Van bij de Chinees....
Moderator: Beheerdersteam
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Van bij de Chinees....
Is dit goed spul? of klaar om er Chop choy van te maken.....
https://nl.aliexpress.com/item/32839668 ... pt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com/item/32839668 ... pt=glo2nld
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Van bij de Chinees....
De LM3886 is officieel al een lange tijd niet op voorraad.
De kans is zeer groot dat dit dus kopieën zijn, of het moet NOS zijn (maar die kans acht ik vrij klein).
Hoe goed die gaan werken? .......... sja
De kans is zeer groot dat dit dus kopieën zijn, of het moet NOS zijn (maar die kans acht ik vrij klein).
Hoe goed die gaan werken? .......... sja
Re: Van bij de Chinees....
Jawel maar daarvoor vind je ook niet makkelijk originele LM3886 op het moment. Voor die prijs kan het met die Chinees eigenlijk geen originele LM3886 zijn.
Re: Van bij de Chinees....
Oh, geen idee dat het zo karig is.
Dus ik kan straks mijn energierekening met mijn LM3886 chippies betalen.
Dus ik kan straks mijn energierekening met mijn LM3886 chippies betalen.
Re: Van bij de Chinees....
Vanaf medio/eind volgend jaar weer is de huidige verwachting. Tot die tijd zul je de energie anders moeten betalen 
P.S. De laatste originelen die ik had waren van mei 2020. Die waren toen al flink in prijs omhoog en werden ze schaars.
P.S. De laatste originelen die ik had waren van mei 2020. Die waren toen al flink in prijs omhoog en werden ze schaars.
Re: Van bij de Chinees....
Ik zit me even af te vragen hoe dat dan gaat in die IC fabrieken.
Ik stel me dan zo voor dat dat met een cyclus gaat, dat men een paar maanden chip A maakt, de productielijn aanpast, en men daarna een paar maanden chip B maakt. dat zou die extreem lange levertijden kunnen verklaren.
Of zit ik er nu helemaal naast ?
Ik stel me dan zo voor dat dat met een cyclus gaat, dat men een paar maanden chip A maakt, de productielijn aanpast, en men daarna een paar maanden chip B maakt. dat zou die extreem lange levertijden kunnen verklaren.
Of zit ik er nu helemaal naast ?
Re: Van bij de Chinees....
Kwestie van capaciteit. Je vergeet dat "men" niet in de fabrieken zit/zat maar vanwege Covid thuis, of in het geheel afgevoerd is. Overigens was het altijd al zo dat wanneer een grote afnemer een grote order plaatst, b.v. Motorola heeft chips voor een nieuwe telefoon nodig, dat gewoon bestaande productie lijnen dicht worden gegooid en naar de nieuwe chips productie gaan. Vooral Maxim was daar destijds berucht om. En gezien de huidige situatie zal dat ook niet minder zijn geworden.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
Of het originele LM3886 zijn be twijfel ik ook, maar die kan je nog vervangen. Maar hoe zit het met de rest van het ontwerp?
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
Bij Mouser zie ik ze staan vanaf 8,75 ex BTW.
https://nl.mouser.com/c/?q=lm3886
Er staat me bij dat ze een paar jaar terug nog rond de 5 a 6 euro moesten kosten.
https://nl.mouser.com/c/?q=lm3886
Er staat me bij dat ze een paar jaar terug nog rond de 5 a 6 euro moesten kosten.
Re: Van bij de Chinees....
Nog meer prijzen :
https://nl.farnell.com/c/semiconductors ... ?st=lm3886
https://www.reichelt.nl/nl/nl/index.htm ... 1&q=lm3886
En overal pas over een jaar leverbaar...
https://nl.farnell.com/c/semiconductors ... ?st=lm3886
https://www.reichelt.nl/nl/nl/index.htm ... 1&q=lm3886
En overal pas over een jaar leverbaar...
Re: Van bij de Chinees....
Mwah, tussen de 6 en 8 euro ex. waren ze altijd al. Begin vorig jaar lag de marktprijs op meer dan het dubbele. Overigens zijn de originele niet makkelijk zomaar na te maken. Die Spike protectie zit heel slim in elkaar. Zou wel echt oppassen voor namaak. Dat Chineesje heeft zo te zien een DC servo. Klinkt natuurlijk wel interessant maar voor de LM3886 volkomen nutteloos.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
Wat me aansprak is het compacte ontwerp voor 2 kanalen. Zie je niet vaak. Maar of dit negatieve gevolgen heeft op de klank?
Is er iets zinnig te zeggen over het printontwerp? Layout? spoordikte? ....
Zijn de condensatoren voldoende gedimensioneerd?
Is er iets zinnig te zeggen over het printontwerp? Layout? spoordikte? ....
Zijn de condensatoren voldoende gedimensioneerd?
Re: Van bij de Chinees....
Heb precies deze. Of het nu imitatie is of niet, tis mijn best amp ooit, dus ben best tevreden. Gewoon proberen, je kunt er geen buil aan vallen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Van bij de Chinees....
Heel veel IC's zijn bijna keer twee gegaan, hoewel het een beetje afhangt van de vraag ernaar.ray5150 schreef: ↑do 22 sep 2022, 11:27Bij Mouser zie ik ze staan vanaf 8,75 ex BTW.
https://nl.mouser.com/c/?q=lm3886
Er staat me bij dat ze een paar jaar terug nog rond de 5 a 6 euro moesten kosten.
Een ADAU1701 of ADUA1451 DSP waren rond de 4-5 euro, dat is nu het dubbele.
Idem voor opamps.
Daar zit uiteraard ook nog de hoge huidige inflatie bij en het feit dat de euro het zo slecht doet tov de dollar.
Dat was heel long 1 euro for $0.85 en dat is nu 1 op 1
Wat betreft slechte leverbaarheid is het echt een samenloop van omstandigheden geweest.
Fabrieken die moesten sluiten, maar vergeet ook vooral transport niet. Dit geldt ook voor ruwe grondstoffen natuurlijk.
En ook het feit dat men ineens meer is gaan consumeren.
De oorlog in Oekraïne helpt hier ook niet bij, buiten het feit dat zulke dingen altijd onrust geven, komen er best wel wat grondstoffen daar vandaan.
Wat ik begrepen heb, is dat dit soort fabrikanten wel wat buffer hebben qua capaciteit, maar als het eenmaal ergens misloopt, is het een beetje als een auto file zeg maar, dan loopt het direct helemaal vast.
De luidspreker industrie heeft hier ook last van. Dan doel ik op de drivers.
We moeten kijken hoe het gaat lopen, maar ik zie hier en daar alweer modellen die in back order staan.
Laatst gewijzigd door OWC op do 22 sep 2022, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Van bij de Chinees....
Hij doelt op de IC zelf.
Zoals ik in post twee ook al heb aangegeven.
Het probleem met kopie IC's is dat het echt een soort loterij show is.
Soms heb je idd geluk en werkt het prima, soms werkt het maar met slechtere performance (ruis, vervorming etc) en ik heb ook gehad dat componenten bij een beetje belasting er gewoon keihard uitklapten.
Re: Van bij de Chinees....
Het originele ontwerp staat in de datasheet van de LM3886. En ja, alles wat je in handen krijgt er mee is min of meer een kopie daarvan. Maar een kopie met een DC servo is gewoon onzin en derhalve ook maar in elkaar gehobbyd. Ikzelf zou er dan met een boog omheen lopen maar AudioMan is er zo te lezen blij mee.
Re: Van bij de Chinees....
Ik zou je toch eens aanraden de CA versie hiervan te beluisteren, zoals deze door Pjotr is ontworpen, dat geeft een heel andere kijk op de zaak.
