TS2019-PP80

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door SSassen »

Het is nog niet te laat, dat frontend met die DN2540's dat kan echt niet.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Jaweeeeeellll er spelen al een hele bult versterkers op die manier… of bedoel je alleen die dn2540 voor die andere versie?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef: ma 05 dec 2022, 14:59
Jaweeeeeellll er spelen al een hele bult versterkers op die manier… of bedoel je alleen die dn2540 voor die andere versie?
Ik heb alleen het schema op de 1e pagina gezien!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Nou ja, de pcb’s en onderdelen liggen er nu en er zijn goed werkende versies van. Ik sta met de rug tegen de muur, er is geen weg terug…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TS2019-PP80

Bericht door Pjotr »

Veel kan er niet stuk, hooguit een fetje en/of weerstandje. Zie/ruik je vanzelf :mrgreen: Lijkt mij niet iets om je op voorhand zorgen over te gaan maken. En i.d.d. is het al eens eerder gebouwd zonder dat de brandweer uit moest rukken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Trafco’s besteld. Ben alweer benieuwd wat daar aan extra kosten overheen komt als de besteller op de stoep staat…
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: TS2019-PP80

Bericht door MarcelvdG »

Leeuwarden schreef: di 29 nov 2022, 15:56
democles schreef: di 29 nov 2022, 14:10
Wist niet dat er op de print een TO92 type DN2540 was bedoeld.
Waar ik op doelde waren de TO220 types.
Maar over dit TO92 type DN2540 kan ik niks zeggen...... :?
Mocht er iets fout gaan dan heb je nu in ieder geval een alternatief. :)
Zou er qua statische elektriciteit gevoeligheid verschil zijn tussen een TO92 en TO220 behuizing?

Lijkt mij een vraag voor Peter?
Ik ben Peter niet, maar in een grotere behuizing wordt bij een gegeven potentiaal meer lading opgeslagen, waardoor de boel sneller stuk gaat bij ESD-tests volgens het charged device model. Dat geldt dan alleen als de chip precies hetzelfde is.

Meestal zitten er in grotere behuizingen dikkere MOSFET's die meer lading nodig hebben om stuk te gaan en die dus juist minder kwetsbaar zijn dan een klein MOSFET'je.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Dank, was best benieuwd naar de reden!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TS2019-PP80

Bericht door Pjotr »

Tja, of het sneller of langzamer stuk gaat... Ze gaan i.i.g. niet door ESD stuk wanneer ze in de print gesoldeerd zitten en voorzien zijn van de benodigde weerstanden en de 2 zenerdioden op de gate. Ze zijn alleen kwetsbaar zo los in het wild. Pas dan op voor statische elektriciteit en laat ze dan ook in het ESD-veilige zakje zitten. Werk i.i.g. op een ESD veilige ondergrond. Hoeft niet per se een ESD mat te zijn, kan ook b.v. stuk blank triplex zijn. Soldeer eerst de overige componenten op de print en als laatste de fet. Soldeer dan eerst de source, dan de drain en als laatste de gate. Moet goed gaan.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: wo 07 dec 2022, 21:48
Soldeer dan eerst de source, dan de drain en als laatste de gate. Moet goed gaan.
Check! Eerst de andere onderdelen solderen en dan de DN2540. Nooit geweten dat de volgorde, s-d-g, ook van belang is…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TS2019-PP80

Bericht door Pjotr »

De gate is wat kwetsbaar is. Dus die als laatste. Dan wordt ie beschermd door de zenerdioden.

B.t.w. In de DN2540 met een TO220 jas zit dezelfde chip als die met een TO92 jas. Kan alleen meer vermogen dissiperen. Qua ESD maakt het niet uit.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Erwin, vraag aan jou: Ik zie R13 en R14 op de voedingsprint niet terug in het schema of de begeleidende tekst. Zie ik iets over het hoofd? Kunnen ze er beide domweg op? (weerstand 1M)
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

R13 en 14 zijn belastingweerstanden voor de FET. Ze zetten de Fet iets open, voordat de buizen zelf stroom gaan trekken. Het opkomen van de voeding gaat dan wat gelijkmatiger.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Dank, gewoon erop zetten dus.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

En gister bericht gekregen dat de trafoos uit Servie in aantocht zijn. De track and trace geeft echter een foutmelding dus eerst maar eens een paar dagen afwachten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Nu de trafo’s in aantocht zijn wordt het tijd om het restant van de onderdelen ook bij elkaar te sprokkelen.
Een van de dingen die ik nog nodig heb zijn buisvoetjes. Ik wil die graag “blind” door de bovenste plaat van de kast laten komen.
De buisvoeten moeten dus op de onderste plaat van de kast worden gemonteerd en dan met afstandbussen op de juiste hoogte worden gemonteerd. Wie heeft een tip/link naar waar ik iets dergelijks kopen kan. (Ik ben tijdens een korte speurtocht alleen buisvoeten tegen gekomen die geklemd worden en waarbij dus altijd boutjes zichtbaar blijven)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Nog een vraag: FP1 van de voeding dient ter koeling aan de kast te moeten worden gebout. Ik neen aan dat een klein koelprofiel ook kan? En hoe groot zou die dan moeten zijn?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TS2019-PP80

Bericht door ray5150 »

Is er op de PCB ruimte voor een koelprofiel, en hoe groot is die ruimte dan ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Barry2001 »

Leeuwarden schreef: zo 25 dec 2022, 10:24
Nu de trafo’s in aantocht zijn wordt het tijd om het restant van de onderdelen ook bij elkaar te sprokkelen.
Een van de dingen die ik nog nodig heb zijn buisvoetjes. Ik wil die graag “blind” door de bovenste plaat van de kast laten komen.
De buisvoeten moeten dus op de onderste plaat van de kast worden gemonteerd en dan met afstandbussen op de juiste hoogte worden gemonteerd. Wie heeft een tip/link naar waar ik iets dergelijks kopen kan. (Ik ben tijdens een korte speurtocht alleen buisvoeten tegen gekomen die geklemd worden en waarbij dus altijd boutjes zichtbaar blijven)
Je kunt ook standaard buisvoetjes gebruiken. Ik heb ze (GU50PP) toen op alu plaatjes geschroefd die op de plaat-onder-de-topplaat zitten, maar dat hoeft eigenlijk ook niet eens. Dit bedoel ik:
verz.jpg
verz1.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Dit is inderdaad ongeveer de bedoeling, thanks!
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

Nog een vraag: FP1 van de voeding dient ter koeling aan de kast te moeten worden gebout. Ik neen aan dat een klein koelprofiel ook kan? En hoe groot zou die dan moeten zijn?
FP1 verstookt ongeveer 2,3 Watt. Met een koelblok van 15 K/W of een kleiner getal zit je wel goed denk ik.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

elpeewee schreef: zo 25 dec 2022, 15:41
Nog een vraag: FP1 van de voeding dient ter koeling aan de kast te moeten worden gebout. Ik neen aan dat een klein koelprofiel ook kan? En hoe groot zou die dan moeten zijn?
FP1 verstookt ongeveer 2,3 Watt. Met een koelblok van 15 K/W of een kleiner getal zit je wel goed denk ik.
Bijvoorbeeld zoiets dus: https://nl.rs-online.com/web/p/heat-sin ... ns/1686245

Dat moet makkelijk in te passen zijn lijkt me!
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

Met wat geknutsel kom je een heel eind. Als je zover bent plaats de stuurprint zo dicht mogelijk bij de buisvoeten, want anders heb je kans op oscillatie.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Ga ik doen!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TS2019-PP80

Bericht door Ah!buis »

elpeewee schreef: zo 25 dec 2022, 20:40
Met wat geknutsel kom je een heel eind. Als je zover bent plaats de stuurprint zo dicht mogelijk bij de buisvoeten, want anders heb je kans op oscillatie.
Als de buizen niet op de print zitten dan de stopweerstanden (stuurrooster, schermrooster) niet op de print maar aan de buisvoet.
Anne
Plaats reactie