Hawk P12

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Sta op het punt om een Hawk P12 pre amp te bouwen.
Hierbij kan ik wel wat raad gebruiken, zoals welke onderdelen wat en waar gebruiken.
Is het toegestaan om het schema te posten welke alleen de onderdelen nummers vermeld en niet de waardes ?
Foto's volgen nog .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hawk P12

Bericht door Henkjan »

als de ontwerper je geen non disclosure heeft aangegeven kan dat wel denk ik
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hawk P12

Bericht door Leeuwarden »

John van der Sluis is in 2017 overleden. Publicatie lijkt mij geen probleem, het is eerder een eerbetoon.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk P12

Bericht door Pjotr »

+1

Het was zijn levenswerk op persoonlijke titel. Lijkt mij ook geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Blijkt het heel mooi klinkende pre te zijn .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk P12

Bericht door Pjotr »

Heb je hem nu al af :shock: Overigens ken ik geen P12, wel een P11 en dat was i.d.d. een lekker ding.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Moet er nog aan beginnen , eerst onderdelen bestellen .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Hier de printplaat en schema .
Is de kwaliteit belangrijk voor C3-4 ? Ze schrijven voor beide een MKP voor .
Bijlagen
IMG20221102153457.jpg
IMG20221102153604.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hawk P12

Bericht door sevenup »

Gewoon een fatsoenlijke MKP zal voldoen. C3 zit in het signaalpad, C4 is voor ontkoppeling voeding.

Misschien kun je hier wat vinden in de juiste waardes?

https://www.tube-town.net/ttstore/baute ... olen-fast/
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

V1 is de 6n1p buis en voor V2 een el84 , een bepaalde voorkeur van merk ?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hawk P12

Bericht door democles »

Vraagje,
Waarom zit er een 1K (R17)weerstand van de + gloeivoeding naar de massa van de versterker?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk P12

Bericht door Pjotr »

Dat is toch een klassieker? Er is een heel oud gerucht dat zegt dat als je de gloei negatief t.o.v. de kathode maakt, het beter klinkt. Iets met weg lekkende elektronen dacht ik.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Hawk P12

Bericht door PimDriessen »

meanman64 schreef: do 03 nov 2022, 12:19
V1 is de 6n1p buis en voor V2 een el84 , een bepaalde voorkeur van merk ?
Dag Meanman64,

Dat ziet er goed uit, dat schema en print, heb je die print zelf ontworpen?.
Was aan het zoeken op Hawk P12, maar meer dan een review kom ik niet tegen.
Waar heb jij deze informatie vandaan?.
Er is inderdaad een P11 voorversterker maar die heeft maar 2 buisjes.
Lijkt me leuk om de Hawk P12 ook te gaan bouwen.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Dit is de originele printplaat van Hawk Audio en heb zelfs de bouwbeschrijving.. Komt bij iemand vandaan welke alles van Hawk Audio heeft opgekocht . Hierbij bedoel ik alles van voor dat Hawk Audio de klasse d toer op ging .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

democles schreef: do 03 nov 2022, 13:57
Vraagje,
Waarom zit er een 1K (R17)weerstand van de + gloeivoeding naar de massa van de versterker?
Zal eens nakijken of er de handleiding wat over geschreven staat .
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hawk P12

Bericht door democles »

Pjotr schreef: do 03 nov 2022, 14:08
Dat is toch een klassieker? Er is een heel oud gerucht dat zegt dat als je de gloei negatief t.o.v. de kathode maakt, het beter klinkt. Iets met weg lekkende elektronen dacht ik.
Of heeft het te maken met de KH waarde van de 6N1P?
100v lees ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk P12

Bericht door Pjotr »

Neu, dat zou niet uit moeten maken. Dat vangt evt. lek tussen gloeidraad en kathode wel op. Het is volgens mij louter ter voorkoming van evt. lek. Al moet ik zeggen dat ik daar nog nooit iets van gemerkt heb.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

Er zijn twee soorten lek. Bij kathode positief tov gloei kan (in theorie) emissie vanuit de gloeidraad storing in de kathode injecteren. Of dat ook echt gebeurt is nog maar de vraag. Bij kathode negatief ten opzichte van de gloeidraad kan elektrolyse optreden van het isolatiemateriaal van de gloeidraad. Dat laatste is schadelijk voor de buis. Bij sommige buizen mag de kathode daarom alleen maar positief zijn ten opzichte van de gloeidraad, bijvoorbeeld bij de EZ80/81 of de Russische 6s3p.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hawk P12

Bericht door Ah!buis »

Die R17 lijkt me een slecht idee.
Storingen die binnenkomen via de trafo-gelijkrichter-stabilisator komen over R17 naar massa.
En daarmee ook op de gloei van de buis en langs de Ckf op de kathode want die is niet geaard, kathodeweerstand is niet ontkoppeld.
Plus of min van de gloei aan massa, lijkt me niet zo belangrijk.
Ik zou eerder de min aan de massa doen, gloeidraad is heter dan de kathode meer kans dat er elektronen van gloei naar kathode gaan.Positieve gloeidraad voorkomt dat.
Vroeger wel (weer niet meer waar) tegengekomen dat de gloei op zo'n +30V werd gezet, niet omdat er een kathode op een hoge spanning stond.
Er zitten wel meer nutteloze weerstanden in, dubbele lekweerstanden bijv.
En twee stuks EL84 voor een voeding die maar iets van 2x 6mA moet leveren lijkt me ook overdreven.
Waar die toestand met zener + transistor voor dient ontgaat mij, is eigen gewoon niet meer dan een zener met serieweerstand.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Hawk P12

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef: do 03 nov 2022, 21:57
Die R17 lijkt me een slecht idee.
Storingen die binnenkomen via de trafo-gelijkrichter-stabilisator komen over R17 naar massa.
En daarmee ook op de gloei van de buis en langs de Ckf op de kathode want die is niet geaard, kathodeweerstand is niet ontkoppeld.
Plus of min van de gloei aan massa, lijkt me niet zo belangrijk.
Ik zou eerder de min aan de massa doen, gloeidraad is heter dan de kathode meer kans dat er elektronen van gloei naar kathode gaan.Positieve gloeidraad voorkomt dat.
Vroeger wel (weer niet meer waar) tegengekomen dat de gloei op zo'n +30V werd gezet, niet omdat er een kathode op een hoge spanning stond.
Er zitten wel meer nutteloze weerstanden in, dubbele lekweerstanden bijv.
En twee stuks EL84 voor een voeding die maar iets van 2x 6mA moet leveren lijkt me ook overdreven.
Waar die toestand met zener + transistor voor dient ontgaat mij, is eigen gewoon niet meer dan een zener met serieweerstand.
Anne
Dag Anne,
Dit geeft een ander licht op het schema, had niet gezien dat de EL84 er voor de voeding in zat, dacht dat het de eindbuis van de voorversterker was.
Dat valt voor mij wel tegen.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk P12

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef: do 03 nov 2022, 21:57
.......
En twee stuks EL84 voor een voeding die maar iets van 2x 6mA moet leveren lijkt me ook overdreven.
Waar die toestand met zener + transistor voor dient ontgaat mij, is eigen gewoon niet meer dan een zener met serieweerstand.
Anne
Ja i.d.d. Anne, gewoon alleen een zener in de kathode doet het werk ook prima.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Waarom zit die el84 dan in de voeding ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk P12

Bericht door Pjotr »

Bromonderdrukking en een beetje stabilisatie. Die EL84 fungeert hier als een parallel stabilisator voor de voedingsspanning.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Buiten dat het misschien ver gezocht is geeft dit een stabielere voeding ?
Kan het klankmatig ook verschil maken om hier een buis voor te gebruiken ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk P12

Bericht door Pjotr »

Dat moet je zelf beoordelen met je eigen oortjes :D W.m.b. doen 4x 47V 3Watt zeners in serie op de plek van die EL84 het net zo goed. Die hebben ook geen gloei nodig.
Plaats reactie