PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Moderator: Beheerdersteam
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Helder, ga ik vanavond nog een set metingen doen. Eerst de basis goed hebben voordat ik me meer druk ga maken over de resultaten....
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Je hoeft overigens niet opnieuw te meten, als je de PIR files hebt opgeslagen dan kan je gewoon het FR bepalen en exporteren opnieuw doen.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ok, nieuwe metingen, nieuw filter met weinig componenten.
Sim komt nu overeen met meting, ook is de diepte van de dip rond crossover minder groot 2,5/3 dB net als de diffractie dip die is net iets dieper met 3dB. Fase dip is erg diep.
Wel vraag ik me af in hoeverre de impendantie ok is, die is volgens mij gewoon te laag of valt dat mee? Deze kan ik wel ter controle meten, niet vanavond.
Ik denk dat het nu zaak is een 2e kastje te bouwen en nog een filter bij elkaar te scharrelen en wat bij te bestellen.
Sim komt nu overeen met meting, ook is de diepte van de dip rond crossover minder groot 2,5/3 dB net als de diffractie dip die is net iets dieper met 3dB. Fase dip is erg diep.
Wel vraag ik me af in hoeverre de impendantie ok is, die is volgens mij gewoon te laag of valt dat mee? Deze kan ik wel ter controle meten, niet vanavond.
Ik denk dat het nu zaak is een 2e kastje te bouwen en nog een filter bij elkaar te scharrelen en wat bij te bestellen.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Vanavond meting met vleugels gedaan, beide zijden 10cm er aan, op de as gemeten.
Geel met, groen zonder.
Geel met, groen zonder.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik vind (toch) dat je meting teveel afwijkt van de datasheet en metingen van anderen. Heb je de tweeters origineel gehouden?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Nee er zit een waveguide voor die waarschijnlijk niet al te goed matcht.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ja, dat dacht ik ook begrepen te hebben, maar ik las er niets meer over. Tijd voor de close-upfoto's van de 'throat', het zou goed kunnen komen van een misaanpassing van de driver en de hoorn. Douwe, had je het akoestisch filter nu voor de tweeter gehouden? Al zit het effect daarvan een stukje hoger in de frequentieband.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Met waveguide zal je minder last hebben van diffractie effecten, want er gaat veel minder energie naar opzij. Als je naar de meting kijkt, boven de cross-over frequentie, met de gele en groene lijn, dan is te zien dat dat aspect inderdaad zo is. De dip rond de 14kHz zie je vaker met een waveguide en een 25 mm dome.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
De waveguide wordt alom geprezen icm deze tweeter, vandaar ook mijn twijfels over de juistheid van mijn data.
@Markbakk, wat bedoel je met akoestisch filter?
Ik heb gisteren met hulp van OWC metingen gedaan, de pir opgeslagen en met VituixCad opnieuw de responses er uit getrokken. Dat zag er stukken beter uit, vlak en nu wel lijkend op andere datasheets....
Vanavond de sim maar weer aanslingeren en bekijken wat ik er mee kan maken.
@Markbakk, wat bedoel je met akoestisch filter?
Ik heb gisteren met hulp van OWC metingen gedaan, de pir opgeslagen en met VituixCad opnieuw de responses er uit getrokken. Dat zag er stukken beter uit, vlak en nu wel lijkend op andere datasheets....
Vanavond de sim maar weer aanslingeren en bekijken wat ik er mee kan maken.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Dat ziet er al beter uit. Al blijven die bulten bij 2k en 6k wat vreemd. Overigens verwacht ik bij een waveguide doorgaans een responseplot met een bult die naar hogere frequenties toe daalt. Heb je er een filter voor bij de meting?
Akoestisch filter = phase shield, dat ding voor de tweeterdome.
Akoestisch filter = phase shield, dat ding voor de tweeterdome.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Er zit geen filter bij, enkel high pass op 500Hz en geen phase shield. Die dalende response had ik eerder wel, dat viel me ook op inderdaad...
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Gek dat de response met waveguide vlak is, response ziet er zo beetje uit alsof er geen waveguide is.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik had de kalibratie file niet aan staan...
met is het aflopende hoog er wel.
Waveguide is goed:
Waveguide is goed:
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Hoe verschillen de metingen met wat je voorheen deed? Ik bedoel wat was er verschillend in de manier rvan meten?Douwe84 schreef: ↑vr 28 okt 2022, 9:53De waveguide wordt alom geprezen icm deze tweeter, vandaar ook mijn twijfels over de juistheid van mijn data.
@Markbakk, wat bedoel je met akoestisch filter?
Ik heb gisteren met hulp van OWC metingen gedaan, de pir opgeslagen en met VituixCad opnieuw de responses er uit getrokken. Dat zag er stukken beter uit, vlak en nu wel lijkend op andere datasheets....
Vanavond de sim maar weer aanslingeren en bekijken wat ik er mee kan maken.
meting op de as.jpg
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik was me er niet bewust van dat bij het opslaan van de pir uit arta de calibratie niet meegepakt werd. Dus toen ik de response in Vituixcad er uit haalde zat die correctie er niet bij. Gisteren de de calibratie er wel bij gedaan en toen was het weer hetzelfde.bart Luyckx schreef: ↑za 29 okt 2022, 9:00Hoe verschillen de metingen met wat je voorheen deed? Ik bedoel wat was er verschillend in de manier rvan meten?Douwe84 schreef: ↑vr 28 okt 2022, 9:53De waveguide wordt alom geprezen icm deze tweeter, vandaar ook mijn twijfels over de juistheid van mijn data.
@Markbakk, wat bedoel je met akoestisch filter?
Ik heb gisteren met hulp van OWC metingen gedaan, de pir opgeslagen en met VituixCad opnieuw de responses er uit getrokken. Dat zag er stukken beter uit, vlak en nu wel lijkend op andere datasheets....
Vanavond de sim maar weer aanslingeren en bekijken wat ik er mee kan maken.
meting op de as.jpg
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Omdat ik er met de waveguide niet helemaal uit kom en t een en ander wil uitsluiten een 2e kastje met wisselbare baffles gemaakt. Frezen hoop ik dit weekend te doen. Ik wil de SB26-ADC met eigen faceplate testen in het midden en aan de zijkant. Als ik toch bezig ben ook een baffle voor de dxt gezaagd.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Wat is nu precies je probleem, volgens de laatste meting werkt de waveguide zoals bedoeld?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Klopt, ik wil echter uitsluiten/ bevestigen dat de nogal diepe dip echt door de kast komt. Als deze hetzelfde is met de normale tweeter in het midden maar bv uit het midden een stuk minder vind ik dat interessant om te weten en zou ik misschien voor de normale versie kiezen.
Daarnaast is het ook gewoon leuk om zelf een en ander te testen dmv metingen vergelijken met theorie
Is de dip hetzelfde kan ik natuurlijk ook een baffle maken voor de waveguide en een set maken om stereo te gaan luisteren.
Daarnaast is een waveguide voor de bedoelde toepassing van deze speakers eigenlijk gewoon onzin
Daarnaast is het ook gewoon leuk om zelf een en ander te testen dmv metingen vergelijken met theorie
Is de dip hetzelfde kan ik natuurlijk ook een baffle maken voor de waveguide en een set maken om stereo te gaan luisteren.
Daarnaast is een waveguide voor de bedoelde toepassing van deze speakers eigenlijk gewoon onzin
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Met waveguide is de kast invloed een stuk minder. Erg gaat gewoon minder energie naar opzij, dus zijn er daardoor minder diffractie effecten.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
In de situatie waarvoor ze gebouwd worden, zou de diffractie niet mijn eerste aandachtspunt zijn. Ze staan op een bureaublad (een refecterend vlak) naast een monitor (reflecterende rand) zowat tegen een muur aan onder een schuin plafond zo te zien
Ik zou als eerste proberen de klankbalans op de luisterplaats goed te krijgen, zodat niet het laag of lage midden gaat overheersen en ze dus gaan irriteren tijdens het werk of tijdens het gamen.
Ik zou als eerste proberen de klankbalans op de luisterplaats goed te krijgen, zodat niet het laag of lage midden gaat overheersen en ze dus gaan irriteren tijdens het werk of tijdens het gamen.
