Volgens mij haal je vervorming en afstemming nu door elkaar?
3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Er waren er wel meer deze keer hoor maar die van mij is wel heel apart ze is twee volle dagen mee geweest
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
En ze had er nog lol in ook!!

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja hoor eens, Fikkie kan dan wel een hondje zijn maar niet ieder hondje heet Fikkie. Je zou het ook een speciale vorm van geluid kunnen noemen... 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Beetje academische discussie of voorkeur. Bouw je een speaker die "lekker" klinkt of eentje die "technisch goed" is?
En wat is dan "technisch goed"? DSP, vlakke curve en zo laag mogelijke distortion? Room correction? In een (goed gedempte) studio zal het dan vast vlak wezen, maar thuis 3cm naast de spot?
En wat is lekker? Open baffles, fullranger met 2 grote flappers erbij, slappe buizenbak en genieten van alle distortion?
Zeg het maar. Voor ieder wat wils!
(Ik word steeds "milder". Zou het de leeftijd zijn?)
En wat is dan "technisch goed"? DSP, vlakke curve en zo laag mogelijke distortion? Room correction? In een (goed gedempte) studio zal het dan vast vlak wezen, maar thuis 3cm naast de spot?
En wat is lekker? Open baffles, fullranger met 2 grote flappers erbij, slappe buizenbak en genieten van alle distortion?
Zeg het maar. Voor ieder wat wils!
(Ik word steeds "milder". Zou het de leeftijd zijn?)
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hangt er ook vanaf hoe schoon het laag is, de AT woofers waar Jeroen, ik en Holco mee spelen zijn dat, een schoon laag kan voor je gevoel wat druk en gewicht missen, enige boost is echt niet gek.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het is niet zozeer dat je je speakers tuned naar een bepaalde voorkeur response maar eerder zo dat je je speakers tuned om je ruimte een zo ideaal mogelijke response te laten genereren op de luisterplek als deze ruimte niet ideaal is, ik denk dat iedereen hier wel eens heeft ervaren hoe groot de invloed van de ruimte zelf is, een bepaalde speaker zal in de ene ruimte op de luisterplek een FR geven die in een andere ruimte daar flink van kan afwijken, op de luisterplek zelf heb je dus in 9 van de 10 gevallen niet die perfecte FR die de speaker in een dode ruimte laat zien.
In 1974 heeft Brijel & Kjaer daar een uitgebreid onderzoek naar gedaan waar oa dmv vele blinde testen een frequentie curve uit gerold is die op de luisterplek het meest gewaardeerd werd door luisteraars met geoefende oren, nu heb ik zelf in mijn DSP tijd heel wat curve's geprobeerd en uiteindelijk ben ik blijven hangen bij de B&K curve omdat deze over langere tijd mij geen storende factoren gaf.
In 1974 heeft Brijel & Kjaer daar een uitgebreid onderzoek naar gedaan waar oa dmv vele blinde testen een frequentie curve uit gerold is die op de luisterplek het meest gewaardeerd werd door luisteraars met geoefende oren, nu heb ik zelf in mijn DSP tijd heel wat curve's geprobeerd en uiteindelijk ben ik blijven hangen bij de B&K curve omdat deze over langere tijd mij geen storende factoren gaf.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Heb gisteren nog wat meer geluisterd, die extra 4db onder de 100 Hz is best aangenaam. Haalt voor mijn gevoel wel wat weg van de focus op midhoog, minder het ‘elektrostaten’ karakter zou je kunnen zeggen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Als een versterker (zonder toonregeling) niet vlak meet dan is er iets geks aan de hand. Dus ja, een goede versterker hoort vlak te meten.
En even voor de mensen die denken dat ze in de studio een vlakke respons hebben: vergeet het maar. Alsof er daar door de roomgain geen laagboost plaatsvindt.
De situatie bij Walter is nu: zonder toegevoegde laagboost meet het vlak. Dat is geen standaard situatie. Met de laagboost kom je dichter in de buurt van het studio geluid waar met box speakers wordt gewerkt in een gedempte ruimte waar nog steeds akoestische laagboost aanwezig is in de meeste gevallen .
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Psies, en je hebt het maar te doen met wat in die studio's afgemixt is met de oren van de producer. Midden/hoog zit meestal wel ok maar in het laag is dat beslist niet consistent.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Net ontdenkt dat mijn NUC7i3 ook DSD 128 aankan ipv DSD 64, dit samen met poly sinc gauss long ASDM7ECv2, dat verbaast me wel, dacht eerder met 128 tegen haperingen aan te lopen, maar weet het niet goed meer. Hoe dan ook DSD 128 word genoemd als flinke verbetering van DSD 64 dus ben benieuwd. Nucje in 2017 bij Jeroen gekocht, zeer goede aanschaf geweest, hij is ook lekker stil. Maar nu met HQ player is een krachtigere nuc het overwegen waard, want DSD 256 omzetting en hoger kan echt niet met een i3 nucje.
Edit: CPU usage zit nu circa 75-80% lijkt me aan de hoge kant, eens kijken of dit op termijn goed gaat, nuc niet te heet etc…
Edit: CPU usage zit nu circa 75-80% lijkt me aan de hoge kant, eens kijken of dit op termijn goed gaat, nuc niet te heet etc…
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Richard, zullen we een beetje serieus on topic blijven…
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Oei, ik dwaal te veel af.
Weer terug naar de AMT dan maar. Uitvinding van de heer dr. Oskar Heil, mede verantwoordelijk voor de FET, radar en magnetron.
En het neverending project van Walt.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dankjewel, ook voor de korte lezing over de talentvolle dr. Oscar Heil.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Via HT forum een Furutech RD-2 gekocht, ben momenteel alleen aan het streamen, maar zal binnenkort eens testen wat demagnetiseren doet met het cd geluid. In het boekje van de RD-2 staat dat je er ook interlinks en dergelijke mee kan behandelen… 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ook net erachter gekomen dat het i3 nucje wel degelijk DSD 256 aankan in HQ player, maar dan met de ASDM 7 ipv de EC versie die veel meer van de processor vraagt. Klinkt erg uitgewogen en volwassen zo, heel natuurlijk met gewicht/body in de stem, veel klankrijkdom, beetje jazzy club sfeer hangt eromheen, heel relaxed luisteren.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Klinkt goed Walter! 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Kun jij vertellen wat er bedoeld is met ASDM 7, ik begrijp dit taal gebruik niet, onbekend voor mij, linkje?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
OK, dan ben ik benieuwd wat voor een Sigma Delta ik dan krijg van ROON.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Vast niet de Jazzy Club variant van Walt

B.t.w. waar haal je DSD256 files muziek vandaan?
B.t.w. waar haal je DSD256 files muziek vandaan?
