3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef: vr 11 nov 2022, 22:42
Ik vind het opzich wel grappig dat er voor versterking er niets toegevoegd mag worden en het vooral een rechte draad moet zijn maar de speakers mogen wel kleuren.
Volgens mij haal je vervorming en afstemming nu door elkaar?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door rikpost »

Henkjan schreef: vr 11 nov 2022, 22:44
rikpost schreef: vr 11 nov 2022, 22:32
Kwestie van smaak toch !
...
Op de beurs vond ik het hoog van Daudio ook best fris overigens ,naar mijn smaak dus !
Mijn vrouw vond het zelfs wat al te !
..
dat was dus jouw vrouw, die ene die daar in Veldhoven rondliep :rofl:
Er waren er wel meer deze keer hoor maar die van mij is wel heel apart ze is twee volle dagen mee geweest :goeie:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

En ze had er nog lol in ook!! :sure: :goeie: :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Kappa7 »

Shadow schreef: vr 11 nov 2022, 23:03
Kappa7 schreef: vr 11 nov 2022, 22:42
Ik vind het opzich wel grappig dat er voor versterking er niets toegevoegd mag worden en het vooral een rechte draad moet zijn maar de speakers mogen wel kleuren.
Volgens mij haal je vervorming en afstemming nu door elkaar?
Als je versterker op het laag meer versterkt dan op het hoog dan is dat ook een vorm van vervorming. Kan natuurlijk gewenste vervorming zijn maar dat kunnen 2e harmaniche ook zijn. wordt het in eens een kwestie van smaak.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Ja hoor eens, Fikkie kan dan wel een hondje zijn maar niet ieder hondje heet Fikkie. Je zou het ook een speciale vorm van geluid kunnen noemen... :sure:
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door matjans »

Beetje academische discussie of voorkeur. Bouw je een speaker die "lekker" klinkt of eentje die "technisch goed" is?

En wat is dan "technisch goed"? DSP, vlakke curve en zo laag mogelijke distortion? Room correction? In een (goed gedempte) studio zal het dan vast vlak wezen, maar thuis 3cm naast de spot?

En wat is lekker? Open baffles, fullranger met 2 grote flappers erbij, slappe buizenbak en genieten van alle distortion?

Zeg het maar. Voor ieder wat wils!
(Ik word steeds "milder". Zou het de leeftijd zijn?)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Hangt er ook vanaf hoe schoon het laag is, de AT woofers waar Jeroen, ik en Holco mee spelen zijn dat, een schoon laag kan voor je gevoel wat druk en gewicht missen, enige boost is echt niet gek.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door holco »

Het is niet zozeer dat je je speakers tuned naar een bepaalde voorkeur response maar eerder zo dat je je speakers tuned om je ruimte een zo ideaal mogelijke response te laten genereren op de luisterplek als deze ruimte niet ideaal is, ik denk dat iedereen hier wel eens heeft ervaren hoe groot de invloed van de ruimte zelf is, een bepaalde speaker zal in de ene ruimte op de luisterplek een FR geven die in een andere ruimte daar flink van kan afwijken, op de luisterplek zelf heb je dus in 9 van de 10 gevallen niet die perfecte FR die de speaker in een dode ruimte laat zien.

In 1974 heeft Brijel & Kjaer daar een uitgebreid onderzoek naar gedaan waar oa dmv vele blinde testen een frequentie curve uit gerold is die op de luisterplek het meest gewaardeerd werd door luisteraars met geoefende oren, nu heb ik zelf in mijn DSP tijd heel wat curve's geprobeerd en uiteindelijk ben ik blijven hangen bij de B&K curve omdat deze over langere tijd mij geen storende factoren gaf.
B&K curve.pdf
(4.62 MiB) 40 keer gedownload
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Heb gisteren nog wat meer geluisterd, die extra 4db onder de 100 Hz is best aangenaam. Haalt voor mijn gevoel wel wat weg van de focus op midhoog, minder het ‘elektrostaten’ karakter zou je kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Kappa7 schreef: vr 11 nov 2022, 22:42
Ik vind het opzich wel grappig dat er voor versterking er niets toegevoegd mag worden en het vooral een rechte draad moet zijn maar de speakers mogen wel kleuren.
Als een versterker (zonder toonregeling) niet vlak meet dan is er iets geks aan de hand. Dus ja, een goede versterker hoort vlak te meten.

En even voor de mensen die denken dat ze in de studio een vlakke respons hebben: vergeet het maar. Alsof er daar door de roomgain geen laagboost plaatsvindt.

De situatie bij Walter is nu: zonder toegevoegde laagboost meet het vlak. Dat is geen standaard situatie. Met de laagboost kom je dichter in de buurt van het studio geluid waar met box speakers wordt gewerkt in een gedempte ruimte waar nog steeds akoestische laagboost aanwezig is in de meeste gevallen .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Psies, en je hebt het maar te doen met wat in die studio's afgemixt is met de oren van de producer. Midden/hoog zit meestal wel ok maar in het laag is dat beslist niet consistent.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Prachtig album voor de late uurtjes:
Bijlagen
60D8D2B0-36E3-4C40-A20E-5832C59730B4.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Net ontdenkt dat mijn NUC7i3 ook DSD 128 aankan ipv DSD 64, dit samen met poly sinc gauss long ASDM7ECv2, dat verbaast me wel, dacht eerder met 128 tegen haperingen aan te lopen, maar weet het niet goed meer. Hoe dan ook DSD 128 word genoemd als flinke verbetering van DSD 64 dus ben benieuwd. Nucje in 2017 bij Jeroen gekocht, zeer goede aanschaf geweest, hij is ook lekker stil. Maar nu met HQ player is een krachtigere nuc het overwegen waard, want DSD 256 omzetting en hoger kan echt niet met een i3 nucje.

Edit: CPU usage zit nu circa 75-80% lijkt me aan de hoge kant, eens kijken of dit op termijn goed gaat, nuc niet te heet etc…
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door satefan »

Walt schreef: ma 14 nov 2022, 20:51
Prachtig album voor de late uurtjes:
Zeker lekker. Overdag klinkt t ook heerlijk!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

satefan schreef: za 26 nov 2022, 13:36
Walt schreef: ma 14 nov 2022, 20:51
Prachtig album voor de late uurtjes:
Zeker lekker. Overdag klinkt t ook heerlijk!
Is het in de ochtend ook wat? Of dan liever een bak zwarte koffie.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Leeuwarden »

Richard, zullen we een beetje serieus on topic blijven…
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef: di 29 nov 2022, 17:59
Richard, zullen we een beetje serieus on topic blijven…
Oei, ik dwaal te veel af.

Weer terug naar de AMT dan maar. Uitvinding van de heer dr. Oskar Heil, mede verantwoordelijk voor de FET, radar en magnetron.

En het neverending project van Walt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Leeuwarden »

Dankjewel, ook voor de korte lezing over de talentvolle dr. Oscar Heil.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Via HT forum een Furutech RD-2 gekocht, ben momenteel alleen aan het streamen, maar zal binnenkort eens testen wat demagnetiseren doet met het cd geluid. In het boekje van de RD-2 staat dat je er ook interlinks en dergelijke mee kan behandelen… :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ook net erachter gekomen dat het i3 nucje wel degelijk DSD 256 aankan in HQ player, maar dan met de ASDM 7 ipv de EC versie die veel meer van de processor vraagt. Klinkt erg uitgewogen en volwassen zo, heel natuurlijk met gewicht/body in de stem, veel klankrijkdom, beetje jazzy club sfeer hangt eromheen, heel relaxed luisteren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Klinkt goed Walter! :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

Kun jij vertellen wat er bedoeld is met ASDM 7, ik begrijp dit taal gebruik niet, onbekend voor mij, linkje?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

dsd.jpg
OK, dan ben ik benieuwd wat voor een Sigma Delta ik dan krijg van ROON.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Vast niet de Jazzy Club variant van Walt :sure: :mrgreen:

B.t.w. waar haal je DSD256 files muziek vandaan?
Gesloten