zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zuivere DSD dac
Gerard J heeft een origineel boardje van mij gemeten, en ik begreep dat het niet echt verkeerd was.
Dat kwam toen direct van Domenico uit Pisa.
Dat kwam toen direct van Domenico uit Pisa.
Re: zuivere DSD dac
Ok duidelijk. In dit verband zijn eigenlijk de meeste kristal oscillatoren op zich uitstekend qua jitter is mijn ervaring. Daar valt niet veel aan te verbeteren. Het is ook hier de voeding die de boel kan verprutsen en zou ik daar eerder naar kijken mettertijd.jeroen_d schreef: ↑ma 31 okt 2022, 12:20De klok van het amanerobordje is de dac klok, daarmee wordt nl de i2s stream gerealiseerd. Het gaat hier inderdaad om asynchroon usb. Er wordt geen klok uit data teruggewonnen. De meest eenvoudige verbetering zou dan zijn de klok op het bordje zelf van duurdere kristallen te voorzien. Maar dat is iets voor een later stadium en voor je het weet begin je met een totaal nieuwe ontwikkeling en wordt het alsnog behoorlijk complex allemaal.
Re: zuivere DSD dac
Er staat op https://puredsd.ru/ een pakketje gerbers. ik heb die van de versie 2.5.2 zonder wijzigingen bij JLCPCB geupload, en deze blijft keurig binnen de 100 x 100 mm. dus 5 stuks voor twee euro ex verzenden.
Overigens zijn die 128 nauwkeurige weerstanden uit de BOM niet bij Mouser leverbaar. maar daar zal vast wel een alternatief voor zijn.
Overigens zijn die 128 nauwkeurige weerstanden uit de BOM niet bij Mouser leverbaar. maar daar zal vast wel een alternatief voor zijn.
Re: zuivere DSD dac
Ja de 4.99k is wel leverbaar en die heb ik besteld. Uit de bom voor de nog nieuwere versie met beaglebone haal ik dat het goed gaat tot max 6.8k.
Re: zuivere DSD dac
En ik heb straks dus 4 printjes over want precies besteld zoals jij het voor doet. Ze zijn al geproduceerd en verzonden maar het zal nog even duren voordat ik ze binnen heb.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Nog eventjes en je krijgt geld toe
die 2 euris klopt, verzendkosten doen het 'm, 2 tientjes met DHL Express. Bestel met klega's ed nog wel eens samen, kun je de verzendkosten wat drukken.
Re: zuivere DSD dac
Jah, 20 jaar geleden betaalde je er nog 300 euries voor in NL. Maar dit zijn wel zwaar gesubsidieerde prijzen. Dat gaat niet eeuwig zo door. Wil je wat ingewikkelder buiten de lijntjes van 2 lagen van 10cm x 10 cm kleuren dan ga je ook in China aardig meer betalen. Zij het nog steeds wel in het voor de hobbyist betaalbare.
Re: zuivere DSD dac
Die voeding van de amanero komt van je USB kabel (PC of streamert) en niet van de voeding van je dac.Pjotr schreef: ↑ma 31 okt 2022, 12:51Ok duidelijk. In dit verband zijn eigenlijk de meeste kristal oscillatoren op zich uitstekend qua jitter is mijn ervaring. Daar valt niet veel aan te verbeteren. Het is ook hier de voeding die de boel kan verprutsen en zou ik daar eerder naar kijken mettertijd.jeroen_d schreef: ↑ma 31 okt 2022, 12:20De klok van het amanerobordje is de dac klok, daarmee wordt nl de i2s stream gerealiseerd. Het gaat hier inderdaad om asynchroon usb. Er wordt geen klok uit data teruggewonnen. De meest eenvoudige verbetering zou dan zijn de klok op het bordje zelf van duurdere kristallen te voorzien. Maar dat is iets voor een later stadium en voor je het weet begin je met een totaal nieuwe ontwikkeling en wordt het alsnog behoorlijk complex allemaal.
Of hebben ze dat inmiddels aangepast?
Het kan dus wel lonen om een USB kabel te maken met een eigen voeding. maar dat is iets wat je later altijd nog kan doen.
Zelf overigens nog niet geprobeerd. nog geen behoefte aan gehad.
Re: zuivere DSD dac
Je kan een Amanero makkelijk modificeren voor separate voeding voor Xmos chip als je wilt. Ik gebruik zelf overigens nu de JL sounds PCB, schijnt nog wat beter te klinken. NDK klokken.
Re: zuivere DSD dac
De Amanero heeft een FPGA en de Xmos chip is duidelijk een andere opzet, maar de voeding onderbreken kan bij beide.
Re: zuivere DSD dac
Ja, klopt, USB voeding apart kan altijd nog.
Ik heb de Sbooster gemodificeerd. Geeft nu 7Vdc op de hoogste stand. Kon goed, want de gelijkgerichte trafospanning gaf voldoende ruimte met 8,6Vdc. Was wel even uitzoeken hoe het precies werkte. De ontwikkelaar heeft een slimme toevoeging gedaan om de ruis van de MIC29302 naar een lager niveau te brengen.
Ik heb de Sbooster gemodificeerd. Geeft nu 7Vdc op de hoogste stand. Kon goed, want de gelijkgerichte trafospanning gaf voldoende ruimte met 8,6Vdc. Was wel even uitzoeken hoe het precies werkte. De ontwikkelaar heeft een slimme toevoeging gedaan om de ruis van de MIC29302 naar een lager niveau te brengen.
Re: zuivere DSD dac
Kijk wel even op de scoop of het belast dan niet onder de 7,5V komt met de rimpel op de elco's. Anders toch wat lager gaan zitten op de uitgang. De drop-out spangingen zijn best krap zo, samen met de netspanningsvariaties.
Re: zuivere DSD dac
Uiteraard. Maar de belasting zal niet meer dan 400mA zijn. En de Sbooster moet bij de 6V goed blijven werken tot 3A.
Re: zuivere DSD dac
Alle onderdelen zijn binnen behalve de trafo's, RCA's (niet meteen nodig) en de PCB's. Komt allemaal uit China...paar weken wachten wordt dat.
Alle resterende onderdelen uit de BOM heb ik van mouser kunnen betrekken.
Wordt een aardig klusje straks.
Hier de print zoals hij moet gaan worden. Kopie van de puredsd.ru site.
Alle resterende onderdelen uit de BOM heb ik van mouser kunnen betrekken.
Wordt een aardig klusje straks.
Hier de print zoals hij moet gaan worden. Kopie van de puredsd.ru site.
Re: zuivere DSD dac
Ha Jeroen,
Wat gaat er ongeveer aan materiaal kosten in deze DAC zitten?
Groetjes Walter
Wat gaat er ongeveer aan materiaal kosten in deze DAC zitten?
Groetjes Walter
Re: zuivere DSD dac
Het leuke van een FIRDAC is dat het effect van veraf faseruis/jitter kleiner is dan bij een enkele enkelbits DAC. Als je het dan ook nog eens symmetrisch maakt, compenseer je het effect van het verschil tussen tPLH en tPHL op de vervorming er grotendeels uit.
Re: zuivere DSD dac
Alles je alles meetelt inclusief BTW en wat soldeermateriaal zoals een fluxpen voor het netjes kunnen solderen van de SMD componenten, dan gaat het richting 370,-.
Ik heb de 128 dure weerstanden bij Mouser gekocht. Had ook bij Arrow gekund voor minder maar dat zou dat een ongewis bedrag aan invoerkosten en over het totaal nog BTW met zich meebrengen. Wellicht dat het project dan toch een paar tientjes goedkoper zou zijn geweest, ik weet het niet.
Re: zuivere DSD dac
Ik ken geen diyaudio groupbuy voor dit bordje die nu openstaat. Ik heb rechtstreeks bij audiophonics aangeschaft omdat die officieel dealer zijn
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Ik vind de ontkoppeling per schuifregister wat vreemd, ik zou daar zeker nog 100nF willen zien zo dicht mogelijk bij het IC. Ook ga ik ervanuit dat de 100uF die nu in het schema staan ingetekend nette polymeer condensatoren zijn?
Re: zuivere DSD dac
Mwah, het is toch een nogal experimentele 2-layer lay-out met relatief lange sporen. Dat kan sowieso beter met een 4-layer. Eerst maar eens afwachten wat het doet. Het is in feite een simpel 32 taps averaging filter zonder windowing, dus met nulpunten om de Fs/32. Zie ook niet zo waarom je daar hele dure precisie weerstanden in zou gaan stoppen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Ik had de Gerbers niet bekeken, alleen het schema, is het zo dramatisch dan?Pjotr schreef: ↑do 03 nov 2022, 10:23Mwah, het is toch een nogal experimentele 2-layer lay-out met relatief lange sporen. Dat kan sowieso beter met een 4-layer. Eerst maar eens afwachten wat het doet. Het is in feite een simpel 32 taps averaging filter zonder windowing, dus met nulpunten om de Fs/32. Zie ook niet zo waarom je daar hele dure precisie weerstanden in zou gaan stoppen.
