Van bij de Chinees....

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Is dit goed spul? of klaar om er Chop choy van te maken.....

https://nl.aliexpress.com/item/32839668 ... pt=glo2nld
Bijlagen
LM3886.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

De LM3886 is officieel al een lange tijd niet op voorraad.
De kans is zeer groot dat dit dus kopieën zijn, of het moet NOS zijn (maar die kans acht ik vrij klein).

Hoe goed die gaan werken? .......... sja
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door FR_Aad »

Ik zou dan naar een ZBA Composite gaan zoeken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Jawel maar daarvoor vind je ook niet makkelijk originele LM3886 op het moment. Voor die prijs kan het met die Chinees eigenlijk geen originele LM3886 zijn.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door FR_Aad »

Oh, geen idee dat het zo karig is.
Dus ik kan straks mijn energierekening met mijn LM3886 chippies betalen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Vanaf medio/eind volgend jaar weer is de huidige verwachting. Tot die tijd zul je de energie anders moeten betalen :mrgreen:

P.S. De laatste originelen die ik had waren van mei 2020. Die waren toen al flink in prijs omhoog en werden ze schaars.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Shadow »

He kijk nou;
20220921_205458.jpg
En CA mk1v2 printjes ook nog 6 zag ik :hide:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door FR_Aad »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Die hoeft van de winter niet in de kou te zitten... :D
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

Shadow schreef: wo 21 sep 2022, 21:00
He kijk nou;

20220921_205458.jpg

En CA mk1v2 printjes ook nog 6 zag ik :hide:
Daar ligt voor ruim 100-150 euro aan IC's met deze huidige prijzen lol

De laatste lead times op dit moment ligt ergens rond de 65-70 weken :cry: :cry: :(
En dat is niet alleen voor LM3886......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door ray5150 »

Ik zit me even af te vragen hoe dat dan gaat in die IC fabrieken.
Ik stel me dan zo voor dat dat met een cyclus gaat, dat men een paar maanden chip A maakt, de productielijn aanpast, en men daarna een paar maanden chip B maakt. dat zou die extreem lange levertijden kunnen verklaren.
Of zit ik er nu helemaal naast ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Kwestie van capaciteit. Je vergeet dat "men" niet in de fabrieken zit/zat maar vanwege Covid thuis, of in het geheel afgevoerd is. Overigens was het altijd al zo dat wanneer een grote afnemer een grote order plaatst, b.v. Motorola heeft chips voor een nieuwe telefoon nodig, dat gewoon bestaande productie lijnen dicht worden gegooid en naar de nieuwe chips productie gaan. Vooral Maxim was daar destijds berucht om. En gezien de huidige situatie zal dat ook niet minder zijn geworden.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: wo 21 sep 2022, 18:32
Jawel maar daarvoor vind je ook niet makkelijk originele LM3886 op het moment. Voor die prijs kan het met die Chinees eigenlijk geen originele LM3886 zijn.
Of het originele LM3886 zijn be twijfel ik ook, maar die kan je nog vervangen. Maar hoe zit het met de rest van het ontwerp?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: wo 21 sep 2022, 18:32
Jawel maar daarvoor vind je ook niet makkelijk originele LM3886 op het moment. Voor die prijs kan het met die Chinees eigenlijk geen originele LM3886 zijn.
Wat is de prijs van originele tegenwoordig?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door ray5150 »

Bij Mouser zie ik ze staan vanaf 8,75 ex BTW.
https://nl.mouser.com/c/?q=lm3886

Er staat me bij dat ze een paar jaar terug nog rond de 5 a 6 euro moesten kosten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Mwah, tussen de 6 en 8 euro ex. waren ze altijd al. Begin vorig jaar lag de marktprijs op meer dan het dubbele. Overigens zijn de originele niet makkelijk zomaar na te maken. Die Spike protectie zit heel slim in elkaar. Zou wel echt oppassen voor namaak. Dat Chineesje heeft zo te zien een DC servo. Klinkt natuurlijk wel interessant maar voor de LM3886 volkomen nutteloos.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Wat me aansprak is het compacte ontwerp voor 2 kanalen. Zie je niet vaak. Maar of dit negatieve gevolgen heeft op de klank? :think:

Is er iets zinnig te zeggen over het printontwerp? Layout? spoordikte? ....
Zijn de condensatoren voldoende gedimensioneerd?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Shadow »

Je mist het belangrijkste; imitatie
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door AudioMan »

Heb precies deze. Of het nu imitatie is of niet, tis mijn best amp ooit, dus ben best tevreden. Gewoon proberen, je kunt er geen buil aan vallen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

ray5150 schreef: do 22 sep 2022, 11:27
Bij Mouser zie ik ze staan vanaf 8,75 ex BTW.
https://nl.mouser.com/c/?q=lm3886

Er staat me bij dat ze een paar jaar terug nog rond de 5 a 6 euro moesten kosten.
Heel veel IC's zijn bijna keer twee gegaan, hoewel het een beetje afhangt van de vraag ernaar.
Een ADAU1701 of ADUA1451 DSP waren rond de 4-5 euro, dat is nu het dubbele.
Idem voor opamps.

Daar zit uiteraard ook nog de hoge huidige inflatie bij en het feit dat de euro het zo slecht doet tov de dollar.
Dat was heel long 1 euro for $0.85 en dat is nu 1 op 1

Wat betreft slechte leverbaarheid is het echt een samenloop van omstandigheden geweest.
Fabrieken die moesten sluiten, maar vergeet ook vooral transport niet. Dit geldt ook voor ruwe grondstoffen natuurlijk.
En ook het feit dat men ineens meer is gaan consumeren.
De oorlog in Oekraïne helpt hier ook niet bij, buiten het feit dat zulke dingen altijd onrust geven, komen er best wel wat grondstoffen daar vandaan.

Wat ik begrepen heb, is dat dit soort fabrikanten wel wat buffer hebben qua capaciteit, maar als het eenmaal ergens misloopt, is het een beetje als een auto file zeg maar, dan loopt het direct helemaal vast.

De luidspreker industrie heeft hier ook last van. Dan doel ik op de drivers.
We moeten kijken hoe het gaat lopen, maar ik zie hier en daar alweer modellen die in back order staan.
Laatst gewijzigd door OWC op do 22 sep 2022, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Shadow schreef: do 22 sep 2022, 12:20
Je mist het belangrijkste; imitatie
Wat is er dan imitatie aan? Is er ergens een "origineel". En is dit "origineel" dan de beste uitvoering van de LM3886?
Er zijn verschillende LM3886 ontwerpen,goed en slechte. Die zijn dan allemaal "imitatie"?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: do 22 sep 2022, 14:27
Shadow schreef: do 22 sep 2022, 12:20
Je mist het belangrijkste; imitatie
Wat is er dan imitatie aan? Is er ergens een "origineel". En is dit "origineel" dan de beste uitvoering van de LM3886?
Er zijn verschillende LM3886 ontwerpen,goed en slechte. Die zijn dan allemaal "imitatie"?
Hij doelt op de IC zelf.
Zoals ik in post twee ook al heb aangegeven.

Het probleem met kopie IC's is dat het echt een soort loterij show is.
Soms heb je idd geluk en werkt het prima, soms werkt het maar met slechtere performance (ruis, vervorming etc) en ik heb ook gehad dat componenten bij een beetje belasting er gewoon keihard uitklapten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

bart Luyckx schreef: do 22 sep 2022, 14:27
Shadow schreef: do 22 sep 2022, 12:20
Je mist het belangrijkste; imitatie
Wat is er dan imitatie aan? Is er ergens een "origineel". En is dit "origineel" dan de beste uitvoering van de LM3886?
Er zijn verschillende LM3886 ontwerpen,goed en slechte. Die zijn dan allemaal "imitatie"?
Het originele ontwerp staat in de datasheet van de LM3886. En ja, alles wat je in handen krijgt er mee is min of meer een kopie daarvan. Maar een kopie met een DC servo is gewoon onzin en derhalve ook maar in elkaar gehobbyd. Ikzelf zou er dan met een boog omheen lopen maar AudioMan is er zo te lezen blij mee.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Shadow »

AudioMan schreef: do 22 sep 2022, 12:58
Heb precies deze. Of het nu imitatie is of niet, tis mijn best amp ooit, dus ben best tevreden. Gewoon proberen, je kunt er geen buil aan vallen.
Ik zou je toch eens aanraden de CA versie hiervan te beluisteren, zoals deze door Pjotr is ontworpen, dat geeft een heel andere kijk op de zaak.
Plaats reactie