Hawk P12
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Hawk P12
John van der Sluis is in 2017 overleden. Publicatie lijkt mij geen probleem, het is eerder een eerbetoon.
Re: Hawk P12
+1
Het was zijn levenswerk op persoonlijke titel. Lijkt mij ook geen enkel probleem.
Het was zijn levenswerk op persoonlijke titel. Lijkt mij ook geen enkel probleem.
Re: Hawk P12
Heb je hem nu al af
Overigens ken ik geen P12, wel een P11 en dat was i.d.d. een lekker ding.
Re: Hawk P12
Hier de printplaat en schema .
Is de kwaliteit belangrijk voor C3-4 ? Ze schrijven voor beide een MKP voor .
Is de kwaliteit belangrijk voor C3-4 ? Ze schrijven voor beide een MKP voor .
Re: Hawk P12
Gewoon een fatsoenlijke MKP zal voldoen. C3 zit in het signaalpad, C4 is voor ontkoppeling voeding.
Misschien kun je hier wat vinden in de juiste waardes?
https://www.tube-town.net/ttstore/baute ... olen-fast/
Misschien kun je hier wat vinden in de juiste waardes?
https://www.tube-town.net/ttstore/baute ... olen-fast/
Re: Hawk P12
Vraagje,
Waarom zit er een 1K (R17)weerstand van de + gloeivoeding naar de massa van de versterker?
Waarom zit er een 1K (R17)weerstand van de + gloeivoeding naar de massa van de versterker?
Re: Hawk P12
Dat is toch een klassieker? Er is een heel oud gerucht dat zegt dat als je de gloei negatief t.o.v. de kathode maakt, het beter klinkt. Iets met weg lekkende elektronen dacht ik.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Hawk P12
Dag Meanman64,
Dat ziet er goed uit, dat schema en print, heb je die print zelf ontworpen?.
Was aan het zoeken op Hawk P12, maar meer dan een review kom ik niet tegen.
Waar heb jij deze informatie vandaan?.
Er is inderdaad een P11 voorversterker maar die heeft maar 2 buisjes.
Lijkt me leuk om de Hawk P12 ook te gaan bouwen.
Groet,
Pim
Re: Hawk P12
Dit is de originele printplaat van Hawk Audio en heb zelfs de bouwbeschrijving.. Komt bij iemand vandaan welke alles van Hawk Audio heeft opgekocht . Hierbij bedoel ik alles van voor dat Hawk Audio de klasse d toer op ging .
Re: Hawk P12
Neu, dat zou niet uit moeten maken. Dat vangt evt. lek tussen gloeidraad en kathode wel op. Het is volgens mij louter ter voorkoming van evt. lek. Al moet ik zeggen dat ik daar nog nooit iets van gemerkt heb.
Re: Hawk P12
Er zijn twee soorten lek. Bij kathode positief tov gloei kan (in theorie) emissie vanuit de gloeidraad storing in de kathode injecteren. Of dat ook echt gebeurt is nog maar de vraag. Bij kathode negatief ten opzichte van de gloeidraad kan elektrolyse optreden van het isolatiemateriaal van de gloeidraad. Dat laatste is schadelijk voor de buis. Bij sommige buizen mag de kathode daarom alleen maar positief zijn ten opzichte van de gloeidraad, bijvoorbeeld bij de EZ80/81 of de Russische 6s3p.
Re: Hawk P12
Die R17 lijkt me een slecht idee.
Storingen die binnenkomen via de trafo-gelijkrichter-stabilisator komen over R17 naar massa.
En daarmee ook op de gloei van de buis en langs de Ckf op de kathode want die is niet geaard, kathodeweerstand is niet ontkoppeld.
Plus of min van de gloei aan massa, lijkt me niet zo belangrijk.
Ik zou eerder de min aan de massa doen, gloeidraad is heter dan de kathode meer kans dat er elektronen van gloei naar kathode gaan.Positieve gloeidraad voorkomt dat.
Vroeger wel (weer niet meer waar) tegengekomen dat de gloei op zo'n +30V werd gezet, niet omdat er een kathode op een hoge spanning stond.
Er zitten wel meer nutteloze weerstanden in, dubbele lekweerstanden bijv.
En twee stuks EL84 voor een voeding die maar iets van 2x 6mA moet leveren lijkt me ook overdreven.
Waar die toestand met zener + transistor voor dient ontgaat mij, is eigen gewoon niet meer dan een zener met serieweerstand.
Anne
Storingen die binnenkomen via de trafo-gelijkrichter-stabilisator komen over R17 naar massa.
En daarmee ook op de gloei van de buis en langs de Ckf op de kathode want die is niet geaard, kathodeweerstand is niet ontkoppeld.
Plus of min van de gloei aan massa, lijkt me niet zo belangrijk.
Ik zou eerder de min aan de massa doen, gloeidraad is heter dan de kathode meer kans dat er elektronen van gloei naar kathode gaan.Positieve gloeidraad voorkomt dat.
Vroeger wel (weer niet meer waar) tegengekomen dat de gloei op zo'n +30V werd gezet, niet omdat er een kathode op een hoge spanning stond.
Er zitten wel meer nutteloze weerstanden in, dubbele lekweerstanden bijv.
En twee stuks EL84 voor een voeding die maar iets van 2x 6mA moet leveren lijkt me ook overdreven.
Waar die toestand met zener + transistor voor dient ontgaat mij, is eigen gewoon niet meer dan een zener met serieweerstand.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Hawk P12
Dag Anne,Ah!buis schreef: ↑do 03 nov 2022, 21:57Die R17 lijkt me een slecht idee.
Storingen die binnenkomen via de trafo-gelijkrichter-stabilisator komen over R17 naar massa.
En daarmee ook op de gloei van de buis en langs de Ckf op de kathode want die is niet geaard, kathodeweerstand is niet ontkoppeld.
Plus of min van de gloei aan massa, lijkt me niet zo belangrijk.
Ik zou eerder de min aan de massa doen, gloeidraad is heter dan de kathode meer kans dat er elektronen van gloei naar kathode gaan.Positieve gloeidraad voorkomt dat.
Vroeger wel (weer niet meer waar) tegengekomen dat de gloei op zo'n +30V werd gezet, niet omdat er een kathode op een hoge spanning stond.
Er zitten wel meer nutteloze weerstanden in, dubbele lekweerstanden bijv.
En twee stuks EL84 voor een voeding die maar iets van 2x 6mA moet leveren lijkt me ook overdreven.
Waar die toestand met zener + transistor voor dient ontgaat mij, is eigen gewoon niet meer dan een zener met serieweerstand.
Anne
Dit geeft een ander licht op het schema, had niet gezien dat de EL84 er voor de voeding in zat, dacht dat het de eindbuis van de voorversterker was.
Dat valt voor mij wel tegen.
Groet,
Pim
Re: Hawk P12
Ja i.d.d. Anne, gewoon alleen een zener in de kathode doet het werk ook prima.
Re: Hawk P12
Bromonderdrukking en een beetje stabilisatie. Die EL84 fungeert hier als een parallel stabilisator voor de voedingsspanning.
Re: Hawk P12
Buiten dat het misschien ver gezocht is geeft dit een stabielere voeding ?
Kan het klankmatig ook verschil maken om hier een buis voor te gebruiken ?
Kan het klankmatig ook verschil maken om hier een buis voor te gebruiken ?
Re: Hawk P12
Dat moet je zelf beoordelen met je eigen oortjes
W.m.b. doen 4x 47V 3Watt zeners in serie op de plek van die EL84 het net zo goed. Die hebben ook geen gloei nodig.
