Ik vermoed dat de bult waar jij het over hebt na laagdoorlaatfiltering is. Het bemonsteringstheorema zegt alleen dat je een herhalend spectrum krijgt en dat je alles boven de Nyquistfrequentie (halve bemonsteringsfrequentie) moet wegfilteren als je dat niet wilt, niet dat er niets rond of op de Nyquistfrequentie kan staan voordat je begint te filteren.
Voorbeeld: als het tijddiscrete signaal bestaat uit de monsters +1, -1, +1, -1 enzovoort is er een spectrale component op de Nyquistfrequentie. Aangezien er geen anti-aliasfilter achter de sigma-deltamodulator zit, komt alles wat een sigma-deltamodulator rond de Nyquistfrequentie produceert in het DSD-signaal terecht.
Ik moet even op zolder kijken voor die literatuur waar je om vroeg. Hieronder staan een paar simulatieplaatjes van een sigma-deltamodulator die op 28,224 MHz draait, de horizontale as is de frequentie in kilohertz, de verticale as is logaritmisch, elk groot hok is een factor 10 dus 20 dB. De twee grafieken zonder toon net onder de Nyquistfrequentie zijn voor geditherde quasi-multibitssystemen, die met piek is een chaotische eenbitter. Zonder chaos zou de piek veel hoger zijn. Het ingangssignaal was een kleine offset.
Het is gesimuleerd met een paar Pascalprogrammaatjes, ik weet alleen niet meer precies welke van de vele Pascalprogrammaatjes die ik op mijn computer heb staan. Als je wilt, kan ik dat uitzoeken.