100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik ben er achter gekomen waarom de ene el34 opgeblazen was, het bleek de kathode weerstand van 13 ohm te zijn die alle kanten opvloog als je hem meette, daardoor vloog mijn kathode spanning ook razendsnel omhoog en daar kon de buis niet tegen. Ik heb er een nieuwe ingezet en probleem opgelost. Versterker speelt nu op 12 buizen. Maaaaar als je denkt dat alles over is komt er een nieuwe probleem :hide:
Ik had een 35V wikkeling kapot van een van de 2 voedingstrafo's en ik voelde aan de dubbele voeding en 1 daarvan wordt kokend heet, wat heet, maar die liep tegen de 90gr terwijl de andere 45gr was(wel later met buizen bemand). ik denk dat er daarbinnen ergens iets mis is want zo heet heb ik een ringkerntrafo nog nooit gehad. Hij speelt er trouwens wel om maar hoelang en loopt de temp nog verder op??
Ik laat eerst alles eens goed afkoelen en start dan beide kanten nogmaals op om te zien wat er gebeurt, maar zoals ik het nu bekijk zou er een nieuwe dubbele voeding op moeten komen. het geluk is bij deze versterker niet met me.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: di 13 dec 2022, 19:32
Ik ben er achter gekomen waarom de ene el34 opgeblazen was, het bleek de kathode weerstand van 13 ohm te zijn die alle kanten opvloog als je hem meette, daardoor vloog mijn kathode spanning ook razendsnel omhoog en daar kon de buis niet tegen. Ik heb er een nieuwe ingezet en probleem opgelost. Versterker speelt nu op 12 buizen. Maaaaar als je denkt dat alles over is komt er een nieuwe probleem :hide:
Ik had een 35V wikkeling kapot van een van de 2 voedingstrafo's en ik voelde aan de dubbele voeding en 1 daarvan wordt kokend heet, wat heet, maar die liep tegen de 90gr terwijl de andere 45gr was(wel later met buizen bemand). ik denk dat er daarbinnen ergens iets mis is want zo heet heb ik een ringkerntrafo nog nooit gehad. Hij speelt er trouwens wel om maar hoelang en loopt de temp nog verder op??
Ik laat eerst alles eens goed afkoelen en start dan beide kanten nogmaals op om te zien wat er gebeurt, maar zoals ik het nu bekijk zou er een nieuwe dubbele voeding op moeten komen. het geluk is bij deze versterker niet met me.
Probeer eens de stroom in de primaire te meten als er niets is op aan gesloten Dat vergelijk je met die tweede voeding
Als de primaire stuk is meet je dat meteen Als die 35 volt wikkeling stuk is voel je dat meteen ook onbelast
Dan is het plan best simpel Peet
Alle draad er af tot je die 35 volt wikkeling hebt Daar nieuwe wikkeldraad op en de rest er weer op wikkelen
Je moet wel een plankje maken 55 cm lang daar zaag je 2 V,s in van 2-3 cm beetje schuren dat de scherpe kantjes eraf zijn
De breedte moet je niet Te breed maken je moet door het gat kun nen steken met draad erop !
Als je de stukken op weet je meteen wat op dat plankje moet elke wikkeling op je plankje is een meter als je de tel kwijtraakt
Dat heb ik steeds :lol:
Wikkeldraad heeft Conrad kleine klosjes maar ook waar 100 mtr en meer op zit
En Ik wil wat je over hou wel over nemen van je Dan vallen de kosten misschien mee
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Zijn ingegoten Bert.
2 boven elkaar. De onderste trafo heb ik gered de bovenste was kapot, aangesloten op 220v liep er eer vermogen van 150 W zonder dat er verder iets aangesloten was
Ik laat nu 2 nieuwe ingieten en ga dan verder.
Want anders zou ik verschillen krijgen omdat deze nog voor 220v waren gemaakt
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Om te testen heb ik 3 siemens el34 en 1 GS-audio el 34B, maar kan van de laatste geen specs vinden, maar kan ik die samen op de versterker zetten om verder te testen tot de 8 Philips el34 blackburn er op gaan?
Ik heb geen idee van de specs van die buis, kan er niets over vinden.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

Je kunt om te testen ook 2 EL34 ers gebruiken. Je haalt dan niet het vermogen en de aanpassing is ook niet helemaal OK.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Vanmorgen bij Amplimo de dubbele voeding opgehaald en ingebouwd, alles afgeregeld op 43mA en heb hem nu aan het spelen in de huiskamer hoe dit klinkt. Verbruik ligt op 260W op ruststroom en gewicht is 20,5kg. Ben al met al wel tevreden alhoewel de kosten toch behoorlijk uitgelopen zijn.
Bijlagen
el34 voor.jpg
el34 binnen.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door democles »

That,s the game...............
Soms zit het mee etc.

Mooi dat het nu gelukt is :goedzo:
Ziet er goed uit.
De automaat er maar uit gehaald?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

Nou Peter dat ziet er heel goed uit. Wat een mooie afwerking. Gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

democles schreef: di 27 dec 2022, 17:22
That,s the game...............
Soms zit het mee etc.

Mooi dat het nu gelukt is :goedzo:
Ziet er goed uit.
De automaat er maar uit gehaald?
Ja, eentje werkte feilloos tot de buis de geest gaf en toen was de kathode weerstand ook doorgeslagen. ik durfde het niet meer aan met die Philips buizen om die er dan op te zetten. daarom toch maar gekozen voor de vaste instelling, voelt betrouwbaarder.

Bedankt Douwe
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Barry2001 »

Mooi geworden Peter! Prachtige versterker. Komt ‘ie mee naar de luisterdag?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Wanneer is die dan, Barry?
Ik zie het nu er onder staan Barry :rofl:
Dan neem ik de 300B ook mee.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Barry2001 »

Gaaf :D :goedzo:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb nog wel de 1Meg weerstand naar 2Meg moeten verhogen in de voeding, als ik dat niet doe dan krijg ik met snelle spanningsveranderingen in huis even een brom, had ik bij een eerdere versterker ook. Een ander ding is wanneer de volume helemaal dicht is hij helemaal stil is, maar als ik de volume half open heb staan hoor ik een lichte brom, ik denk dat het geen brom is maar ingangs brom, net als bij de platenspeler je dat vroeger had.
Dat moet ik nog wel onderzoeken. die hoor je alleen als er op dat moment geen muziek is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Barry2001 »

Komt er ook echt 100W uit, heb je dat nog getest op een dummy load?
Tsja, iets brom op half open, hoeveel is het op de scoop? Leg zelf bij buizen de grens altijd op 1mV.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Nee vermogen niet getest, mijn dummy gaat maar tot 50W,
Meer had ik niet nodig.
De brom ga ik nog naar kijken deze dagen, aankomende dagen druk bij een vriend die met zijn nieuwe huis bezig is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Barry2001 »

Ah ok. Je kunt ook maar 1 ding tegelijk natuurlijk. Ik zet je wel bij de luisterdag deelnemers, kom je alleen met versterkers of ook luidsprekers, als in een complete set? Ivm indeling vd kamers straks.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Potverdikkie Dat is mooi geworden Peter als het zo klinkt als het er uit ziet :proost: :goedzo: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Dank je Bert.

Barry, luidsprekers weet ik nog niet, deze zijn erg groot en onhandig zwaar.
Vraag me dat later nog eens.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Vanmorgen nog eens geluisterd naar die Brom(is denk ik een audio ingang brom) als het geluid uitstaat is hij helemaal stil, als ik de volume op 2/5 zet dan begint die brom op 4/5 wordt hij duidelijk minder en vol vermogen weer stil, vreemd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door timpert »

peterl schreef: wo 28 dec 2022, 17:07
Vanmorgen nog eens geluisterd naar die Brom(is denk ik een audio ingang brom) als het geluid uitstaat is hij helemaal stil, als ik de volume op 2/5 zet dan begint die brom op 4/5 wordt hij duidelijk minder en vol vermogen weer stil, vreemd.
Brominstraling op de loper van de pot. Op 0 wordt 'ie kortgesloten naar massa, op max naar de bron die een lage weerstand heeft naar massa. De stand met de meeste brom is de stand waarbij de loper de hoogste weerstand naar massa heeft, dus ergens tussen beide in. Je bron is in dit geval stil.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

timpert schreef: do 29 dec 2022, 16:31
peterl schreef: wo 28 dec 2022, 17:07
Vanmorgen nog eens geluisterd naar die Brom(is denk ik een audio ingang brom) als het geluid uitstaat is hij helemaal stil, als ik de volume op 2/5 zet dan begint die brom op 4/5 wordt hij duidelijk minder en vol vermogen weer stil, vreemd.
Brominstraling op de loper van de pot. Op 0 wordt 'ie kortgesloten naar massa, op max naar de bron die een lage weerstand heeft naar massa. De stand met de meeste brom is de stand waarbij de loper de hoogste weerstand naar massa heeft, dus ergens tussen beide in. Je bron is in dit geval stil.
Dat zou dan heel goed kunnen, kan ik daar wat aan doen, ik heb dit nooit eerder gehad.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door timpert »

Zo een paar dingen die je kan proberen: beter afgeschermde kabel van pot naar rooster, pot met langere weerstand gebruiken. Kan je de brom op een oscilloscoop zichtbaar maken?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb behoorlijk dikke afgeschermde kabels gebruikt naar de potmeter en naar de roosters.
De scoop kan ik proberen, zag dat de ingangs gevoeligheid ook laag is, moet er al 2V instoppen om een beetje vermogen te krijgen maar eigenlijk al 3V om een beetje 80W te krijgen.
Eerst even wachten tot mijn nieuwe mosfet er is, die is er door gegaan gisteren.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb behoorlijk dikke afgeschermde kabels gebruikt naar de potmeter en naar de roosters.
De scoop kan ik proberen, zag dat de ingangs gevoeligheid ook laag is, moet er al 2V instoppen om een beetje vermogen te krijgen maar eigenlijk al 3V om een beetje 80W te krijgen. ik heb wel lage hoogspanning, rond de 420V, zou tegen de 450V moeten zijn, maar daar snoept de mosfet er ook weer 10 to 15V vanaf.
Eerst even wachten tot mijn nieuwe mosfet er is, die is er door gegaan gisteren. Toen ging het licht uit boven in het huis,automaat er door.
Die 2 voedingstrafo’s schakelen stevig in, normaal vangt de mosfet dat op maar als die weg is gaat de hoogspanning er vol op.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door timpert »

Als ik naar je layout kijk, zie ik het dan goed dat er netbedrading onder de volumepot door loopt? Het lijkt me dat je daar toch wat capacitieve/inductieve inkoppeling door kan krijgen.
download/file.php?id=189613&mode=view

Ik zou netschakelaar en volumepot van plaats verwisselen als ik jou was. Dikke kans dat je probleem daarmee is opgelost.
Plaats reactie