Wel ik vraag al van be start hoe ik dit chinees ontwerp moet inschatten.
Feitelijk is daar zonder schema niet veel zinnigs over te zeggen.
Grote kans dat het afgezien van de DC servo een standaard schema uit de datasheet is. daar hoef op zich niks mis mee te zijn natuurlijk.
Puur afgaand op de foto's vind ik het er best redelijk uitzien.
Aansluitingen netjes aan de zijkant, knappe print met een centraal aardpunt, redelijk logische indeling.
HTB1jrpFaXLM8KJjSZFBq6xJHVXaX.jpg
Over de kwaliteit van de gebruikte onderdelen is het natuurlijk onmogelijk om iets zinnigs te zeggen.
Bedankt voor je input en beoordeling. Misschien zijn de printjes ook apart te koop als er toch wat bedenkingen zijn met de echtheid van de componenten.
Hoe verhoudt deze zich met mijn Sugden A21se heb je daar enig idee over?
Een composiet zou de performancie verhogen., maar ook op DIYaudio vind ik daar niet veel ontwerpen van, om nog niet te spreken over niet SMD componenten.
Zolang je een BOM hebt en een print ontwerp, kun je dat voor nog geen 15-40 euro laten bestukken
Daar komen dan nog de print kosten, wat tegenwoordig niks meer is.
Voor dit formaat 15-20 euro voor 10 printen verstuurd en wel.
En dan nog enkel de SMD componenten.
Een composiet versterker valt ook prima met THT componenten te doen overigens.
Hoe verhoudt deze zich met mijn Sugden A21se heb je daar enig idee over?
Ik moest even googlen. zie dat het een Britse geïntegreerde versterker is die in Klasse A werkt.
Nee, ik kan daar niks zinnigs over zeggen, maar dit lijkt me een versterker die op een behoorlijk hoog niveau werkt.
Een composiet versterker valt ook prima met THT componenten te doen overigens.
Mwah, je weet ook wel dat met de steeds verder doorgaande miniaturisering dit een lastige (maar niet onmogelijke) klus is.
Zo is bijvoorbeeld in versie 1 van de CA versterker de LME49990 opamp toegepast. inmiddels ook alweer uit de handel, maar dit terzijde.
Voor zover ik weet is deze nooit in een DIP gemaakt, maar alleen in SMD behuizing.
Weet iemand een composiet op basis van de lm3886 met gewone componenten? Een op amp in smd daargelaten is nog ok, maar geen volledige print.
Liefst met gerber en bom files
Een composiet versterker valt ook prima met THT componenten te doen overigens.
Mwah, je weet ook wel dat met de steeds verder doorgaande miniaturisering dit een lastige (maar niet onmogelijke) klus is.
Zo is bijvoorbeeld in versie 1 van de CA versterker de LME49990 opamp toegepast. inmiddels ook alweer uit de handel, maar dit terzijde.
Voor zover ik weet is deze nooit in een DIP gemaakt, maar alleen in SMD behuizing.
Lm4562 nog steeds als tht te verkrijgen.
Daarnaast zijn adapter bordjes ook mogelijk.
1 component als smd is sowieso een stuk minder dan alles.
Of anders duur de zure appel heen bijten. Zo moeilijk is het namelijk ook niet. Zeker niet met 0805 en 1206.
Weet iemand een composiet op basis van de lm3886 met gewone componenten? Een op amp in smd daargelaten is nog ok, maar geen volledige print.
Liefst met gerber en bom files
Volgens mij stond er een Knuisje-CA recentelijk compleet te koop. Weet niet of die al verkocht is.
Ah, Tnx Henkjan! Dat is Knuisjes eerste Tom versterker en die is later gemodificeerd naar de ZBA versie. Lijkt mij een goed uitgangspunt voor TS. De printen werken al dus dat is een zorg minder. Als Bart de losse componenten in een eigen kast bouwt en met een extra trafo er bij als dual mono, is ie voorlopig richting naar waar hij zijn wil.
Hoe verhoudt deze zich met mijn Sugden A21se heb je daar enig idee over?
Nee, ik kan daar niks zinnigs over zeggen, maar dit lijkt me een versterker die op een behoorlijk hoog niveau werkt.
Dat klopt, ik heb een aantal verschillende Sugden versterkers gehoord. Min of meer niet zo’n bekend merk maar erg, heel erg goed. Het is in de verste verte niet te vergelijken een Chineesje, Purifi, Ncore…
Ja, maar wel op een prettige manier en eigenlijk niet overduidelijk. Midden en hoog is heel fraai van wat ik hoorde destijds en heel evenwichtig, gedetailleerd en zonder enige stress. Denk dat als je de CA er naast zou zetten je het verschil daar niet gaat horen. Dat zal meer in het laag zitten. Daar heeft de CA beslist meer drive en controle.
Als jij jouw CA op één lijn zet met een Sugden en dan ook nog met een plusje, dan wordt het hoog tijd dat je demo-modelletje hier een maandje komt logeren,Peter…
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op wo 28 sep 2022, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Als jij jouw CA op één lijn zet met een Sugden en dan ook nog met een pluisje, dan wordt het hoog tijd dat je demo-modelletje hier een maandje komt logeren,Peter…
Luisterdag Hengelo 2019;
- ik deel de kamer met wat vrolijke mannen die wat Pass spul bij hebben, Aleph 30, Jfet amp etc. Als ze mijn 2 CA's zien worden ze nieuwsgierig dus het deksel moet open, zo geschiede; 'kiek noe, zo'n sjipamp' was het commentaar, luistersessie met de Pass en afgeleide volgde, precies wat Peter omschrijft; fijne klank maar in het laag minder controle. CA ging eraan en binnen 5 minuten waren de Pass versterkers uitgeschakeld door de heren...vooral op zijn eigen Pro-Ac speakers was het echt een zeer fijne combi...
Ja die Proac speakers zijn fijne dingen. Vorig jaar nog een set Proac Response 3 gereviseerd en van nieuwe rolranden laten voorzien. Qua demping zit er weinig in: Gewoon rondom binnenin 5 cm beddenschuim, meer niet! Ik heb daarop de CA vergeleken met een (gereviseerde) Krell KST100. De CA tekende toch echt veel fijner dan de Krell en ook daar met tikkeltje meer bascontrole.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 26 sep 2022, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Als jij jouw CA op één lijn zet met een Sugden en dan ook nog met een pluisje, dan wordt het hoog tijd dat je demo-modelletje hier een maandje komt logeren,Peter…
Luisterdag Hengelo 2019;
- ik deel de kamer met wat vrolijke mannen die wat Pass spul bij hebben, Aleph 30, Jfet amp etc. Als ze mijn 2 CA's zien worden ze nieuwsgierig dus het deksel moet open, zo geschiede; 'kiek noe, zo'n sjipamp' was het commentaar, luistersessie met de Pass en afgeleide volgde, precies wat Peter omschrijft; fijne klank maar in het laag minder controle. CA ging eraan en binnen 5 minuten waren de Pass versterkers uitgeschakeld door de heren...vooral op zijn eigen Pro-Ac speakers was het echt een zeer fijne combi...
foto 12.PNG
Rene en Martin, komen hier uit het dorp. Wel zelfbouwers, niet echt aktief hier op het forum.
Die versterker die aangeboden wordt, is wel iets, maar als ik hem moet ombouwen tot wat ik wens komt er toch nog veel bij kijken. Ik weet niet of het dan nog de moeite loont.
Mooie dat er een vergelijk met de sudgen wordt gemaakt, zodat ik weet waartoe een chipamp in staat is.
Ik ben niet op zoek naar de best metende versterker. Maar naar een degelijke goed klinkende versterker ook met minder goed materiaal zoals de sugden dat kan.
Een best metende versterker is in mijn ogen zoals een F1-wagen. Perfect uitgemeten om het maximale te halen uit de technologie en dit op een biljard vlakke weg.
Zet je hem op een 'normale'weg dan presteert die heel wat minder.
Ik zoek ook niet naar de beste opnames, maar zoek de muziek die mij aanspreekt. De opname is wat die is en moet je mee leven. Ik probeer te genieten van mijn muziek en zit er niet met een vergrootglas op te kijken.
Ik kan punten aanhalen waar de sugden niet het maximale weet te presteren....kan er meer geld tegenaan smijten, maar gaat het me meer genot bezorgen? 9 op 10 vind ik andere zwakke plekken en kan ik altijd blijven "upgraden". Maar het blijft altijd een compromie. En in tussentijd vergeet ik te genieten van mijn muziek....jammer van de tijd.
Sommige verkiezen ook hun old-timer en niet hun dag dagelijkse audi A6 als ze op zoek zijn naar genot en plezier. Technische perfectie is niet per definitie genot en plezier.
Dus recap : ik zoek een goed klinkende versterker die eenvoudig te bouwen is. Opgezet kan worden in 2X3 kanalen of 2x2 kanalen. waar ik een electronisch filter en een pre-amp kan voorzetten.
Als jij jouw CA op één lijn zet met een Sugden en dan ook nog met een plusje, dan wordt het hoog tijd dat je demo-modelletje hier een maandje komt logeren,Peter…
Luisterdag Hengelo 2019;
- ik deel de kamer met wat vrolijke mannen die wat Pass spul bij hebben, Aleph 30, Jfet amp etc. Als ze mijn 2 CA's zien worden ze nieuwsgierig dus het deksel moet open, zo geschiede; 'kiek noe, zo'n sjipamp' was het commentaar, luistersessie met de Pass en afgeleide volgde, precies wat Peter omschrijft; fijne klank maar in het laag minder controle. CA ging eraan en binnen 5 minuten waren de Pass versterkers uitgeschakeld door de heren...vooral op zijn eigen Pro-Ac speakers was het echt een zeer fijne combi...
foto 12.PNG
Ik had ongeveer dezelfde reactie toen ik voor het eerst een UCD hoorde. Ik speelde op dat moment met een Pass Aleph 5 en die moest subiet het veld ruimen voor een setje UCD400’s. Daar heb ik heel lang mee gespeeld en diverse variaties van gehad. Die dingen hebben veel detail en zijn een bodemloze put power in het laag. Maar het toeval wilde dat ik op gegeven moment een setje gebruikte NXV200 met een losse SMPS kon overnemen. Dus van klasse D naar AB. Voor mij een eye opener. Nog steeds detail en power aan de onderkant. Maar veel muzikaler. Op dit moment heb ik dus een (zwaardere) Holton en een Ncore staan. En zo nu en dan wissel ik even. Beide zijn domweg goed maar mijn smaak, daar is die ‘variabele’ weer, gaat duidelijk niet uit naar klasse D. En dus ben ik oprecht benieuwd daar de CA (ook altijd al geweest maar ik wilde meer power voor in de huiskamer maar omdat ik nu in een veel kleinere kamer luister worden minder zware versterkers weer interessant ) als Peter daarvan zegt dat dat richting Sugden maar dan met een plusje gaat.
Een versterker beoordelen op een luister dag kan een indicatie geven maar je weet het pas echt als je er wat langer naar kan luisteren…
Een versterker kan je niet beoordelen op een half uurtje. Elke versterker heeft plussen en minnen. Z
Het vergelijken van versterkers die niet in dezelfde ruimte en zelfde muziek spelen is zo goed als onmogelijk.
Ook de gebruikte pre is van groot belang. Niet elke combinatie is een goede match.
Sugden heeft ook verschillende versterkers en die verschillen onderling. De A21 is eentje die al vele decennia wordt verder ontwikkeld ( is trouwens de allereerste class-a voor huisgebruik). De se versie die ik heb heeft een verbeterde pre en een krachtigere voeding. Hierdoor lever je wat in op de typische sugden sound, maar krijg je andere deugden in de plaats.
Ik merk dat de CA of standard versie van de LM3886 toch een hogere 3de harmonische heeft tov van de sugden.
Ik las ergens dat de vervorming bij class-a lager is bij lage versterking. Bij class ab is deze hoger bij lage versterking maar daalt sterker bij grote versterking.
Nu speel ik sowieso altijd op laag of gematigd volume.