Quad cd3 bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Quad cd3 bouwen
Hoihoi, ik ben nieuw hier op het forum en de reden dat ik me heb aangemeld is omdat ik al best een lang tijdje droom van de aanschaf van een nieuw-gereviseerd Quad 33-303 setje met een cd-aansluiting en twee zelfgebouwde LS3/5(a) speakers. Dat sparen dat gaat maandelijks gestaag door. Echter in dat plaatje zit ook een cd-speler, een Quad cd3 zeg maar. Aangezien die niet bestaan ga ik m zelf maken.
Ik heb op Marktpl. een Yamaha Natural Sound CDX-E400 cd-speler gekocht voor €72,50 en een defecte Quad fm3 voor €50. Het één moet in de ander. Dat is stap 1 in de verwezelijking van mn droom. Binnen een paar dagen wordt het bezorgt door de koerier, dan gaat het 3D-puzzelen beginnen, zin in.
Wat ik me afvraag of jullie het heiligschennis vinden als ik die mooie vintage fm3 opoffer voor een persoonlijke gril. #woke
Word vervolgd
Groetjes Ronny
Ik heb op Marktpl. een Yamaha Natural Sound CDX-E400 cd-speler gekocht voor €72,50 en een defecte Quad fm3 voor €50. Het één moet in de ander. Dat is stap 1 in de verwezelijking van mn droom. Binnen een paar dagen wordt het bezorgt door de koerier, dan gaat het 3D-puzzelen beginnen, zin in.
Wat ik me afvraag of jullie het heiligschennis vinden als ik die mooie vintage fm3 opoffer voor een persoonlijke gril. #woke
Word vervolgd
Groetjes Ronny
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Quad cd3 bouwen
hoi Ronny, welkom hier! gaaf plan, ga ik volgen
beter dat de behuizing goed gebruikt wordt dan dat t ding in de kliko gaat toch?
beter dat de behuizing goed gebruikt wordt dan dat t ding in de kliko gaat toch?
Re: Quad cd3 bouwen
Pakketjes zijn binnen, unboxing, cd-speler even laten spelen, schroevendraaier erbij en hup de kap eraf.
Oeps bammertje... De printplaat is net iets te groot voor de radiobehuizing. Dat gaat never nooit passen.
Een 'lade' onder de Quad installatie met daarin de print, de cd-voeding en cd-lade passen dan makkelijk in de fm3. Alleen nog bedenken hoe en waar ik de display met de knopjes ga verwerken.
Oeps bammertje... De printplaat is net iets te groot voor de radiobehuizing. Dat gaat never nooit passen.
Een 'lade' onder de Quad installatie met daarin de print, de cd-voeding en cd-lade passen dan makkelijk in de fm3. Alleen nog bedenken hoe en waar ik de display met de knopjes ga verwerken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Quad cd3 bouwen
Welkom hier Ronny, leuk project! Zou je plaatjes direct willen uploaden naar het forum? Hier staat hoe, heb het nu voor je gedaan.
Re: Quad cd3 bouwen
Ik zou toch echt een andere speler pakken.
Cd spelers zijn bijna te geef en dan hou je de charme van van de quad set.
Of de print draaien en de diepte in gaan.
Cd spelers zijn bijna te geef en dan hou je de charme van van de quad set.
Of de print draaien en de diepte in gaan.
Re: Quad cd3 bouwen
@Barry2001 thanx! ik was er al mee bezig maar je was me voor
Ja de diepte in had ik ook aan zitten denken maar de boekenkast waar mn installatie in staat is maar 30cm diep en dan past de hele installatie dus ook niet. Dus ga ik vooralsnog dat idee met een platte bak onder de installatie verder uitwerken.
Het enigste uitdaging nu is om de juiste ''verlengkabeltjes" te vinden voor de flatcables die aan de display en de cd-lade zitten, vooral die aan de laserkop moet genoeg beweegruimte hebben om de kop ongestoord de cd te laten lezen. Bij VanallesenMeer.nl hebben ze 14- en 16-aderige AWM-20624-FFC-kabel in verschillende lengtes dus dat zou moeten lukken.
Ja de diepte in had ik ook aan zitten denken maar de boekenkast waar mn installatie in staat is maar 30cm diep en dan past de hele installatie dus ook niet. Dus ga ik vooralsnog dat idee met een platte bak onder de installatie verder uitwerken.
Het enigste uitdaging nu is om de juiste ''verlengkabeltjes" te vinden voor de flatcables die aan de display en de cd-lade zitten, vooral die aan de laserkop moet genoeg beweegruimte hebben om de kop ongestoord de cd te laten lezen. Bij VanallesenMeer.nl hebben ze 14- en 16-aderige AWM-20624-FFC-kabel in verschillende lengtes dus dat zou moeten lukken.
Re: Quad cd3 bouwen
Je zou dan toch eens naar een andere CD speler kunnen kijken.
Als je dan iets neemt wat al in een vergelijkbare behuizing zit dan zal het allemaal wat makkelijker in te passen zijn.
Mogelijk is de TEAC PD-301 een optie.
https://audio.com.pl/testy/stereo/odtwa ... 1-ai-301da
Lijkt me makkelijker in te passen en je krijgt er gelijk ook DAP+ bij. blijft het toch een beetje een tuner ook
Als je dan iets neemt wat al in een vergelijkbare behuizing zit dan zal het allemaal wat makkelijker in te passen zijn.
Mogelijk is de TEAC PD-301 een optie.
https://audio.com.pl/testy/stereo/odtwa ... 1-ai-301da
Lijkt me makkelijker in te passen en je krijgt er gelijk ook DAP+ bij. blijft het toch een beetje een tuner ook
Re: Quad cd3 bouwen
Tja daar zeg je zoiets Kappa7 maar €450,- ? Toch nog ff verder sleutelen met wat ik al heb
Heb de hele verdere dag zitten puzzelen en tekenen. Ik ga de tuner dieper maken, 32,5cm. Dat is ook de diepte van de eindversterker. Die twee kunnen mooi naast elkaar staan met de voorversterker op de tuner.
Ik heb ook zitten googlen met het idee om de draaiknop te gebruiken voor power/eject/play/pauze/skip. Eerst dacht ik aan microswitches achter de draaiknop maar het zou mss nog mooier zijn met reed-contacten, dan hoeft ik achterop de draaiknop alleen nog een magneetje te plakken/schroeven.
Op de printplaat kan ik de desbetreffende drukknopjes parallel doorlussen naar microswitches of reedcontacten.
Het oude dikke plexiglas zenderschermpje zou ik als frontje op de cd-lade kunnen bevestigen. En dat vind ik eng, er moeten aan 4 zijden een paar milimetets af, oud plexiglas
kan het maar 1 x fout doen. Das nog een aandachtspuntje
Heb de hele verdere dag zitten puzzelen en tekenen. Ik ga de tuner dieper maken, 32,5cm. Dat is ook de diepte van de eindversterker. Die twee kunnen mooi naast elkaar staan met de voorversterker op de tuner.
Ik heb ook zitten googlen met het idee om de draaiknop te gebruiken voor power/eject/play/pauze/skip. Eerst dacht ik aan microswitches achter de draaiknop maar het zou mss nog mooier zijn met reed-contacten, dan hoeft ik achterop de draaiknop alleen nog een magneetje te plakken/schroeven.
Op de printplaat kan ik de desbetreffende drukknopjes parallel doorlussen naar microswitches of reedcontacten.
Het oude dikke plexiglas zenderschermpje zou ik als frontje op de cd-lade kunnen bevestigen. En dat vind ik eng, er moeten aan 4 zijden een paar milimetets af, oud plexiglas
Re: Quad cd3 bouwen
Ga eens op zoek naar een fablab oid in de buurt. Als ze daar een lasersnijder hebben dan kan dat perfect.
Re: Quad cd3 bouwen
het idee om de tuningknop om te bouwen naar cd-speler bediening. Orgineel kan je de tuningknop 3 mm indrukken om 1 van de 4 zendervoorkeurpijltjes te verschuiven. die functie gebruik ik om de drukknopjes te bedienen. Zo hoef ik geen extra knoppen in het frontje weg te werken wat nooit echt mooi strak wordt.
daarvoor gebruik ik drukknopjes van €0,75/st, van metaal dus hopelijk redelijk degelijk
http://www.elektronica-componenten.nl/e ... s/PS10B2BK
(het idee van de reedcontacten heb ik losgelaten vanwege de mogelijke afstelproblemen, als het magneetje op de tuneknop maar iets te sterk is schakelt ie alle functies met het ronddraaien van de tuningknop, wat niet de bedoeling is.)
daarvoor gebruik ik drukknopjes van €0,75/st, van metaal dus hopelijk redelijk degelijk
http://www.elektronica-componenten.nl/e ... s/PS10B2BK
(het idee van de reedcontacten heb ik losgelaten vanwege de mogelijke afstelproblemen, als het magneetje op de tuneknop maar iets te sterk is schakelt ie alle functies met het ronddraaien van de tuningknop, wat niet de bedoeling is.)
Re: Quad cd3 bouwen
Het hele schermpje kan ik nergens kwijt en is ook niet echt nodig dat het allemaal zichtbaar is.
alléén de functie PLAY en PAUZE zou ik ervan willen gebruiken. Iemand een idee hoe ik die 2 kan 'aftappen' om er 2 kleine ledjes voor in in de plaats kan zetten in het frontje ?
alléén de functie PLAY en PAUZE zou ik ervan willen gebruiken. Iemand een idee hoe ik die 2 kan 'aftappen' om er 2 kleine ledjes voor in in de plaats kan zetten in het frontje ?
Re: Quad cd3 bouwen
afgelopen dagen getekend en ik ben eruit : Het past allemaal
*wat ik met het led-schermpje kan weet ik nog niet, voorlopig dus maar geen scherm-info
*Door de printplaat op z'n kop boven de cd-speler unit te monteren kom ik ook mooi uit met de flatcable (CB1) van de laser naar de print.
*Het verenstaal van het klik.klik. van de tuneknop is nog een aandachtspuntje. De vrije ruimte tussen die draaiknop en een 'ribbetje' van het frontje is maar 2 mm waartussen het verenstaal de klikjes moet verzorgen en de kopse kanten lopen schuin weg. Omdat ik de tuneknop ook in druk om de drukschakelaartjes erachter te bedienen wordt het veertje ook zijwaarts geduwd. Misschien toch nog een andere constructie bedenken om dat vorm te geven.
maar de 3D-puzzel zit erop.
bestelling is de deur uit:
8 st drukknopjes NO € 5,52
14pins AWM20624 flatcable 1mm, B-type € 0,75
14pins AWM20624 flatcable 1mm, A-type € 0,77
16pins AWM20624 flatcable 1mm, A-type € 2,45
PH-2.0 connectors (assorti) 40 st. € 6,95
servo-kabel, 3 ader, 2 mtr. € 2,30
Dit weekend naar de bouwmarkt voor Aluminiumplaat 0,8mm
En dan kan het bouwfeest beginnen.
Hier de tekeningen voor wie ook nog een verbouwklusje zoekt.
*wat ik met het led-schermpje kan weet ik nog niet, voorlopig dus maar geen scherm-info
*Door de printplaat op z'n kop boven de cd-speler unit te monteren kom ik ook mooi uit met de flatcable (CB1) van de laser naar de print.
*Het verenstaal van het klik.klik. van de tuneknop is nog een aandachtspuntje. De vrije ruimte tussen die draaiknop en een 'ribbetje' van het frontje is maar 2 mm waartussen het verenstaal de klikjes moet verzorgen en de kopse kanten lopen schuin weg. Omdat ik de tuneknop ook in druk om de drukschakelaartjes erachter te bedienen wordt het veertje ook zijwaarts geduwd. Misschien toch nog een andere constructie bedenken om dat vorm te geven.
maar de 3D-puzzel zit erop.
bestelling is de deur uit:
8 st drukknopjes NO € 5,52
14pins AWM20624 flatcable 1mm, B-type € 0,75
14pins AWM20624 flatcable 1mm, A-type € 0,77
16pins AWM20624 flatcable 1mm, A-type € 2,45
PH-2.0 connectors (assorti) 40 st. € 6,95
servo-kabel, 3 ader, 2 mtr. € 2,30
Dit weekend naar de bouwmarkt voor Aluminiumplaat 0,8mm
En dan kan het bouwfeest beginnen.
Hier de tekeningen voor wie ook nog een verbouwklusje zoekt.
Re: Quad cd3 bouwen
inmiddels ligt de fm3 ook helemaal uit elkaar maar wat hebben ze dat radiootje mooi ontworpen en gemaakt #chapeau aan Quad 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Quad cd3 bouwen
Heel gaaf, geen half werk zo! Er benieuwd wat je ervan gaat maken.
Dat display is een VFD, die hebben vaak een chip aan boord waarmee je kunt multiplexen, zodat het display niet erg veel pootjes hoeft te hebben. Zal van het display afhangen of het makkelijk af te takken is, je kunt denk ik eenvoudiger iets maken aan de schakelaars die je gaat gebruiken. Simpel schakelingetje die een led doet oplichten oid.
Dat display is een VFD, die hebben vaak een chip aan boord waarmee je kunt multiplexen, zodat het display niet erg veel pootjes hoeft te hebben. Zal van het display afhangen of het makkelijk af te takken is, je kunt denk ik eenvoudiger iets maken aan de schakelaars die je gaat gebruiken. Simpel schakelingetje die een led doet oplichten oid.
Re: Quad cd3 bouwen
Ohja
dankje voor de tip, Barry2001
Als ik op play druk dan moet dat ergens te meten zijn op die print, 3 volt tussen GND en ? zou mooi zijn. Kan dat zonder gevaar dat ik die print verknoei of een ic reset of.... ? Ook al doe ik super voorzichtig.
Als ik op play druk dan moet dat ergens te meten zijn op die print, 3 volt tussen GND en ? zou mooi zijn. Kan dat zonder gevaar dat ik die print verknoei of een ic reset of.... ? Ook al doe ik super voorzichtig.
Re: Quad cd3 bouwen
Ivm het schermpje zit ik al een paar dagen te denken aan een andere constructie. Om door middel van een flexibel buisje het licht van de play en pauze naar het frontje te leiden. Heeft hier iemand ervaring mee? Zou het kunnen werken als je zo'n staafje op het schermpje monteert? Of is het licht van de display te zwak?
Re: Quad cd3 bouwen
Blokje voor de drukknopjes is af. Ik ga dit blokje gebruiken zodat ik de moertjes die bij de drukknopjes zitten achterwege kan laten. Zo kan ik de diepte van de drukknopjes beter afstellen
Eerst gaatjes geboord van 5,5mm (M7x 0,8=5,6) en toen met de accuboor met een tap M7x0,75 schroefdraad erin gedraaid .
Voor de daadwerkelijke knopjes het gat 3 mm diep ingeboord met 10mm boor, zodat ze vroj kunnen bewegen.
Eerst gaatjes geboord van 5,5mm (M7x 0,8=5,6) en toen met de accuboor met een tap M7x0,75 schroefdraad erin gedraaid .
Voor de daadwerkelijke knopjes het gat 3 mm diep ingeboord met 10mm boor, zodat ze vroj kunnen bewegen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Quad cd3 bouwen
Ja is te zwak. Lightguides zijn bedoelt om op of direct boven een led te plaatsen, een lightguide op een vfd scherm zal het niet doen. Maar kun je niet een contactje aftappen van de toetsen die je wilt weer geven? Dus dat je het hele display niet gebruikt.Rønny schreef: ↑za 26 nov 2022, 13:33Ivm het schermpje zit ik al een paar dagen te denken aan een andere constructie. Om door middel van een flexibel buisje het licht van de play en pauze naar het frontje te leiden. Heeft hier iemand ervaring mee? Zou het kunnen werken als je zo'n staafje op het schermpje monteert? Of is het licht van de display te zwak?
image.jpg
Re: Quad cd3 bouwen
met een kolomboormachine om de gaatjes haaks te boren. Wil geen scheef zittende schakelaartjes. Het tappen met een accuboor,uit t handje gedaan
Re: Quad cd3 bouwen
Dit is ff mn kladblok met linkjes en wat ik er bij bedenk voor mn project
https://slomkowski.eu/tutorials/determi ... t-display/
Als ik het goed begrijp zou ik dus een ander simpeler displaytje kunnen zoeken wat +/- dezelfde spanningen gebruikt als de orginele display, evt dat simpeler display met een eigen voeding. En de pootjes die play en pauze spanning geven gebruiken om de sigmenten van spanning te voorzien.
Een heel slank displaytje zou wel nog passen onder de cd-lade, achter het zenderscherm, ter hoogte van dat onderste oranje strookje. Dat zou wel gaaf zijn. En dan niet alleen play en pauze maar ook welk nummer van de cd en het speeltijdklokje. Letterhoogte een mm of 7, wat door het oranje schijnt..
vet
Is dat wat je bedoelt Barry?
https://slomkowski.eu/tutorials/determi ... t-display/
Als ik het goed begrijp zou ik dus een ander simpeler displaytje kunnen zoeken wat +/- dezelfde spanningen gebruikt als de orginele display, evt dat simpeler display met een eigen voeding. En de pootjes die play en pauze spanning geven gebruiken om de sigmenten van spanning te voorzien.
Een heel slank displaytje zou wel nog passen onder de cd-lade, achter het zenderscherm, ter hoogte van dat onderste oranje strookje. Dat zou wel gaaf zijn. En dan niet alleen play en pauze maar ook welk nummer van de cd en het speeltijdklokje. Letterhoogte een mm of 7, wat door het oranje schijnt..
Is dat wat je bedoelt Barry?
contactje aftappen[/quote
