Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

Niet doen, gewoon alle GND bij de ingangen aan elkaar knopen en dan met één (dikke) draad naar de Prelude.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Oke Sander, Duidelijk. Ik ben wel nieuwsgierig naar het hoe en waarom.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Het waarom bedoel ik ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

Omdat GND dan overal hetzelfde potentiaal heeft, als je GND gaat schakelen en er zijn verschillen tussen de diverse bronnen hoor je dat terug als (harde) schakeltikken bij het wisselen van een bron.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Oke, Dankje.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Aangezien ik de Prelude heb opgedeeld in een pre-amp-print en een voedings-print neem ik aan dat het centrale aardpunt bij de C's van de voeding ligt
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

vastwelgoed schreef: vr 08 apr 2022, 18:02
Aangezien ik de Prelude heb opgedeeld in een pre-amp-print en een voedings-print neem ik aan dat het centrale aardpunt bij de C's van de voeding ligt
Nee, dat ligt altijd bij de ingang van de voorversterker.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door ray5150 »

Maak er eens wat foto's van. dan word het allemaal wat duidelijk wat je aan het bouwen bent.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

ray5150 schreef: za 09 apr 2022, 10:29
Maak er eens wat foto's van. dan word het allemaal wat duidelijk wat je aan het bouwen bent.
Schema
Schema
Print top
Print top
(ff kijken of dit werkt)
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Input selector, simpele opzet met relais voor 2 gebalanceerde inputs (ground niet meegeschakeld) met keuze voor of een mechanische - of een elektronische schakelaar.
Schema
Schema
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Print Top
Print Top
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Voor de relais gebruik ik DS2-E-M-12V (SDS) en voor de schakeltor de wat robuustere MPSA42.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Heren, Nog even een vraag. Het voedingsgedeelte voor de Prelude had ik volgens schema opgebouwd en op print gezet. Da's nu even niet van belang, maar ik heb nu wat meer vermogen nodig voor een ander projekt, dus een zwaardere voeding vlgs. hetzelfde principe: Voor de eindtrap heb ik wat zwaardere torren ingezet en tevens is de uitgangsspanning aangepast. Het RC-filter aan de ingang heb ik verwijderd, althans de R's uit de voedingslijn, omdat anders alleen warmte wordt verstookt. Om toch tot een maximale afvlakking te komen heb ik een 'condensatorvermeningvuldiger' toegepast voor de voortrap. Ook heb ik de rectifier zwaarder uitgevoerd. Mijn vraag is: 'ken' dit? Zie schema:
Laatst gewijzigd door vastwelgoed op ma 26 sep 2022, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Ik probeer het bestand naar het tekstvlak te slepen, maar waarom is het schema niet zichtbaar? Vjeemd ...
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Prelude HPA-PSup.png
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Gelukt!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Shadow »

vastwelgoed schreef: ma 26 sep 2022, 10:55
Ik probeer het bestand naar het tekstvlak te slepen, maar waarom is het schema niet zichtbaar? Vjeemd ...
png of jpg van maken werkt beter denk ik?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Marp »

Om het in een browser te tonen, moet het inderdaad een plaatje zijn. Om *.sch te bekijken is de bijbehorende ontwerp-software of viewer nodig. Vandaar dat zo'n bestand alleen als download kan worden getoond.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Ah!buis »

vastwelgoed schreef: ma 26 sep 2022, 10:43
Mijn vraag is: 'ken' dit? Zie schema
Nee dus, dat ken niet :(
De uitgang van de verschilversterker, de verbinding collector T2 - collector T5 kan niet iets sturen wat buiten hun bereik ligt. En de basis van T3 zit boven het maximum wat er uit die collectors kan komen.
Anne
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Ah!buis schreef: di 27 sep 2022, 22:19
vastwelgoed schreef: ma 26 sep 2022, 10:43
Mijn vraag is: 'ken' dit? Zie schema
Nee dus, dat ken niet :(
De uitgang van de verschilversterker, de verbinding collector T2 - collector T5 kan niet iets sturen wat buiten hun bereik ligt. En de basis van T3 zit boven het maximum wat er uit die collectors kan komen.
Anne
It kin net, dus. Dank. Nu zie ik het wel, maar ik wilde in eerste instantie de regeltor niet in de voedingslijn opnemen om spanningsval te vermijden. Er zit niets anders op om dit wel te doen, maar dan met een powertor of heel veel zeefcondensatoren.
Laatst gewijzigd door vastwelgoed op wo 28 sep 2022, 9:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door ray5150 »

Rechtsonder in het schema staat dat de voeding 2 x 15 tot 2x 18 Volt moet afgeven, maar bij hoeveel stroom is dat eigenlijk ?
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

ray5150 schreef: wo 28 sep 2022, 9:02
Rechtsonder in het schema staat dat de voeding 2 x 15 tot 2x 18 Volt moet afgeven, maar bij hoeveel stroom is dat eigenlijk ?
In het originele schema waren dit de BC557C/547C, die vervangen zijn door resp. BD140/139. Het gaat om een voeding voor een koptelefoonversterker; ik denk dat 0,5 A al heel erg veel lawaai oplevert...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door ray5150 »

Is een voeding met een set 317/337 regelaars geen idee ?
Dat levert die paar honderd mA op zijn sokken.
Of is dat te gewoontjes ?
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

ray5150 schreef: wo 28 sep 2022, 10:09
Is een voeding met een set 317/337 regelaars geen idee ?
Dat levert die paar honderd mA op zijn sokken.
Of is dat te gewoontjes ?
Nou, ik zoek idd wel iets met uitstekende eigenschappen; lage ruis, lage uitgangsimpedantie, etc. Ja, of je zou die keuze moeten maken met de sigma78/79 (TPS7A4701/3301) op een printje met TO-220 footprint; prijzig! Maarrr, je zet me wel aan het denken: als ik wat minder ingewikkeld doe, die hele regeltor in de voedingslijn vergeet en gewoon 2 x 2200uF per rail opneem moet volstaan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Shadow »

Da's vast wel goed :lol:
Plaats reactie