Annastacia maar met een beetje Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

Als je het printje niet wil veranderen, simpel, zet de twee diodes buiten.
NS.png
En die gloei ECC99 blijft een probleem als je de pin 9 niet wil lossnijden. Hoewel, zet er een voetje zonder pin 9 erin :idea:
De print is voor de 6N6 met afscherming aan 9 en het is niet goed, liever geen gloeistroom door de massas van de audio.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef: ma 19 dec 2022, 15:22
Als je het printje niet wil veranderen, simpel, zet de twee diodes buiten.NS.png
En die gloei ECC99 blijft een probleem als je de pin 9 niet wil lossnijden. Hoewel, zet er een voetje zonder pin 9 erin :idea:
De print is voor de 6N6 met afscherming aan 9 en het is niet goed, liever geen gloeistroom door de massas van de audio.
Anne
Dankjewel Anne
Ja ik ben niet zo vandalistisch , Dat stuit me tegen de borst .
Ok op 6,3 volt op de ECC99 of er een 6NP6 in
Daar moet ik ff over denken.Heb er zat , Maar ik wil het zo maken dat ze niet op ebay naar een buis hoeven te zoeken .
En dat met die Diodes bij de 6,3 volt snap ik ook niet is dat ook om dat er geen Audio door de Gloeistroom wikkeling mag ?
Dan komt TD goed weg dan met al zijn ontwerpen met fouten :lol:
Dat niemand dat tegen hem zegt :think:
Bedankt voor je oplossingen Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

6SN7 met een extern trafootje van 2×7 Volt heel de rimram in de lucht hangend aan dat printje van Barry verbonden
Twee diodes eruit
En een externe draad van de Min Elko naar de midden tap trafo
Dan heb ik op de elco op Barry zijn Print 10.4 Volt DC de Voltage regelaar belast met gloeidraad 6SN7 6,3Volt DC
Dus het werkt ! maar moet dus wel een gnd aan de middentap 2X 7Volt AC naar de print brengen Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Poot uit getrokken
Poot uit getrokken
Met veel pijn en moeite die rottrafo weer op rubbers gezet
En een poot uit de buisvoet verwijdert
Nu de 1,8 ohm weerstanden er weer aan de trafo aansluiting en hangen en diodes en elko :-&
Anne ik heb gedaan wat je aanraad Maar de reden kan ik nergens vinden
Dus moet het Weer! Aan jou vragen liever geen Gloeistroom door massa audio schreef je
Is dat om brom te voorkomen dan ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef: ma 19 dec 2022, 16:49
Ja ik ben niet zo vandalistisch , Dat stuit me tegen de borst .
Pennetje 9 uit een voetje halen is toch zo erg niet ? Of voorkomen dat die 9 kontakt maakt.
En dat met die Diodes bij de 6,3 volt snap ik ook niet
Ik ook niet, zie geen diodes bij 6,3V :think:
De gloei mag wel aan de massa, maar er mag geen geleider waar gloeistroom doorgaat gebruikt worden om ook audio te verbinden. Gloeistroom en audio uit elkaar houden anders krijg je gloeibrom in de audio.
Als de twee gloedraden van de ECC99, de twee serieweerstanden gelijk zijn en de middenaftakking van de trafo mooi in 't midden zitten zou die verbinding van pin9 naar massa in principe geen stroom lopen en dus geen kwaad kunnen. Is te proberen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef: wo 21 dec 2022, 16:07
OpaBert schreef: ma 19 dec 2022, 16:49
Ja ik ben niet zo vandalistisch , Dat stuit me tegen de borst .
Pennetje 9 uit een voetje halen is toch zo erg niet ? Of voorkomen dat die 9 kontakt maakt.
En dat met die Diodes bij de 6,3 volt snap ik ook niet
Ik ook niet, zie geen diodes bij 6,3V :think:
De gloei mag wel aan de massa, maar er mag geen geleider waar gloeistroom doorgaat gebruikt worden om ook audio te verbinden. Gloeistroom en audio uit elkaar houden anders krijg je gloeibrom in de audio.
Als de twee gloedraden van de ECC99, de twee serieweerstanden gelijk zijn en de middenaftakking van de trafo mooi in 't midden zitten zou die verbinding van pin9 naar massa in principe geen stroom lopen en dus geen kwaad kunnen. Is te proberen.
Anne
Nou heb ik met geweld dat buiskontaktje er uit gerukt zie de foto
buisvoet gesloopt Bus 9 eruit getrokken
buisvoet gesloopt Bus 9 eruit getrokken
Maar het wordt toch weer een knoeiboel Anne
De diodes naar de trafo wikkeling zitten op de trafo gesoldeerd
Draad groen naar een gnd punt bij aardpunt KT88
Draad groen naar een gnd punt bij aardpunt KT88
Schema Anne Modificatie 6.3 volt 6 sn7
Schema Anne Modificatie 6.3 volt 6 sn7
Dus er loopt audio door die Elco,s nou ben heel benieuwd wat dat voor resultaat gaat geven
Nou ja ik heb nog een paar printen en buisvoetjes Anne dus kan het weer ongedaan maken O:)
En ook die 2 diodes uit de Gelijkrichter Printje Barry en e
En draad aan gnd verbinding ( min grote Elko printje Barry ) dat moet aan het chassis anders is er geen min 6.3 volt
Ik weet maar half waar ik over praat Ik kan gewoon door de bomen het bos niet meer zien :(


Groene draden aan MIN elko Printje Barry Andere draad komt van de blauwe elko tegen de trafo
Groene draden aan MIN elko Printje Barry Andere draad komt van de blauwe elko tegen de trafo
De 1,8 ohm weerstanden om de 14 volt naar 12,6 Volt te brengen moeten ook aan die Soldeer pinnen 2x7 op trafo komen :think:
Ik zie het niet meer zitten
Sloop het er met liefde en plezier uit Anne ik vind helemaal niks :( :!:

Ik kan de 6SN7 Met printje Barry op 6,3 VDC gloeien misschien extra 2x 100 ohm van buispin 7 en 8 naar Gnd om een midden te maken :?: :?:

De ECC99 blijft op 12,6 Volt met midden tap op het zelfde GND punt als van de KT88
Dan loopt de AC gloeistroom wel door die aard verbinding Maar als ik die op 1 hetzelfde gnd pin soldeer loopt er geen rare stromen door chassis :?:
Bijlagen
42FA2263-4057-424F-BD34-7D27468A5085.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef: wo 21 dec 2022, 22:08
Nou heb ik met geweld dat buiskontaktje er uit gerukt zie de foto
Maar het wordt toch weer een knoeiboel Anne
De diodes naar de trafo wikkeling zitten op de trafo gesoldeerd De 1,8 ohm weerstanden om de 14 volt naar 12,6 Volt te brengen moeten ook aan die Soldeer pinnen 2x7 op trafo komen :think:
Ik zie het niet meer zitten
Ipv de pin eruit te halen had je misschien gewoon kunnen voorkomen dat er kontakt met de print is.
Waarom niet een (gaatjes)print met de twee diodes, de elco en de twee 1,8Ω weerstanden erop, ziet er netter uit.
Dus er loopt audio door die Elco,s nou ben heel benieuwd wat dat voor resultaat gaat geven
Door de meeste elcos loopt ook audio, zorgen ervoor dat de plus-kant van de voeding voor audio aan massa zit.
Uitzondering die dat met de twee diodes aan de trafo zit.Dient voor de negatieve spanning van de stroombron en daar komt geen audio door.
En ook die 2 diodes uit de Gelijkrichter Printje Barry en een draad aan gnd verbinding ( min grote Elko printje Barry ) dat moet aan het chassis anders is er geen min 6.3 volt
De min van die elko op de print an Barry moet nu ook naar midden trafowikkeling.
In de oude situatie diende de gloeispanning 6SN7 ook voor de stroombron en moest dan negatief zijn, mocht de trafowikkeling niet aan massa. Nu is 't gewoon positief en dient alleen nog voor de gloei.
Ik kan de 6SN7 Met printje Barry op 6,3 VDC gloeien misschien extra 2x 100 ohm van buispin 7 en 8 naar Gnd om een midden te maken :?: :?:
Bij gloeien met gelijkstroom is er geen brom uit te balanceren, gewoon een kant aan massa. Zit er al aan hier via Barry-printje.
De ECC99 blijft op 12,6 Volt met midden tap op het zelfde GND punt als van de KT88
Dan loopt de AC gloeistroom wel door die aard verbinding Maar als ik die op 1 hetzelfde gnd pin soldeer loopt er geen rare stromen door chassis :?:
Er loopt geen AC-stroom van de gloei naar aarde enkel door de draden van trafo naar buis. De aardverbinding voorkomt dat het hele gloeigebeuren zweeft.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

978C2AAB-8313-43DC-BE9B-9C74ECF6B486.jpeg
978C2AAB-8313-43DC-BE9B-9C74ECF6B486.jpeg (82.02 KiB) 365 keer bekeken
Kijk nog even goed naar die 100uF elco Bert. Zit deze niet verkeerd om.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Hoi Anne ik ben gaatjes board nog niet tegen gekomen na de verhuizing dus dat ligt ergens in een cigarenblik of zo 8-[
Ik heb een draadsteun gebruikt die heb ik met een afstand bus op een bestaand boutje geschroefd
081AD8C7-4B01-495C-9922-F8C62607B730.jpeg
die ECC99 zit op de 2x7 volt met 1,8 ohm in serie in elke draad dat zit op een draadsteun
Dat valt er niet af Zal ik dat nog Finetunen dat het precies links en rechts zelfde spanning is :?:

Midden tap wilde ik op aardpunt zetten tussen de 2 KT88 waar ook de middentap kt88 wikkeling opzit
Geel met Groen er op voor de foto :!: u O:)
7D13F39E-503E-499B-85FF-61AA5A65D600.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: do 22 dec 2022, 21:55
978C2AAB-8313-43DC-BE9B-9C74ECF6B486.jpegKijk nog even goed naar die 100uF elco Bert. Zit deze niet verkeerd om.
Hoi Douwe dat zou zomaar eens kunnen maar ik heb dat eruit gesloopt
Snapte niet waarom het opeens zo moest en ook hing het aan kant los te zweven
Dus ik had ruzie met mezelf en heel die rommel weg
Ik ben dom En het geluk is met de domme zeggen ze Dus ik zet gewoon wisselspanning op die ECC99
En de midden gloeidraad pin 9 zit aan gnd op die print dat is een groot massavlak dat snij je zomaar niet
Weg afijn ik sla weer op hol
Stop ermee wordt er stapel gek van
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Ik had al begrepen dat het je een beetje te veel is. Neem maar even wat rust. Ga lekker muziek luisteren.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ja ik leg te veel druk op mezelf Douwe voel me ook beroerd Wat grieperig
Kan niet tegen de vraagtekens van hoe en waarom
Die versterker speelde geweldig Echt hardstikke goed En nu moet opeens alles anders ik begrijp er niks van
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Ja dat is ook raar. Goed spelen, geen rook, dan zou je toch zeggen “ het is voormekaar”.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Poot 9 is los van massavlak
Bijlagen
6A1FF272-ADCF-41F5-B141-F13295E7A84D.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: do 22 dec 2022, 23:11
Ja dat is ook raar. Goed spelen, geen rook, dan zou je toch zeggen “ het is voormekaar”.
Een was er stuk en die had ik op mijn tafel via een scheidingstrafo Maar hij had zich vergist
Die speelde !
Dus die andere ernaast veel te weinig plek eigenlijk maar die moest ook spanning hebben
Dus die steek in een gewoon stopcontact een geaard stopcontact
Toen met RCA stekkertje erin doen voelde ik het prikken in mijn vingers Of dat kwam door lekspanning tussen de 2 bronnen netspanning
Of doordat de Audio gnd niet aan het chassis zat en dat het gelijkspanning nivo verschil dat ik dat voelde
Mijn audio versterker in de ipad was direkt stuk , die fungeerde als audio bron
Dus dat is de story Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Anne ik leg op mn rug met mn schouders tegen de grond
Al die slimme dingen van je dat wil niet werken bij mij :( Sorry daarvoor
Ik zet er een 6N6P in plaats van die ECC99 , dan gaat hij volgens Demo , ook nog beter klinken
Op de trafo dan als volgt
De 2 X 7 volt is dan voor voeding BiasAutomaat en Inschakel vertraging.
Een 6,3Volt voor de 2 x KT88 zo zit het nu , Midden tap aan Massa .
Een Helft van 6,3Volt = 3,15 Volt +5 Volt is 8,3 Volt AC naar Printje Barry voor de 6N6P+6SN7 gloeidraad
De -6,3 VDC moet ook naar de Stroombron toe met een draadje op print Fasedraaier
+ 6,3 VDC naar Gnd zo zit dat ook bij de MonoBill3

Spanningen op die trafo monobill3 is anders dan die hier in zit , maar da geeft niks
Daar zit geen 2x7 Volt , maar wel de 60 volt , die in deze versterker van een hulptrafo afkomt.
Nu moet de + van de voeding negatief aan Gnd en - naar de BiasAutomaat
Hoop dat dit zo mag :hide:
Nu een lekkere appel
Bijlagen
DD4BA0BC-5F18-4D1B-A65C-C770748E9383.jpeg
A30F6A35-1C45-4AD3-B134-3FC1FD59E904.jpeg
55AD797D-3828-48BD-B83C-B61ABB212932.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Shadow »

Laat het eens liggen tot in het nieuwe jaar Bert :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

Denk ook dat dat het beste is,wat begon als een hestelling is uitgelopen op een enorme warboel.
Schema nu met 60V wikkeling maar niet op de foto trafo ?
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door peterl »

Bert schreef; maar wel de 60 volt , die in deze versterker van een hulptrafo afkomt.

Maar de 360V is ook niet aanwezig op de trafo, ik zie wel 310V.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Klopt peter dit is een trafo voor de Annastacia of de 807 amp van TD
Anne hier is het 48 volt Trafo welke 60 volt levert bij lage belasting
Dat zullen er wel meer hebben gemeten bij die ,kleinere print trafoos
90 Volt DC +/- print
90 Volt DC +/- print
De Test opstelling :proost: :yeah: :rock:
Nu alles op tafel aan het printje Fasedraaier externe voedingen en ga ik wat 6N6P uit sorteren
De Heathkit voor gloeistroom en Hoogspanning 390 Volt de mA meter is wat lui op zondag
Maar dat meet ik met de Keithley 2015 over een 1K serie weerstand 1 volt is 1 mA
De buis hangt onder de print
:think: Dat ik hier wijs uit kan maken
Nou ja zo zit dat in mn bovenkamer ook ongeveer O:)
Bijlagen
- 6.3 volt DC
- 6.3 volt DC
Hoogspanning 390 Volt
Hoogspanning 390 Volt
1 khz 4 volt en 15 Volt is 15 mA
1 khz 4 volt en 15 Volt is 15 mA
Spanning A uit 152,7
Spanning A uit 152,7
Spanning B uit 152
Spanning B uit 152
Step up trafo 1 volt in 10 volt uit
Step up trafo 1 volt in 10 volt uit
Wordt tijd dat ik ga opruimen
Wordt tijd dat ik ga opruimen
De print Fasedraaier
De print Fasedraaier
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Zo eerst 35 stuks 6NP6 gemeten en moet er nog een 10-15 doen maar heb geen doosjes meer liggen
En rare 6NP6-N De N omdraaien 5-6 In ander doosje met afwijkende Gloeistroom van 6,3 Volt 0.9 Amp inplaats van 0,72 Amp
Zijn voor zware mechanische of Pulsgebruik kan er niet goed wijs uit verder meet hij hetzelfde
Waarom zou je een gloeidraad verzwaren voor pulserende belasting :think: vreemd denk eerder dat het ding bestendig gemaakt is tegen hevige klappen
Kan er in ieder geval effe mee vooruit en er een paar reserve buizen bij doen :lol:
Kan er wel een handeltje in gaan doen Alleen ik ben geen handelaar heb er geen ...... aanleg voor
Bijlagen
337EA210-55EC-46AB-A2FC-E88C538CA254.jpeg
39D472F4-E920-4E2C-B86A-80E2DA4DFA76.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Buizen opgeruimd
Verder met de versterker 6,3 volt DC gemaakt en gestabiliseerd en regelbaar is voor de gloeidraad van de 6N6P en de 6SN7
Een printje erbij gezet voor de 6,3 Volt DC Waar de stroombron op zit + aan grnd
Hoho ben nog niet klaar
Vraag Anne
De 6,3 volt welke op de Fasedraaier aan stroombron zit mag ik die uit die 2X7 volt winding pakken
Daar hangt de BiasAutomaat aan En de Inschakel vertraging, kan daar die 6,3 volt uit gepakt worden ?

Anders neem ik die uit de nog een vrije 6,3 Volt wikkeling hoeft bijna niks te leveren 15,4 mA
Bijlagen
23A94C50-817A-4057-BBBB-5940A8EDEB33.jpeg
658FDC01-1BF1-4C06-B1D1-6B59E77F9B69.jpeg
8A95E44E-C1EF-44A4-BA3F-299847E5313D.jpeg
F0F515B4-5432-443B-B47A-F59CEF594821.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

Als de nul van de 2x7V aan de massa ligt is er geen bezwaar. Je krijgt wel iets meer nml zo'n 10V ipv de 6,3V zowel plus als min.Kan voor zowel automaat als stroombron.
Maar tussen de plus en min gelijkrichter uitgangen krijg je ong 20V, weer wat veel voor de vertraging.
Wordt dan weer serieweerstanden voor de relais of weer een 7812 ertussen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef: wo 28 dec 2022, 21:29
Als de nul van de 2x7V aan de massa ligt is er geen bezwaar. Je krijgt wel iets meer nml zo'n 10V ipv de 6,3V zowel plus als min.Kan voor zowel automaat als stroombron.
Maar tussen de plus en min gelijkrichter uitgangen krijg je ong 20V, weer wat veel voor de vertraging.
Wordt dan weer serieweerstanden voor de relais of weer een 7812 ertussen.
Anne
Ik kijk wel eventjes morgen ik heb ook nog een 6,3 met midden tap dus 2x3,15 kan er zowel bij als er af O:)
Dankjewel Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Nou dat gaat niks worden de eerste paar dagen
Vanmorgen behang verwijderd en gaten gevuld
Nou ben ik er klaar mee voor vandaag
Morgen komen ze behangen :yeah:
Dan is er het halletje nog te doen , maar dat mag ook begin volgend jaar :lol:
Plaats reactie