Mini Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Filtertje

Mini Open Baffle

Bericht door Filtertje »

Ik had nog twee setjes oude pc-speakertjes liggen (uit 1992 :rofl: ). Van 1 van de speakersetjes was het versterkertje kapot en van de andere de aansluiting. Jarenlang in de kast gelegen. Toch maar iets leuks mee gedaan. Speakertjes uit de kastjes gehaald en een Mini Open Baffle van gefabriceerd. Leuk voor bij de pc.
Mini Open Baffle.jpg
Mini Open Baffle.jpg (55.09 KiB) 1902 keer bekeken
En hier staan ze dan in mijn computerhok, boven op mijn vorige project (Visaton FRS8 hoornluidsprekertje, ook op deze site te vinden).
Mini Open Baffle 2.jpg
Mini Open Baffle 2.jpg (44.08 KiB) 1902 keer bekeken
En natuurlijk even de frequentiemeting (het gaat om de bovenste, bruine lijn).
Frequentiekarakteristiek.jpg
Frequentiekarakteristiek.jpg (14.66 KiB) 1902 keer bekeken
Ik vond het wel leuk om met een open baffle te experimenteren en mijn verwachtingen waren niet heel erg hoog maar al met al komt er een behoorlijk aanvaardbaar geluid uit. De onderste 'bas :lol: 'speakertjes zijn 20W, 4Ohm luidsprekertjes en de tweeter een 1W, 4Ohm. De basspeakertjes staan in serie en de tweeter uiteraard met een scheidingscondensatortje parallel daaraan. Ik heb maar 1 tweetertje erin gezet maar dat ga ik nog wel uitbreiden met een tweede erachter die naar achteren straalt (want het is een gesloten behuizing).

Ondanks de kleine afmetingen komt er een fors geluid uit. Met een 2x50 Watt versterkertje ertussen klinkt het nog oorverdovend hard :D . De basweergave is niet indrukwekkend maar wel hoorbaar aanwezig. Ook moet je er niet teveel bas inzetten anders gaat het speakertje 'ploppen' maar met een gecontroleerd volume is het een mooi setje voor bij een computer te zetten.

Dus als je nog ergens speakertjes hebt liggen, probeer eens een Open Baffle ervan te bouwen. Dit was binnen een paar dagen gebouwd dus erg veel tijd hoeft het niet te kosten.

Groet, Wim.
leonidas
In memoriam †

Re: Mini Open Baffle

Bericht door leonidas »

aktief subje als voetenbankje erbij en..........lekker gamen toch ?

Ik hou er wel van , dat hergebruik van onderdelen.
Met eenvoudige experimenten word je een stuk wijzer :)

Veel plezier , Leon
Filtertje

Bericht door Filtertje »

Dank je. En een actief subje komt ook nog een keer :). Groet, Wim.
HoMeR

Bericht door HoMeR »

He, wat grappig.....
Een tijdje terug ook even een zondagmiddagje geprutst.... met speakers uit voormalige pc-speakers.
openbaffle.jpg
Niet gemeten, klinken best aardig.
Filtertje

Bericht door Filtertje »

Ook leuk!

Groeten, Wim.
Filtertje

Bericht door Filtertje »

Oké, we zijn nu 4 jaar verder. In de tussentijd heb ik mij verdiept in filters ontwerpen en bouwen en een heuse meetmicrofoon gekocht MiniDSP UMIK-1 en sinds deze week ben ik de gelukkige eigenaar van een DATS V3 van Daytonaudio om het impedantieverloop van speakers te meten. Want eigenlijk zijn dit onmisbare gereedschappen om een speaker te kunnen bouwen.

Ik ga de komende tijd mijn mini open baffle verder aanpassen om er een "super-hifi" bureausetje van te maken :wink: .
Daarvoor wil ik een filter ontwikkelen om een zo vlak mogelijke frequentiekarakteristiek eruit te halen. Geen idee of me dat gaat lukken, ik zal wel zien.
Wat het gaat kosten maakt mij ook niet uit. Ik begin met elektrolytische condensatortjes en als het er ongeveer uit komt te zien zoals ik me het had voorgesteld ga ik naar de wat duurdere film/foil condensatortjes (waarbij ik wel rekening hou met mijn portemonnaie :think: )

Vandaag begonnen met het meten van het impedantieverloop (rood= elektrische fase, blauw=impedantie):
Bas mini baffle 21-10-22.JPG
Meting van de basspeakertjes.

Tweeter mini baffle 21-10-22.JPG
Meting van de tweeter.

Totaal mini baffle 21-10-22.JPG
Meting totaal (met een 4,7 uF condensatortje als superscheidingsfilter :D

Morgen probeer ik tijd te maken om het frequentieverloop te meten.

Wordt vervolgd.
Filtertje

Bericht door Filtertje »

Vandaag dan de beloofde meting van de frequentieresponse van de bas en de tweeter:
Meting REW tweeter en bas.JPG
De meting is met REW uitgevoerd. De meetmicrofoon gericht op de tweeter op een afstand van 50 cm want dat is ongeveer de afstand tussen de luidspreker en de toehoorder achter het bureau. Blauw is de bas en groen de tweeter. Deze laatste gemeten vanaf 200 Hz.
De bas heeft vanaf zo'n 180 Hz een stijgende lijn tot 1 KHz, daarna dalend vanaf 2 KHz. De tweeter stijgt vanaf 200 Hz snel naar zo'n 1,5 KHz om daarna een dalend verloop te krijgen.
Dat wordt dus een leuke klus om er nog een recht frequentieverloop uit te krijgen :lol:

kijken we even wat het oorspronkelijke ontwerp van de fabrikant was:
oorspronkelijke filter.JPG
De tweeter wordt door slechts 1 elco van 4 uF gescheiden van de basspeaker. Simpeler en goedkoper kan het niet. Dit is dus enkel gedaan om de lage frequenties niet door de tweeter te laten gaan om te voorkomen dat deze daardoor kapot gaat en om de kosten laag te houden.
De basspeaker heeft geen enkele begrenzing en loopt lekker door in het bereik van de tweeter.
Dat geeft het volgende resultaat als frequentieresponse:
oorspronkelijke weergave.JPG
De zwarte lijn is de frequentieresponse. Zoals de afbeelding laat zien loopt deze van 155 Hz tot ongeveer 1,2 KHz flink omhoog met een verschil van 20 dB. Dat is dus duidelijk veel te veel en is ook de reden dat dit speakertje zo lekker schel klinkt.
Er is ook een flinke dip te zien rond 1,5 KHz als gevolg van een 180 graden tegenfase van de bas met de tweeter (of andersom, net hoe je het bekijkt).
Daarna is er een stijging te zien naar 90 dB tussen 8 en 9 KHz wat voornamelijk van de basspeaker afkomstig is met wat versterking van de tweeter.
We kunnen onze lol op dus.

Ik heb besloten om alles op 70 dB af te stemmen. Dat is hard zat als je op 50 cm van het speakertje af zit en ik hou nog wat bas erin op dat niveau, vanaf 200 Hz.

Laat ik beginnen met een opstelling zonder filter:
stap 1 filter.JPG
Dat geeft dan het volgende resultaat:
stap 1 frequencyresponse.JPG
Laten we een spoel in serie met de basspeaker zetten bv 4,7 mH (wat best vrij hoog is) en een elco in serie voor de tweeter van 3,9 uF:
stap 2 filter.JPG
stap 2 frequencyresponse.JPG
Nou, dat gaat de goede kant op. Het geheel begint al wat op "gelijke hoogte" te komen :lol:

(Ik ga me eerst even richten op de basspeaker. Deze wil ik wat eerder "afkappen" zodat de cross-over frequentie ergens op 1,5 KHz komt te liggen.
Ik begin met de bas en niet met de tweeter omdat de tweeter straks qua geluidssterkte afgestemd moet worden op de basspeaker. Dat is makkelijker dan dat je het andersom doet omdat een tweeter vaak afgezwakt moet worden en een basspeaker kun je niet versterken naar het hogere niveau van de tweeter. Een tweeter speelt vaak een 5 tot 15 dB harder dan een basspeaker in de praktijk.)

Daarvoor zet ik een elco van 33 uF parallel aan de basspeaker:
stap 3 filter.JPG
stap 3 frequencyresponse.JPG
De afval begint nu vanaf 1 KHz ipv 2 KHz en verloopt ook steiler. Tegelijk zien we dat we ook de piek van de basspeaker bij 8 Khz kwijt zijn :P . Mooi.
Er komt er wel een bult bij 400 Hz. Deze pakken we aan met een passieve seriële notch als filter die parallel aan de basspeaker wordt gezet:
stap 4 filter.JPG
stap 4 frequencyresponse.JPG
Kijk, dat begint al ergens op te lijken :D

Morgen nemen we de tweeter verder onder handen.

Wordt vervolgd.
Filtertje

Bericht door Filtertje »

Vandaag wordt de tweeter even stevig onderhanden genomen.

Eerst maar eens beginnen met het geheel boven de 1 KHz een stuk naar beneden te brengen door een weerstand in serie te zetten met de tweeter.
stap 5 filter.JPG
stap 5 frequencyresponse.JPG
Dat scheelt al gauw 8 dB.

De volgende stap is de pieken weg te werken, te beginnen met de piek rond 1,5 KHz.
Ook dit kunnen we weer doen met een passieve seriële notch die parallel aan de speaker wordt gezet.

stap 6 filter.JPG
stap 6 frequencyresponse.JPG
Die zijn we nu ook kwijt :D

Blijven er nog 2 irritante heuveltjes over waar we hetzelfde voor gaan gebruiken.
stap 7 filter.JPG
stap 7 frequencyresponse.JPG
Voor het kolletje op 6 KHz.
stap 8 filter.JPG
stap 8 frequencyresponse.JPG
En voor het drempeltje op 4,2 KHz.

En voor het "mooie" brengen we de piek op 15KHz ook flink naar beneden door tussen de 10 Ohm weerstand en de tweeter een elco van 3,3 uF parallel aan te sluiten.
stap 9 filter.JPG
stap 9 frequencyresponse.JPG
Laten we ook even kijken hoe de impendantie verloopt:
stap 1 impedantieverloop.JPG
Oei, dat is schrikken. Met de eerste piek kan ik leven maar de tweede moet mijlen naar beneden.
Daarvoor gaan we een passieve zobel over het geheel heen zetten om dat naar beneden te drukken:
stap 1 impedantieverloop filter.JPG
stap 1 impedantieverloop gecorrigeerd.JPG
Zo, en nu gaan bouwen. Alhoewel, wat worden de kosten???? :lol:

Maar mijn doel is bereikt:
Voor:
stap 1 frequencyresponse.JPG
Na:
Het geheel is nu in balans tussen 200 Hz en 10 KHz. Perfect toch?
Eens kijken wanneer ik het in elkaar ga zetten.

Wordt vervolgd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat klopt niet echt meer met je nickname..... :lol:

en hoe zijn de individuele fases? beetje OK, nette diepe dip als je de tweet ompoolt?

maar kan je die tweeter piek bij 1500Hz niet beter proberen aan te pakken met die serie C flink kleiner te kiezen?
Filtertje

Bericht door Filtertje »

Hallo Henkjan,

1. Nee, het is een beetje uit de hand gelopen... :D

2. Ja, dat wordt een behoorlijke dip rond 1,5 KHz.
dip in frequencyresponse.JPG
faseverloop (bruin = woofertje, blauw = tweeter):
faseverloop.JPG

3. Ja, dat kan als ik de tweeter ompool. Maar ik moet dan alles boven de 2 KHz weer corrigeren. Dat zorgt er helaas niet voor dat ik minder onderdelen hoef te gebruiken. Enig voordeel is dat het crossoverpunt wat hoger komt te liggen, zo rond 2,1 KHz.
met crossover op 2.1 KHz.JPG
even nog ter vergelijking:
Mijn voorkeur gaat toch naar deze

Groet, Wim.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”