PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Helder, ga ik vanavond nog een set metingen doen. Eerst de basis goed hebben voordat ik me meer druk ga maken over de resultaten....
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door timpert »

Je hoeft overigens niet opnieuw te meten, als je de PIR files hebt opgeslagen dan kan je gewoon het FR bepalen en exporteren opnieuw doen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Ik ga dus opnieuw meten :p
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Ok, nieuwe metingen, nieuw filter met weinig componenten.

Sim komt nu overeen met meting, ook is de diepte van de dip rond crossover minder groot 2,5/3 dB net als de diffractie dip die is net iets dieper met 3dB. Fase dip is erg diep.

Wel vraag ik me af in hoeverre de impendantie ok is, die is volgens mij gewoon te laag of valt dat mee? Deze kan ik wel ter controle meten, niet vanavond.

Ik denk dat het nu zaak is een 2e kastje te bouwen en nog een filter bij elkaar te scharrelen en wat bij te bestellen.
Filter 5.3 overzicht.png
filter 5.3 0gr.png
Filter 5.3 null.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door dre »

Gaat dat goed met zo'n lage X-over?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

dre schreef: di 25 okt 2022, 7:09
Gaat dat goed met zo'n lage X-over?
Hij is laag idd maar 2xFs dus lijkt mij opzich mogelijk, de meting van de tweeter alleen heb ik begrensd op 500Hz, dat ging ook prima.
SB26ADC-C000-4.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Vanavond meting met vleugels gedaan, beide zijden 10cm er aan, op de as gemeten.

Geel met, groen zonder.
meting filter 5.3 met en zonder vleugels.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door markbakk »

Ik vind (toch) dat je meting teveel afwijkt van de datasheet en metingen van anderen. Heb je de tweeters origineel gehouden?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Nee er zit een waveguide voor die waarschijnlijk niet al te goed matcht.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door markbakk »

Ja, dat dacht ik ook begrepen te hebben, maar ik las er niets meer over. Tijd voor de close-upfoto's van de 'throat', het zou goed kunnen komen van een misaanpassing van de driver en de hoorn. Douwe, had je het akoestisch filter nu voor de tweeter gehouden? Al zit het effect daarvan een stukje hoger in de frequentieband.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door jvenema »

Met waveguide zal je minder last hebben van diffractie effecten, want er gaat veel minder energie naar opzij. Als je naar de meting kijkt, boven de cross-over frequentie, met de gele en groene lijn, dan is te zien dat dat aspect inderdaad zo is. De dip rond de 14kHz zie je vaker met een waveguide en een 25 mm dome.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

De waveguide wordt alom geprezen icm deze tweeter, vandaar ook mijn twijfels over de juistheid van mijn data.

@Markbakk, wat bedoel je met akoestisch filter?

Ik heb gisteren met hulp van OWC metingen gedaan, de pir opgeslagen en met VituixCad opnieuw de responses er uit getrokken. Dat zag er stukken beter uit, vlak en nu wel lijkend op andere datasheets....

Vanavond de sim maar weer aanslingeren en bekijken wat ik er mee kan maken.
meting op de as.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door markbakk »

Dat ziet er al beter uit. Al blijven die bulten bij 2k en 6k wat vreemd. Overigens verwacht ik bij een waveguide doorgaans een responseplot met een bult die naar hogere frequenties toe daalt. Heb je er een filter voor bij de meting?

Akoestisch filter = phase shield, dat ding voor de tweeterdome.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Er zit geen filter bij, enkel high pass op 500Hz en geen phase shield. Die dalende response had ik eerder wel, dat viel me ook op inderdaad...
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door jvenema »

Gek dat de response met waveguide vlak is, response ziet er zo beetje uit alsof er geen waveguide is.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Ik had de kalibratie file niet aan staan... :-$ met is het aflopende hoog er wel.

Waveguide is goed:
tweeter nearfield burst decay.png
tweeter nearfield.png
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door bart Luyckx »

Douwe84 schreef: vr 28 okt 2022, 9:53
De waveguide wordt alom geprezen icm deze tweeter, vandaar ook mijn twijfels over de juistheid van mijn data.

@Markbakk, wat bedoel je met akoestisch filter?

Ik heb gisteren met hulp van OWC metingen gedaan, de pir opgeslagen en met VituixCad opnieuw de responses er uit getrokken. Dat zag er stukken beter uit, vlak en nu wel lijkend op andere datasheets....

Vanavond de sim maar weer aanslingeren en bekijken wat ik er mee kan maken.

meting op de as.jpg
Hoe verschillen de metingen met wat je voorheen deed? Ik bedoel wat was er verschillend in de manier rvan meten?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

bart Luyckx schreef: za 29 okt 2022, 9:00
Douwe84 schreef: vr 28 okt 2022, 9:53
De waveguide wordt alom geprezen icm deze tweeter, vandaar ook mijn twijfels over de juistheid van mijn data.

@Markbakk, wat bedoel je met akoestisch filter?

Ik heb gisteren met hulp van OWC metingen gedaan, de pir opgeslagen en met VituixCad opnieuw de responses er uit getrokken. Dat zag er stukken beter uit, vlak en nu wel lijkend op andere datasheets....

Vanavond de sim maar weer aanslingeren en bekijken wat ik er mee kan maken.

meting op de as.jpg
Hoe verschillen de metingen met wat je voorheen deed? Ik bedoel wat was er verschillend in de manier rvan meten?
Ik was me er niet bewust van dat bij het opslaan van de pir uit arta de calibratie niet meegepakt werd. Dus toen ik de response in Vituixcad er uit haalde zat die correctie er niet bij. Gisteren de de calibratie er wel bij gedaan en toen was het weer hetzelfde.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Shadow »

=D>
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Omdat ik er met de waveguide niet helemaal uit kom en t een en ander wil uitsluiten een 2e kastje met wisselbare baffles gemaakt. Frezen hoop ik dit weekend te doen. Ik wil de SB26-ADC met eigen faceplate testen in het midden en aan de zijkant. Als ik toch bezig ben ook een baffle voor de dxt gezaagd.
IMG_20221104_145009.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Walt »

Wat is nu precies je probleem, volgens de laatste meting werkt de waveguide zoals bedoeld?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Klopt, ik wil echter uitsluiten/ bevestigen dat de nogal diepe dip echt door de kast komt. Als deze hetzelfde is met de normale tweeter in het midden maar bv uit het midden een stuk minder vind ik dat interessant om te weten en zou ik misschien voor de normale versie kiezen.

Daarnaast is het ook gewoon leuk om zelf een en ander te testen dmv metingen vergelijken met theorie :)

Is de dip hetzelfde kan ik natuurlijk ook een baffle maken voor de waveguide en een set maken om stereo te gaan luisteren.

Daarnaast is een waveguide voor de bedoelde toepassing van deze speakers eigenlijk gewoon onzin :p
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door jvenema »

Met waveguide is de kast invloed een stuk minder. Erg gaat gewoon minder energie naar opzij, dus zijn er daardoor minder diffractie effecten.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Helder, dan ga ik dat ook zien in de metingen :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

In de situatie waarvoor ze gebouwd worden, zou de diffractie niet mijn eerste aandachtspunt zijn. Ze staan op een bureaublad (een refecterend vlak) naast een monitor (reflecterende rand) zowat tegen een muur aan onder een schuin plafond zo te zien

Ik zou als eerste proberen de klankbalans op de luisterplaats goed te krijgen, zodat niet het laag of lage midden gaat overheersen en ze dus gaan irriteren tijdens het werk of tijdens het gamen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”