Elektor Fortissimo bouwkit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7
Contacteer:

Re: Elektor Fortissimo bouwkit

Bericht door Kappa7 »

Ik heb hier deze voeding nog liggen, misschien is het wat voor je?
Mag je zo hebben als dat bruikbaar is.
IMG_20221017_210517.jpg
IMG_20221017_210443.jpg
Heb ik ooit gekregen om wat mee te experimenteren maar nooit gebruikt.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

timpert schreef: ma 17 okt 2022, 16:56
Maar goed, soms irriteert het me een beetje dat slordig gebruik van begrippen in audio beter wordt geaccepteerd dan in om het even welke andere technische discipline.
Ach, ruimtevaarttechnici hebben wel eens onbedoeld een Marslander laten neerstorten door slordig met eenheden om te gaan...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Kappa7 schreef: ma 17 okt 2022, 21:12
Ik heb hier deze voeding nog liggen, misschien is het wat voor je?
Mag je zo hebben als dat bruikbaar is.
IMG_20221017_210517.jpg
IMG_20221017_210443.jpg
Heb ik ooit gekregen om wat mee te experimenteren maar nooit gebruikt.
Ha George, dat is een 2x46V uitvoering volgens mij, dat gaat helaas niet in deze toepassing. Wel vriendelijk bedankt voor je aanbod :goedzo:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is best een lastige. Ik heb zelf deze gebruikt: https://nl.aliexpress.com/i/10050024217 ... pt=glo2nld van 35V voor 2x UcD180. Maar die is ook ongeregeld. En als ik zo rond zoek zijn eigenlijk de meeste symmetrische audio SMPS'en ongeregeld. Wat op zich niet zo onlogisch is.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef: di 18 okt 2022, 9:25

Ha George, dat is een 2x46V uitvoering volgens mij, dat gaat helaas niet in deze toepassing. Wel vriendelijk bedankt voor je aanbod :goedzo:
Zou het niet mogelijk om door een bepaalde weerstand aan te passen, je de uitgaande spanning omlaag kan brengen ?
Of is dat te simpel gedacht van mij ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als het een geregelde is zou dat in principe moeten kunnen, zeker. Maar dat zijn de Hypexen over het algemeen niet.
timpert

Bericht door timpert »

Kijk ik naar het "probleemgebied", de instelling van de bias, dan zie ik dat de ruststroom wordt ingesteld door de stroom door R44 t/m R47. De stroom door de biasdiodes in de thermalTrak torren heeft een vaste verhouding met de collectorstroom, dus de biasstroom is evenredig met de voedingsspanning in dit geval. De bootstrap condensatoren filteren de spanning over R45 en R46, waardoor de schakeling geen last heeft van rimpel, maar wel van langzame veranderingen. Zolang je maar een voedingsspanning hebt die op een schaal van ongeveer 50 ms en langer stabiel is, blijft de versterker een constante ruststroom houden. Op deze tijdsschaal kan je zelfs met fase-aansnijding een stabiele spanning bereiken als je avontuurlijk wil doen.
20220614102537_210364-1-medium-power-amp-schematic-v120.png
Laatst gewijzigd door timpert op di 18 okt 2022, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yup, maar die bias gaat wel met de netspanning mee zo. Lijkt mij eigenlijk niet zo'n probleem. Behalve dat deze constructie nou niet erg de PSRR bevordert. Bij de bias instelling in de Ulti-Amp uit 1994 zit dat gewoon in de collectors van T13 - T16 en een Vbe multiplier zoals gebruikelijk. Maar dan heb je geen bootstrap en wat minder uitsturingsruimte. Of dat nou erg is? Zal het schema van de Ulti-Amp vanavond even scannen. Hier loopt een draadje er over: https://www.diyaudio.com/community/thre ... amp.11523/ Staat ook het schema, alleen niet zo duidelijk gescand.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Korte update: De SMPS800RE voedingen staan bij Audiophonics op levertijd, heb Connexelectronics een mail gestuurd met de vraag of de voedingen op voorraad zijn. Antwoord was ja, dit was 20 okt. Heb ze besteld, we zijn nu 3 weken verder, achteraan gemailed en het antwoord is dat ze bij de transporteur liggen die in Covid lockdown zitten. Zijn dus nog steeds in China. Speelt idd nu daar, ga er maar even vanuit dat dit verhaal de waarheid is :^o
Inmiddels staat de versterker ook in Elektor: https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-282
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Is dat koelprofiel op de foto alles wat er aan koeling nodig is?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Yep.
Leeuwarden

Dit is toch een klasse AB versterker? Ja dus… Ben heel benieuwd naar het resultaat!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja AB inderdaad, zal allemaal wel meevallen met warm worden. Koelblok is best fors, geen zorgen dat dit niet genoeg is. En het koelblok zit erbij als je de kit koopt.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Voedingen zijn (eindelijk) binnen:
IMG_7216.jpg
De mains connectoren zitten er los op, bij de onderste heb ik die er maar even afgehaald om te testen. Links onderaan zit een doorverbinding van de mains switch, als ik er sap op zet start de boel wel op, led licht op, maar ik zie geen +/- 40V aan de uitgang. Ik moet nog iets doen denk ik, kan het te maken hebben met onvoldoende load op de uitgang? Heb 2 dikke 470 Ohm / 7W weerstanden op de uitgang gezet, maar ook dan blijft de spanning laag, iets van 2V. Wat ik kan bedenken is dat de load nog te laag is, bij 40V is het maar 85mA, moet ik even iets zoeken waarmee ik 'm beter kan belasten.
Datasheet: http://connexelectronic.com/wp-content/ ... S800RE.pdf
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: zo 16 okt 2022, 16:15
Heb dit ontwerp ook al heel lang geleden in Elektuur gezien, zeker 20 jaar terug. Volens mij is het hetzelfde eventjes afgestoft. Die brute RC frequentie compensatie bij de ingang trap komt mij bekend voor...
timpert schreef: zo 16 okt 2022, 15:48
In het artikel zelf raden ze juist een smps aan, de versterker heeft een constante spanning nodig. Trafo met brugcel en elco's wordt vrij expliciet afgeraden.
Hmm, dat lees ik er dan weer niet in terug. Zou ook geen compliment voor de PSRR zijn. Vind trouwens wel dat ie erg goochelt met vervormingscijfers. 0,004% is toch vrij standaard vandaag de dag.
Juist, oude wijn, nieuwe zakken, meh …
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ik denk niet dat de belasting er iets mee te maken heeft. Gebruik je misschien een veiligheidstrafo en komt daar wat weinig spanning uit ? Er is een ondergrens beveiliging zeggen ze.
En de Aux uitgang, doet die het ook niet ?
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb 'm nog wat steviger belast, werkt ook niet, denk dat je gelijk hebt. Heb nog geprobeerd eerst mains aan te sluiten en vervolgens de switch te sluiten, maar ook dat gaat niet. Nee de Aux uitgangen (zou 12V moeten zijn) doen het ook niet. Kan de andere nog even proberen, om te zien of het exemplarisch is, maar denk dat ik nog iets moet doen om 'm te laten opstarten. De documentatie is ook nogal summier.
Ja ik bied 230V aan op mains.

En ik neem aan dat hier bedoelt wordt dat bij J1 en J2 'open' mains geschikt is voor 120V en 230V:
Voltage set.JPG
Voltage set.JPG (23.3 KiB) 318 keer bekeken
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Voor 230 beslist GEEN jumper als je de elco's niet gelijk wilt lanceren in een wolk van rook.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: di 22 nov 2022, 12:08
Voor 230 beslist GEEN jumper als je de elco's niet gelijk wilt lanceren in een wolk van rook.
Is wel een pro-tip voor oud en nieuw natuurlijk! :mrgreen:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Andere exemplaar geprobeerd, start netjes op.. die eerste weer aangesloten, start ook netjes op. Schiet mij maar lek.
Leeuwarden

Pang!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Begrafenis ondernemer sturen, nee toch? :hide: Jan schiet vaak mis, alleen maar herrie. :lol: :lol:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Kan het niet reproduceren helaas. Ik gebruik een autorange multimeter, heeft die op een verkeerd bereik gestaan? kan ik me ook haast niet voorstellen. Even getikt en geklopt met de kop van een schroevendraaier, op de print zit ook niks los oid. Naja. Heb diegene gemerkt die eerst vreemd deed, misschien kom ik het later nog weer tegen. Saudi-Arabië wint van Argentinië, gebeuren meer vreemde dingen vandaag :mrgreen:
Maar weer verder.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb de ZBA CA project doos op de kop gezet en kom nog van alles tegen wat ik daar gebruikt heb, kan hier zo weer mee, wordt het een geïntegreerde versterker. Hoofdtelefoon versterker, phono voorversterker, input select met potmeter, 'harde' aan/uit schakelaar, en een nette symmetrische voeding. Details van deze printen / schakelingen zie ZBA CA onderschrift :relax:
IMG_7241.jpg
TabCam

Bericht door TabCam »

En, heb je er al geluid uit de Fortissimo gekregen en mee gespeeld? Ben benieuwd naar ervaringen!
Plaats reactie