Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Niet doen, gewoon alle GND bij de ingangen aan elkaar knopen en dan met één (dikke) draad naar de Prelude.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Oke Sander, Duidelijk. Ik ben wel nieuwsgierig naar het hoe en waarom.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Omdat GND dan overal hetzelfde potentiaal heeft, als je GND gaat schakelen en er zijn verschillen tussen de diverse bronnen hoor je dat terug als (harde) schakeltikken bij het wisselen van een bron.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Aangezien ik de Prelude heb opgedeeld in een pre-amp-print en een voedings-print neem ik aan dat het centrale aardpunt bij de C's van de voeding ligt
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Nee, dat ligt altijd bij de ingang van de voorversterker.vastwelgoed schreef: ↑vr 08 apr 2022, 18:02Aangezien ik de Prelude heb opgedeeld in een pre-amp-print en een voedings-print neem ik aan dat het centrale aardpunt bij de C's van de voeding ligt
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Maak er eens wat foto's van. dan word het allemaal wat duidelijk wat je aan het bouwen bent.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Input selector, simpele opzet met relais voor 2 gebalanceerde inputs (ground niet meegeschakeld) met keuze voor of een mechanische - of een elektronische schakelaar.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Voor de relais gebruik ik DS2-E-M-12V (SDS) en voor de schakeltor de wat robuustere MPSA42.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Heren, Nog even een vraag. Het voedingsgedeelte voor de Prelude had ik volgens schema opgebouwd en op print gezet. Da's nu even niet van belang, maar ik heb nu wat meer vermogen nodig voor een ander projekt, dus een zwaardere voeding vlgs. hetzelfde principe: Voor de eindtrap heb ik wat zwaardere torren ingezet en tevens is de uitgangsspanning aangepast. Het RC-filter aan de ingang heb ik verwijderd, althans de R's uit de voedingslijn, omdat anders alleen warmte wordt verstookt. Om toch tot een maximale afvlakking te komen heb ik een 'condensatorvermeningvuldiger' toegepast voor de voortrap. Ook heb ik de rectifier zwaarder uitgevoerd. Mijn vraag is: 'ken' dit? Zie schema:
Laatst gewijzigd door vastwelgoed op ma 26 sep 2022, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Ik probeer het bestand naar het tekstvlak te slepen, maar waarom is het schema niet zichtbaar? Vjeemd ...
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
png of jpg van maken werkt beter denk ik?vastwelgoed schreef: ↑ma 26 sep 2022, 10:55Ik probeer het bestand naar het tekstvlak te slepen, maar waarom is het schema niet zichtbaar? Vjeemd ...
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Om het in een browser te tonen, moet het inderdaad een plaatje zijn. Om *.sch te bekijken is de bijbehorende ontwerp-software of viewer nodig. Vandaar dat zo'n bestand alleen als download kan worden getoond.
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Nee dus, dat ken niet
De uitgang van de verschilversterker, de verbinding collector T2 - collector T5 kan niet iets sturen wat buiten hun bereik ligt. En de basis van T3 zit boven het maximum wat er uit die collectors kan komen.
Anne
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
It kin net, dus. Dank. Nu zie ik het wel, maar ik wilde in eerste instantie de regeltor niet in de voedingslijn opnemen om spanningsval te vermijden. Er zit niets anders op om dit wel te doen, maar dan met een powertor of heel veel zeefcondensatoren.
Laatst gewijzigd door vastwelgoed op wo 28 sep 2022, 9:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Rechtsonder in het schema staat dat de voeding 2 x 15 tot 2x 18 Volt moet afgeven, maar bij hoeveel stroom is dat eigenlijk ?
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
In het originele schema waren dit de BC557C/547C, die vervangen zijn door resp. BD140/139. Het gaat om een voeding voor een koptelefoonversterker; ik denk dat 0,5 A al heel erg veel lawaai oplevert...
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Is een voeding met een set 317/337 regelaars geen idee ?
Dat levert die paar honderd mA op zijn sokken.
Of is dat te gewoontjes ?
Dat levert die paar honderd mA op zijn sokken.
Of is dat te gewoontjes ?
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Nou, ik zoek idd wel iets met uitstekende eigenschappen; lage ruis, lage uitgangsimpedantie, etc. Ja, of je zou die keuze moeten maken met de sigma78/79 (TPS7A4701/3301) op een printje met TO-220 footprint; prijzig! Maarrr, je zet me wel aan het denken: als ik wat minder ingewikkeld doe, die hele regeltor in de voedingslijn vergeet en gewoon 2 x 2200uF per rail opneem moet volstaan.
