7
WAARSCHUWING: Dat werkt alleen met een iPoon of iPad appjes als RC. Niet met Android!
[/edit]
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door MarcelvdG »

Je raadt me dus aan wat anders dan een Raspberry Pi te gebruiken. Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Pjotr »

Nou niet direct. Er zijn meerdere mogelijkheden. W.b. de Pi ben ik daar niet zo in thuis, zijn er hier wel betere deskundigen. De Octavio is plug & play uit de doos en daar betaal je ook voor. de Pi moet je zelf verder optuigen. Maar je kunt in principe met alles waar een processor in zit die snel/krachtig genoeg is, direct Qobus e.d. streamen. Mits iemand daar een appje voor gemaakt heeft.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door MarcelvdG »

Tja, helaas reageren de lokale Pideskundigen nog niet erg.

Ik kom niet verder dan 3,14159265358979323846, en dat heeft niet veel met frambozen te maken.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Forza »

Ik heb een Rpi klaar staan zodra er dergelijke software beschikbaar is. Voorzover ik weet kan je Qobuz nog niet native op de Rpi laten draaien zoals Tidal Connect of Spotify Connect. Er is nog altijd een UPnP servertje of iets dergelijks nodig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Henkjan »

in telegramstijl: RPi met dac, image van max2play er op, zowel de LMS server als squeezelite aanzetten, en je hebt een squeezebox. dan Qobuz plugin activeren en luisteren maar
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Pjotr »

Maar is er dan nog niemand die voor de Pi een native appje geschreven heeft zoals voor WIN, OSX, Android, en noem maar op? Lijkt mij sterk. De phone appjes zoals "4Stream" kunnen bijna alles direct streamen, van Spotify to Qobus, radio via de diverse look-up servers en je eigen muziek op een NAS via Upnp. Overigens is het native Octavio besturing appje een gestripte versie van het gratis "4Stream".
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door MarcelvdG »

Henkjan schreef: vr 01 jul 2022, 9:52
in telegramstijl: RPi met dac, image van max2play er op, zowel de LMS server als squeezelite aanzetten, en je hebt een squeezebox. dan Qobuz plugin activeren en luisteren maar
Bedankt, ik ga het proberen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hannesie »

Ben het met je eens HJ, is dan wel simpelst voor, voor wat betreft de opzet. Het het hier dan ook draaien (LMS) op de andere server, en dan de plugin, kan dan ook met Tidal. Maar gaat ook prima met Max2play, en ook te doen met Picore Player.

https://www.picoreplayer.org/
https://www.max2play.com/en/max2play-image/
q.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Pjotr »

Draait die LMS server dan op dezelfde Pi als Squeezelight en waar je usb DAC aan hangt? LMS wordt al een tijdje niet meer ondersteund op Sonology en Netgear NAS.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hannesie »

De Odroid SBC die ik, heb kan met gemak de situatie zo maken dat de Nas als het bron deel kan worden gezien en ingesteld, een netwerkschijf op die manier van de NAS is geen punt, en een USB poort is dan ook in te stellen als waar het naar toe moet.
Het vraagt even wat zoeken naar de juiste instellingen.

Maar gisteren dan een Mac mini 2e hands voor € 40, en dan Daphile gehoord die dan ok met Qobuz draaide op een top set, ook dus met LMS en een Qnap NAS, kan dan ook met Synology.
De instellingen met LMS blijven dan hetzelfde als bij de RPI of Odroid, maakt niet uit.

Of er een NAS wel of niet aan hangt, je kunt gewoon Qobuz draaien.....!!!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Pjotr »

Snap er geen hout van Hans:

Ik heb een PC en kan daar Qobus op installeren en streamen en evt. via de USB poort naar een DAC
Ik heb een MAC en kan daar Qobus op installeren en streamen en evt. via de USB poort naar een DAC
Ik heb een Smartfoon en kan daar Qobus op installeren en streamen en evt. via de USB poort naar een DAC
Ik heb een Tablet en kan daar Qobus op installeren en streamen en evt. via de USB poort naar een DAC

Ik heb een RasPi en moet daar eerst max2play, LMS en SBLight op installeren en kan dan streamen en evt. via de USB poort naar een DAC

:think:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: za 02 jul 2022, 13:19
Draait die LMS server dan op dezelfde Pi als Squeezelight en waar je usb DAC aan hangt? .
ja. of een dac die je op de RPi prikt, bv een hifiberry. zeker voor streamen van Qobuz etc volstaat dat prima. geen NAS nodig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: za 02 jul 2022, 15:49
Snap er geen hout van Hans:

Ik heb een PC en kan daar Qobus op installeren en streamen en evt. via de USB poort naar een DAC
Ik heb een MAC en kan daar Qobus op installeren en streamen en evt. via de USB poort naar een DAC
Ik heb een Smartfoon en kan daar Qobus op installeren en streamen en evt. via de USB poort naar een DAC
Ik heb een Tablet en kan daar Qobus op installeren en streamen en evt. via de USB poort naar een DAC

Ik heb een RasPi en moet daar eerst max2play, LMS en SBLight op installeren en kan dan streamen en evt. via de USB poort naar een DAC

:think:
als je een scherm en toetsenbord aan de RPi hangt, heb je ook een PC en kan je dus op de zelfde manier heb je de RPi headless zal je dus er iets op moeten zetten zodat je m remote kan bedienen, en LMS is dan wel zo fijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Pjotr »

Op die manier. Dat "iets om er iets op te zetten" heette toch een OS en ingeval een Pi Linux?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hannesie »

Juist, en die verschillende distrubuties, zoals dat heet hebben dan de juiste combinatie van....., meestal een variatie op een Debian of iets dergelijks.

https://www.techradar.com/news/best-raspberry-pi-distro
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: za 02 jul 2022, 16:15
Op die manier. Dat "iets om er iets op te zetten" heette toch een OS en ingeval een Pi Linux?
yep. en als je dan zoals max2play en collega's doen een combi van OS en streaming software en audio drivers voorkookt in een distro ben je echt in een paar minuten klaar: distro downloaden, op een SD kaart zetten, die in de RPi stoppen, aanzetten, paar instellingen doen en muziek
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Pjotr »

Nou nog aan Pi zien te komen :lol:

En hoe doe je dan "een paar instellingen"? Monitor en knoppenplank er aan of een appje a la 4Stream? Of via je browser?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hannesie »

Is niet makkelijk aan te komen, en echt prijzig.

Een alternatief?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door MarcelvdG »

Ik heb twee stuks Raspberry Pi 3, dus dat is in mijn geval geen probleem. Ik neem aan dat alle andere fabrikanten van enkelbordscomputertjes ook last van het chipstekort hebben, of is dat te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hannesie »

Een beetje :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Pjotr »

Daarom heb ik wat meer uitgegeven aan een plug en play:
octavio-stream-streamer-bit-perfect-wifi-airplay-2-bluetooth-24bit-192khz.jpg
https://www.audiophonics.fr/en/streamer ... _search=fs

Samen met het 4Stream appje werkt het zo uit de doos

Zit ook een ARM Cortex multicore rekentuigje in. Hoe bitperfect ie is heb ik niet getest maar hij streamt i.i.g. prima Qobus in Hi-Res. Dat doen Apples niet meen ik vanwege de 16b/44.1 Airplay beperking.

Anders een NUC'je met Daphile er op: http://www.modelpromo.nl/Audio-Dandy_st ... aphile.htm
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: za 02 jul 2022, 20:53
Anders een NUC'je met Daphile er op: http://www.modelpromo.nl/Audio-Dandy_st ... aphile.htm
Zo speel ik al jaren en het leuke is het is weer gewoon LMS wat volgens jou eerder al niet meer werd ondersteund.
Het grappige is dat er een aardig grote gemeenschap is die LMS nu onderhoud.
Zelf heb ik dan een paar euro in een app geïnfesteerd en daarmee kan ik ook mijn telefoon en tablets als bron gebruiken.
Ook in de auto bijvoorbeeld.
Zonder andere squeezeboxen in huis te hebben kan ik wel alle apparaten met UPnP direct als bron gebruiken. dus ook mijn chromecast in de receiver in de woonkamer is gewoon te bedienen. Ik heb dan zelf wel geen Qobuz abo maar die is daarmee op al die apparaten te gebruiken van uit de LMS omgeveing.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Simpelste manier om Qobuz op een Raspberry Pi te krijgen

Bericht door hannesie »

In plaats van een Nuc, een 2ehands mac mini, kost ook niet. zoveel.
Een ouder type met intel processor € 25/50.
Laatst gewijzigd door hannesie op za 02 jul 2022, 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”