zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zuivere DSD dac
Mooi werk Jeroen!
Ik bedacht me net dat windowing sowieso weinig zin heeft met een average van binaire signalen. Er kan hoogstens 1 bit in en uit geschoven worden, dus -1, 0 of 1.
Ik bedacht me net dat windowing sowieso weinig zin heeft met een average van binaire signalen. Er kan hoogstens 1 bit in en uit geschoven worden, dus -1, 0 of 1.
Re: zuivere DSD dac
En nog even iets anders. Ik heb eerder gesproken over stoom van 0 tot maximaal 32mA. Dat zou echter alleen gebeuren indien het circuit belast wordt met een opamp IV converter waarbij op de uitgang van het weerstandsnetwerk een virtuele 0 wordt gezet. De uitgangspanning wordt dan bepaald door de weerstand in de opamp IV converter.
In het originele DSC1 ontwerp van Jussi Laako (Signalyst HQPlayer), gebruikt hij zo'n IV converter. De weerstanden in het weerstandsnetwerk waren 15k en de weerstand in de IV omzetter 500ohm. Met weerstanden van 15k bereik je een maximale stroom van 32x5V/15000 is ongeveer 10mA. Dus met 500ohm zat je op een uitgangsniveau van 5V max. Hij bereikte dus een 1:1 omzetting van het logische uitgangsniveau van 5V van de schuifregisters naar het analoge maximale uitgangsniveau van ook 5V.
In dit ontwerp wordt belast met een trafo die relatief hoogohmig is, in de ordegrootte van de individuele weerstanden van het netwerk.
Dan vindt feitelijk spanningsomzetting plaats. Het weerstandsnetwerk werkt als spanningsdeler. Als alle uitgangen hoog zijn dan wordt 5V doorgegeven via de trafo. Als de helft van de uitgangen hoog is dan wordt 2,5V doorgegeven via de trafo. Met een klein verlies vanwege de belasting door de trafo van het weerstandsnetwerk.
In het originele DSC1 ontwerp van Jussi Laako (Signalyst HQPlayer), gebruikt hij zo'n IV converter. De weerstanden in het weerstandsnetwerk waren 15k en de weerstand in de IV omzetter 500ohm. Met weerstanden van 15k bereik je een maximale stroom van 32x5V/15000 is ongeveer 10mA. Dus met 500ohm zat je op een uitgangsniveau van 5V max. Hij bereikte dus een 1:1 omzetting van het logische uitgangsniveau van 5V van de schuifregisters naar het analoge maximale uitgangsniveau van ook 5V.
In dit ontwerp wordt belast met een trafo die relatief hoogohmig is, in de ordegrootte van de individuele weerstanden van het netwerk.
Dan vindt feitelijk spanningsomzetting plaats. Het weerstandsnetwerk werkt als spanningsdeler. Als alle uitgangen hoog zijn dan wordt 5V doorgegeven via de trafo. Als de helft van de uitgangen hoog is dan wordt 2,5V doorgegeven via de trafo. Met een klein verlies vanwege de belasting door de trafo van het weerstandsnetwerk.
Re: zuivere DSD dac
En we zijn weer wat verder. Hopelijk komen begin volgende week de uitgangstrafo's binnen.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Ziet er netjes uit Jeroen.
Je zou ook vast eens kunnen luisteren zonder de trafo's, daar ben ik eigenlijk heel benieuwd naar.
En wat je er later dan van vind met trafo's.
Rob
Je zou ook vast eens kunnen luisteren zonder de trafo's, daar ben ik eigenlijk heel benieuwd naar.
En wat je er later dan van vind met trafo's.
Rob
Re: zuivere DSD dac
Hoi Rob, doe ik liever niet, want de trafo's zijn belangrijk om hoogfrequent eruit te filteren.
Ik ben nu klaar zonder de trafo's. Ik hoop dat het goed is gegaan. De kleinste IC's vond ik erg lastig. Ik hoop dat alles aansluit en dat ik niks kapot heb gemaakt. Spannend!
Ik ben nu klaar zonder de trafo's. Ik hoop dat het goed is gegaan. De kleinste IC's vond ik erg lastig. Ik hoop dat alles aansluit en dat ik niks kapot heb gemaakt. Spannend!
Re: zuivere DSD dac
Reflecties.
Overigens, ik bedacht nog een reden om op de trafo’s te wachten: ontkoppeling van de 2,5Vdc component in het signaal.
Overigens, ik bedacht nog een reden om op de trafo’s te wachten: ontkoppeling van de 2,5Vdc component in het signaal.
Re: zuivere DSD dac
I.d.d. Anders moet je er een instrumentatie amp achter hangen. Zie trouwens dat die trafo niet DC ontkoppeld is. Doorgaans zijn deze lijntrafo's erg gevoelig voor de minste geringste DC. Dan vliegt de vervorming rap omhoog.
Re: zuivere DSD dac
Er gaat geen gelijkstroom doorheen, het is gebalanceerd. Op het ene punt wisselt het tussen 0 en 5V en op het andere tussen 5V en 0. Op de 0-doorgang van het audiosignaal staat er op beide uiteinden van de primaire wikkeling 2,5V en bij deze DC component is de stroom 0.
Re: zuivere DSD dac
Zal ook wel goed gaan. Hoewel het bronsignaal tot DC kan gaan, is dat eigenlijk nooit het geval. Maar het is wel een gegeven. Meet daarom zo'n trafo ook nooit met een ohm meter. Menig techneut heeft een dure Jensen daarmee verprutst.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Denk dat het hoogfrequente signaal wel meevalt, maar je zou even kunnen kijken en een mooie condensator gebruiken.
Rob
Rob
Re: zuivere DSD dac
Ik wacht toch even af. Voedings-IC's werken iig, ik hoop de dat de zeer kleine IC aansluitingen van de logische poorten goed zijn gegaan. Dan zal het prima werken. En dan eens wat luisteren en meten.
Maar ja, kan best zijn dat ik nog een paar lastige problemen tegenkom.
Iig is de opzet leuk, zo bovenop de streamer gelegd heb je een mooie streamer DAC bij elkaar.
Maar ja, kan best zijn dat ik nog een paar lastige problemen tegenkom.
Iig is de opzet leuk, zo bovenop de streamer gelegd heb je een mooie streamer DAC bij elkaar.
Re: zuivere DSD dac
Leuke opzet zo, ben razend benieuwd hoe het gaat klinken.
Ik heb dan een beetje daar op lijkend geheel, de cohesie van de elementen voor het versterken zijn echt wel belangrijk.
Vol verwachting klopt het, niet voor de "ouwe baardmans", maar voor het geluid wat dit gaat doen.
Ik heb dan een beetje daar op lijkend geheel, de cohesie van de elementen voor het versterken zijn echt wel belangrijk.
Vol verwachting klopt het, niet voor de "ouwe baardmans", maar voor het geluid wat dit gaat doen.
Re: zuivere DSD dac
Nou, het rechterkanaal doet het, maar bij de ingang van het linkerkanaal was een poortje gesneuveld. Ik heb dus maar meteen componenten reserve besteld en ook voor een tweede bordje. Er lijken prima sinussen uit te komen, verder weet ik nog niks van de kwaliteit. De DC component is 2,5V op beide aansluitpunten voor de primaire trafowinding, ook zonder signaal op de ingang. Das mooi, die trafo's zullen geen DC stroom krijgen.
Re: zuivere DSD dac
Ha Jeroen, hopelijk is links nog te herstellen. Is een herontwerp van de print, met normale grote componenten een optie, of worden de signaal banen dan te lang?
Re: zuivere DSD dac
Ik kan het gewoon herstellen, geen probleem.
De trafo's zijn binnen, het rechterkanaal speelt! Muziek op pauze, muisstil, totaal geen ruis dat is fijn. En je mag niet beoordelen op slechts 1 kanaal, maar toch vind ik dat het erg goed klinkt. Zeer gemakkelijk, muzikaal.
De trafo's zijn binnen, het rechterkanaal speelt! Muziek op pauze, muisstil, totaal geen ruis dat is fijn. En je mag niet beoordelen op slechts 1 kanaal, maar toch vind ik dat het erg goed klinkt. Zeer gemakkelijk, muzikaal.
Re: zuivere DSD dac
Ha Jeroen, 1 van de genoemde voordelen van de Nadac is gebruik van Ravenna. Hoe verhoud zich dat met deze dac qua voors en tegens? Is het te combineren eventueel?
Re: zuivere DSD dac
Ravenna is op zich geen voordeel. Voor Merging is het erg handig voor gebruik in de studio. En ze hebben het heel mooi geïmplementeerd waardoor het een sterk punt wordt. Asynchroon de data binnen trekken en volledige controle over de klok. Maar ik denk dat als zij een mooie USB implementatie maken dat het net zo goed zou zijn.
Als het goed is dan komen de reserve onderdelen a.s. dinsdag binnen, kan ik het gaan afmaken!
Als het goed is dan komen de reserve onderdelen a.s. dinsdag binnen, kan ik het gaan afmaken!
Re: zuivere DSD dac
Onderdeeltjes waren al binnen vandaag, meteen gesoldeerd.
Ik heb er een paar uurtjes luisteren op zitten inmiddels
.
Ik heb er een paar uurtjes luisteren op zitten inmiddels
