Van bij de Chinees....

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef: zo 25 sep 2022, 20:27
bart Luyckx schreef: zo 25 sep 2022, 18:43
Wel ik vraag al van be start hoe ik dit chinees ontwerp moet inschatten.
Feitelijk is daar zonder schema niet veel zinnigs over te zeggen.
Grote kans dat het afgezien van de DC servo een standaard schema uit de datasheet is. daar hoef op zich niks mis mee te zijn natuurlijk.
Puur afgaand op de foto's vind ik het er best redelijk uitzien.
Aansluitingen netjes aan de zijkant, knappe print met een centraal aardpunt, redelijk logische indeling.

HTB1jrpFaXLM8KJjSZFBq6xJHVXaX.jpg

Over de kwaliteit van de gebruikte onderdelen is het natuurlijk onmogelijk om iets zinnigs te zeggen.
Bedankt voor je input en beoordeling. Misschien zijn de printjes ook apart te koop als er toch wat bedenkingen zijn met de echtheid van de componenten.

Hoe verhoudt deze zich met mijn Sugden A21se heb je daar enig idee over?
Een composiet zou de performancie verhogen., maar ook op DIYaudio vind ik daar niet veel ontwerpen van, om nog niet te spreken over niet SMD componenten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

Zolang je een BOM hebt en een print ontwerp, kun je dat voor nog geen 15-40 euro laten bestukken
Daar komen dan nog de print kosten, wat tegenwoordig niks meer is.
Voor dit formaat 15-20 euro voor 10 printen verstuurd en wel.
En dan nog enkel de SMD componenten.

Een composiet versterker valt ook prima met THT componenten te doen overigens.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door ray5150 »

bart Luyckx schreef: zo 25 sep 2022, 20:34
Hoe verhoudt deze zich met mijn Sugden A21se heb je daar enig idee over?
Ik moest even googlen. zie dat het een Britse geïntegreerde versterker is die in Klasse A werkt.
Nee, ik kan daar niks zinnigs over zeggen, maar dit lijkt me een versterker die op een behoorlijk hoog niveau werkt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door ray5150 »

OWC schreef: zo 25 sep 2022, 22:27

Een composiet versterker valt ook prima met THT componenten te doen overigens.
Mwah, je weet ook wel dat met de steeds verder doorgaande miniaturisering dit een lastige (maar niet onmogelijke) klus is.
Zo is bijvoorbeeld in versie 1 van de CA versterker de LME49990 opamp toegepast. inmiddels ook alweer uit de handel, maar dit terzijde.
Voor zover ik weet is deze nooit in een DIP gemaakt, maar alleen in SMD behuizing.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Weet iemand een composiet op basis van de lm3886 met gewone componenten? Een op amp in smd daargelaten is nog ok, maar geen volledige print.
Liefst met gerber en bom files
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

ray5150 schreef: ma 26 sep 2022, 9:37
OWC schreef: zo 25 sep 2022, 22:27

Een composiet versterker valt ook prima met THT componenten te doen overigens.
Mwah, je weet ook wel dat met de steeds verder doorgaande miniaturisering dit een lastige (maar niet onmogelijke) klus is.
Zo is bijvoorbeeld in versie 1 van de CA versterker de LME49990 opamp toegepast. inmiddels ook alweer uit de handel, maar dit terzijde.
Voor zover ik weet is deze nooit in een DIP gemaakt, maar alleen in SMD behuizing.
Lm4562 nog steeds als tht te verkrijgen.
Daarnaast zijn adapter bordjes ook mogelijk.

1 component als smd is sowieso een stuk minder dan alles.
Of anders duur de zure appel heen bijten. Zo moeilijk is het namelijk ook niet. Zeker niet met 0805 en 1206.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

bart Luyckx schreef: ma 26 sep 2022, 11:14
Weet iemand een composiet op basis van de lm3886 met gewone componenten? Een op amp in smd daargelaten is nog ok, maar geen volledige print.
Liefst met gerber en bom files
Volgens mij stond er een Knuisje-CA recentelijk compleet te koop. Weet niet of die al verkocht is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Henkjan »

lijkt nog te koop te staan:
viewtopic.php?t=30547
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Ah, Tnx Henkjan! Dat is Knuisjes eerste Tom versterker en die is later gemodificeerd naar de ZBA versie. Lijkt mij een goed uitgangspunt voor TS. De printen werken al dus dat is een zorg minder. Als Bart de losse componenten in een eigen kast bouwt en met een extra trafo er bij als dual mono, is ie voorlopig richting naar waar hij zijn wil.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: ma 26 sep 2022, 9:32
bart Luyckx schreef: zo 25 sep 2022, 20:34
Hoe verhoudt deze zich met mijn Sugden A21se heb je daar enig idee over?

Nee, ik kan daar niks zinnigs over zeggen, maar dit lijkt me een versterker die op een behoorlijk hoog niveau werkt.
Dat klopt, ik heb een aantal verschillende Sugden versterkers gehoord. Min of meer niet zo’n bekend merk maar erg, heel erg goed. Het is in de verste verte niet te vergelijken een Chineesje, Purifi, Ncore…
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Shadow »

Met andere worden, hij kleurt =;
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Ja, maar wel op een prettige manier en eigenlijk niet overduidelijk. Midden en hoog is heel fraai van wat ik hoorde destijds en heel evenwichtig, gedetailleerd en zonder enige stress. Denk dat als je de CA er naast zou zetten je het verschil daar niet gaat horen. Dat zal meer in het laag zitten. Daar heeft de CA beslist meer drive en controle.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Leeuwarden »

Als jij jouw CA op één lijn zet met een Sugden en dan ook nog met een plusje, dan wordt het hoog tijd dat je demo-modelletje hier een maandje komt logeren,Peter…
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op wo 28 sep 2022, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef: ma 26 sep 2022, 17:13
Als jij jouw CA op één lijn zet met een Sugden en dan ook nog met een pluisje, dan wordt het hoog tijd dat je demo-modelletje hier een maandje komt logeren,Peter…
Luisterdag Hengelo 2019;

- ik deel de kamer met wat vrolijke mannen die wat Pass spul bij hebben, Aleph 30, Jfet amp etc. Als ze mijn 2 CA's zien worden ze nieuwsgierig dus het deksel moet open, zo geschiede; 'kiek noe, zo'n sjipamp' was het commentaar, luistersessie met de Pass en afgeleide volgde, precies wat Peter omschrijft; fijne klank maar in het laag minder controle. CA ging eraan en binnen 5 minuten waren de Pass versterkers uitgeschakeld door de heren...vooral op zijn eigen Pro-Ac speakers was het echt een zeer fijne combi...
foto 12.PNG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Shadow »

foto 13.PNG
Proac D30 was het dacht ik, fijne speakers iig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Ja die Proac speakers zijn fijne dingen. Vorig jaar nog een set Proac Response 3 gereviseerd en van nieuwe rolranden laten voorzien. Qua demping zit er weinig in: Gewoon rondom binnenin 5 cm beddenschuim, meer niet! :D Ik heb daarop de CA vergeleken met een (gereviseerde) Krell KST100. De CA tekende toch echt veel fijner dan de Krell en ook daar met tikkeltje meer bascontrole.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 26 sep 2022, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Barry2001 »

Shadow schreef: ma 26 sep 2022, 22:07
Leeuwarden schreef: ma 26 sep 2022, 17:13
Als jij jouw CA op één lijn zet met een Sugden en dan ook nog met een pluisje, dan wordt het hoog tijd dat je demo-modelletje hier een maandje komt logeren,Peter…
Luisterdag Hengelo 2019;

- ik deel de kamer met wat vrolijke mannen die wat Pass spul bij hebben, Aleph 30, Jfet amp etc. Als ze mijn 2 CA's zien worden ze nieuwsgierig dus het deksel moet open, zo geschiede; 'kiek noe, zo'n sjipamp' was het commentaar, luistersessie met de Pass en afgeleide volgde, precies wat Peter omschrijft; fijne klank maar in het laag minder controle. CA ging eraan en binnen 5 minuten waren de Pass versterkers uitgeschakeld door de heren...vooral op zijn eigen Pro-Ac speakers was het echt een zeer fijne combi...

foto 12.PNG
Rene en Martin, komen hier uit het dorp. Wel zelfbouwers, niet echt aktief hier op het forum.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Shadow »

Klopt idd, toffe mannen, heeft het jaar ervoor veel koelblok gekocht van me...had ie in 2019 bij met een versterker eraan vast :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Barry2001 »

Rene, ja klopt, de experimentele FET versterker met lijmtangen :mrgreen: misschien inmiddels al wel een stapje verder.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Die versterker die aangeboden wordt, is wel iets, maar als ik hem moet ombouwen tot wat ik wens komt er toch nog veel bij kijken. Ik weet niet of het dan nog de moeite loont.

Mooie dat er een vergelijk met de sudgen wordt gemaakt, zodat ik weet waartoe een chipamp in staat is.
Ik ben niet op zoek naar de best metende versterker. Maar naar een degelijke goed klinkende versterker ook met minder goed materiaal zoals de sugden dat kan.

Een best metende versterker is in mijn ogen zoals een F1-wagen. Perfect uitgemeten om het maximale te halen uit de technologie en dit op een biljard vlakke weg.
Zet je hem op een 'normale'weg dan presteert die heel wat minder.

Ik zoek ook niet naar de beste opnames, maar zoek de muziek die mij aanspreekt. De opname is wat die is en moet je mee leven. Ik probeer te genieten van mijn muziek en zit er niet met een vergrootglas op te kijken.
Ik kan punten aanhalen waar de sugden niet het maximale weet te presteren....kan er meer geld tegenaan smijten, maar gaat het me meer genot bezorgen? 9 op 10 vind ik andere zwakke plekken en kan ik altijd blijven "upgraden". Maar het blijft altijd een compromie. En in tussentijd vergeet ik te genieten van mijn muziek....jammer van de tijd.

Sommige verkiezen ook hun old-timer en niet hun dag dagelijkse audi A6 als ze op zoek zijn naar genot en plezier. Technische perfectie is niet per definitie genot en plezier.

Dus recap : ik zoek een goed klinkende versterker die eenvoudig te bouwen is. Opgezet kan worden in 2X3 kanalen of 2x2 kanalen. waar ik een electronisch filter en een pre-amp kan voorzetten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Shadow »

Daar kun je die printjes uit je startpost prima voor gebruiken :goedzo:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Leeuwarden »

Shadow schreef: ma 26 sep 2022, 22:07
Leeuwarden schreef: ma 26 sep 2022, 17:13
Als jij jouw CA op één lijn zet met een Sugden en dan ook nog met een plusje, dan wordt het hoog tijd dat je demo-modelletje hier een maandje komt logeren,Peter…
Luisterdag Hengelo 2019;

- ik deel de kamer met wat vrolijke mannen die wat Pass spul bij hebben, Aleph 30, Jfet amp etc. Als ze mijn 2 CA's zien worden ze nieuwsgierig dus het deksel moet open, zo geschiede; 'kiek noe, zo'n sjipamp' was het commentaar, luistersessie met de Pass en afgeleide volgde, precies wat Peter omschrijft; fijne klank maar in het laag minder controle. CA ging eraan en binnen 5 minuten waren de Pass versterkers uitgeschakeld door de heren...vooral op zijn eigen Pro-Ac speakers was het echt een zeer fijne combi...

foto 12.PNG
Ik had ongeveer dezelfde reactie toen ik voor het eerst een UCD hoorde. Ik speelde op dat moment met een Pass Aleph 5 en die moest subiet het veld ruimen voor een setje UCD400’s. Daar heb ik heel lang mee gespeeld en diverse variaties van gehad. Die dingen hebben veel detail en zijn een bodemloze put power in het laag. Maar het toeval wilde dat ik op gegeven moment een setje gebruikte NXV200 met een losse SMPS kon overnemen. Dus van klasse D naar AB. Voor mij een eye opener. Nog steeds detail en power aan de onderkant. Maar veel muzikaler. Op dit moment heb ik dus een (zwaardere) Holton en een Ncore staan. En zo nu en dan wissel ik even. Beide zijn domweg goed maar mijn smaak, daar is die ‘variabele’ weer, gaat duidelijk niet uit naar klasse D. En dus ben ik oprecht benieuwd daar de CA (ook altijd al geweest maar ik wilde meer power voor in de huiskamer maar omdat ik nu in een veel kleinere kamer luister worden minder zware versterkers weer interessant ) als Peter daarvan zegt dat dat richting Sugden maar dan met een plusje gaat.
Een versterker beoordelen op een luister dag kan een indicatie geven maar je weet het pas echt als je er wat langer naar kan luisteren…
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Een versterker kan je niet beoordelen op een half uurtje. Elke versterker heeft plussen en minnen. Z

Het vergelijken van versterkers die niet in dezelfde ruimte en zelfde muziek spelen is zo goed als onmogelijk.
Ook de gebruikte pre is van groot belang. Niet elke combinatie is een goede match.
Sugden heeft ook verschillende versterkers en die verschillen onderling. De A21 is eentje die al vele decennia wordt verder ontwikkeld ( is trouwens de allereerste class-a voor huisgebruik). De se versie die ik heb heeft een verbeterde pre en een krachtigere voeding. Hierdoor lever je wat in op de typische sugden sound, maar krijg je andere deugden in de plaats.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Shadow schreef: di 27 sep 2022, 22:51
Daar kun je die printjes uit je startpost prima voor gebruiken :goedzo:
Volgens Peter moet je, als je richting sugden wil gaan, toch eerder aan een CA denken.

Ik weet niet of daar versies van bestaan zonder smd.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Ik merk dat de CA of standard versie van de LM3886 toch een hogere 3de harmonische heeft tov van de sugden.
Ik las ergens dat de vervorming bij class-a lager is bij lage versterking. Bij class ab is deze hoger bij lage versterking maar daalt sterker bij grote versterking.
Nu speel ik sowieso altijd op laag of gematigd volume.
Plaats reactie