zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zuivere DSD dac
Ik heb wat gezocht maar alleen een DSD van 2L in DSD128, mijn dac maakt van beide dezelfde 352.8 kHz
Re: zuivere DSD dac
Inmiddels voor 725,- een nieuwe miniPC gebouwd op basis van de ASRock DeskMeet B660. Met een i5-12600 erin. Ik wilde toch al een tijdje een nieuwe PC.
Leuk ding. Nu kan ik met gemak de zwaarste HQPlayer modulator ASDM7ECv2 toepassen met DSD512. Zit ik mooi op de sweetspot van de zelfbouw DAC.
Als ik tijd heb zal ik nog wat metingen uitvoeren. Ook nog eens kijken over het nieuwe Amanero bordje anders meet dan de originele versie. Ik verwacht daar eigenlijk geen meetbaar verschil, maar we zullen zien.
Leuk ding. Nu kan ik met gemak de zwaarste HQPlayer modulator ASDM7ECv2 toepassen met DSD512. Zit ik mooi op de sweetspot van de zelfbouw DAC.
Als ik tijd heb zal ik nog wat metingen uitvoeren. Ook nog eens kijken over het nieuwe Amanero bordje anders meet dan de originele versie. Ik verwacht daar eigenlijk geen meetbaar verschil, maar we zullen zien.
Re: zuivere DSD dac
Inmiddels weer wat verder. Aparte voeding bovenop het Amanero bordje, zodat hij niet meer van de USB verbinding betrokken wordt.
Dit laatste heb ik gemeten met verschillende voedingen op de NUC. Maakt best veel uit voor het ruisniveau en stabiliteit daarvan. Met de aparte voeding voor het Amanero bordje is het zeer stabiel en het laagste ruisniveau wat ik tot nu toe gemeten heb met deze DAC. Ik had ook nog een jitter meting gedaan met de bekende J-test ingesteld op 24 bit en 48kHz. Heeft geen zin een plaatje te posten, want je ziet niks.
Dit laatste heb ik gemeten met verschillende voedingen op de NUC. Maakt best veel uit voor het ruisniveau en stabiliteit daarvan. Met de aparte voeding voor het Amanero bordje is het zeer stabiel en het laagste ruisniveau wat ik tot nu toe gemeten heb met deze DAC. Ik had ook nog een jitter meting gedaan met de bekende J-test ingesteld op 24 bit en 48kHz. Heeft geen zin een plaatje te posten, want je ziet niks.
Re: zuivere DSD dac
Mooie boel zo op de foto, en inmiddels wel een paar centen begrijp ik dan?
Ik kwam die "Amanero" tegen met een prijskaartje van meer dan € 200, en dat is uiteraard geen probleem, als het maar klinkt, en het is de hobby.
Klankmatig nog steeds de top?
Ik kwam die "Amanero" tegen met een prijskaartje van meer dan € 200, en dat is uiteraard geen probleem, als het maar klinkt, en het is de hobby.
Klankmatig nog steeds de top?
Re: zuivere DSD dac
De Sbooster zit nu met de DAC en USB voedingsprinten erop aangesloten nog boven de 8V intern, na gelijkrichtbrug en afvlakking met elco's. Bij 1A (ik gebruik wat minder) is de dropout voltage van het IC 0,25V dus dit gaat heel goed met 7V uit.
Re: zuivere DSD dac
Zo kan je het wel samenvatten!
De verschillen zaten voor mij in de doortekening van het laag,plaatsing en een meer natuurlijke weergave.
Ook vond ik de stemmen wat mooier door komen.
Met de 'gewone' dac had ik het idee dat er iets meer detail in mid/hoog was,maar dat klonk een soort van geforceerd in vergelijk met nieuwe setup.
Jeroen is hier met iets heel fraais bezig!
Eens kijken waar dit heen gaat!
Re: zuivere DSD dac
Wat ik nu nog jammer vind, is de complexiteit van ethernet naar usb. Volgende stap wordt dus aanschaf van een Beaglebone Black.
Om de huidige DAC print te kunnen gebruiken, zal ik daarvoor een reclocker boardje moeten bouwen. Ook dit is allemaal gedocumenteerd op puredsd.ru en het reclockerbordje ziet er redelijk simpel uit.
Ik kan dan mooi vergelijken hoe deze pure netwerk oplossing zich verhoudt met de huidige USB interface.
Ik heb nog niet definitief besloten, maar wellicht dat ik in de loop van komende week de spullen hiervoor ga aanschaffen.
Ik heb nog niet definitief besloten, maar wellicht dat ik in de loop van komende week de spullen hiervoor ga aanschaffen.
Re: zuivere DSD dac
Voor de duidelijkheid, foto 1 dan zie een bekende, foto 2 dan zie ik ineens een andere aansluiting op de plaats van de voeding-aansluiting, maar ook aan de andere zijde een video-USB aansluiting? Ik weet het niet zeker, maar ook dan het idee van een ontkoppeling om een galvanische scheiding te realiseren? En dan heb je net geïnvesteerd in een dure Amanero.

Of gaat het net de andere kant op.
, dat is dan een vergelijkbare als met de Soekris.
De 2e is dan een Beaglebone green?
https://www.reichelt.nl/nl/nl/beaglebon ... 4.html?r=1
Of gaat het net de andere kant op.
De 2e is dan een Beaglebone green?
https://www.reichelt.nl/nl/nl/beaglebon ... 4.html?r=1
Re: zuivere DSD dac
Beaglebone green zou inderdaad ook kunnen, net wat mooiere 40-polige connectors en geen HDMI (is niet nodig).
Inderdaad, reclocken met goedkopere maar ook heel mooie NDK klokken en galvanische scheiding, anders zit je niet gelijkwaardige met de Amanero oplossing. Die is alternatief ja. Geen probleem toch? Is hobby. Ik kan zo mooi vergelijken wat de ene en de andere oplossing doet met het geluid.
Ik kan later ook nog naar het nieuwere DSD board gaan, waar de galvanische scheiding en reclocking al geïntegreerd is en je oftewel beaglebone oftewel Amarero op kan zetten. Was bij nader inzien wellicht mooier geweest om mee te beginnen maar ja dat is wijsheid achteraf.
Inderdaad, reclocken met goedkopere maar ook heel mooie NDK klokken en galvanische scheiding, anders zit je niet gelijkwaardige met de Amanero oplossing. Die is alternatief ja. Geen probleem toch? Is hobby. Ik kan zo mooi vergelijken wat de ene en de andere oplossing doet met het geluid.
Ik kan later ook nog naar het nieuwere DSD board gaan, waar de galvanische scheiding en reclocking al geïntegreerd is en je oftewel beaglebone oftewel Amarero op kan zetten. Was bij nader inzien wellicht mooier geweest om mee te beginnen maar ja dat is wijsheid achteraf.
Re: zuivere DSD dac
Inmiddels heb ik de rest ook aangeschaft. Een eenvoudig 5V voedingsbordje om de BeagleBone Green te voeden.
Ik heb niet de Black maar de Green gekozen, is minder duur en minstens zo mooi.
Alle componenten van de reclocker en de BeagleBone bij Mouser, behalve de NDK klokken bij JLsounds (veel te duur, maar helaas elders niet op voorraad). Weer een leuk projectje erbij. Eens kijken of de USB stage eruit halen wat oplevert, in combinatie met netjes reclocken en galvanische scheiding tussen BeagleBone en reclocker/DAC bordjes.
Ik zet er een aantal onderdelen van de foto niet op en de jumpers worden niet doorgesoldeerd. Wat op de foto wordt getoond is de optie waarbij de reclocker wordt gevoed met de 5V spanning van de BeagleBone waarmee er geen galvanische scheiding is.
In plaats daarvan zal ik er een extra condensatortje en een LM2940-5.0 regelaar op zetten die gevoed wordt met de 7V van de Sbooster.
Ook heb ik bij de aanschaf diverse voedingscondensators naar eigen inzicht aangepast op basis van de datasheets. Als eenmaal alles goed werkt zal ik een BOM samenstellen voor mogelijk geïnteresseerden.
Ik heb niet de Black maar de Green gekozen, is minder duur en minstens zo mooi.
Alle componenten van de reclocker en de BeagleBone bij Mouser, behalve de NDK klokken bij JLsounds (veel te duur, maar helaas elders niet op voorraad). Weer een leuk projectje erbij. Eens kijken of de USB stage eruit halen wat oplevert, in combinatie met netjes reclocken en galvanische scheiding tussen BeagleBone en reclocker/DAC bordjes.
Ik zet er een aantal onderdelen van de foto niet op en de jumpers worden niet doorgesoldeerd. Wat op de foto wordt getoond is de optie waarbij de reclocker wordt gevoed met de 5V spanning van de BeagleBone waarmee er geen galvanische scheiding is.
In plaats daarvan zal ik er een extra condensatortje en een LM2940-5.0 regelaar op zetten die gevoed wordt met de 7V van de Sbooster.
Ook heb ik bij de aanschaf diverse voedingscondensators naar eigen inzicht aangepast op basis van de datasheets. Als eenmaal alles goed werkt zal ik een BOM samenstellen voor mogelijk geïnteresseerden.
Re: zuivere DSD dac
Ben benieuwd hoe het gaat klinken, maar lees dan ook wel informatie die dan bij mij wat fronsende wenkbrauwen oplevert.
Is een man van HQplayer, als ik dat goed begrijp.
Dat gebeurt dan ook bij mijn Soekris, en dan ook al bij DSD64, dus als ik dan een flac geripte CD omzet naar DSD128 of DSD64.
Ik heb dat vanmiddag op proef met een album van Bruce Springsteen gedaan, en dat dan met behulp van de dBPoweramp.
Nu op mijn hoofd
Morgen maar eens op de grote set luisteren.

Is een man van HQplayer, als ik dat goed begrijp.
Dat gebeurt dan ook bij mijn Soekris, en dan ook al bij DSD64, dus als ik dan een flac geripte CD omzet naar DSD128 of DSD64.
Ik heb dat vanmiddag op proef met een album van Bruce Springsteen gedaan, en dat dan met behulp van de dBPoweramp.
Nu op mijn hoofd
Re: zuivere DSD dac
Maar ik kan met Daphile ook die conversie wel maken maar het gaat juist om de filters en de nauwkeurigheid die HQP gebruikt.
Alleen kan jou Dac native DSD aan?
Alleen kan jou Dac native DSD aan?
Re: zuivere DSD dac
Je begrijpt het niet helemaal, denk ik.
Ik doe nu geen conversie tijdens het afspelen, maar heb het album totaal naar een DSD128 formaat omgezet, ROON geeft het een conversie naar PCM
352.8 kHz en dat is dan wat mijn DAC krijgt te verwerken, en dat is dan het DXD formaat, waar de man (Miska)van HQPlayer het ook over heeft.
Ik doe nu geen conversie tijdens het afspelen, maar heb het album totaal naar een DSD128 formaat omgezet, ROON geeft het een conversie naar PCM
352.8 kHz en dat is dan wat mijn DAC krijgt te verwerken, en dat is dan het DXD formaat, waar de man (Miska)van HQPlayer het ook over heeft.
Re: zuivere DSD dac
Ja dat had ik begrepen maar de vraag is dan of dat net zo nauwkeurig gebeurd?
Ook dan heb je de filters nodig die in HQP zitten. Dat is namelijk waar de kracht van HQP zit.
Ook dan heb je de filters nodig die in HQP zitten. Dat is namelijk waar de kracht van HQP zit.
Re: zuivere DSD dac
Dat moet je dan of meten, of kunnen beluisteren met een methode die we dan hadden moet gebruiken in Eemnes en de afstelling.
Mogelijk dan zo een blinde methode.
Ik las bij toeval dit in de krant afgelopen zaterdag. https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/20/ne ... l-a4154812
Re: zuivere DSD dac
Kortom: "Het werkt"!
De vader van een vriendin van mijn vrouw is jaren lang bedrijfstroubleshooter geweest met sensitivitytrainingen enzo. Had behoorlijk succes en had grote klanten zoals Philips en Shell. Voor een 3-daagse sessie vroeg hij anderhalve ton, toen nog in guldens. Hij vertelde mij eens op een verjaardag dat hij met 10K ook tevreden was geweest maar dat het voor dat bedrag niet werkte
Maar los van dat alles heb ik wel het idee dat de magie van HQplayer juist die filters er van zijn. Of je dat nodig hebt blijft altijd de vraag natuurlijk. Het geëxperimenteer er mee hier maakt dat niet minder boeiend.
De vader van een vriendin van mijn vrouw is jaren lang bedrijfstroubleshooter geweest met sensitivitytrainingen enzo. Had behoorlijk succes en had grote klanten zoals Philips en Shell. Voor een 3-daagse sessie vroeg hij anderhalve ton, toen nog in guldens. Hij vertelde mij eens op een verjaardag dat hij met 10K ook tevreden was geweest maar dat het voor dat bedrag niet werkte
Maar los van dat alles heb ik wel het idee dat de magie van HQplayer juist die filters er van zijn. Of je dat nodig hebt blijft altijd de vraag natuurlijk. Het geëxperimenteer er mee hier maakt dat niet minder boeiend.
Re: zuivere DSD dac
Exact waarom ik dit wel erg interessant vind.
Hier onder zie je de instellingen waar ik nu mee speel en dat doet echt wel iets ten opzichte van de dac direct aan de Dapile PC. Op dit moment heb ik HQP als audio interface achter de Daphile pc hangen die het PCM of DSD bestand via UPnP door stuurt.
Daar heb je dan wel de HQP Embedded voor nodig.
De desktopversie ondersteund zo ver ik weet geen UPnP.
Het leuke van deze opzet is overigens dat je wel redelijk snel kunt wisselen tussen direct of via HQP.
Re: zuivere DSD dac
Die shaper is ook erg fraai inderdaad, heb regelmatig zitten switchen met de ADSM5ECv2, hier gaat persoonlijke voorkeur en matchen met de set de overhand krijgen denk ik, de DSD7 is wel wat vriendelijker voor de processor meende ik.
Re: zuivere DSD dac
Waarom doe je dat?hannesie schreef: ↑zo 22 jan 2023, 1:26Je begrijpt het niet helemaal, denk ik.
Ik doe nu geen conversie tijdens het afspelen, maar heb het album totaal naar een DSD128 formaat omgezet, ROON geeft het een conversie naar PCM
352.8 kHz en dat is dan wat mijn DAC krijgt te verwerken, en dat is dan het DXD formaat, waar de man (Miska)van HQPlayer het ook over heeft.
