PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door OWC »

Douwe84 schreef: do 01 sep 2022, 15:16
Omdat ik zo'n ding vreselijk lelijk vind en dacht dat het feit dat zonder ook kon er niet zon vreselijk verschil zou zijn in prestatie... Versie met is er idd ook, misschien leuk om later eens te vergelijken.
Bij Seas doen ze dat gewoon met een gaasje en een stickertje :lol: :wink:

Wat betreft bumperspray, gewoon even zoeken op YT, dan kun je wel voorbeelden zien hoe het eruit ziet.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Dat maakt ze direct kind proof, werkt goed zie ik nu bij m'n center speaker. De kleine boef is 1 en zit er maar wat graag aan....

Ja ik zoek wel ff wat rond. Komt goed :)
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door bart Luyckx »

Douwe84 schreef: do 01 sep 2022, 9:37
geen idee, dat gaan we meemaken :P

achterop de waveguide zitten nokjes om de tweeter uit te lijnen, ook 2 gaatjes voor de bevestiging. hier moet ik nog even naar kijken, of er een moertje in moet oid...

wavguide achterkant.png

ik zal alles duidelijk op de foto zetten, zal ook de stl van de mal nog even vragen en toevoegen :)
wat is de diameter van de gaatjes voor de bevestiging? Ik vermoed dat je daar een draadeind in moet draaien.

Of een moertje vastlijmen....
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

bart Luyckx schreef: do 01 sep 2022, 20:12
Douwe84 schreef: do 01 sep 2022, 9:37
geen idee, dat gaan we meemaken :P

achterop de waveguide zitten nokjes om de tweeter uit te lijnen, ook 2 gaatjes voor de bevestiging. hier moet ik nog even naar kijken, of er een moertje in moet oid...

wavguide achterkant.png

ik zal alles duidelijk op de foto zetten, zal ook de stl van de mal nog even vragen en toevoegen :)
wat is de diameter van de gaatjes voor de bevestiging? Ik vermoed dat je daar een draadeind in moet draaien.

Of een moertje vastlijmen....
Zoiets zal het worden ja, in het topic van augerpro wordt er ook over gesproken.

https://www.diyaudio.com/community/thre ... 90/page-30
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door OWC »

Ik zou daar zeker even een dun laagje kit oid tussen doen.

Anders is de kast daar behoorlijk lek.
Tenzij de tweeter/waveguide z'n eigen kamertje krijgt of lekker warm in de wol zit.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Tussen wg en tweeter bedoel je? Ik heb heel fijn/dun tochtband achtig spul liggen wat ik er voor bedacht had. Hij komt niet in eigen kamer.

In het topic hebben ze het ook over blu tack, dat kende ik nog niet maar is een soort buddy lijkt het...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door OWC »

Douwe84 schreef: do 01 sep 2022, 21:37
Tussen wg en tweeter bedoel je? Ik heb heel fijn/dun tochtband achtig spul liggen wat ik er voor bedacht had. Hij komt niet in eigen kamer.

In het topic hebben ze het ook over blu tack, dat kende ik nog niet maar is een soort buddy lijkt het...
Blu tack zouden we hier zoiets noemen als poster buddies.
Van die kneedgom zeg maar.

Lijkt me beetje lomp en vooral nogal dik.
Tochband kan ook wel, maar dat wordt vaak ook al vrij dik

Zolang beide vlakken goed op elkaar passen, voldoet iets simpels als siliconen oid kit prima.
Dat kun je daarna ook vrij simpel weer losmaken.
Destijds gebruikten wij altijd zwarte kit voor alle versterkers en compressie hoorns.

Ik weet niet hoeveel clearance de passing precies heeft?
Silicone matjes zouden waarschijnlijk ook prima werken :)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Ja dat spul wat m'n dochter gebruikt om de glow in the dark sterren op de plafond te plakken dus :p

Ik heb het nog niet geprobeerd dus kan je nog niet vertellen hoe de passing is..
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Klein beetje vooruitgang, mijn kopieerfrees was te diep waardoor de minimale freesdiepte met de geprinte mal al te diep was, ik heb dus van 18mm mdf een dikkere mal gemaakt.

Ik heb dubbelzijdige tape gebruikt om niet in de baffle te hoeven schroeven, dit heeft tijdens het frezen toch iets bewogen helaas. Ik voelde een rand, uiteindelijk valt het mee maar wel iets wat voor de volgende anders moet.
IMG_20220910_164506.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door dre »

Erg netjes! 8)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Woofer gat er ook in, mm te groot...
IMG_20220911_144926.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Plakken.
IMG_20220912_202113.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Lijkt al ergens op, radius is 9,5 groter heb ik niet. Voor t effect is groter beter dus even bekijken wat gaat passen en wat er te krijgen is...

Weet iemand een adres voor een 8mm r20 frees? Ik kan ze zelfs op Ali niet vinden....
IMG_20220913_190052.jpg
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Boppo84 »

Ik kan hier wel een R15,9 vinden... ik denk dat als je groter wilt, je aan de slag moet met grof schuurpapier of kant en klare profielen inpassen.
https://www.ecotools.nl/freesbeitels-8m ... -r-15-9-mm

Het ziet er wel veelbelovend uit. En die speling rond je woofer, een paar lagen lak en je bent het meeste zo kwijt.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Thx , die had ik ook gevonden idd maar zoek echt 20.

Dit is een testkast hoor, heel licht spul dus moet sowieso een meer solide versie maken nog :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door OWC »

Past die überhaupt nog wel door de schoen van de bovenfrees?
R20 is namelijk wel erg groot
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Shadow »

Ik zou dat ook niet uit de losse hand willen frezen :hide:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Of hij er door past is een goeie.... dat meet ik even na. Het uit de losse hand frezen kan wel lijkt me, steeds een mm dieper en met beleid.

Als hij al niet past moet ik wat anders verzinnen, met de hand schuren wil ik vermijden ik wordt al moe van de gedachte :P

Heb ook wel aan een 45 graden afschuining gedacht maar rond lijkt me een stuk mooier met de vorm van de waveguide enzo..
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door OWC »

Heel veeeeeel jaren terug ooit zoiets met de hand gedaan.
Nouja begin met frees, de rest schuren en een diy malletje erbij.

Was wel MDF, maar is idd een hoop werk en stof.
Maarja die stof heb je ook met frezen.

Afhankelijk van het soort hout kan dit misschien nog beter met een trekschaaf.

Een tijd terug heb ik wel een afrondingsfrees gekocht, maar die was niet zo groot omdat hij anders niet in de frees past en ook niet in het freestafeltje dat ik heb.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

2009 toch, met een minisub :p

Ik neus nog wel even rond en bestel desnoods die 15,9 wel, is iig lekker snel in huis.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Als het goed is kan ik vrijdag overdag en s 'avonds weer wat doen. Materiaal om de tweeters te bevestigen in huis, ook de 15,9 frees maar besteld.

Ga proberen het weekend eerste metingen te kunnen doen. Dit begint aardig te jeuken...
IMG_20221010_211729.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

De frees past echt net, r20 had never nooit gelukt. Daar heb ik me flink op verkeken.
IMG_20221014_143120.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Shadow »

Nice :goedzo:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Testkast klaar :)
IMG_20221014_204415.jpg
IMG_20221014_204426.jpg
en even snel impendantie metingen en een meting op de as gedaan. Vind t er best rommelig uitzien eigenlijk, instellingen maar nalopen...

Waveguide zit zo vast:
IMG_20221014_201618.jpg
tweeter response.png
woofer response.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Alles nagelopen en van beide drivers een nearfield meting gemaakt.

abrupt aflopen van de tweeter bij 2500Hz begrijp ik niet zo goed eigenlijk, dat laten de metingen van Augerpro ook niet zien
2022-10-15 12_17_05-SB Acoustics SB26 _ somasonus.png
tweeter nearfield.png
woofer nearfield.png
Ik probeer straks een set metingen te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”