zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Gerard J heeft een origineel boardje van mij gemeten, en ik begreep dat het niet echt verkeerd was.
Dat kwam toen direct van Domenico uit Pisa.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja ik heb ook gezorgd dat ik een originele krijg, geen Chinese kopie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: ma 31 okt 2022, 12:20
De klok van het amanerobordje is de dac klok, daarmee wordt nl de i2s stream gerealiseerd. Het gaat hier inderdaad om asynchroon usb. Er wordt geen klok uit data teruggewonnen. De meest eenvoudige verbetering zou dan zijn de klok op het bordje zelf van duurdere kristallen te voorzien. Maar dat is iets voor een later stadium en voor je het weet begin je met een totaal nieuwe ontwikkeling en wordt het alsnog behoorlijk complex allemaal.
Ok duidelijk. In dit verband zijn eigenlijk de meeste kristal oscillatoren op zich uitstekend qua jitter is mijn ervaring. Daar valt niet veel aan te verbeteren. Het is ook hier de voeding die de boel kan verprutsen en zou ik daar eerder naar kijken mettertijd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zuivere DSD dac

Bericht door ray5150 »

Er staat op https://puredsd.ru/ een pakketje gerbers. ik heb die van de versie 2.5.2 zonder wijzigingen bij JLCPCB geupload, en deze blijft keurig binnen de 100 x 100 mm. dus 5 stuks voor twee euro ex verzenden.

Overigens zijn die 128 nauwkeurige weerstanden uit de BOM niet bij Mouser leverbaar. maar daar zal vast wel een alternatief voor zijn.
JLC.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja de 4.99k is wel leverbaar en die heb ik besteld. Uit de bom voor de nog nieuwere versie met beaglebone haal ik dat het goed gaat tot max 6.8k.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

En ik heb straks dus 4 printjes over want precies besteld zoals jij het voor doet. Ze zijn al geproduceerd en verzonden maar het zal nog even duren voordat ik ze binnen heb.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

2 euro voor 5 prints van 10x10 cm??? Da's flink goedkoop... ;-)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Barry2001 »

Nog eventjes en je krijgt geld toe :mrgreen: die 2 euris klopt, verzendkosten doen het 'm, 2 tientjes met DHL Express. Bestel met klega's ed nog wel eens samen, kun je de verzendkosten wat drukken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Jah, 20 jaar geleden betaalde je er nog 300 euries voor in NL. Maar dit zijn wel zwaar gesubsidieerde prijzen. Dat gaat niet eeuwig zo door. Wil je wat ingewikkelder buiten de lijntjes van 2 lagen van 10cm x 10 cm kleuren dan ga je ook in China aardig meer betalen. Zij het nog steeds wel in het voor de hobbyist betaalbare.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: ma 31 okt 2022, 12:51
jeroen_d schreef: ma 31 okt 2022, 12:20
De klok van het amanerobordje is de dac klok, daarmee wordt nl de i2s stream gerealiseerd. Het gaat hier inderdaad om asynchroon usb. Er wordt geen klok uit data teruggewonnen. De meest eenvoudige verbetering zou dan zijn de klok op het bordje zelf van duurdere kristallen te voorzien. Maar dat is iets voor een later stadium en voor je het weet begin je met een totaal nieuwe ontwikkeling en wordt het alsnog behoorlijk complex allemaal.
Ok duidelijk. In dit verband zijn eigenlijk de meeste kristal oscillatoren op zich uitstekend qua jitter is mijn ervaring. Daar valt niet veel aan te verbeteren. Het is ook hier de voeding die de boel kan verprutsen en zou ik daar eerder naar kijken mettertijd.
Die voeding van de amanero komt van je USB kabel (PC of streamert) en niet van de voeding van je dac.
Of hebben ze dat inmiddels aangepast?
Het kan dus wel lonen om een USB kabel te maken met een eigen voeding. maar dat is iets wat je later altijd nog kan doen.
Zelf overigens nog niet geprobeerd. nog geen behoefte aan gehad.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

Je kan een Amanero makkelijk modificeren voor separate voeding voor Xmos chip als je wilt. Ik gebruik zelf overigens nu de JL sounds PCB, schijnt nog wat beter te klinken. NDK klokken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

De Amanero heeft een FPGA en de Xmos chip is duidelijk een andere opzet, maar de voeding onderbreken kan bij beide.
ama.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja, klopt, USB voeding apart kan altijd nog.

Ik heb de Sbooster gemodificeerd. Geeft nu 7Vdc op de hoogste stand. Kon goed, want de gelijkgerichte trafospanning gaf voldoende ruimte met 8,6Vdc. Was wel even uitzoeken hoe het precies werkte. De ontwikkelaar heeft een slimme toevoeging gedaan om de ruis van de MIC29302 naar een lager niveau te brengen.
Bijlagen
Sbooster naar 7Vdc.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Kijk wel even op de scoop of het belast dan niet onder de 7,5V komt met de rimpel op de elco's. Anders toch wat lager gaan zitten op de uitgang. De drop-out spangingen zijn best krap zo, samen met de netspanningsvariaties.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Uiteraard. Maar de belasting zal niet meer dan 400mA zijn. En de Sbooster moet bij de 6V goed blijven werken tot 3A.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Amanero bordje is binnen.
Bijlagen
Amanero.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Alle onderdelen zijn binnen behalve de trafo's, RCA's (niet meteen nodig) en de PCB's. Komt allemaal uit China...paar weken wachten wordt dat.
Alle resterende onderdelen uit de BOM heb ik van mouser kunnen betrekken.
Wordt een aardig klusje straks.

Hier de print zoals hij moet gaan worden. Kopie van de puredsd.ru site.
Bijlagen
262_1.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Ha Jeroen,

Wat gaat er ongeveer aan materiaal kosten in deze DAC zitten?

Groetjes Walter
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Pjotr schreef: ma 31 okt 2022, 9:50
Dit DACje is begrijp ik een soort van half analoge implementatie van een FIR filter. Zou ook wel leuk zijn om het eens gewoon met een 2e orde lo pass op 30 kHz te vergelijken.
Het leuke van een FIRDAC is dat het effect van veraf faseruis/jitter kleiner is dan bij een enkele enkelbits DAC. Als je het dan ook nog eens symmetrisch maakt, compenseer je het effect van het verschil tussen tPLH en tPHL op de vervorming er grotendeels uit.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: wo 02 nov 2022, 21:41
Ha Jeroen,

Wat gaat er ongeveer aan materiaal kosten in deze DAC zitten?

Groetjes Walter
Alles je alles meetelt inclusief BTW en wat soldeermateriaal zoals een fluxpen voor het netjes kunnen solderen van de SMD componenten, dan gaat het richting 370,-.

Ik heb de 128 dure weerstanden bij Mouser gekocht. Had ook bij Arrow gekund voor minder maar dat zou dat een ongewis bedrag aan invoerkosten en over het totaal nog BTW met zich meebrengen. Wellicht dat het project dan toch een paar tientjes goedkoper zou zijn geweest, ik weet het niet.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

Heb je de Amenero met Diyaudio groupbuy korting gekocht?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik ken geen diyaudio groupbuy voor dit bordje die nu openstaat. Ik heb rechtstreeks bij audiophonics aangeschaft omdat die officieel dealer zijn
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door SSassen »

Ik vind de ontkoppeling per schuifregister wat vreemd, ik zou daar zeker nog 100nF willen zien zo dicht mogelijk bij het IC. Ook ga ik ervanuit dat de 100uF die nu in het schema staan ingetekend nette polymeer condensatoren zijn?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Mwah, het is toch een nogal experimentele 2-layer lay-out met relatief lange sporen. Dat kan sowieso beter met een 4-layer. Eerst maar eens afwachten wat het doet. Het is in feite een simpel 32 taps averaging filter zonder windowing, dus met nulpunten om de Fs/32. Zie ook niet zo waarom je daar hele dure precisie weerstanden in zou gaan stoppen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: do 03 nov 2022, 10:23
Mwah, het is toch een nogal experimentele 2-layer lay-out met relatief lange sporen. Dat kan sowieso beter met een 4-layer. Eerst maar eens afwachten wat het doet. Het is in feite een simpel 32 taps averaging filter zonder windowing, dus met nulpunten om de Fs/32. Zie ook niet zo waarom je daar hele dure precisie weerstanden in zou gaan stoppen.
Ik had de Gerbers niet bekeken, alleen het schema, is het zo dramatisch dan?
Plaats reactie